Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rivitalo kaikista vähiten halutuin asumismuoto?

Vierailija
27.04.2020 |

Rivitaloa pidetään huonoimpana asumismuotona. Miksi?

Kommentit (222)

Vierailija
221/222 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisin asua rivitalossa, ainakin jos on riittävän iso taloyhtiö (enemmän kuin 4-5 osakasta).

Vaihtaisin rivitaloon mieluusti omakotitalosta. Olen aiemmin asunut rivitalossa ja viihtynyt.

Omakotitalossa on omaa rauhaa ja tilaa ihan toisella tavalla, mutta itse olen ainakin väsähtänyt näin pikkulapsiperhevaiheessa myös hoito- ja huoltotyön määrään. Lumityöt, pihan hoito, korjaukset, remontit. Jo yksin maalia on meillä mennyt viime vuosina tyyliin pari sataa litraa. Tässä kaupungissa on vaan sellainen nurinkurinen tilanne, että rivitaloasuntoja on ollut myynnissä kovin vähän, erityisesti isompia rt-asuntoja. Hinnatkin ovat sen mukaiset, omakotitalon saa usein edullisemmin. Kerrostaloasuntoja on kyllä myynnissä, samoin omakotitaloja. Kerrostaloon en haluaisi muuttaa lasten kanssa, paitsi korkeintaan johonkin erittäin viehättävään taloon.

Toiveideni rivitaloasunto olisi seuraavanlainen:

Koko noin 85-110 m2, 4-5h+k, s, ph + erillinen wc.

Kylmä varasto, autotalli tai autokatos + pihapaikka.

Taloyhtiön yhteisiä tilojakin saisi olla (pesutupa, yhteissauna, varastoja). 

Oma, lauta-aidoilla kunnolla rajattu pikkupiha, jonka voisi tarvittaessa aidata ympäriinsä vaikka verkkoaidalla.

Lämmitysmuotona maalämpö tai suorasähkö - jos taloyhtiö antaa luvan asentaa ilmalämpöpumpun.

Mielellään iso taloyhtiö, jossa voisi olla vaikka useampia rakennuksia. Mieluiten niin kuin siten, että samassa yhtiössä olisi vain tyyliin 4 osakasta - mitä enemmän osakkaita, sitä helpompaa päätöksenteossa, jos esimerkiksi yksi osakas heittäytyy hankalaksi.

Vierailija
222/222 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asuisin ennemmin kerrostalossa,kuin rivarissa(asuttiin joskus).Rivarissa ei ole minkäänlaista omaa rauhaa,pienet pihat,naapurin pää kokoajan aidan takana.

Pakko osallistua huoltotöihin ja typeriin talkoisiin.Sekä pakko maksaa osansa hankinnoista,vaikket niitä haluaisikaan.esim.meillä piti maksaa osansa helkkarin kalliista lappsetin liukumäestä,vaikkei meillä ollut lapsiakaan.

Kerrostalossa osallistut:

- saunan rermonttiin vaikket koskaa kät saunassa

- kellaritilojen remonttiin vaikket ...

- vintin remonttiin vaikkei ...

- pesutilan remonttiin ...

- pihan kunnostamiiseen ...

- vastiketta maksamattoman asukkaan kuluihin ...

- suihkuun sammuneen aiheuttaman vesivahingon maksamiseen kun sammuneella ei ollutkaan vakuutusta ...

- postilaatikoiden uusimiseen vaikkei sinulle tulekkaan postia ...

- rappukäytävän siivoamiseen vaikket olekaan muissa kerroksissa

- maksat pihan ylläpidosta vaikket käytäkään sitä ...

jatketaanko pitkäänkin tätä listaa?

Unohdit:

- parkkipaikan lumityöt vaikkei olekaan autoa

- helkkarin kalliin Lappsetin liukumäen kun yhtiökokous päätti sen laittaa viime vuonna uusittujen keinujen viereen

- ensi vuonna sitten uusitaan yhtiön istutukset ja hiekkalaatikot

- seuraavana vuonna on listalla rappukäytävän maalaus ja ovisilmien asennus, sekä saunan uusiminen ...

Arvaa kuka maksaa? luulen että kerrostalossa asuva ...

En ole koskaan nähnyt enkä kuullut taloyhtiöstä jossa parkkipaikasta ei maksettaisi vastiketta. Eli kyllä ne parkkiksen lumityöt maksaa ne kenellä ne paikat on. Ja kerros- ja rivitalon tontit eivät kovinkaan paljoa koonsa puolesta yleensä toisistaan poikkea, rivarin pohjapinta-ala on likimain sama kuin kerrostalossakin niin eipä ne pihatyötkään sen enempää kerrostaloissa maksa mutta jakajia on monikertainen määrä.

Hoitovastike kattaa omistamastani rivarissa lämmön, veden (vuosittain tasaus, saan aina palautusta), pihanhoidon ja kiinteistövakuutuksen. Vastiketta maksamme niin, että korjaukset on pystytty hoitamaan kertyneen varoin. Parkkipaikalla on lämpötolpat, jotka kytketty asunnon sähkötauluun. Vesimittari on asuntokohtainen.

Olen tyytyväinen rivariasukas, pidämme talostamme hyvää huolta, koska omistamme asunnot.

Kerrostaloon en halua, minusta se, että naapureita on jokapuolelle, ei ole oikeaa asumista. Minulla on päätyasunto ja siksi iso piha.

Tässä hyvä esimerkki hyvin hoidetun rt-yhtiön tyytyväisestä asukkaasta. Vaihtaisin okt:ni milloin tahansa tuollaiseen asumiseen.

Kerrostaloon en muuttaisi kuin korkeintaan huonokuntoisena eläkeläisenä. Vaikka en pihatöitä tee mielelläni, kuuluu mielestäni ihmismäiseen asuntoon se, että voi viettää kesäisin aikaa omalla pihalla, vaikka pienelläkin. Kennostoasukas ei pääse omalle pihalle; ainoa kosketus ulkoilmaan on matka parkkipaikalta ulko-ovelle sekä ahdas lasitettu parveke, johon kertyy kaikkien naapureiden tupakansavujen aromit. Jos kerrostalossa on oleskelupiha ja esim. grillipaikka, olet tarjoamassa ilmaista realityohjelmaa ylimmän kerroksen mummeleille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi