Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?

Vierailija
28.04.2020 |

Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.

Kommentit (2974)

Vierailija
181/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy miksi koululaiset vierastavat kouluruokaa, on kädettömät eines- ja puolivalmisteäidit jotka eivät osaa keittiössä tehdä muuta kuin keittää kahvia. Ei ole ihme että koulussa ei ruoka maistu on pienestä pitäen syötetty ranskalaisia ja kalapuikkoja.

Eineksiähän ne siellä koulussa tarjoaa just.

Vierailija
182/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen, kun tuttuni keittää ison kattilallisen aina perunoita ja kuorii ne. Ne eivät kuitenkaan kaikki kerralla mene, vaan jäävät kylmenemään. Eikö ne kuorettomat vain nahistu ja kovetu pinnalta.

Minä keitän perunat kuorineen, ylimääräset säilyvät hyvänä kuoren suojissa, kunnes niistä tekee paistinperunoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuhtelee keitetyn pastan kylmällä vedellä.

Tämä on kyllä käsittämätöntä, olen nähnyt, en muista missä.

😑

Ei se ole käsittämätöntä, sehän estää pastaa tarttumasta toisiinsa. Mutta mä laitan pastan aina kastikkeen sekaan, niin ei ole tarttumisongelmaa.

No harva laittaa aina pastat soosiin sekaan, sehän kylmenee se pasta hyvänen aika kylmän vesihanan alla ja suolaisuuskin lähtee pois minkä saavat keitinvedestä. 

Älyvapaata toimintaa. Kuka haluaa syödä kylmää pastaa? 

No, harva ja harva, pastan kotimaassa pastaa harvemmi tarjoillaan niin, että sitä ei sekoiteta kastikkeeseen.

Miten se pastaan keittämisen aikana imeytynyt suola muuten lähtee siinä, että pastaa vähän huuhdotaan kylmällä vedellä?

Miksi ihmeessä huuhtelet maun ja lämmön pois pastasta?

Laitatko lihapullatkin kylmän suihkun alle ennen tarjoamista spagetin kanssa?

Missähän kohdassa mä olinkaan sanonut, että huuhtelen pastan kylmällä vedellä? Etsipä se, niin jatketaan sitten keskustelua.

Joku sanoi näin "Miten se pastaan keittämisen aikana imeytynyt suola muuten lähtee siinä, että pastaa vähän huuhdotaan kylmällä vedellä?" En tiedä kuka oli, mutta hölmöläisen hommaa pilata hyvä pasta uittamalla kylmässä vedessä.

Ja tota kommenttia monta viestia ennemminkin joku kirjoitti niin tekevänsä. Vai kuvittelinko muka kaiken, en.

Kuvittelit, luepa kaikki lainaukset. 

Niin. Mä en sanonut, että huuhtelen pastan vedellä, kysyin vain, miten se pastaan imeytynyt suola poistuu huuhtelemalla. Lue huolellisemmin.

Hos ei halua suolaa palstaan, niin miksi sitä.laittaa sinne keitin veteen? En usko että osmoosin vuoksi.

Vierailija
184/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhee tarve tehdä ihan kaikki air fryerissä ja kehua miten se on niin paljon parempaa kuin muuten tehtynä

Mikä ihmeen turhisvekotin on Air fryer? En ole koskaan kuullutkaan tollasesta.

Kaikki sitä kehuu joilla se on. Aion itsekin ostaa kun on varaa.

Mutta mikä härveli se on, en jaksa googlettaa. Ei kyllä kuulosta ollenkaan herkulliselta, kuten uuni tai paistinpannu.

Se on käytännössä erikoisesti muotoitu kiertoilmauuni.

Ok. Aika turhakkeelta kuulostaa.

Miksi pitää keksiä uusia härveleitä jatkuvasti, kun ei niitä kukaan kauaa käytä, mikään ei ole vielä uunia ja hellaa peitonnut niiden keksimisen jälkeen.

Vierailija
185/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😑

Ei se ole käsittämätöntä, sehän estää pastaa tarttumasta toisiinsa. Mutta mä laitan pastan aina kastikkeen sekaan, niin ei ole tarttumisongelmaa.

No harva laittaa aina pastat soosiin sekaan, sehän kylmenee se pasta hyvänen aika kylmän vesihanan alla ja suolaisuuskin lähtee pois minkä saavat keitinvedestä. 

No, harva ja harva, pastan kotimaassa pastaa harvemmi tarjoillaan niin, että sitä ei sekoiteta kastikkeeseen.

Miten se pastaan keittämisen aikana imeytynyt suola muuten lähtee siinä, että pastaa vähän huuhdotaan kylmällä vedellä?

Missähän kohdassa mä olinkaan sanonut, että huuhtelen pastan kylmällä vedellä? Etsipä se, niin jatketaan sitten keskustelua.

Joku sanoi näin "Miten se pastaan keittämisen aikana imeytynyt suola muuten lähtee siinä, että pastaa vähän huuhdotaan kylmällä vedellä?" En tiedä kuka oli, mutta hölmöläisen hommaa pilata hyvä pasta uittamalla kylmässä vedessä.

Ja tota kommenttia monta viestia ennemminkin joku kirjoitti niin tekevänsä. Vai kuvittelinko muka kaiken, en.

Niin. Mä en sanonut, että huuhtelen pastan vedellä, kysyin vain, miten se pastaan imeytynyt suola poistuu huuhtelemalla. Lue huolellisemmin.

Hos ei halua suolaa palstaan, niin miksi sitä.laittaa sinne keitin veteen? En usko että osmoosin vuoksi.

Niin siis säkö uskot, että jos keittää pastan suolatussa vedessä, niin se suola katoaa siitä sillä, että sen pastan huuhtaisee vedessä? 

Vierailija
186/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmettelen, kun tuttuni keittää ison kattilallisen aina perunoita ja kuorii ne. Ne eivät kuitenkaan kaikki kerralla mene, vaan jäävät kylmenemään. Eikö ne kuorettomat vain nahistu ja kovetu pinnalta.

Minä keitän perunat kuorineen, ylimääräset säilyvät hyvänä kuoren suojissa, kunnes niistä tekee paistinperunoita.

Muotoilin tuon viestini väärin, siis kuorii ne ennen keittämistä.

Minä olen tottunut kuorimaan vasta jälkeenpäin.

Vierailija
187/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salaatin peseminen tiskialtaassa. Yök.

Missäs se sitten pestään? Vessanpöntössä?

Lävikössä tai siivilässä juoksevassa vedessä. Joku valkokaali tai jv-salaatti kädessä pidellen. Perunat korkeintaan pesisin tiskialtaassa.

Minä pidän tiskialtaat aina puhtaina, mutta en siltikään pese edes perunoita altaassa. Ostan salaatit aina irtomyynnistä, ja pesen ne todella huolella. Ensin liotan veden täyttämässä astiassa, ja vaihdan veden useammankin kerran. Huuhtelen salaatin vielä juoksevan veden alla. Sitten kuivaan, ja panen pussiin ja jääkaappiin.

Oho, onpas salaatin pesu saanut paljon alapeukkuja. Eivät taida ihmiset paljon salaatteja syödä. Irtosalaattikerät tuodaan lähes suoraan pellolta kauppaan, joten kunnon pesu on todellakin tarpeen. Yhdestä kunnon kerästä saa paljon salaattia, ja tulee edulliseksi ostaa. Hyvän pesun ja kuivauksen jälkeen säilyy raikkaana jääkaapissa kasvisosastossa useita päiviä.

Vierailija
188/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juustoraasteen laittaminen lasagnen valkokastikkeeseen. Suomalaisissa resepteissä tuntuu aina olevan tämä, toisin kuin Italiassa.

Sellainen pätijä siellä. Olet käynyt jokaisessa suomalaisessa ja italialaisessa keittiössä, toki.

Kyllä juustokastike tunnetaan Italiassakin. 

Ei, vaan ihmettelin tuota, että täällä lasagnessa käytetään ihan järjestään juustokastiketta. Italialaisten ohjeiden besciamellaan taas ei laiteta juustoa. Ei se sitä varmaan tarkoita, etteikö kukaan italialainen tuntisi juustokastiketta. Mihinkään perinteiseen lasagnen ohjeeseen se ei siellä kuitenkaan kuulu, kun taas suomessa melkein jokaiseen.

Mitä pätemistä se nyt on, jos ihmettelee tätä asiaa?

Edelleenkin, pädet ihan ilman mitään tietoa mistään.

Huvittavaa kun olet noinkin italialaisen keittiön suurmestari, oikeasti aiheutat vain myötähäpeää pätemiselläsi ja yleistämiselläsi. 

Onpa hyökkäävä tapa vastata, kun tässä ketjussa oli tarkoitus kirjoittaa ihmettelyn aiheita. En ole tuo ensimmäinen kirjoittaja, mutta ihmettelin joskus samaa. Äitini teki/tekee mielestäni parasta lasagnea ja hän laittoi juustoraasteen aina suoraan valkokastikkeeseen. Kun opiskelin Italiassa tajusin vasta siellä, että perinteiseen italialaiseen lasagneen tulee besciamella-kastike ja raastettua parmesaania. Äitini tosiaan tehnyt tuota lasagneversiotaan 80-90-luvulta, onkohan silloin edes saanut vielä könttäparmesaania? Veikkaisin siis, että liittyy raaka-aineiden saatavuuteen ja jäänyt tavaksi. Hyviä on molemmat versiot, mutta kyllähän sitä saa pohtia itsekseen, miksi resepti eroaa alkuperäisestä.

Juustoa parmesaanikin on.

Vierailija
189/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😑

Niin siis säkö uskot, että jos keittää pastan suolatussa vedessä, niin se suola katoaa siitä sillä, että sen pastan huuhtaisee vedessä? 

Tottakai maku haihtuu kun kelvetät pastan kylmässä suihkussa ja koko pasta kylmenee.

Eihän se pintakaan enää ole pastamaisen houkuttava, vaan kylmä ja tutiseva.

eri

Vierailija
190/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pese tiskialtaassa mitään mitä ei kuumenneta. Perunat ok, salatti ei.

Vierailija
191/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salaatin peseminen tiskialtaassa. Yök.

Missäs se sitten pestään? Vessanpöntössä?

Lävikössä tai siivilässä juoksevassa vedessä. Joku valkokaali tai jv-salaatti kädessä pidellen. Perunat korkeintaan pesisin tiskialtaassa.

Minä pidän tiskialtaat aina puhtaina, mutta en siltikään pese edes perunoita altaassa. Ostan salaatit aina irtomyynnistä, ja pesen ne todella huolella. Ensin liotan veden täyttämässä astiassa, ja vaihdan veden useammankin kerran. Huuhtelen salaatin vielä juoksevan veden alla. Sitten kuivaan, ja panen pussiin ja jääkaappiin.

Oho, onpas salaatin pesu saanut paljon alapeukkuja. Eivät taida ihmiset paljon salaatteja syödä. Irtosalaattikerät tuodaan lähes suoraan pellolta kauppaan, joten kunnon pesu on todellakin tarpeen. Yhdestä kunnon kerästä saa paljon salaattia, ja tulee edulliseksi ostaa. Hyvän pesun ja kuivauksen jälkeen säilyy raikkaana jääkaapissa kasvisosastossa useita päiviä.

Juu on niissä kyllä usein hiekkaa ja joskus voi joku ötökkäkin olla jäänyt lehdelle.

Vierailija
192/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😑

Tottakai maku haihtuu kun kelvetät pastan kylmässä suihkussa ja koko pasta kylmenee.

Eihän se pintakaan enää ole pastamaisen houkuttava, vaan kylmä ja tutiseva.

eri

En minä puhunut pastan pinnasta tai muusta, kysyin, että miten se pastaan imeytynyt suola voi hävitä, jos sen huuhtelee. Vissiin et osaa tähän vastata, vaikka voimakkaasti olet sitä mieltä, että näin tapahtuu.

Vierailija
193/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen perheenäiti osaa leipoa ainoastaan mokkapaloja vanhempainiltoihin ja talkoisiin. Muuta leipomisosaamista sitten ei olekaan.

Vierailija
194/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihan kahvin keittäminen. Kahvipaketissa on ohje, että 1 mitallinen kahvijauhetta per 1,2 dl vettä. Ja tyypit mittaa sen sijaan 1 mitallisen jauheta per muki (2,5-3,5 dl vettä)! Ja sekaan vielä desi maitoa laimentamaan entisestään. Yäk! Jos kahvista näkee kaataessa läpi, kannattaa se kaataa viemäriin. Ylipäänsä kaikki aromien pelkääjät ovat käsittämättömiä.

6-7 g kahvijauhetta / 1 dl vettä

Vierailija
195/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen perheenäiti osaa leipoa ainoastaan mokkapaloja vanhempainiltoihin ja talkoisiin. Muuta leipomisosaamista sitten ei olekaan.

Just. Ja sitten kuvataan instagramiin miten pullantuoksuinen äiti sitä ollaankaan.

Vierailija
196/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tää nyt mikään omituinen tapa, mutta suolan käyttö. Oon huomannu, että moni ystäväni/tuttuni kokatessaan käyttää hillittömän määrän suolaa. :D Kyllähän sitä itsekkin käytän joo ja olen suolan suuri ystävä, mutta muutaman kerran meinannut silmät tippua päästä kokkausta seuratessa. :D

Vierailija
197/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hei, nyt sovitaan että kaikki lopettaa pastan huuhtelemisen. Huuhdella saa vain jos tekee pastasalaattia. Jos spagetti jää köntäksi, keittäminen meni pieleen. Se keittoaika siinä ei ole mikään noin aika, se on ehdoton yläraja ja keitinveden pitää kiehua koko ajan kunnolla. Ja suolaa laitetaan sitten miellummin överit kuin vajarit, suolaton pasta ei oo mistään kotoisin.

Vierailija
198/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen itse perunat juoksevan veden alla ja alla ämpäri ja vesi menee uusiokäyttöön kukille.

Perheeni tapaa sokerin lisäämisestä marjojen päälle en ymmärrä.

Vierailija
199/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppia joskus ihmettelen. On ehkä maailman hitain kokki. Teki viimeksi kanakastiketta. Huolella tekikin. Haudutti sitä nelisen tuntia. Lopputulos oli suunnilleen saman makuista kuin itse teen parissakymmenessä minuutissa. Ihan hyvää kyllä. Hän käytti sen tekemiseen kahta paistinpannua ja yhtä pataa. Itse olisin käyttänyt vain sitä pataa.

Minulla lähipiirissä samanlainen kokki, ei tosin anoppi. Kun hän laittaa kanaa, hän ensin ottaa kanafileet jääkaapista lämpöön vähintään vartiksi, sitten paistaa fileet paistinpannulla. Sen jälkeen hän tekee niille soossin ja pilkkoo kasviksia ja työntää koko sotkun uuniin yli puoleksi tunniksi. Lopussa hän aina paistaa voissa ananasrenkaita ja työntää ne sinne ruuan päälle uuniin vähäksi aikaa jostain kumman syystä. Ja kas, gourmet-kanapata on valmista suunnilleen 2 tunnissa. Lisäksi kana on niin ylikypsää, että se on ihan jauhoista. Hassuinta on, että tämä on se ”juhlaruoka”, jota hän yleensä tarjoilee.

Vierailija
200/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän avauksen aihe ei ollut se, millaisia sä kuvittelet joidenkin ihmisten olevan, vaan toisten ruuanlaittotapojen ihmettely. Ymmärrätkö sä näiden kahden asian eron?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi