Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2976)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sellaista, että tarvitaan aina resepti, jota orjallisesti noudatetaan. Ei osata soveltaa yhtään, vaan pitää tosiaan noudattaa viivasuoraan jotain reseptiä.
Noita liemikuutioita ja valmiita maustesekoituksia en kanssa oikein tajua.
Mutta ehkä eniten ihmettelen aina niitä henkilöitä, jotka suunnittelevat viikon ruokalistan etukäteen, ja väittävät, että se tulee edullisemmaksi niin. Hinnathan vaihtelevat, ja voi olla, että juuri ne ruokalistalle suunnitellut ruoka-aineet ovat sillä viikolla kaikkein kalleimpia, ja jotain muuta saisikin juuri silloin todella edullisesti. Voihan sen ruokalistan suunnitella kaupassa, kun näkee, mitä sieltä kannattaisi edullisesti ostaa.
Minä olen vähän eri mieltä tuosta ruokalistan kustannusvaikutuksesta. Minun tuntemani ruokalistan tekijät seuraavat tarjouksia ja laativat/muokkaavat sen listansa sen mukaisesti. He myös laativat sen ruokalistan sesonkipohjalta, eli kun monen vuoden kokemuksella tietävät, milloin mikin tuote on edullista ja milloin kallista, niin suunnittelevat sitten sen mukaan. Ja muutenkin sopeuttavat ruokia sen mukaan, mitä on järkevä ostaa. Heinäkuun loppupuolella alkaa muussiperunat olemaan jo aika onnettomia, mutta uuden sadon perunat ovat jo edullisia ja hyvänmakuisia. Silloin korvataankin jauhelihakastike+muussi- päivänä se muussi keitetyillä uusilla perunoilla.
Lisäksi monet ruokalistan mukaan ruokaa laittavat ostavat jo valmiiksi pakastimeen/jääkaappiin/kuiva-aineskomeroon tarjouksesta raaka-aineita, jolloin ne ovat edullisia ja jo kotona valmiiksi odottamassa. Kun jos tekee ruokaa sen listan mukaan, mikään tarve ei tule yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tarvita miljoonaa eri maustetta.
Suola
pippuri
sokeri
valkosipuli
timjami
paprikajauhe
rakuuna
meirami
oregano
basilika
persilja
tilli
liemikuutio
sitruuna
Siinäpä ne itelle tärkeimmät.
Niin sinä et tarvitse paljon mausteita, mutta koitappa tehdä vaikkapa intialaista, aasialaista tai marokkolaista ruokaa noilla mausteilla.
Kas kun noitten maitten ruokaa ei ole mikään pakko tehdä. Jos et tiedä, noissa maissa mausteiden runsas käyttö on alkujaan tarkoittanut sitä, että niillä peitetään se varsinaisen ruoka-aineen paha eli pilaantunut maku esim lihassa. Miksipäs ei nautittaisi Suomessa puhtaista ja hyvänlaatuisista ja -makuisista raaka-aineista hukuttamatta niitä ylimääräisen maustekerroksen alle.
Hyvänlaatuista ja maukasta ruokaa voi tehdä myös maustamalla ja tuoreesta lihasta. Miksi täytyy vain valita toinen tapa valmistaa ruokaa? Tänään voi tehdä uusia perunoita ja silliä ja huomenna sitten vaikka currya. Omasta mielestäni ainakin paljon mukavempaa kun ei aina syödä samalla tyylillä maustettua ruokaa.
Toisten kokkauksissa minua nimenomaan ihmetyttää tämä, että aina tehdään samaa ruokaa. On ehkä kymmenen reseptiä, jotka tehdään ja niitä samoja reseptejä sitten kierrätetään uudelleen ja uudelleen eikä ikinä kokeilla mitään uutta. Itse taas harvoin teen samaa ruokaa useampaan kertaan ja suurin osa ruuista on sellaisia mitä en ole ikinä tehnyt.
Sinulla ei taida olla ruokakunnassasi ruoka-ainerajoitteisia tai syömisongelmaisia henkilöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola
pippuri
sokeri
valkosipuli
timjami
paprikajauhe
rakuuna
meirami
oregano
basilika
persilja
tilli
liemikuutio
sitruuna
Niin sinä et tarvitse paljon mausteita, mutta koitappa tehdä vaikkapa intialaista, aasialaista tai marokkolaista ruokaa noilla mausteilla.
Kas kun noitten maitten ruokaa ei ole mikään pakko tehdä. Jos et tiedä, noissa maissa mausteiden runsas käyttö on alkujaan tarkoittanut sitä, että niillä peitetään se varsinaisen ruoka-aineen paha eli pilaantunut maku esim lihassa. Miksipäs ei nautittaisi Suomessa puhtaista ja hyvänlaatuisista ja -makuisista raaka-aineista hukuttamatta niitä ylimääräisen maustekerroksen alle.
Hyvänlaatuista ja maukasta ruokaa voi tehdä myös maustamalla ja tuoreesta lihasta. Miksi täytyy vain valita toinen tapa valmistaa ruokaa? Tänään voi tehdä uusia perunoita ja silliä ja huomenna sitten vaikka currya. Omasta mielestäni ainakin paljon mukavempaa kun ei aina syödä samalla tyylillä maustettua ruokaa.
Toisten kokkauksissa minua nimenomaan ihmetyttää tämä, että aina tehdään samaa ruokaa. On ehkä kymmenen reseptiä, jotka tehdään ja niitä samoja reseptejä sitten kierrätetään uudelleen ja uudelleen eikä ikinä kokeilla mitään uutta. Itse taas harvoin teen samaa ruokaa useampaan kertaan ja suurin osa ruuista on sellaisia mitä en ole ikinä tehnyt.
Sinulla ei taida olla ruokakunnassasi ruoka-ainerajoitteisia tai syömisongelmaisia henkilöitä?
Eihän tuo estä mitenkään tekemästä erilaisia ruokia. Vain laiskuus estää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola
pippuri
sokeri
valkosipuli
timjami
paprikajauhe
rakuuna
meirami
oregano
basilika
persilja
tilli
liemikuutio
sitruuna
Meillä tehdään vegaaniruokaa gluteenittomana. Ei ole ikinä ollut mikään ongelma tehdä erilaisia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola
pippuri
sokeri
valkosipuli
timjami
paprikajauhe
rakuuna
meirami
oregano
basilika
persilja
tilli
liemikuutio
sitruuna
Kaikista huonoin tapa hoitaa syömisongelmaa on nimenomaan se, että suostutaan tekemään vaan yhtä ruokaa, jota se syömisongelmainen suostuu syömään. Jos syömisongelmaista ei saada itse syömään monipuolisemmin niin sitten mielenterveyden ammattilaisen paikkeille. Paapomalla syömisongelmaista ruuanlaittaja vain vahvistaa syömishäiriöisen ongelmia.
Ihmettelen aina kyvyttömyyttä soveltaa ruokaohjeita tai maustamista. Eli tehdään aina niin kuin koulun köksän tunnilla opetettiin, ja siitä ei ikinä ikinä poiketa. Ja jos joku reseptin mauste onkin itseltä loppu, ei pystytä miettimään mikä muu mauste ruokaan sopisi... Eli esim. mitkä mausteet sopivat kanan kanssa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sellaista, että tarvitaan aina resepti, jota orjallisesti noudatetaan. Ei osata soveltaa yhtään, vaan pitää tosiaan noudattaa viivasuoraan jotain reseptiä.
Mutta ehkä eniten ihmettelen aina niitä henkilöitä, jotka suunnittelevat viikon ruokalistan etukäteen, ja väittävät, että se tulee edullisemmaksi niin. Hinnathan vaihtelevat, ja voi olla, että juuri ne ruokalistalle suunnitellut ruoka-aineet ovat sillä viikolla kaikkein kalleimpia, ja jotain muuta saisikin juuri silloin todella edullisesti. Voihan sen ruokalistan suunnitella kaupassa, kun näkee, mitä sieltä kannattaisi edullisesti ostaa.
Minä olen vähän eri mieltä tuosta ruokalistan kustannusvaikutuksesta. Minun tuntemani ruokalistan tekijät seuraavat tarjouksia ja laativat/muokkaavat sen listansa sen mukaisesti. He myös laativat sen ruokalistan sesonkipohjalta, eli kun monen vuoden kokemuksella tietävät, milloin mikin tuote on edullista ja milloin kallista, niin suunnittelevat sitten sen mukaan. Ja muutenkin sopeuttavat ruokia sen mukaan, mitä on järkevä ostaa. Heinäkuun loppupuolella alkaa muussiperunat olemaan jo aika onnettomia, mutta uuden sadon perunat ovat jo edullisia ja hyvänmakuisia. Silloin korvataankin jauhelihakastike+muussi- päivänä se muussi keitetyillä uusilla perunoilla.
Lisäksi monet ruokalistan mukaan ruokaa laittavat ostavat jo valmiiksi pakastimeen/jääkaappiin/kuiva-aineskomeroon tarjouksesta raaka-aineita, jolloin ne ovat edullisia ja jo kotona valmiiksi odottamassa. Kun jos tekee ruokaa sen listan mukaan, mikään tarve ei tule yllätyksenä.
Juuri näin. Ja samaten kun sitä seuraavan viikon ruokalistaa laaditaan niin otetaan huomioon mitä siellä jääkaapissa on menossa vanhaksi ja mietitään miten niistä tehdään uusia ruokalajeja, jotta ei tarvitse heittää hukkaan. Toki sitten kaupassa sovelletaan jos jotain on erikoistarjouksessa. Osan tarjoustuotteista voi laittaa vaikka suoraan pakkaseen ja käyttää myöhemmin.
Eräs tuttuni polttaa tupakkaa kastiketta tehdessään.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ajatusmaailmaa ruoanlaitossa ihmettelen, että ruoka ei saa maistua sille, mistä se on tehty. Mielestäni välillä riittäisi ihan suola, pippuri ja ehkä joku kolmas mauste korostamaan ruoan hyvää makua, eikä aina niin, että maustetaan niin kaikenlaisilla mausteilla, että on ihan sama, mitä siellä ruoassa on, kun ei sitä maista kuitenkaan. Jotkut ystäväni tuntuvat pitävän sellaista ruoanlaittoa jotenkin huonompana kuin että kaikki uitetaan aina chili-korianteri-basilika- soijakastike-mikälie-liemissä.
Mä en taas ymmärrä miksi ruoka ei saisi maistua chili-korianteri-basilika- soijakastike-mikälie-liemessä tehdylle. Tästähän ruuanlaitoissa on pitkälti kyse. Yhdistetään erilaisia aineita keskenään niin saadaan eri makuisia ruokia aikaiseksi. Kyllä joskus toki voi tehdä simppelimpääkin ruokaa, mutta vaihtelu virkistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa kumpi meistä on outo. Tehtiin ruokaa kaverini kanssa ja ei löydetty saksia tai muuta terävää nopeasti, joten avasin sellaisen pakasteita sisältävän pehmeän muovipakkauksen repäisemällä. Se oli siis sellaista "venyvää" muovia, jossa ei ollut varsinaista repäisykohtaa mitä ei-venyvissä muovipakkauksissa (karkkipussit jne) on. Kaverini ei suostunut siihen, että käytettäisiin sitä sisältöä mihinkään, kun siellä oli kuulemma nyt jotain ihan pieniä muovin paloja mitä ei edes silmin näe.
Kaverisi on outo.
Eiköhän niitä mikroskooppisia muoveja tule ihan saksilla leikatessa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola
pippuri
sokeri
valkosipuli
timjami
paprikajauhe
rakuuna
meirami
oregano
basilika
persilja
tilli
liemikuutio
sitruuna
Kaikista huonoin tapa hoitaa syömisongelmaa on nimenomaan se, että suostutaan tekemään vaan yhtä ruokaa, jota se syömisongelmainen suostuu syömään. Jos syömisongelmaista ei saada itse syömään monipuolisemmin niin sitten mielenterveyden ammattilaisen paikkeille. Paapomalla syömisongelmaista ruuanlaittaja vain vahvistaa syömishäiriöisen ongelmia.
Meillä taas nimenomaan nuo mielenterveyden ammattilaiset (psykiatri, lastenpsykiatri) ja ravitsemuksen ammattilaiset (ravitsemusterapeutti, lastenlääkäri) erityisesti painottivat sitä, että vaikka lapsi söisi vain yhtä ruokaa, mutta määrällisesti riittävästi, niin se riittää, lisäravinteita sitten lisäksi. Kaikenlainen painostus oli ehdottoman kiellettyä, ja kyse ei ollut paapomisesta, vaan siitä, että lapsi pysyi hengissä ja sen päälle vielä sitten kasvoikin. Koulun innokkaalla pakkosyöttämisellä lapsi joutui sairaalahoitoon, "kun paapomalla vain vahvistetaan syömisongelmaisen ongelmia".
Kyse ei ole mistään nirsoudesta tai tavanomaisesta valikoivasta syömisestä.
Lisäksi parilla muulla perheenjäsenellä on sitten erilaisia allergioita tai yliherkkyyksiä tai intoleransseja (hedelmiä, kaura, kana, sipuli, maito, rasvainen kala, sienet, palkokasvit poislukien herneet jne), joten kokeileva keittiö on aika rajallinen.
Näillä rajoitteilla on kiireisessä arjessa helpompi tehdä kuudelle hengelle niitä kymmentä perusruokaa, joka soveltuu kaikille ja vain lomilla ja pidemmillä vapailla sitten jaksaa testata uusia ruokia.
Jos ruokarajoitteisena perheenä alkaisimme kokeilemaan kaikenlaista uutta, ruokahävikki kasvaisi 90 %:iin. Jos ei pysty syömään, niin ei pakollakaan syö. Sitten mennään leipälinjalla. Tai että jokaiselle perheenjäsenelle tehdään omat ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ajatusmaailmaa ruoanlaitossa ihmettelen, että ruoka ei saa maistua sille, mistä se on tehty. Mielestäni välillä riittäisi ihan suola, pippuri ja ehkä joku kolmas mauste korostamaan ruoan hyvää makua, eikä aina niin, että maustetaan niin kaikenlaisilla mausteilla, että on ihan sama, mitä siellä ruoassa on, kun ei sitä maista kuitenkaan. Jotkut ystäväni tuntuvat pitävän sellaista ruoanlaittoa jotenkin huonompana kuin että kaikki uitetaan aina chili-korianteri-basilika- soijakastike-mikälie-liemissä.
Taidat olla se sama ketä ahdisti oma kapea elämä ja miniän -vai miniän äidin- monipuolisempi elämäntyyli. Ajatusmallisi yhtä synkeä molemmissa ketjuissa. Piristy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas ymmärrä miksi ruoka ei saisi maistua chili-korianteri-basilika- soijakastike-mikälie-liemessä tehdylle. Tästähän ruuanlaitoissa on pitkälti kyse. Yhdistetään erilaisia aineita keskenään niin saadaan eri makuisia ruokia aikaiseksi. Kyllä joskus toki voi tehdä simppelimpääkin ruokaa, mutta vaihtelu virkistää.
Eikös tuossa kirjoituksessa juuri niin sanottukin, että välillä voisi olla simppelimpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla se sama ketä ahdisti oma kapea elämä ja miniän -vai miniän äidin- monipuolisempi elämäntyyli. Ajatusmallisi yhtä synkeä molemmissa ketjuissa. Piristy!
Minä taas ehdotan, että kokeilet joskus herkullisia ja luonnollisia makuja, voit yllättyä. Kukkakaali on esimerkiksi hyvää raakana tai höyrytettynä, sen ei tarvitse aina uida currykormasoosissa, tai uudet perunat ovat herkullisia tillin ja voin kanssa, niitä ei tarvitse lohkoa uuniin ja maustaa miljoonalla eri mausteella ja öljyllä. En sitä sano, että etteikö maustetut ruoat olisi hyviä, eikä ruoan ole tarkoitus olla ankeaa, mutta ei ne mausteet ole se itsetarkoitus, millä tavoin ruoka ainoastan olisi parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavapiirissä ei ole näin. Siellä on joillakin kuuden viikon kiertävä ruokalista, mihin eivät vaikuta tarjoukset, eivätkä sesonkiajat. Ja joillakin perheillä vain lapsilta kysytään, mitä haluavat seuraavalla viikolla syödä, ja sitten tehdään niitä ruokia. Varmaan heillä on jauhoja, kananmunia ym. kaapissaan valmiina, mutta ruokatarvikkeet pitää kyllä enimmäkseen ostaa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola
pippuri
sokeri
valkosipuli
timjami
paprikajauhe
rakuuna
meirami
oregano
basilika
persilja
tilli
liemikuutio
sitruuna
Meillä taas nimenomaan nuo mielenterveyden ammattilaiset (psykiatri, lastenpsykiatri) ja ravitsemuksen ammattilaiset (ravitsemusterapeutti, lastenlääkäri) erityisesti painottivat sitä, että vaikka lapsi söisi vain yhtä ruokaa, mutta määrällisesti riittävästi, niin se riittää, lisäravinteita sitten lisäksi. Kaikenlainen painostus oli ehdottoman kiellettyä, ja kyse ei ollut paapomisesta, vaan siitä, että lapsi pysyi hengissä ja sen päälle vielä sitten kasvoikin. Koulun innokkaalla pakkosyöttämisellä lapsi joutui sairaalahoitoon, "kun paapomalla vain vahvistetaan syömisongelmaisen ongelmia".
Kyse ei ole mistään nirsoudesta tai tavanomaisesta valikoivasta syömisestä.
Lisäksi parilla muulla perheenjäsenellä on sitten erilaisia allergioita tai yliherkkyyksiä tai intoleransseja (hedelmiä, kaura, kana, sipuli, maito, rasvainen kala, sienet, palkokasvit poislukien herneet jne), joten kokeileva keittiö on aika rajallinen.
Näillä rajoitteilla on kiireisessä arjessa helpompi tehdä kuudelle hengelle niitä kymmentä perusruokaa, joka soveltuu kaikille ja vain lomilla ja pidemmillä vapailla sitten jaksaa testata uusia ruokia.
Jos lapsi ei suostu syömään mitään muuta kuin ranskanperunoita niin ei niitä tarvittavia lisäaineita kyllä pysty millään mistään purkista saamaan tarpeeksi. Kyllä tossa täytyy löytää, joku pakottamisen ja paapomisen välimuoto.
How Is ARFID (Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder) Treated?ARFID is best treated by a team that includes a doctor, dietitian, and therapist who specialize in eating disorders. Treatment may include nutrition counseling, medical care, and feeding therapy. If choking is a concern, a speech-language pathologist can do a swallowing and feeding evaluation.
The main goals of treatment are to:
Achieve and maintain a healthy weight and healthy eating patterns.
Increase the variety of foods eaten.
Learn ways to eat without fear of pain or choking.
Doctors might prescribe medicines to increase appetite or treat anxiety. If anxiety is a concern, the therapist will teach children and families ways to handle worries around food.
Most children with ARFID can be treated at home, but some will need to go to a more intensive hospital-based program. Someone with severe weight loss and malnutrition or serious health issues will need treatment in a hospital. Some children with ARFID will need tube feeding or nutrition formulas to get the calories and vitamins they need.
ARFID can be hard to overcome, but learning about healthy eating and addressing fears helps many kids and teens feel better and do well. When the whole family works together to change mealtime behaviors, a child is likely to have continued success.
Kyse ei ole nyt, eikä ollut lapsuudessa ARFIDista, vaan aistiyliherkkyyksien ja allergioiden suossa tarpomisesta. Lapsella oli ruokavaliossaan peruna, pasta, riisi, kvinoa, kuskus, bulgur (jäi pois myöhemmin), maitotuotteista maito, piimä, tietty kermajuusto, sileä jugurtti (niiden valmistus lopetettiin, nyt käy vaniljajugurtti ja mustikkajugurtti), kalat, lihat, kana, kananmuna, kasviksista kypsentämättöminä lähes kaikki, kypsennettynä porkkana, parsakaali ja maissi (tomaatille allerginen) ja sienet, omenat, sitrushedelmät, vesimeloni ja lähestulkoon kaikki marjat (tyrnistä ei tykännyt). Pikaruuista kelpasi perushampurilainen ilman mausteita, pepperonipizza.
Ja kyse ei ollut siis siitä, että lapsi ei tykännyt, vaan hän ei pystynyt syömään tiettyjä asioita. Hän söi, ja syö edelleen esimerkiksi hernekeittoa, vaikkei se olekaan kovin hyvää hänen mielestään. Lasagnea ei pysty syömään, eikä makaronilaatikkoa. Ruokavaliossa oli siis monipuolisesti eri ruoka-aineryhmistä ruokia, mutta niiden sekoittamista ei juurikaan voinut tehdä, ja edelleen se on hyvin rajoitettua. Kuitenkin lautasella voi olla yhtä aikaa keitettyä perunaa, jauhelihakastiketta, kurkkua, salaattia, parsaa, sieniä, fetajuustoa ja porkkanaa, niitä vain ei voi sekoittaa.
Mutta neuvokaa vaan, joku muu voi saada ahaa-elämyksen.
Jokainen hyvää tarkoittanut ruokavaliokokeilu päättyi siihen, että lapsen ruokavaliosta katosi lisää ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ehdotan, että kokeilet joskus herkullisia ja luonnollisia makuja, voit yllättyä. Kukkakaali on esimerkiksi hyvää raakana tai höyrytettynä, sen ei tarvitse aina uida currykormasoosissa, tai uudet perunat ovat herkullisia tillin ja voin kanssa, niitä ei tarvitse lohkoa uuniin ja maustaa miljoonalla eri mausteella ja öljyllä. En sitä sano, että etteikö maustetut ruoat olisi hyviä, eikä ruoan ole tarkoitus olla ankeaa, mutta ei ne mausteet ole se itsetarkoitus, millä tavoin ruoka ainoastan olisi parempaa.
Kiitos, olen kokeillut ja pidän hyvin monenlaisista ruokatyyleistä ja myös muista ihmisistä.
Kaveri mättää mausteita ihan hirveästi ja oudolla tavalla, Lihapulliin mm. kardemummaa Joskus olen rapsutellut kanakoivista paksummat maustekerrokset pois, että pystyy syömään
Mielestäni maustaminen on pielessä, jos pääraaka-ainetta ei enää tunnista mausta