Rivitalo kaikista vähiten halutuin asumismuoto?
Rivitaloa pidetään huonoimpana asumismuotona. Miksi?
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle se olis paras: taloyhtiö huolehtii tärkeimmistä rempoista, pieni oma piha ja isompi taloyhtiön piha. Ihmisiä ympärillä.
Taloyhtiö = ASUKKAAT ITSE
Ei, vaan huoltoyhtiö, katsos kun meillä on vara maksaa. Pihan hoitaa yrittäjä, oman pihan hoidatan toisella ja maksan itse.
Koskaan eimeillä ole asukkaat auranneet lumia autopihalta. Oman ovat edustan toki, noin metrin pätkän. Jotkut leikkaavat itse oman pihansa nurmikon, minulla on 26 neliön terassi, siinä ei paljoa leikattavaa jää olisiko 15 neliötä, jonka (Ja oman etupihani) käy yrittäjä leikkaamassa.
Talkooperiaate rivareissa tarkoittaa AINA sitä, että vain muutama rehkii suurimman osan työt. Ei enää ikinä moista!
Vierailija kirjoitti:
Just tuttavien 5 huoneiston talo meni uusiksi, kun pohjalaatta oli litimärkä ja seinät puolen metrin korkeuteen lahot.
Arvatkaa, korvaako vakuutus senttiäkään.
Dresdenin pommituksessa kans meni paljon kerrostalokämppiä remonttiin. En kyl muuttaisi kerrostaloon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asuisin ennemmin kerrostalossa,kuin rivarissa(asuttiin joskus).Rivarissa ei ole minkäänlaista omaa rauhaa,pienet pihat,naapurin pää kokoajan aidan takana.
Pakko osallistua huoltotöihin ja typeriin talkoisiin.Sekä pakko maksaa osansa hankinnoista,vaikket niitä haluaisikaan.esim.meillä piti maksaa osansa helkkarin kalliista lappsetin liukumäestä,vaikkei meillä ollut lapsiakaan.Unohtui tässä sanoa,että nyt asutaan omakotitalossa.Parasta!
Minä muutin pois isosta talosta kun ikää tuli, sekä minulle että talolle. Tuntui hullulta lämmittää 158 neliötä vain minua varten ja hoitaa isoa pihaa, ja aloittaa katon uusimiset, ikkunavaihdot, maalaukset jne., jne. Mieluummin olen mökillä ja taloyhtiöni pihan käy hoitamassa tuttavani opiskelijapoika, tienaa mielellään. Tämä on tässä iässä parasta. Kaikelle on aikansa, kun lapset asuivat kotona, omakotitalo oli ihana, nyt se osoittautui rasitteeksi, ikää on kuitenkin jo 65 v.
Vierailija kirjoitti:
Talkooperiaate rivareissa tarkoittaa AINA sitä, että vain muutama rehkii suurimman osan työt. Ei enää ikinä moista!
Niinhän se tarkoittaa kerrostaloissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tuttavien 5 huoneiston talo meni uusiksi, kun pohjalaatta oli litimärkä ja seinät puolen metrin korkeuteen lahot.
Dresdenin pommituksessa kans meni paljon kerrostalokämppiä remonttiin. En kyl muuttaisi kerrostaloon!
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se tarkoittaa kerrostaloissakin.
Olen asunut rivarissa vuodesta 2002, vielä ei ole yksiäkään talkoita pidetty. Olisi edes talkookaljat saanut kerran. Mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalosta rivitaloon vaihtaminen olisi ihan ok. Kerrostalossa on kuin olisi kanahäkissä.
Samat. Kyllä rivitalo ainakin kerrostalon voittaa.
Ei voita. Niissä on aina amatöörit isännöitsijänä ja hallituksessa ja vesivahinko. Äänet kulkee asunnosta toiseen ja tupakansavu tulvii. Lisäksi ne ovat lähellä maanpintaa ja ulko-ovi on oma, eli kaupustelijoita, kerjäläisiä ja muuta häirikköporukkaa lappaa ovella. Naapuri "lainaa" omin luvin pihatyökalusi ja paskattaa koiransa pihallesi.
Täällä sama isännöitsijäntoimisto hoitaa sekä rivitaloyhtiöitä että kerrostaloyhtiöitä. Isännöitsijä ei siis vaihtuisi, vaikka muuttaisin tien toisella puolella oleviin kerrostalooihin.
Vierailija kirjoitti:
"Mistä tahansa saa riidan aikaiseksi."
Näin on.
Ja rivitalokytät tietävät sen...
Kuka piri on kertonut tuon myös Suomen sadoilletuhansille kerrostalokytillekin? Tälläkin palstalla on jatkuvasti ketjuja joissa puhutaan kerrostalossa asumisen helvetistä.
Koska siinä yhdistyy kaikki kerrostalon ja omakotitalon huonot puolet. Naapurit on ainakin yhden seinän takana ja yleensä joudut itse tekemään osuutesi piha- ja lumitöistä. Joissain yhtiöissä huoltoyhtiö on otettu hoitamaan talvikunnossapito mutta yleensä pienituloiset kommunistit venyttävät senttiä viimeiseen asti ja itse pitää kaikki tehdä kun yhtiö niin päättää.
Sitäpaitsi onhan ne pääosin halvalla ja nopeasti kyhättyjä "pahvikoppeja".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivitalo kaikista paras. Mieluummin omalla takapihalla kuin parvekkeella.
Kun siellä saisikin olla rauhassa.
Ok korkeat aidat, mutta AINA kun naapuri on pihalla niin tulee selittämään jotain! Ottaa tuolin että näkee pihalle. Monesti sitten hänen mieskin tulee siihen, on 190cm pitkä joten yltää kurkkimaan. Ei muuten, mutta kun pieni lapsi on päiväunilla, niin olisi ihana rauhassa tehdä puutarhhommia jne, omassa hiljaisuudessa, ilman rintsikoita, ilman naapurin miestä näkemässä.
Joskus ihana istua kylmön siiderin kanssa pihalla, ilman että raivoraitis naapurin äiti kurkkii ja kommentoi.
Ja nehän juttelee niin kauan että menen sisälle.Jos sinulla on tollot naapurit niin se on voi voi. Minä en edes näe naapurin pihaan, eikä sieltä pääse minun pihaani. Pitää ymmärtää valita oikein kotinsa.
Vuokrakoti, piti ottaa näkemättä eka iso asunto jonka sai 500km päästä.
Ja sijainti täydellinen, metsän keskellä mutta kuitenkin kaupungissa. Etupihalla sentää saa olla rauhassa.
Ei löydy vapaata rivaria vuokralle tästä kaupungista, mutta pakko jossain asua.
Vierailija kirjoitti:
Koska siinä yhdistyy kaikki kerrostalon ja omakotitalon huonot puolet. Naapurit on ainakin yhden seinän takana ja yleensä joudut itse tekemään osuutesi piha- ja lumitöistä. Joissain yhtiöissä huoltoyhtiö on otettu hoitamaan talvikunnossapito mutta yleensä pienituloiset kommunistit venyttävät senttiä viimeiseen asti ja itse pitää kaikki tehdä kun yhtiö niin päättää.
No voi voi, nyt ottaa kerrostalorotalla lujille.
Yhtään kuvaamaasi omistusrivaria en ole tavannut.
Sinulle köyhänä yhteiskunnan elättinä ovat tuttuja ne vuokratalot, joiden taso kyllä kaltaisellesi elätille riittää.
Rivitalossa yhdistyy vähän katsojasta ja yhtiöstä riippuen kerrostalo- ja omakotiasumisen hyvät tai huonot puolet. Minä olen sitä mieltä että huonot, naapurit ovat edelleen ihan liian liki, joudut tekemään kaikki pihatyöt ja jonkun sössiessä on maksajia paljon vähemmän jolloin kaikki vain yhteen tai kahteen asuntoon kohdistuvat toimenpiteet tulevat suhteessa paljon kalliimmaksi.
Joku toinen taas tykkää kun saa kuopsuttaa sitä omaa pihanlänttiä ja samalla turista naapureiden kanssa. Huvinsa kullakin, ei ole minulta pois se miten joku toinen haluaa asua.
Vierailija kirjoitti:
Itse asuisin ennemmin kerrostalossa,kuin rivarissa(asuttiin joskus).Rivarissa ei ole minkäänlaista omaa rauhaa,pienet pihat,naapurin pää kokoajan aidan takana.
Pakko osallistua huoltotöihin ja typeriin talkoisiin.Sekä pakko maksaa osansa hankinnoista,vaikket niitä haluaisikaan.esim.meillä piti maksaa osansa helkkarin kalliista lappsetin liukumäestä,vaikkei meillä ollut lapsiakaan.
Kerrostalossa osallistut:
- saunan rermonttiin vaikket koskaa kät saunassa
- kellaritilojen remonttiin vaikket ...
- vintin remonttiin vaikkei ...
- pesutilan remonttiin ...
- pihan kunnostamiiseen ...
- vastiketta maksamattoman asukkaan kuluihin ...
- suihkuun sammuneen aiheuttaman vesivahingon maksamiseen kun sammuneella ei ollutkaan vakuutusta ...
- postilaatikoiden uusimiseen vaikkei sinulle tulekkaan postia ...
- rappukäytävän siivoamiseen vaikket olekaan muissa kerroksissa
- maksat pihan ylläpidosta vaikket käytäkään sitä ...
jatketaanko pitkäänkin tätä listaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani omakotitalolle sama juttu, neljä vuotta on aikaa. Talo on kaksikerroksinen, alakerta piti uusia kokonaan, yläkerrasta pinnat. Itselleen ovat talon rakennuttaneet, vakuutus ei korvannut, joten jo eläkkeelle jäänyt rouva palasi töihin, onneksi pystyi kun opettajan sijaisia tarvitaan aina Ja herra jatkaa työssä, vaikka oli jo suunnitellut jäävänsä kun ikä tuli täyteen.
Toisella tuttavalla erilainen vesivahinko, vakuutusyhtiö kunnosti laskuunsa kaiken, kun oli hyvät vakuutukset ja vahinko äkillinen.
Taidamme asua samalla paikkakunnalla, minunkin tuttavapiirissäni oli tuommoinen vesivahinko Omakotitalossa, siinäkin rouva on opettaja.
Toinen on kaverini isän talo, rakennettu varmaan noin 1956-1957, vesivahinko tuli vakuutusyhtiölle kalliiksi. Siinä tuli vakuutusmaksut kuitattua korkojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko osallistua huoltotöihin ja typeriin talkoisiin.Sekä pakko maksaa osansa hankinnoista,vaikket niitä haluaisikaan.esim.meillä piti maksaa osansa helkkarin kalliista lappsetin liukumäestä,vaikkei meillä ollut lapsiakaan.Kerrostalossa osallistut:
- suihkuun sammuneen aiheuttaman vesivahingon maksamiseen kun sammuneella ei ollutkaan vakuutusta ...
Sillä ei ole juurikaan merkitystä, koska samat koko yhtiötä koskevat kulut on kaikissa yhtiömuotoisissa asumismuodoissa mutta yksittäiseen tai yksittäisiin asuntoihin kohdistuvat kulut jäävät kerrostaloissa paljon pienemmiksi koska maksajia on niin paljon enemmän. Se suihkuun sammuneen vesivahinko menee tasevaihtelun piikkiin isossa yhtiössä, kun taas muutaman talon rivariyhtiössä ollaan itku kurkussa yhtiölainaa avaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi voi, nyt ottaa kerrostalorotalla lujille.
Yhtään kuvaamaasi omistusrivaria en ole tavannut.
Sinulle köyhänä yhteiskunnan elättinä ovat tuttuja ne vuokratalot, joiden taso kyllä kaltaisellesi elätille riittää.
Suurin osa omistusrivareista on juuri tuollaisia. www.etuovi.com
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko osallistua huoltotöihin ja typeriin talkoisiin.Sekä pakko maksaa osansa hankinnoista,vaikket niitä haluaisikaan.esim.meillä piti maksaa osansa helkkarin kalliista lappsetin liukumäestä,vaikkei meillä ollut lapsiakaan.Kerrostalossa osallistut:
Unohdit:
- parkkipaikan lumityöt vaikkei olekaan autoa
- helkkarin kalliin Lappsetin liukumäen kun yhtiökokous päätti sen laittaa viime vuonna uusittujen keinujen viereen
- ensi vuonna sitten uusitaan yhtiön istutukset ja hiekkalaatikot
- seuraavana vuonna on listalla rappukäytävän maalaus ja ovisilmien asennus, sekä saunan uusiminen ...
Arvaa kuka maksaa? luulen että kerrostalossa asuva ...
Meillä on kahdeksan asunnon rivitaloyhtiö ja asukkaista suurin osa iäkkäitä (osa laitoksessa jo eli asunto tyhjillään siis). Kaikki nuoremmatkaan eivät osallistu. Pihatyöt hoidetaan talkoilla eli meille parille asukkaalle jää ruohonleikkuu ja lumityöt. Ne on nyt vähän sinnepäin hoidossa, mitään listaa ei voi tehdä. Huoltoyhtiö olisi kallis (ainakin sen toisen mielestä) ja vanhuksetkin muistelevat menneitä talkootöitään (ajalta jolloin en asunut itse tässä).
Unohtui tässä sanoa,että nyt asutaan omakotitalossa.Parasta!