Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ns. hyvä perhe ei saa mitään apua, koskaan, mistään

Vierailija
23.04.2020 |

Ärsyttää kun lehdissä lukee että lapsiperheitä autetaan paljon. Niin, niitä autetaan ketkä ovat sossulokkeja tai sitten LaSu asiakkaita. Lasu-asiakkaat saa siivous/kodinhoito/lastenhoito/vanhempien vapaa-aika/harrastus/lomailu ja ties mitä tukea.

Niinsanottu hyvä perhe ei saa mitään apua hädän tullen mistään. Kun ei ole oikeutettu niihin palveluihin. Koska ei ole lasu-ongelmaa.

Laki lapsiperheiden kotiavusta on vitsi ja iso psa kunnista kiertää lakia ja jättää avun pois kaikilta muilta paitsi lasu perheiltä.

Meillä ei isovanhemmat auta eikä osallistu mitenkään elämäämme, ja muutaman kerran on ollut ns paska paikka jolloin apua olisi tarvittu.
Esim.
- erittäin paha unettomuus vauva-aikana, siis sellainen että valvoin vuorokausia putkeen, lapsi tippui sylistä, tavarat tippui käsistä, kävelin päin ovenkarmeja, kaaduin, tämä tuli siis puolen vuoden yhtöjaksoisen valvomisen seurauksena.
- murtunut raaja, kotona vauva ja taapero, jotka piti hoitaa, oli mahdotonta nostaa/kantaa murtuneella raajalla
- paha uupumus erittäin vaikeassa tilanteessa jossa koko perheen huolto, työssäkäynti, yövalvomiset jne oli 24/7 vain toisen vanhemman vastuulla
- loppuraskauden komplikaatio josA meni liikubtakyvyttömäksi, kotona 2v taapero hoidettavana, ei saanut hoitopaikkaa kunnalta koska oli kesä, lukuisia vaaratilanteita koska vilkas taspero ja liikuntakyvytön vanhempi.

Kaikissa em tilanteissa ei saati lapsiperheen kotiapua, tilapäistä apua, päivähoitopaikkaa, ostoplalveluseteliä, EI YHTÄÄN MITÄÄN, koska syy oli aina se että lapsilla ei ole huolta, ette ole lasu-perhe, palvelut ovat vain lasu-perheille.

Ja siis ei ole tarkoitus nyt valittaa rankkuudesta, se on eri aihe ja sitä ei tässä ketjussa käsitellä, vaan siitä että KAIKKI perheet ei saa apua, vain lasuperheet saa.

Ironisin asia oli, kun raajan murtuman aikaan arviota tehnyt työntekijä sanoi että ette saa apua kunnalta, mutta JOS olisitte lasun asiakas saisitte viitenä päivänä viikossa kuusi tuntia kotiapua.

Olisiko joskus syytä auttaa näitä perheitä ettei tarvitse tulla lasun asiakkaaksi?

Ja sitten vielä taustatiedot ammatti-haukkujille: maksan itse lasteni elannon, olen akateeminen, olen hyvissä töissä, emme ole sossulokkeja, emme ole saaneet mitään sosiaaliapua koskaan. Aina ekana kun hyökätään apn kimppuun niin jospa nyt luettaisi teksti läpi ja keskusteltaisiin aiheesta. Eli siitä että erittäin moni perhe jää kaiken avun ulkopuolelle.

Kommentit (350)

Vierailija
241/350 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että se turhauttaa. Mutta lisää tuohon vielä se, että miehesi jättää sinut, koska ei jaksa. Minulle kävi niin. Selvisin, mutta voin kertoa, että kaikki raskaskin on helpompi jaksaa yhdessä toisen aikuisen kanssa.

Vierailija
242/350 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomattomia lasuperheitä ja sossun kanta-asiakkaita täällä pätemässä. ”Mikset tehnyt lasua itsestäsi?”. Miten helvetissä joku asiansa hyvin hoitanut tietää edes, että pitää tehdä saamarin lasu itsestä? Jos apua pyytää jostain niin eiköhän sitä oleta että se neuvola tms kertoo onko siihen apuun oikeutta vai ei, ja jos sanotaan että ei, niin ei siinä silloin kukaan tajua mitään lasua alkaa tekemään.

Paitsi nämä ammatti-lasu-perheet kyllä tietää. Nehän tietää jokaisen sosiaalituen mitä vaan voi hakea. perustakaa konsulttifirma niille, jotka sillointällöin tarvii apua, eivätkä tiedä kaikkia tukiluukkuja ja tukien nimiä.

Ketju osoitti hienosti sen että on kyllä kahden kerroksen lapsiperheitä. Toiset osaa hyötyä ja netota, toiset ei.

Joku, joka on hoitanut asiansa hyvin, mutta ei saa lapsia hoidettua? Vau! Tosi hyvin homma hanskassa!

Joo, tosiaan lastensuojeluilmoitus pitää tehdä saadakseen sitä lastensuojelua. Tämä ei kyllä ole mikään salaisuus, se tieto on ihan siellä sosiaalitoimen sivuilla, josta varmaan katsoit niitä yhteystietoja soitellessasi joka taholle. Mutta miksi nyt väität yrittäneensä sitä lastensuojelua saada, kun sivukaupalla olet valittanut, että apua ei saa ilman lastensuojelun asiakkuutta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/350 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheiden kotiapu ja kodinhoitajat on alunperin tarkoitettu juuri lapsiperhetyöhön ja ne ovat olleet sellaisia matalan kynnyksen normaalipalveluja 1990-luvun lamaan asti. Sitten kotipalvelun painopiste kääntyi vahvasti vanhus- ja vammaistalouksiin (jotka toki ansaitsevat apunsa) ja lapsiperheet alkoi saada kotiapua vain lasuasiakkuuden kautta. Nykyäänkin apua saa lähinnä vain perhetyön asiakkaana. Tämä ap:n peräänkuuluttama ja monellekin lapsiperheelle riittävä, akuuttiin tilanteeseen tuleva säästettiin pois. Vaikka juuri se ehkäisiisi ongelmia kun autettaisiin noissa hankalissa paikoissa niiden yli.

Vierailija
244/350 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös lastensuojelun kautta saa lyhytaikaista apua. En ymmärrä mikä peikko se sinulle on. Ihan sama kuin vaatisi hammaslääkärissä varhaiskasvatusta, kun kunnan velvollisuus on sitä järjestää. Hammaslääkäri yrittää sinulle kertoa, että sitä annetaan eri paikassa, mutta se ei sinulle kelpaa.

Etkö ymmärrä, että lastensuojelun asiakkaaksi ei voi itse ängetä, vaan sinne on kriteerit, joilla sinne otetaan. Vaikka olisi asiakaskin, ei välttämättä tarjota kotipalvelua.

Hyvänen aika, lastensuojeluilmoitus nimenomaan tarkoittaa sitä, että se lastensuojelun tarve tullaan ihan kotiin saakka kartoittamaan. Sinne todellakin voi siis ihan itse ängetä. Olet varmaan joskus elämässäsi kuullut, kuinka lastensuojeluilmoituksia on tehty milloin kenestäkin. Se on just se tapa. Silloin lastensuojelun työntekijä (ei siis kuka tahansa sosiaalitoimen henkilökuntaan kuuluva) on velvollinen selvittämään millaista apua tarvitaan. Eikä se tuki tietenkään ole välttämättä juuri kotipalvelua, mutta voi olla sitäkin. Tuki päätetään sillä perusteella, mikä on kenenkin tarve, ja miten siihen kunta juuri sillä hetkellä pystyy parhaiten vastaamaan.

Vierailija
245/350 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kunnat kuitenkin mainostaa tätä lapsiperheen kotiapua. Meidänkin kunta mainostaa. Jättää vaan kertomatta sen tosiasian että se on vain lasu -perheille. Ei ns ”normaaleille” perheille.

Itsekin pettynyt, kun luulin loppuraskauden äkillisesti tulleen komplikaation takia saavani tätä apua mitä kunta mainosti. Enpä saanut.

Kuntien ei pidä mainostaa sellaista mitä ei ole.

