Ns. hyvä perhe ei saa mitään apua, koskaan, mistään
Ärsyttää kun lehdissä lukee että lapsiperheitä autetaan paljon. Niin, niitä autetaan ketkä ovat sossulokkeja tai sitten LaSu asiakkaita. Lasu-asiakkaat saa siivous/kodinhoito/lastenhoito/vanhempien vapaa-aika/harrastus/lomailu ja ties mitä tukea.
Niinsanottu hyvä perhe ei saa mitään apua hädän tullen mistään. Kun ei ole oikeutettu niihin palveluihin. Koska ei ole lasu-ongelmaa.
Laki lapsiperheiden kotiavusta on vitsi ja iso psa kunnista kiertää lakia ja jättää avun pois kaikilta muilta paitsi lasu perheiltä.
Meillä ei isovanhemmat auta eikä osallistu mitenkään elämäämme, ja muutaman kerran on ollut ns paska paikka jolloin apua olisi tarvittu.
Esim.
- erittäin paha unettomuus vauva-aikana, siis sellainen että valvoin vuorokausia putkeen, lapsi tippui sylistä, tavarat tippui käsistä, kävelin päin ovenkarmeja, kaaduin, tämä tuli siis puolen vuoden yhtöjaksoisen valvomisen seurauksena.
- murtunut raaja, kotona vauva ja taapero, jotka piti hoitaa, oli mahdotonta nostaa/kantaa murtuneella raajalla
- paha uupumus erittäin vaikeassa tilanteessa jossa koko perheen huolto, työssäkäynti, yövalvomiset jne oli 24/7 vain toisen vanhemman vastuulla
- loppuraskauden komplikaatio josA meni liikubtakyvyttömäksi, kotona 2v taapero hoidettavana, ei saanut hoitopaikkaa kunnalta koska oli kesä, lukuisia vaaratilanteita koska vilkas taspero ja liikuntakyvytön vanhempi.
Kaikissa em tilanteissa ei saati lapsiperheen kotiapua, tilapäistä apua, päivähoitopaikkaa, ostoplalveluseteliä, EI YHTÄÄN MITÄÄN, koska syy oli aina se että lapsilla ei ole huolta, ette ole lasu-perhe, palvelut ovat vain lasu-perheille.
Ja siis ei ole tarkoitus nyt valittaa rankkuudesta, se on eri aihe ja sitä ei tässä ketjussa käsitellä, vaan siitä että KAIKKI perheet ei saa apua, vain lasuperheet saa.
Ironisin asia oli, kun raajan murtuman aikaan arviota tehnyt työntekijä sanoi että ette saa apua kunnalta, mutta JOS olisitte lasun asiakas saisitte viitenä päivänä viikossa kuusi tuntia kotiapua.
Olisiko joskus syytä auttaa näitä perheitä ettei tarvitse tulla lasun asiakkaaksi?
Ja sitten vielä taustatiedot ammatti-haukkujille: maksan itse lasteni elannon, olen akateeminen, olen hyvissä töissä, emme ole sossulokkeja, emme ole saaneet mitään sosiaaliapua koskaan. Aina ekana kun hyökätään apn kimppuun niin jospa nyt luettaisi teksti läpi ja keskusteltaisiin aiheesta. Eli siitä että erittäin moni perhe jää kaiken avun ulkopuolelle.
Kommentit (350)
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta ei tunnista näitä väliinputoajaperheitä. Oletus on, että kaikilla on elossa ja täysissä sielun ja ruumiin voimissa olevat isovanhemmat, jotka pystyvät ja haluavat singahtaa hädän tullen innokkaina apuun.
miksei nämä voineet mennä itse sinne isovanhemman luo, jos 4 isovanhempaa kaikilla, tai jos 2 edes elossa/kykeneviä, menee itse sinne asumaan lasten kanssa kunnes käsi kunnossa.Ai niin mutku ei ei ei ja ei kun kun kun kun....
tuttu tarina. mun yks sukulainen tarvitsi kotiapua, 4 isovanhemmasta vain yksi kelpasi auttamaan, muut "kelvottomia", pahoja, ...jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta ei tunnista näitä väliinputoajaperheitä. Oletus on, että kaikilla on elossa ja täysissä sielun ja ruumiin voimissa olevat isovanhemmat, jotka pystyvät ja haluavat singahtaa hädän tullen innokkaina apuun.
miksei nämä voineet mennä itse sinne isovanhemman luo, jos 4 isovanhempaa kaikilla, tai jos 2 edes elossa/kykeneviä, menee itse sinne asumaan lasten kanssa kunnes käsi kunnossa.Ai niin mutku ei ei ei ja ei kun kun kun kun....
tuttu tarina. mun yks sukulainen tarvitsi kotiapua, 4 isovanhemmasta vain yksi kelpasi auttamaan, muut "kelvottomia", pahoja, ...jne
Taas nerokas ihminen joka ei lukenut edes aloitusta vaan piti tulla pätemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat eivät auta edes hädässä, ei rahasta, ei pyytämällä, ei yhtään millään tavalla. En tästä jatka koska minun tilanteeni ei ole ketjun aihe. Aihe on YLEINEN TILANNE jossa lapsiperheet eivät saa apua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mua nauratti tämä ketju. Ap valvoi puoli vuotta putkeen, varmasti juu ja lastenhoitaja maksaa 1200€/viikko.
Joopa joo taas.
Sellaisia vauvoja on. Olen myös läpikäynyt tuon valvomishelvetin. Vauva nukkui silloin kun imetin ja puoli tuntia sen jälkeen. Kun itse nukahdin niin vauva jo hetäsi. Kukaan ei jaksa sellaista pitemmän päälle. Meillä on isovanhemmat, jotka edellyttivät, että menen heille kylään vauvan kanssa ja viihdytän heitä ja apu oli sitä, että patistivat minua ulkoilemaan enemmän niin "piristyt", koska vauvat heräilevät yöllä. Muuten heillä oli omia menoja, matkustelua ja sen sellaista. Minulla ja miehellä oli ollut pienimuotoinen aviokriisi ennen vahinkoraskauttani ja sen aikana eikä miestä kiinnostanut minun hyvinvointini tai jaksamiseni pätkän vertaa. Kaverit ja muut naiset kiinnostivat. Olemme edelleen yhdessä, mutta en esimerkiksi enää rakasta enkä kunnioita miestäni. Taloudellisesti ja lapsen takia on järkevää olla yhdessä. Isovanhempiin on etäiset välit. Pärjäilen kaikessa omillani.
Suurin syy on SDP ja äänestäjät. Suurin osa äänestäjistä on boomereita ja tottakai puolueet tekee sellaista politiikkaa mitä äänestäjät haluaa.
Äänestäjät haluaa palveluita eläkeläisille, etuja vanhuksille, apua ikääntyneille. Ei eläkeläisiä kiinnosta lapsiperheet. Ei silloin poliitikkojakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa kumpaa haluat enemmän, ymmärrystä itsellesi vai että me kaikki aletaan yhdessä vihata lasuperheitä.
Kuka ei vielä vihaa lasuperheitä?
En nyt ymmärrä, jos olette hyvin toimeentulevia, niin miksi ette ole maksaneet jollekin avusta vaikeina aikoina? Kyllä siivous/lastenhoitoapua saa rahallakin. Onko tässä nyt periaate kysymys? Oikeasta avuntarpeesta ei selvästikkään ole kysymys, jos et niinä vaikeina aikoina ostanut palveluja sinua auttamaan. Kannattaako oikeasti olla kateellinen jollekkin lasu-perheelle? Nää kunta avut on oikeasti niitä kipeimmiten tarvitseville suunnattu. Olisihan se kiva, jos kaikille olisi akuutteihin tilanteisiin apua, mutta näin ei ikäväkyllä ole missään asiassa kuntatasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat eivät auta edes hädässä, ei rahasta, ei pyytämällä, ei yhtään millään tavalla. En tästä jatka koska minun tilanteeni ei ole ketjun aihe. Aihe on YLEINEN TILANNE jossa lapsiperheet eivät saa apua. Ap
Tämä ei ole yleinen tilanne, koska kaikki ilman isovanhempia elävät lapsiperheet eivät ole katkeria, piikikkäitä neuvojille ja nimitteli heikompiosaisia sossulokeiksi. Mikä estää teitä ottamasta eroa, vetämästä päihteitä jne niin päätyisitte tohon kadehtimaasi asemaan lasu-ihmisenä?
