Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2974)
Meillä nainen laittaa juurekset tiskialtaaseen, ja minä niitä sitten sieltä pelastan astiaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen perheenäiti osaa leipoa ainoastaan mokkapaloja vanhempainiltoihin ja talkoisiin. Muuta leipomisosaamista sitten ei olekaan.
Noihin tulee usein leivottua mokkapaloja koska mitään missä on pähkinää ei saa viedä. Veisin mielummin toscakakkua, mutta ihmiset luulee että manteli on pähkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ystäväni paistpaa lettuja, ripottelee se jokaisen letun päälle sokeria, kun on heittänyt sen siihen lettupinoon.
En ole kenenkään muun nähnyt noin tekevän.[/ Mä teen noin, koska en laita lettutaikinan sokeria. Paistan letut valurautapannussa ja sokeri tarttuu kiinni pannuun jos sitä on taikinassa.Minäkin paistan lettuni valurautaisella lettupannulla JA laitan taikinaan sokeria. Etkö käytä tarpeeksi voita paistamiseen, jos sinulla ilmeisesti on tarttumisongelmia?
Ei kun kaveri laittaa lettujen väliin paistaessaan sokeria, siis kun heittää paistetun letun siihen pinon päälle, ripauttaa siihen sokerin, ennen kuin sen päälle tulee taas lettu.
Ei lettutaikinaan kuulu sokeri, vaan suola. Ripauksen voi vaniljasokeria laittaa.
Mutta en puhunut taikinasta.Sokeria kun ripottelee lettujen väliin pinotessaan, eivät tartu toisiinsa siinä pinossa. Kaverisi on tainnut olla partiossa tai martoissa.
Niin te jätätte ne siihen kylmenemään? Ei ne lämpimänä tartu, eikä ne ole hyviä enää jähtyneenä.
Kuinkahan monessa perheessä tehtiin pääsiäisenä pasha ja mämmi itse? Ei tainnut onnistua kovin monelta.
Olen ihmetellyt sitä, miten mahtava kalankäsittelijä eräs ystäväni on. Hän taitaa kaikenlaiset kalahommat tuosta vaan. Eikä ole ammattilainen ruoanlaitossa, mutta tosiaan onnistuu ihan mikä vaan merenelävän ja kalan käsittely hienosti. Osa on sitä, että uskaltaa ja osa sitä, että ottaa selkoa ja sitten on hyvä välineet. Veitset, pihdit, laudat jne. Itse olen onneton kalankäsittelijä, joten siksi ihmettelen ja ihailen ystäväni mahtavia taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppia joskus ihmettelen. On ehkä maailman hitain kokki. Teki viimeksi kanakastiketta. Huolella tekikin. Haudutti sitä nelisen tuntia. Lopputulos oli suunnilleen saman makuista kuin itse teen parissakymmenessä minuutissa. Ihan hyvää kyllä. Hän käytti sen tekemiseen kahta paistinpannua ja yhtä pataa. Itse olisin käyttänyt vain sitä pataa.
Minulla lähipiirissä samanlainen kokki, ei tosin anoppi. Kun hän laittaa kanaa, hän ensin ottaa kanafileet jääkaapista lämpöön vähintään vartiksi, sitten paistaa fileet paistinpannulla. Sen jälkeen hän tekee niille soossin ja pilkkoo kasviksia ja työntää koko sotkun uuniin yli puoleksi tunniksi. Lopussa hän aina paistaa voissa ananasrenkaita ja työntää ne sinne ruuan päälle uuniin vähäksi aikaa jostain kumman syystä. Ja kas, gourmet-kanapata on valmista suunnilleen 2 tunnissa. Lisäksi kana on niin ylikypsää, että se on ihan jauhoista. Hassuinta on, että tämä on se ”juhlaruoka”, jota hän yleensä tarjoilee.
Miksi syöt muiden tekemiä ruokia. Tee itse ruokasi. Minä teen vain itselleni ruuan sillä kyllästyin kokkitaitojeni arvostelijoihin ja sitten vielä kehdattiin ylistää jotain muuta kuinka hyvä ruuanlaittaja se on. Muille voin lämmittää eineslaatikon uunissa niin saa sitten valittaa eines tehtaalle.
Vierailija kirjoitti:
Ruoanlaittoa pidetään nykyään välttämättömänä pahana ja pakastevihannesten ja liemikuutioiden keittämistä pidetään ruoanlaittona. Mukavuudenhalu on ajanut ylpeyden ohitse ja valmismarinadit ja aromisuolat ovat vallanneet keittiöt.
Olet kyllä tippunut ajan kärryiltä. Nykyäänhän kokkaus mahdollisimman alkuperäisistä raaka-aineista on in. Ja kaikki itse viljeleminen.
Kuvaamaasi menoa oli aiemmin, vielä ysärillä, kun minä olin nuori. Silloin oikein kehuttiin, jos ei osannut laittaa ruokaa. Ja mäkin olen vielä vanhempana ennättänyt opetelle kaikki (karjalaisen ) suvun perinneruuat sultsinoista tsupukkoihin ja paistista sienisalaattiin. Ja lisänä nyt suomalainen keittiö on kansainvälistynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että valitetaan, että on NIIN kiire ja paljon työtä ja vaikka mitä ja sitten pitää kuitenkin keittää ja paistaa ja hauduttaa ja mehustaa ja pullottaa kaikki ruuat ja juomat IHAN ITSE.
Aivan älytöntä.
Siman ja munkitkin saa valmiina.
Ei siinä ihmisarvo katoa.Väität siis, että marlin hiilihapotettu hevoskusi ois yhtä hyvvöö kuin kotio pantu?
Pakkoko sitä marlin on ostaa? Minä ostan paikallisten alkutuottajien suoramyyntikaupasta kotitekoista simaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten ruoanlaittotaidot ja perinne on kadonnut jo vuosia sitten. Nykyään ranskalaisia ja kalapuikkoja lämmittävä perheenäiti väittää tekevänsä perus kotiruokaa. Suomalainen ruokaperinne ja taidot on kadonneet ja tietoisesti kadotettu vuosien saatossa.
Keittiöstä ja ruoanlaitosta ei enää näe sitä ylpeyttä mitä se joskus on ollut. Suomen ruokakulttuuri on tapettu.
Perheenäidit ostavat Fazerin karjalanpiirakoita ja luulevat tietävän jotain ruokakulttuurista.Perheenisät on vissiin kaikki kädettömiä (siis kirjaimellisesti, niiltä puuttuu ne yläraajat), kun ne eivät voi ruokaa laittaa?
Mieht jopa hifistelevät ruoanlaitossa, av-mamma ahtaa eineksiä kitusiinsa. Faktaa.
Mitäs olet tänään hifistellyt? Itse ahdoin kitusiini chili con carnea ja jälkkäriksi tarte tatinia. Olet kyllä oikeassa että suomalaisuus jäi nyt vähän vähemmälle tänään. Itse tehtyä simaa oli kyllä suomalaisittain.
Seliseli. Saathan sinä selittää laittaneesi vaikka hanhenmaksaa, totuus on kuitenkin suominaisten keittiössä ihan jotain muuta.
Kalapuikkoja ja eineksiä.
No jos se on totuus, niin sittenhän se pätee myös sinuun.
Vierailija kirjoitti:
Manteli on pähkinä.
Ja Joulupukki asuu Kilimanjarolla.
Manteli EI ole pähkinä. Mainittakoon samalla, että myöskään maapähkinä EI ole pähkinä, nimestään huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Huuhtelen riisin AINA ennen keittämistä. Tämän tavan opin japanilaisen perheen luona asuessani (aupair) ja sen jälkeen lähes etoo syödä riisiä jota ei ole huuhdeltu kunnolla (jää tärkkelystä liikaa ja on ällöä). Boil-in-bag riisit ovat kaikista pahimpia, hyi.
Lisaksi riisissa on mitattu arsenikkia.
Vierailija kirjoitti:
Tatuoiduilla käsillä keittiöön tuleminen, kuten julkkiskokit tekee...
Tatuoinnit on ns epähygieenisiä ainoastaan vastatehtyinä, paranee viikon parin sisällä jolloin ovat täysin sama asia kuin ihan normaali iho.
Vierailija kirjoitti:
Pesen itse perunat juoksevan veden alla ja alla ämpäri ja vesi menee uusiokäyttöön kukille.
Perheeni tapaa sokerin lisäämisestä marjojen päälle en ymmärrä.
Pakastettaessa sokeri auttaa C-vitamiinia säilymään paremmin sanoo vanha kansa. En tiedä onko perää.
Eräs tuttuni pistää soijaa ihan tuhottomasti joka ruokaan. Lisäksi hän ei ymmärrä lukea pakkausselisteita vaa väittää kiven kovaan esim muroja ja jogurttia terveelliseksi koska mainoksissa sanottiin nii. Koitin sanoa et jogurtti on lähes yhtä paha ku vanukas mut ei usko. Lapsille siis myös syöttää kauheita määriä sokeria ja väittää et heillä syödään terveellisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen perheenäiti osaa leipoa ainoastaan mokkapaloja vanhempainiltoihin ja talkoisiin. Muuta leipomisosaamista sitten ei olekaan.
Noihin tulee usein leivottua mokkapaloja koska mitään missä on pähkinää ei saa viedä. Veisin mielummin toscakakkua, mutta ihmiset luulee että manteli on pähkinä.
Anteeksi mitä? :D Koska pähkinää ei saa viedä, on pakko viedä mokkapaloja? Et keksi mokkapalojen lisäksi yhden yhtä leivonnaista, missä on pähkinää?
Tämä ei ole kaverin keittiöstä vaan ruokaohjeesta. Jos niihin tulee esim jauhelihaa, niin ohjeessa lukee,että ruskistuksen jälkeen keitä/ hauduta 15 min! Siinä ajassa ei mikään liha kypsy kunnolla puhumattakaan siitä, että antaisi makua ja olisi hyvä suutuntuma. Itse kypsyttelen esim jauhelihakastiketta mielellään tunnin ja enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt sitä, miten mahtava kalankäsittelijä eräs ystäväni on. Hän taitaa kaikenlaiset kalahommat tuosta vaan. Eikä ole ammattilainen ruoanlaitossa, mutta tosiaan onnistuu ihan mikä vaan merenelävän ja kalan käsittely hienosti. Osa on sitä, että uskaltaa ja osa sitä, että ottaa selkoa ja sitten on hyvä välineet. Veitset, pihdit, laudat jne. Itse olen onneton kalankäsittelijä, joten siksi ihmettelen ja ihailen ystäväni mahtavia taitoja.
Wau. Tämä taisi olla ketjun ensimmäinen positiivinen ihmettely. Respect! It
Mausteiden väärinkäyttö. Joka kerta laitetaan fiilispohjalta satunnaissekoitus . Joka kerta yhtä hirveä lopputulos.