Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?

Vierailija
28.04.2020 |

Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.

Kommentit (2976)

Vierailija
2181/2976 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaliemen, kasvisliemen ja valmiiden mauste liemien käyttö ruuissa. Nuo tuotteet ovat hyvin raffinoituja ja niissä on paljon erilaisia lisäaineita, aromivahventeira, väriaineita ja säilytysaineita.

Oikea kokki osaa itse maustaa ruuat hyvän makuisiksi.

2182/2976 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Australialainen kaverini heitti suoraan kengurun sisäfileen pannulle ja alkoi paistamaan sitä. Sitten hän heitti päälle chilimaustetta, jotta siitä tulisi "crispyä". Vieläkin hyvin outo fiilis..

Rannekellot halvalla - www.vuodenmies.com

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2183/2976 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä

Vierailija
2184/2976 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa tekee ruokaa (!) kuolleen eläimen osista ja raajoista.

Niin. Onko sinulle jotenkin yllättävä tieto, että luonnossa monet eläimet syövät toisiaan. Se on sitä luonnollisuutta. 

Ihminen on sekasyöjä, eikä sitä pidä yrittää väkisin kasvissyöjäksi muuttaa.

Vierailija
2185/2976 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaliemen, kasvisliemen ja valmiiden mauste liemien käyttö ruuissa. Nuo tuotteet ovat hyvin raffinoituja ja niissä on paljon erilaisia lisäaineita, aromivahventeira, väriaineita ja säilytysaineita.

Ongelma vaan on se, että sinä, minä eikä juuri kukaan tällä palstalla ole mikään "oikea kokki". Se on helpompi heittää se lihaliemikuutio soppaan, kuin alkaa jostain luista ja jäysteistä keittelemään lientä. 

Sama noiden maustesekoitusten kanssa. Jauhelihamausteen käyttö on hirveää syntiä, mutta jos itse laittaa ne samat mausteet (suola, pippuri, basilika, paprika jne.), niin sitten kaikki onkin hyvin.

Vierailija
2186/2976 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on käynyt kokkipuolen ja omistaa ravintolan. Kotonaan säilyttää rypsiöljyä jääkaapissa ja kaiken pitää olla hirveän makeaa esim. mansikoita ei voi syödä sellaisenaan kun ovat liian happamia. Ei myöskään ymmärrä mitään minkään hapon käytöstä ruuassa, vaikkapa etikka tai sitruuna.

Vierailija
2187/2976 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan kaikki ei onnistu. (Kuten mun kaalikeitto). Mutta yleensä kyllä. Yrtit pippurit, sipulit ja aika sekä hermot!

Vierailija
2188/2976 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pyhä elämä kun jostain ruuanlaitostakin saadaan vaikeaa. Jos luonnollisuus on se lähtökohta, niin lihat, kasvikset ja marjat vedetään sellaisenaan. Kaikki maustamiset ja oikeanlaisella paistamisella hifistelyt ovat ihan vaan paskantärkeiden ihmisten keksimiä trendijuttuja.

Ei ole olemassa mitään absoluuttista, oikeaa tapaa tehdä tai maustaa ruokaa. Vaikka joku mielestään käyttää hienoimpia raaka-aineita, valmistaa sen vimpan päälle oikealla tavalla ja maustaa mielestään täydellisesti, niin toisen mielestä valmistettu annos voi olla pahaa. Sitten taas kokki, joka keittää jauhelihan kattilassa ja maustaa lihaliemikuutiolla ja aromisuolalla, voi jonkun toisen mielestä tehdä maailman parasta ruokaa. 

Että repikääs vaan makuasioista huumoria, niin!

Vierailija
2189/2976 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeat ravintolakokit kylläkin käyttävät valmista, tehtaasta tullutta demi glacea. Toki he osaavat sen tehdä itsekin, mutta tuskin työaika antaa periksi sen tekoon.

Vierailija
2190/2976 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tulin kanssa ihmettelemään liemikuutioita. Ihan hirveää kuraa.

Vierailija
2191/2976 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku uskaltaa kokeilla? Tässä kiva ohje: Atrian pippurikanaa 2 pakettia. 6 -8 dl vettä. Puoli pakettia spagettia pätkittynä, pari sipulia(keitä n. 8-10 min tai (mututuntuma). Vippaa kaikki samaan aikaan kattilaan. 4-5 maustepippuria joukkoon. cilipotlesalsaa 4-5 tl sekä pari laakerinlehteä. Kun ruoka valmis kipon pohjalle tortillalastuja maun mukaan ja päälle avokaadoa sekä ranskankermaa.

Vierailija
2192/2976 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ruuan tarjoajan kuin kokin juttu, mut tuli vaan mieleeni: se leivän, voin, juuston, makkaran tarjoaminen lämpimän ruuan kanssa!

Vierailija
2193/2976 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee risottoa niin, että keittää riisit kattilassa. Ei laita tiettyjä mausteita (paprika, chili, kurkuma jne) pannulle öljyyn, vaan lisää vasta ruuanlaiton loppuvaiheessa.

Joo, ei niin. Käyttääkö carnaroliriisiä ja parmesania? Risottoon kuulu mustapippuri.

Vierailija
2194/2976 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ruuan tarjoajan kuin kokin juttu, mut tuli vaan mieleeni: se leivän, voin, juuston, makkaran tarjoaminen lämpimän ruuan kanssa!

So not, talossa talon tavalla, unohdit tuosta listasta graavilohen.

Vierailija
2195/2976 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihan kahvin keittäminen. Kahvipaketissa on ohje, että 1 mitallinen kahvijauhetta per 1,2 dl vettä. Ja tyypit mittaa sen sijaan 1 mitallisen jauheta per muki (2,5-3,5 dl vettä)! Ja sekaan vielä desi maitoa laimentamaan entisestään. Yäk! Jos kahvista näkee kaataessa läpi, kannattaa se kaataa viemäriin. Ylipäänsä kaikki aromien pelkääjät ovat käsittämättömiä.

6-7 g kahvijauhetta / 1 dl vettä

Kaikillahan on vaaka kahvinkeittimen vieressä🤣

Vierailija
2196/2976 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ajatusmaailmaa ruoanlaitossa ihmettelen, että ruoka ei saa maistua sille, mistä se on tehty. Mielestäni välillä riittäisi ihan suola, pippuri ja ehkä joku kolmas mauste korostamaan ruoan hyvää makua, eikä aina niin, että maustetaan niin kaikenlaisilla mausteilla, että on ihan sama, mitä siellä ruoassa on, kun ei sitä maista kuitenkaan. Jotkut ystäväni tuntuvat pitävän sellaista ruoanlaittoa jotenkin huonompana kuin että kaikki uitetaan aina chili-korianteri-basilika- soijakastike-mikälie-liemissä.

Totta ja se valkosipulin tunkeminen joka ruokaan. Minun lisäkseni muillakin voi olla gastriitti ja valkosipuli saa aikaan kauhean vatsakivun, samoin chili yms.

Vierailija
2197/2976 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun uunilohi laitetaan +200c uuniin tai jopa tätä kuumempaan ja annetaan olla 25-45min! Lohi vain kuivuu ja kalan rasva hyytyy pinnalle valkeaksi mössöksi.

Tuo aika on ihan sopiva kokonaiselle puolentoista kilon kirjolohelle, mausteeksi vain suolaa ja pippuria, se tillikin mielellään vasta kypsällä kalalle. Lohifileelle tuo aika on liikaa, eli olkaapa mammat tarkkoja, onko kyse kokonaisesta kalasta vai fileestä. Jos tarkoitit merilohta, se saattaa jopa olla vaikeaa saada pellille kokonaisena.

Mursusta puhumattakaan - varsinkin kuolleesta.

Vierailija
2198/2976 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yleensäkään tehdään KEKSEJÄ?

Vierailija
2199/2976 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa tekee ruokaa (!) kuolleen eläimen osista ja raajoista.

Jotkut tekevät ruokaa ekologisesti ja humanitäärisesti kestämättömästi viljellyistä kasveista.

Vierailija
2200/2976 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttava siivilöi paistetusta jauhelihasta rasvan pois! Ilman rasvaa ei ole makua.

Sama ihminen oli vieläpä huolissaan siitä, kun lapsensa olivat alipainoisia... Varmaan, kun tarjolla oli rasvatonta ja mautonta ruokaa.

Meilläkin kotona siivilöitiin rasva eikä sitä jauhelihaa maustettu myöskään millään.

Ootkohan käyny meillä vai onko näitä muitakin :D

On. Se mun kengänpohjia paistava anoppini tekee myös tuota. Lisäksi ainoa tapa valmistaa lisäkekasvikset on keittää ne vedessä (ei suolaa). Vanha terveydenhoitaja, ei rasvaa, ei suolaa, ei mausteita. - Toisaalta, mun oma äitini, samaa 70+ -ikäluokkaa, on vastuussa sellaisista luomuksista kuin umpioitu lohi kookosmaidossa ja salmiakkisilakka. Ensimmäistä yritetään edelleen unohtaa, toista ei kokkikaan uskaltanut maistaa. Äiti on ihan tervepäinen, mutta vapaa taiteilijasielu.

Tää äiti kuulostaa aivan ihanalta ihmiseltä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi