Ns. hyvä perhe ei saa mitään apua, koskaan, mistään
Ärsyttää kun lehdissä lukee että lapsiperheitä autetaan paljon. Niin, niitä autetaan ketkä ovat sossulokkeja tai sitten LaSu asiakkaita. Lasu-asiakkaat saa siivous/kodinhoito/lastenhoito/vanhempien vapaa-aika/harrastus/lomailu ja ties mitä tukea.
Niinsanottu hyvä perhe ei saa mitään apua hädän tullen mistään. Kun ei ole oikeutettu niihin palveluihin. Koska ei ole lasu-ongelmaa.
Laki lapsiperheiden kotiavusta on vitsi ja iso psa kunnista kiertää lakia ja jättää avun pois kaikilta muilta paitsi lasu perheiltä.
Meillä ei isovanhemmat auta eikä osallistu mitenkään elämäämme, ja muutaman kerran on ollut ns paska paikka jolloin apua olisi tarvittu.
Esim.
- erittäin paha unettomuus vauva-aikana, siis sellainen että valvoin vuorokausia putkeen, lapsi tippui sylistä, tavarat tippui käsistä, kävelin päin ovenkarmeja, kaaduin, tämä tuli siis puolen vuoden yhtöjaksoisen valvomisen seurauksena.
- murtunut raaja, kotona vauva ja taapero, jotka piti hoitaa, oli mahdotonta nostaa/kantaa murtuneella raajalla
- paha uupumus erittäin vaikeassa tilanteessa jossa koko perheen huolto, työssäkäynti, yövalvomiset jne oli 24/7 vain toisen vanhemman vastuulla
- loppuraskauden komplikaatio josA meni liikubtakyvyttömäksi, kotona 2v taapero hoidettavana, ei saanut hoitopaikkaa kunnalta koska oli kesä, lukuisia vaaratilanteita koska vilkas taspero ja liikuntakyvytön vanhempi.
Kaikissa em tilanteissa ei saati lapsiperheen kotiapua, tilapäistä apua, päivähoitopaikkaa, ostoplalveluseteliä, EI YHTÄÄN MITÄÄN, koska syy oli aina se että lapsilla ei ole huolta, ette ole lasu-perhe, palvelut ovat vain lasu-perheille.
Ja siis ei ole tarkoitus nyt valittaa rankkuudesta, se on eri aihe ja sitä ei tässä ketjussa käsitellä, vaan siitä että KAIKKI perheet ei saa apua, vain lasuperheet saa.
Ironisin asia oli, kun raajan murtuman aikaan arviota tehnyt työntekijä sanoi että ette saa apua kunnalta, mutta JOS olisitte lasun asiakas saisitte viitenä päivänä viikossa kuusi tuntia kotiapua.
Olisiko joskus syytä auttaa näitä perheitä ettei tarvitse tulla lasun asiakkaaksi?
Ja sitten vielä taustatiedot ammatti-haukkujille: maksan itse lasteni elannon, olen akateeminen, olen hyvissä töissä, emme ole sossulokkeja, emme ole saaneet mitään sosiaaliapua koskaan. Aina ekana kun hyökätään apn kimppuun niin jospa nyt luettaisi teksti läpi ja keskusteltaisiin aiheesta. Eli siitä että erittäin moni perhe jää kaiken avun ulkopuolelle.
Kommentit (350)
Vaikea sanoa kumpaa haluat enemmän, ymmärrystä itsellesi vai että me kaikki aletaan yhdessä vihata lasuperheitä.
Korjaa tää, kirjoita sama mutta haukkumatta muita.
Ei normaali duunari saa sen enempää apua mistään. Töissä pitää käydä, maksaa verot ja pitää yhteiskunnan pyöriä pyörimässä. Et saa asumistukia, et sosiaalitukia et mitään muutakaan tukia. Omillaan on pärjättävä ja perusduunarin on vaikea esim. rikastua ilman perintöjä tai velkavipua. Vuokran saa maksettua ja ruuan pöytään mutta jos halajat jotakin niin velkaa on otettava että saa jotakin isompaa hankittua tai säästää vuosia ja elää niukasti.
Tietysti työterveyspalveluista saat mahdollisesti apua sairastumiseen ja vaikkapa psykologi-palveluihin jos työnantaja ne suostuu kustantamaan.
En jaksanut lukea tekstiä kokonaan, mutta miksi teitte lapsia jos isä ei halua osallistua ja yksin et jaksa?
Miksi ette palkanneet hoitoapua jos olette akateemisia ja muutenkin kaikki on hyvin?
Ja selitäpä tämä sitten näille entisille äideille jotka aina on neuvomassa ja opastamassa.
Minun äitini sai kodinhoitajan mm mennessään sappikivileikkaukseen ja samaten kun meni suonikohjuleikkaukseen.
Hänen ehdotuksensa on aina se, että "tilaa kodinhoitaja kunnalta". No daa. Minulta murtui selkä eikä me saatu mitään apua mistään muuta kuin ostamalla. Ei myöskään tältä entiseltä äidiltä.
Olet siis kateellinen ihmisille joilla asiat huonommin kuin sinulla.
Noilla kriteereillä olisit kyllä halutessasi päässyt kadu asiakkaaksi. Jos kukaan ei tajunnut perheestäsi ilmoitusta tehdä, niin vastaisuuden varalle vinkiksi, että voit tehdä sen myös itse. Kaikki ilmoitukset käsitellään.
Jos taas olet kykenevä hyvän palkkasi turvin itse kustantamaan kotiavun, niin ehkä vaan teet niin, etkä saa itsellesi sitä "sossu lokin" leimaa.
Me emme ole lasu asiakkaita emmekä muutenkaan erityisen onnettomia, mutta apua tulee kunnassamme kyllä ihan pyytämällä. Päiväkoti ja koulu ovat tehtäviensä tasalla, itse sain avun itse asiassa koulun kautta. Voi olla kuntakohtaisia eroja, me asumme pikkukunnassa, jossa lapsista pidetään huolta. Isommassa kaupungissa, josta muutimme, emme olisi apua saaneetkaan. Mutta se ei ole lasun asikkaiden vika vaan kaupungin huonoa palvelua asukkaitaan kohtaan.
Kotipalveluyrittäjät auttavat myös lapsiperheitä tarvittaessa.
Noista voi ehkä saada myös kotitalousvähennyksen, en tiedä.
Kyllä apua saa, hyvätkin perheet, nimittäin maksamalla siitä.
Me olimme tuollainen lasuperhe. Olimme asiakkaina lapsen trauman takia, hän ei pystynyt menemään kouluun. Olemme myös hyvin köyhiä. Yhtenä vuonna saimme sen jouluruokien ostamiseen tarkoitetun lahjakortin. Siinäpä se. Mitään muuta apua ei tullut, juoksimme kokouksissa joissa meitä vanhempia syyllistettiin, asiakkuudesta ei ollut mitään hyötyä.
Lapsi on edelleen terapiassa, asiakkuus on purettu. Mikään ei muuttunut, yksi joulu tosin oli parempi kuin muut.
Vapaasti saa kadehtia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette palkanneet hoitoapua jos olette akateemisia ja muutenkin kaikki on hyvin?
Ei ollut varaa, hoitoapu maksaa 45e tunti ja rahaa ei akateemisella ole liikoja äitiyslomalla olessa. Viikoksi palkattiin hoitoapua, viikon lasku oli yli 1200e. Enempään ei varaa.
Lapsen isä käy töissä eikä saanut palkatonta esim murtuman aikana.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis kateellinen ihmisille joilla asiat huonommin kuin sinulla.
Noilla kriteereillä olisit kyllä halutessasi päässyt kadu asiakkaaksi. Jos kukaan ei tajunnut perheestäsi ilmoitusta tehdä, niin vastaisuuden varalle vinkiksi, että voit tehdä sen myös itse. Kaikki ilmoitukset käsitellään.
Jos taas olet kykenevä hyvän palkkasi turvin itse kustantamaan kotiavun, niin ehkä vaan teet niin, etkä saa itsellesi sitä "sossu lokin" leimaa.
Tässä juuri kuvaamani ammattilais haukkuja joka ei lukenut aloitusta eikä ymmärrä mistä puhutaan. :)
Sitä hoitoapua ei kyllä saa aina ostettuakaan välittömästi. Eli jos sattuu jokin yllättävä tilanne, ihan se päivän parin apua olisi ihana.
t. selkänsä murtanut
Näinhän se menee. Hyvä puoli asiassa on se, että nyt kun valtio velkaantuu rajusti ja alkaa julkisen talouden menojen leikkaaminen niin, tä dää, sinulta ei voida ottaa mitään, koska et alunperinkään saanut mitään. Toki veroja voidaan nostaa, mutta ne eivät ole yksilöllisiä ja kynnys nostoon on huomattava, kun sevpienentää samalla myös kulutusta.
Mä olen aina luullu apu, sosiaalinen apu ja tuki on ennen kaikkea heille, joilla ei ole varaa ja mahdollisuutta tulla toimeen muutoin. Eli jos hyväpalkkaisena, koulutettuna vanhempana haet apua ja tukea sosiaalitoimesta, niin todennäköisesi haet siä väärästä paikasta.
Ap:n mielipide on erittäin totuudenmukainen. Jos yrittää itse pärjätä, ei siitä mitään hyötyä ole, koska suuri osa yksilön voimasta käytetään toisten hyväksi. Semmoistenkin, jotka voisivat itse tienata elämisensä puitteet (lapsiperheet).
Mikä homma on esim. tämä, että monilapsisissa perheissä, joissa aikuinen/aikuiset eivät käy töissä, on kaikilla puhelimet ja koneet ja liittymät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut varaa, hoitoapu maksaa 45e tunti ja rahaa ei akateemisella ole liikoja äitiyslomalla olessa. Viikoksi palkattiin hoitoapua, viikon lasku oli yli 1200e. Enempään ei varaa.
Lapsen isä käy töissä eikä saanut palkatonta esim murtuman aikana.
MLL saa reilu 8€/h apua.
Miksei lapsen isä halua osallistua kunnolla? Onko treenit juuri epäsopivaan aikaan?
Teen sinusta mielelläni lasun - kriteerit täyttyvät kyllä.
Sitten saat ”palvelua” ja saatat saada myös lapsesi ison kansainvälisen hoivajätin hoidettavaksi (kasvattavat bisneksiään Suomessa ja lisäävät laitoskapasiteettia).
Winwin.
Samantyylistä kokenut. Oli hiton raskasta.