Muut lapsiperheet tilanteessanne (ja ennen kaikkea jo ENNEN kuin jalka on poikki ja hätä akuutti) rakentavat itse turvaverkon: ystävät, lastenhoitoringin naapurustoon, muut sukulaiset ja nuoret, taapero pika pika päivähoitoon tms, lahjovat tutun lukiolaiset tai opiskelijan lintsaamaan koulusta sen verran että päivässä muutama tunti apua, mies ottaa lyhennetyn työajan joka on lakisääteinen alle kolmevuotiaan vanhemmalle... Minusta olet ennen kaikkea avuton siinä sanan vanhanaikaisessa merkityksessä. (Sori, nimittely)
Jopa Hoivanet, Stella tms kaupalliset palveluntarjoajat ovat paljon halvempia kuin sanoit, ja varmasti jos tarve on kuukausia siitä voi neuvotella kuukausihinnan eikä mennä tuntitaksalla, tässä Hoivanetin esimerkki, ja noistahan saa sitten kotitalousvähennyksen:
alk. 19,50 €/h*
LASTENHOITO KOTIIN TAI JUHLIIN
*Hinta 40 %:n (2020) kotitalousvähennyksen jälkeen.
Hinta ennen kotitalousvähennystä:
32,50 €/h ma-pe klo 06-18
37,50 €/h ma-pe klo 18-21
42,50 €/h ma-pe klo 21-06
42,50 €/h la klo 00-24
65 €/h su ja pyhäpäivät klo 00-24
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole yleinen tilanne, koska kaikki ilman isovanhempia elävät lapsiperheet eivät ole katkeria, piikikkäitä neuvojille ja nimitteli heikompiosaisia sossulokeiksi. Mikä estää teitä ottamasta eroa, vetämästä päihteitä jne niin päätyisitte tohon kadehtimaasi asemaan lasu-ihmisenä?
Muut lapsiperheet tilanteessanne (ja ennen kaikkea jo ENNEN kuin jalka on poikki ja hätä akuutti) rakentavat itse turvaverkon: ystävät, lastenhoitoringin naapurustoon, muut sukulaiset ja nuoret, taapero pika pika päivähoitoon tms, lahjovat tutun lukiolaiset tai opiskelijan lintsaamaan koulusta sen verran että päivässä muutama tunti apua, mies ottaa lyhennetyn työajan joka on lakisääteinen alle kolmevuotiaan vanhemmalle... Minusta olet ennen kaikkea avuton siinä sanan vanhanaikaisessa merkityksessä. (Sori, nimittely)Jopa Hoivanet, Stella tms kaupalliset palveluntarjoajat ovat paljon halvempia kuin sanoit, ja varmasti jos tarve on kuukausia siitä voi neuvotella kuukausihinnan eikä mennä tuntitaksalla, tässä Hoivanetin esimerkki, ja noistahan saa sitten kotitalousvähennyksen:
alk. 19,50 €/h*
42,50 €/h la klo 00-24
Nämä jeesustelevat neuvojat, teilläkö on itsellänne varaa ostaa 4-6 viikkoa 8h päivässä tuohon hintaan apua?
Hoivatnet 37,50 x 160h (kk ajan apua arkisin). Joka jampalla on tuollenen 6-7ke takataskussa milloin vaan irroittaa tuohon.
Kyllä yhteiskunta voisi auttaa edes joskus niitä hädässä, ketkä hoitavat lapsensa hyvin, asiansa hyvin ja maksavat veroja koko ajan.
T. Myös ilman apua jäänyt
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaisi, miten nää ketjussa haukkuvat itse hoitavat tilanteen jossa heiltä on selkä murtunut tai ovat liikuntakyvyttömiä, puoliso ei saa palkatonta, isovanhempia ei ole ja kunta ei auta? Mua todella kiinnostaisi heidän kykynsä selvitä ilman apua tuollaisessa tilanteessa.
Silloin pitää tehdä itse itsestään lastensuojeluilmoitus. Ei se sen vaikeampaa ole.
Jos taas se on kynnyskysymys, niin silloin kyseessä on oma valinta.
Ja vaikka tällä palstalla kuinka väitetään muuta, niin ei suomessa oikeasti normaaleista terveistä perheistä ryöstetä lapsia mihinkään. Muutenkin aivan valtaosa lasten sijoituksista tehdään yhteistyössä vanhempien kanssa. Tämä siis kommenttina siihen, että ei sitä lasua tarvitse pelätä.
Itselläni oli kolmannessa raskaudessa paha komplikaatio, jonka takia olisin voinut olla viikosta 20 lähtien sairaslomalla. kaksi isompaa lasta oli 2 ja 4-vuotiaat, ja heidät olisin saanut heti päiväkotiin ja lisäksi kodinhoitoapua oli tarjolla. Kieltäydyin, ja kaikki nämä vuodet sen jälkeen olen miettinyt MIKSI????? En todella ole mikään kodinhengetär tms.
Tämä oli vantaalla, ja tähän ei olisi tarvinnut lasua.
Onko teillä kaikilla äo jotain 10? Olen nähnyt ehkä kolme viestiä jossa puhutaan avauksesta eli yhteiskunnan tuesta ns hyvin asiansa hoitaville perheille. Miten te saakeli ette osaa lukea sitä mistä aloituksessa puhutaan?
Muakin asia kiinnostaa vaikka lapset on jo isompia.
Vierailija kirjoitti:
Kotipalveluyrittäjät auttavat myös lapsiperheitä tarvittaessa.
Noista voi ehkä saada myös kotitalousvähennyksen, en tiedä.
Kyllä apua saa, hyvätkin perheet, nimittäin maksamalla siitä.
Tää on mulla pulma. Mies tienaa viisinkertaisesti eli itse olen matalapalkka-alalla. Mies kyllä maksaa pakolliset menot, mutta siitä edestä minä hoidan työni ja kaikki kotityöt, joita isossa talossa neljän lapsen kanssa piisaa. Jos minä uuvun, en saa kunnalta mitään apua koska mies on rikas. Mies taasen ei osta meille/mulle apua, ”koska ne työthän kuuluu sulle”. Lopputulema: teen vain pakolliset, ykköspriona lasten hoito ja asiat, hieno talomme saa olla sitten sotkussa. Jossain se jaksamisen raja on minullakin. Mies sitten valittaa ”kun on tämmönen taloa ja karmeessa sotkussa”.... niii-in.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut lapsiperheet tilanteessanne (ja ennen kaikkea jo ENNEN kuin jalka on poikki ja hätä akuutti) rakentavat itse turvaverkon: ystävät, lastenhoitoringin naapurustoon, muut sukulaiset ja nuoret, taapero pika pika päivähoitoon tms, lahjovat tutun lukiolaiset tai opiskelijan lintsaamaan koulusta sen verran että päivässä muutama tunti apua, mies ottaa lyhennetyn työajan joka on lakisääteinen alle kolmevuotiaan vanhemmalle... Minusta olet ennen kaikkea avuton siinä sanan vanhanaikaisessa merkityksessä. (Sori, nimittely)Jopa Hoivanet, Stella tms kaupalliset palveluntarjoajat ovat paljon halvempia kuin sanoit, ja varmasti jos tarve on kuukausia siitä voi neuvotella kuukausihinnan eikä mennä tuntitaksalla, tässä Hoivanetin esimerkki, ja noistahan saa sitten kotitalousvähennyksen:
alk. 19,50 €/h*
42,50 €/h la klo 00-24
Kaikki tuntemani joilla isovanhemmat ei välitä, ovat kyllä vihaisia asiasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotipalveluyrittäjät auttavat myös lapsiperheitä tarvittaessa.
Noista voi ehkä saada myös kotitalousvähennyksen, en tiedä.
Kyllä apua saa, hyvätkin perheet, nimittäin maksamalla siitä.
Tää on mulla pulma. Mies tienaa viisinkertaisesti eli itse olen matalapalkka-alalla. Mies kyllä maksaa pakolliset menot, mutta siitä edestä minä hoidan työni ja kaikki kotityöt, joita isossa talossa neljän lapsen kanssa piisaa. Jos minä uuvun, en saa kunnalta mitään apua koska mies on rikas. Mies taasen ei osta meille/mulle apua, ”koska ne työthän kuuluu sulle”. Lopputulema: teen vain pakolliset, ykköspriona lasten hoito ja asiat, hieno talomme saa olla sitten sotkussa. Jossain se jaksamisen raja on minullakin. Mies sitten valittaa ”kun on tämmönen taloa ja karmeessa sotkussa”.... niii-in.....
Tämä ei ole sit ap.
Missä saa 6h kotiapulaisen per arkipäivä?
Helsingissä saa kerran kahdessa viikossa vuodeksi perhetyöntekijät töllistelemään vuorovaikutusta kun oikeasti apua olisi siitä että lasu-ilmoituksen tehnyt isä olisi mennyt myös terapiaan.
En kadehdi AP:n elämää, mutta AP voisi myös olla kadehtimatta meidän lasu-elämää.
Luin tuon ketjussa mainitun haastattelun ja olikohan se ministeri Kulmuni? No enivei selitti siinä että suomessa perheitä autetaan valtavasti ja hänen puolueensa on ajanut vaikka mitä uudistuksia ja blablaa. Siis pointti se että ministerit luulevat että perheille on valtavasti palveluita ja apuja.
Niin, on joo mutta vain lasu-perheille. Nyt ei ole kyse kateudesta vaan oikeudenmukaisuudesta ja reiluudesta. Ne palvelut kuuluisi muillekin perheille. Ei aina mutta hädässä ja akuutissa kriisissä.
Koska jos ei saa oikeaan aikaan PIENTÄ apua, voi tilanne eskaloitua ja kohta sitä sitten onkin lasun piirissä ja tarviikiin ISOA apua.
Miten on vaikea ymmärtää ketjun moraalisaarnaajien että on hemmetin paljon halvempi antaa pieni apu tilapäisesti, kuin odottaa että asia luisuu siihen että tarvitaan iso apu pitkäaikaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
alk. 19,50 €/h*
42,50 €/h la klo 00-24
65 €/h su ja pyhäpäivät klo 00-24Nämä jeesustelevat neuvojat, teilläkö on itsellänne varaa ostaa 4-6 viikkoa 8h päivässä tuohon hintaan apua?
Hoivatnet 37,50 x 160h (kk ajan apua arkisin). Joka jampalla on tuollenen 6-7ke takataskussa milloin vaan irroittaa tuohon.Kyllä yhteiskunta voisi auttaa edes joskus niitä hädässä, ketkä hoitavat lapsensa hyvin, asiansa hyvin ja maksavat veroja koko ajan.
T. Myös ilman apua jäänyt
Kuka tarvitsee 8 tuntia päivässä apua? Sellainen joutuu jo sairaalaan ja lapset laitokseen siksi aikaa. Ja ap:n perheessä on toinen vanhempi, joka työssäkäynniltään voisi silti käydä kaupassa ja kokata sapuskat viikoksi kerrallaan vaikka pakastimeen, tai ostaa eineksiä. Vauvoille on valmiita ruokia, aikuinen voi tilata myös pizzaa. Siivouksesta voi luistaa muutamia viikkoja, tai sitten perheen toinen aikuinen siivoaa vapaapäivinään. Jos se mies on uratykki, joka on töissä 15 tuntia vuorokaudessa ja viikonloput, niin kai palkka riittää sitten isommankin avun palkkaamiseen.
Jos mikään näistä ei onnistu, niin lapset laitokseen kunnes kotona asuminen onnistuu. ja näin tehdään kyllä lasu-asiakkaidenkin kanssa, turha vinkua mitään muuta. Se on ihan kunnasta kiinni mitä apua saa vai tuleeko avun sijaan haittakahvinjuojatätejä.
Saat kyllä apua, mikäli sitä tarvitset. Ota yhteys lääkäriin tai sosiaalitoimeen.
Eri asia sitten on, että onko asenteesi este avun hakemisellesi, koska heität jo muutamassa ekassa lauseessa esille tosi vahvat ennakkoluulosi aiheesta.
Pahoitteluni, jos olen väärässä, mutta luulenpa ettei monikaan vaikeaa elämäntilannette elävä enää keskity tuolla tavoin epäolennaisuuksiin, heillä se mielenkiinto on yksin enää siinä avun saamisessa ja selviämisessä.
Tämä on nk. pärjäävän keskiluokan ansa. Ei väliä, onko duunari vai akateeminen, mutta jos yhden ihmisen tulot ovat noin 3500 brutto, niin mitään apua ei saa. Veroja pärjäävä maksaa kuitenkin sen verran, ettei rahaa enää ole palvelujen ostoon. Oman avioeron jälkeen muutin tyttären kanssa kaksioon, koska kolmioon ei ollut varaa. Siinä sitten mutsi nukkuu olohuoneessa. Asumustukea saava sen sijaan saa isompaan asuntoon asumistukea, koska arvioidaan, minkä kokoisen asunnon perhe tarvitsee. Oikeudenkäyntiin keskiluokka ei välttämättä uskalla lähteä kustannusten pelossa. Tarpeeksi pienituloinen saa sen sijaan ilmaisen oikeusavun. Keskituloiset ovat oikeasti monessa asiassa huonommassa asemassa kuin köyhät. Mutta yhteiskunta luottaa siihen, että töissä käydään ja lapset hoidetaan vaikka viimeisillä voimilla.
En todellakaan aio vastata sulle, ja jos jonkun pitää hävetä niin sun. Ap