Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2974)
Mua naurattaa nää maustekouhkaajat. Meillä on aina kaapissa myös grillimaustetta sekä aromisuolaa monien muiden mausteiden lisäksi. On monia ruokia johon jompikumpi k.o. sopii mainiosti ja niitä on ihan turha dissata.
Niin, ja olen ammatiltani kokki samoin kuin myös mieheni :D
Osaa käyttää ruokakermaa mutta ei oikeaa kermaa.
Paistaa kaiken levy täysillä ja metallisin välinein, pinnoitetulla pannulla.
Rekka-Rane kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Manteli on pähkinä.
Ja Joulupukki asuu Kilimanjarolla.
Manteli EI ole pähkinä. Mainittakoon samalla, että myöskään maapähkinä EI ole pähkinä, nimestään huolimatta.
Juu, myöskään esim. cashew-pähkinä ei ole pähkinä, mutta jos puhutaan pähkinäallergiasta, niin noiden pähkinän tapaisten (mainitut manteli, maapähkinä, cashewpähkinä jne.) proteiinit ovat niin saman kaltaisia, että pähkinäallergikot saavat niistä oireita (eivät varmasti kaikki, mutta suuri osa).
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monessa perheessä tehtiin pääsiäisenä pasha ja mämmi itse? Ei tainnut onnistua kovin monelta.
19 vuotiaana muutin kotoa pois ja siitä lähtien olen tehnyt pashan itse. Eli 41v.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monessa perheessä tehtiin pääsiäisenä pasha ja mämmi itse? Ei tainnut onnistua kovin monelta.
No sä varmasti et ole koskaan tehnyt pashaa, kun pidät sen tekemistä jotenkin erikoisena suorituksena. Mä oon tehnyt pashaa ekan kerran ala-asteikäisenä, ei todellakaan ole vaikeaa.
Mämmiä en ole koskaan tehnyt, koska meillä ei ole leivinuunia, ja se olisi kyllä hyvä siinä. Yhdellä tutulla on, voisihan sitä kysyä, onnistuisiko tuoda heidän uuniinsa. Tai kokeilla pönttöuunissa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan edes tehnyt pashaa? Sehän on todella simppeliä, lapsikin osaa tehdä sitä. Mämmiä en edes halua tehdä koska se on hirvittävän pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainut asia mitä naiset osaavat tehdä kokonaiselle kanalle on meikkaaminen ja tukan kuivaus.
Miksi et kertonut samalla mitä miehet tekee kokonaiselle kanalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huuhtelee keitetyn pastan kylmällä vedellä.
Huuhtelee pastan? Miksi?
Ystävä on oikeasti pätevät kokki. Pasta huljutellaan kylmässä vedessä, jotta se ei menisi klimpiksi.
Oisit voinut myös kysyä ystävältäsi miksi hän toimii niin.
Minua kummastuttaa ne jotka eivät pese kasviksia. Koska ovat kotimaisia.
Yöks.
Vierailija kirjoitti:
Suolan lisääminen kaikkeen, eli vaikka valmismarinoituun kanaan tai valmispastakastikkeeseenkin vain lisää suolaa.
Mikä tässä on vikana?
Uunista tulleiden pullien voitelu raa'alla kananmunalla
Vierailija kirjoitti:
Mä tein mämmiä ekan kerran itse. Meni kyllä koko päivä.
Pashaa olen aina tehnyt itse. Tai siis äitini tietty lapsuudessani. Kerran ollessani vielä keskenkasvuinen isoäitini osti minulle valmispashaa. Jäi syömättä, kun vaikutti siltä kuin olisin yrityänut syödä pyyhekumia. Jotain ihan järkyttävää oli.
Hei lopettakaa jo tuo pastan huuhtelusta jankkaaminen. Minä tiedän miksi niin on tehty alunperin:
Suomessa sai aikoinaan, tyyliin 50-luvulla, vain kotimaisesta vehnästä tehtyä pastaa. Lajike ei todellakaan ollut paras mahdollinen pastaan käytettäväksi, ja ehkäpä valmistuskin jätti toivomisen varaa. Niinpä kuluttajalle päätyi tuote, joka oli pakko huuhdella JA keitinveteen lisätä öljyä, jos ei halunnut tarjota yhtä isoa klimppiä aterialla! :)
Nykypäivänä pastan huuhtelu, kuten öljynkin lisääminen veteen, on täysin turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen perheenäiti osaa leipoa ainoastaan mokkapaloja vanhempainiltoihin ja talkoisiin. Muuta leipomisosaamista sitten ei olekaan.
Noihin tulee usein leivottua mokkapaloja koska mitään missä on pähkinää ei saa viedä. Veisin mielummin toscakakkua, mutta ihmiset luulee että manteli on pähkinä.
Anteeksi mitä? :D Koska pähkinää ei saa viedä, on pakko viedä mokkapaloja? Et keksi mokkapalojen lisäksi yhden yhtä leivonnaista, missä on pähkinää?
Kunhan härnään teitä, mutta oma suosikkini edullisista peltin kokoisista paistoksista on kyllä oikeastikin toscapiirakka. Mokkapalat myy paremmin kuin marja- tai raparperipiirakka. Varmaan lapset ostaa. Mitään kovin työlästä tai hintavaa noihin ei halua tehdä, kun halvalla pitää myydä. Kotona sitten eri meininki. Hankin juuri eilen liekittimen. Liekitetyt appelsiiniletut on aika pop.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tein mämmiä ekan kerran itse. Meni kyllä koko päivä.
Pashaa olen aina tehnyt itse. Tai siis äitini tietty lapsuudessani. Kerran ollessani vielä keskenkasvuinen isoäitini osti minulle valmispashaa. Jäi syömättä, kun vaikutti siltä kuin olisin yrityänut syödä pyyhekumia. Jotain ihan järkyttävää oli.
Piti lisätä, että mokkapaloja en ole vielä koskaan tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki perheenäidit jotka ylistävät itseään ja kuitenkin käyttävät lihaliemikuutioita, pakasteita, puolivalmisteita, aromisuolaa.
Entä jos perheenisät käyttävät näitä aineita? Se on varmaan ihan ok?
Mikä vika niissä mokkapalaoissa on? Mä teen aina lapsen synttäreille, kun ne on takuuvarmasti sellaisia, joita lapset syövät. Mä kun järjestin ekat lapsen kaverisynttärit, niin laitoin sinne kaikenlaista hyvää tarjottavaa. Todellisuus: juuri kenellekään ei kelvannut, paitsi ne mokkapalat. Nykyään laitan saman setin: mokkapaloja, popcorneja, limsaa, kaupan keksejä ja pikkupitsoja (pikkupitsoja ei syö juuri kukaan, viimeksi jotkut tytöt taisi ottaa, mutta kun oma lapseni niitä aina haluaa, niin antaa mennä). Moni tuo lahjaksi karkkia, niin karkkia sitten kulhoon. Enempää ei kannata panostaa, koska jää oman perheen syötäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikä ruskea kastike ole tyyliin jauhoja ja vettä? Millä perusteella se on maukasta?
Kysyn tosissani.
Nam nam, parempaa kastiketta ei ole keksitty. Ei mitään kermasontaa.
Jauhot ruskistetaan ensin rasvassa ja sipuli, sitten vettä ja sekotetaan, mausteeksi mitä kukin mielii, minä laitan kokonaisia pippureita ja suolaa. Antaa hiljaisella tulella paisua ja maustua.. mmmm.
Luulisi vegaaneitakin kiinnostavan.No ei vegaaneita kiinnosta mikään mikä ei ole rahtilaivalla kuskattu maapallon toiselta puolen.
Kyllä kiinnostaa. Onhan olemassa fennovegaanejakin.
t. sekasyöjä
Täälläkin yksi pashantekijä (XB!). Siinä on kyllä ruokalaji, jonka teollinen versio on lähinnä synti ja häpeä. Nyt pääsiäisen jälkeen täytyy keventää, mutta muutenhan sitä söisi vähän väliä, nam. Muotti taitaa monellakin kulkea suvussa, reseptistä puhumattakaan.
Tutulla on syyliä sormissa. Silti se ei viitsi käyttää kertakäyttöhanskoja vaan esim vaivaa sämpylätaikinaa syyläsormillaan. Jotenkin ei tee mieli syödä sen tekemiä ruokia.