Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2975)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilkkoo keitetyt perunat ennen muusin tekoa. Turha työvaihe, miksi?
Kiehuvat paljon nopeammin. Teen näin aina, kun teen muusia.
Keitetyt perunat kiuhuvat paljon nopeammin? Ok.
Mitä on kiuhuminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaa raaka-aineita pakastimesta. Käyttää liemivalmisteita ja maustesekoituksia. Valmistaa ruokaa eläinkunnan tuotteista, varmasti laittaa mummonsakin pataan kun aika jättää???[
Mitä helvettiä tämä viesti tarkoittaa...?
Joku ituhippi. Syö Chiansiemeniä ja avokadoja.
Vierailija kirjoitti:
Antaa kaikkien kokkien kokkia!
Joo mutta voi niitä mielessä ihnetellä. 😂
Kalakeitto. Kuka viheliäinen on keksinyt, että lohikeitto keitetään kuohukermaan?
Kalakeittoon laitetaan maitoa ja vettä. Kala on muutenkin rasvaista, etenkin lohi. Sitä syödään muutaman kerran viikossa juuri omega 3 rasvahappojen vuoksi. Kuohukerma keitto on monelle ta ppavaa.
Itse kuullotan kolmea eri sipulia ja porkkanaa oliivi öljyssä. . Sitten sekaan vähän vettä, myöhemmin maitoa. Perunaa voi lisätä puolessa välissä. Lopuksi lohet, koska ne kypsyvät hetkessä. Tilliä, pippuria, chilisuolaa. Aina maistuu. Kerma suorastaan pilaa keiton.
Etenkään ravintolat eivät saisi laittaa kermaa, jotta tätä hyvää ruokaa voisi syödä. Jos joku asuakas pyytää kermaa, niin sen voi lisätä vain hänen keittoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Kalakeitto. Kuka viheliäinen on keksinyt, että lohikeitto keitetään kuohukermaan?
Kalakeittoon laitetaan maitoa ja vettä. Kala on muutenkin rasvaista, etenkin lohi. Sitä syödään muutaman kerran viikossa juuri omega 3 rasvahappojen vuoksi. Kuohukerma keitto on monelle ta ppavaa.
Itse kuullotan kolmea eri sipulia ja porkkanaa oliivi öljyssä. . Sitten sekaan vähän vettä, myöhemmin maitoa. Perunaa voi lisätä puolessa välissä. Lopuksi lohet, koska ne kypsyvät hetkessä. Tilliä, pippuria, chilisuolaa. Aina maistuu. Kerma suorastaan pilaa keiton.
Etenkään ravintolat eivät saisi laittaa kermaa, jotta tätä hyvää ruokaa voisi syödä. Jos joku asuakas pyytää kermaa, niin sen voi lisätä vain hänen keittoonsa.
Ai että, alkoi tehdä mieli oikein hyvää ja kermaista lohikeittoa. Ei sitä lohta isossa määrässä kermaa kiehuteta. Kerma lisätään viimeiseksi, ja vain sen verran, että keitosta tulee valkoista. Sitten kiehautetaan pikaisesti ja voilá, keitto on valmis. Minun lohikeittoon ei muuten tule tilliä, on pahanmakuinen yrtti. Ruohosipuli on paljon parempi tähän. Eikä mitään oliiviööjyjä, vaan voita! Ja jos tämä keitto tappaa, niin ainakin kuolee syötyään hyvää ruokaa.
Kokit pilaavat makuaistinsa roikkumalla ravintolan ulko-ovella tupakalla. En syö ravintolassa jossa on tupakoiva kokki.
Vierailija kirjoitti:
Ei laita kokonaisia pippureita ruskeakastikkeeseen.
Ei ne siihen kuulukkaan. En ole koskaan laittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini lupasi kokata meille bravuurinsa, makaronilaatikon. Homman kulku:
Ensin pilkottiin sipuli säntillisiin kuutioihin, tarkastetiin määrä vaa'alla ja kuullotettiin. Kuullotettu sipuli laitettiin pikku astiaan ja pestiin paistinpannu, lasta, veitsi ja leikkuulauta. Sitten samalla paistinpannulla ruskistettiin jauheliha, huom. eri lastalla, ja maustaminen tehtiin kaikki mausteet tarkasti mitaten. Valmis jauheliha meni omaan astiaansa odottamaan. Pestiin paistinpannu ja lasta.
Makaronit: vesi kiehumaan, makaronit kiehuvaan veteen ja sekunttikello päälle. Valmiit makaronit valutettiin, laitettiin omaan kulhoonsa ja sitten pestiin kattila, kauha ja siivilä.
Tässä kohtaa aloin miettiä pizzan tilaamista.
No, vuoka esille ja sen voitelu ja sitten yllätys, yllätys pestiin se voiteluun käytetty suti ja veitsi, jolla voita leikattiin. Jauhelihan ja sipulien sekoittaminen ja niiden sekä makaroonien asettelu vuokaan, voi luoja, siihen meni varmaan puoli tuntia... ja sitten vaihteeksi pestiin kaikki kulhot ja astiat.
Tässä vaiheessa ajattelin näpyttää viestin äidilleni ja käskeä hänet soittamaan minulle, että pääsen karkuun loukkaamatta kaveriani.
Munamaito seuraavaksi, munat rikki ja kevyt vatkaus, vatkatut munat mittakannuun, johon on itse merkattu viiva kuinka paljon ainesta munista pitää tulla ja toinen viiva maidon pintaa varten. Pestiin munien rikkomis kulho ja vatkain.
Nyt... laitettiin uuni päälle. Uuni lämpimäksi, vuoka uuniin ja ajastin päälle. Varmistus ettei mitään ole jäänyt pesemättä ja kaikkien pintojen pyyhintä.
Ihastelin jo kaverille, että päästään syömään kun makaronilaatikko on valmis ja hän kertoi siinä vaiheessa että sen pitää tekeytyä vielä 40 minuuttia paistamisen jälkeen folion alla ennen syömistä.
Olin kai aika epätoivoisen näköinen ja oikeasti karmean nälkäinen kun pääsimme syömään puoli tuntia uunista ottamisen jälkeen.. Ja, se maistui ihan tavalliselle.
Ei hemmetti. Huhhuh. Ei saakeli. 😦
En ole koskaan seisottanut makaronilaatikkoa noin vaan heti uunista ottamisen jälkeen syömään. Ei siinä noin montaa työvaihetta ole minulla. Keitän makaronit paistan maustan jauhelihan mustapippurilla ja maustepippurilla ja sitten nämä sekaisin makaronien keittokattilassa ja voideltuun vuokaan ja siihen munamaito päälle. Mittakannussa ei tarvitse olla merkkejä, kun muistan paljonko maitoa yhden munan lisäksi tarvitaan ja nämä sekoitetaan keskenään samassa kannussa. Tunti uunissa siinä se. Menee ehkä noin tunti 15 minuuttia tähän yhteensä, kun makaroni vesi alkaa nopeasti kiehumaan kaasulla keittäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs joka tekee pullat ja leivät samasta taikinasta JA POLTTAA aina leivän. Se leivän polttaminen liittyy jotenkin siihen, että saisi kunnon crispy kuoren, mutta mielestäni se maistuu pahalle. Se on siis musta. Ja tää ei ole mikään yksittäinen "vahinko", pari kertaa hän on tarjonnu sitä ja laittaa someen kuvia käräytetyistä leivistään. Sillä on vain yksi resepti, bravuuri, jota se vaan leipoo ja leipoo.
Mikä sen parempaa kuin päältä rapea tuore leipä.
Itsekin tykkään paistaa leipomuksia sekä muuta ruokaa mieluummin enemmän kuin vähemmän. Mikään puoliraaka ei miellytä.
Leipää ei tarvitse polttaa mustaksi, että saa rapean kuoren. Kun pyörittelee sämpylät vedellä kastelluin käsin niin tulee rapea pinta, vaikka väri olisikin keltainen/rusehtava. Lämpötila uunissa on väärä, jos leipomus jää raa'aksi pinnan ollessa täydellisen värinen.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monessa perheessä tehtiin pääsiäisenä pasha ja mämmi itse? Ei tainnut onnistua kovin monelta.
Pashan osaa tehdä lapsikin. Ei siis kovin kummoinen suoritus
Vierailija kirjoitti:
Tuttu laittaa ruokaa usein sisäelimistä, kuten sydämestä ja kielestä. Ällöttää ajatuskin, jos olisi koira niin sille ehkä voisin kokeilla jotain sydäntä. Pelkkä ajatus jo puistattaa
Molemmat oikein hyviä raaka-aineita. Keitetty peuran kieli oli meillä herkkua jota äiti tarjoili siivutettuna leivällä kun olimme lapsia😋
Vierailija kirjoitti:
Suksi nyt kuuseen!
Ei pese käsiään aloittaessaan ruonlaiton ja saattaa kosketella nenäänsä kokkailun lomassa.Yritän olla miettimattä tätä,kun syön hänen valmistamaansa ruokaa.
Mun miehen tapaa grillata kanat tai pihvit grillissä. Laittaa ne suoraan kuumalla grillille ilman foliota tai mitään muutakaan suojaa. Kanat ja lihat ovat aina järkyttävän kuivia. Itse käytän grillatessa foliota johon lorautan öljyä, jotta lihoista ei tule kuivia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikä ruskea kastike ole tyyliin jauhoja ja vettä? Millä perusteella se on maukasta?
Kysyn tosissani.
Kyllä se maustetaan myös.
Joo, sillä gastronomian kuuluisalla jauhelihamausteella 😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs joka tekee pullat ja leivät samasta taikinasta JA POLTTAA aina leivän. Se leivän polttaminen liittyy jotenkin siihen, että saisi kunnon crispy kuoren, mutta mielestäni se maistuu pahalle. Se on siis musta. Ja tää ei ole mikään yksittäinen "vahinko", pari kertaa hän on tarjonnu sitä ja laittaa someen kuvia käräytetyistä leivistään. Sillä on vain yksi resepti, bravuuri, jota se vaan leipoo ja leipoo.
Mikä sen parempaa kuin päältä rapea tuore leipä.
Itsekin tykkään paistaa leipomuksia sekä muuta ruokaa mieluummin enemmän kuin vähemmän. Mikään puoliraaka ei miellytä.Leipää ei tarvitse polttaa mustaksi, että saa rapean kuoren. Kun pyörittelee sämpylät vedellä kastelluin käsin niin tulee rapea pinta, vaikka väri olisikin keltainen/rusehtava. Lämpötila uunissa on väärä, jos leipomus jää raa'aksi pinnan ollessa täydellisen värinen.
Minä sumutan ennen paistoa vedellä suihkupullolla. Voisi myös heittää vettä uunin pohjalle tai johonkin astiaan uunin pohjalle, mutta yleensä käytän sumutinta.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran viikossa????
Ja kenelle kuohukermakeitto on tappavaa? Kas kun tuosta ei ole ollut julkisuudessa enempää juttua.
Lapsuudenkodissani kummasteltiin tehdä kalakeitto maitoon/kermaan. Meillä syötiin aina kirkasliemistä kalakeittoa.
Olen "ihmetyellyt" epähygienisyyttä kuten sitä, että samalla leikkuulaudalla ensin käsitellään kypsentämätöntä broileria ja sen jälkeen silputaan salaattia. Hyvää kampyloa vaan kaikille?