Vierailija
246/350 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se menee että ns. normaalit tavalliset ihmiset kelpaavat ainoastaan maksamaan veroja. Ei heidän ihmisoikeuksien puutteesta kukaan välitä, kaikki ne oikeudet on varattu vain narkkareille ja muille moniongelmaisille. Oikeuslaitoskaan ei piittaa muusta kuin rikollisten paapomisesta, tavis ei sieltä oikeutta saa.

Vierailija
247/350 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Ärsyttää kun lehdissä lukee että lapsiperheitä autetaan paljon. Niin, niitä autetaan ketkä ovat sossulokkeja tai sitten LaSu asiakkaita. Lasu-asiakkaat saa siivous/kodinhoito/lastenhoito/vanhempien vapaa-aika/harrastus/lomailu ja ties mitä tukea.”

Tiesit, että sossulokit ja lasu-asiakkaat saa kaiken tuon, mutta et voinut itsellesi sitä ottaa vastaan, koska et kestänyt tulla luokitelluksi samaan porukkaan. Ja sitten haukut kaikki, kun lapsiperheet eivät saa apua, vaikka siis juuri olet itse listannut, mitä kaikkea apua voi saada.

Vierailija
248/350 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee että ns. normaalit tavalliset ihmiset kelpaavat ainoastaan maksamaan veroja. Ei heidän ihmisoikeuksien puutteesta kukaan välitä, kaikki ne oikeudet on varattu vain narkkareille ja muille moniongelmaisille. Oikeuslaitoskaan ei piittaa muusta kuin rikollisten paapomisesta, tavis ei sieltä oikeutta saa.

Miksi veronmaksajat ei nouse kapinaan?

Vierailija
249/350 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Ärsyttää kun lehdissä lukee että lapsiperheitä autetaan paljon. Niin, niitä autetaan ketkä ovat sossulokkeja tai sitten LaSu asiakkaita. Lasu-asiakkaat saa siivous/kodinhoito/lastenhoito/vanhempien vapaa-aika/harrastus/lomailu ja ties mitä tukea.”

Tiesit, että sossulokit ja lasu-asiakkaat saa kaiken tuon, mutta et voinut itsellesi sitä ottaa vastaan, koska et kestänyt tulla luokitelluksi samaan porukkaan. Ja sitten haukut kaikki, kun lapsiperheet eivät saa apua, vaikka siis juuri olet itse listannut, mitä kaikkea apua voi saada.

Sinä kaikkitetävä, etsipä se ohje missä käsketään tekemään itsestä lasu apua varten. Eikö sellaista olekaan? Kuin vain omassa päässäsi?

Vierailija
250/350 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla että 99% palstalaisista on lasu asiakkaita? Ohis

Vierailija
251/350 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma vika, jos ei osaa sotkea asioitaan.

Vierailija
252/350 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oma vika, jos ei osaa sotkea asioitaan.

Täällä oli hyvät ohjeet miten sotkeminen tapahtuu. Tee itsestäsi lasu! :D

Vierailija
253/350 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä THL:n sivuilta:

”Lapsiperheiden kotipalvelu toimii parhaimmillaan tehokkaana ehkäisevän lastensuojelun muotona. Lasten ja perheiden kanssa toimivien viranomaisten on tuettava vanhempia ja huoltajia heidän kasvatustehtävässään ja pyrittävä tarjoamaan perheelle tarpeellista apua riittävän varhain.

Lastensuojelulaki 417/2007, 2 § (Finlex)”

Eli se kotiapu on lainsäädännöllisestikin osa lastensuojelua. Jos kunta tarjoaa sitä lastensuojelun kautta, se toimii ihan lain puitteissa.

Vierailija
254/350 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä kaikkitetävä, etsipä se ohje missä käsketään tekemään itsestä lasu apua varten. Eikö sellaista olekaan? Kuin vain omassa päässäsi?

No jos et itse osaa, pyydä vaikka naapuri se tekemään. Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka tahansa.

”Kuka voi tehdä lastensuojeluilmoituksen?

Kuka tahansa voi tehdä lastensuojeluilmoituksen. Ilmoituksen voivat tehdä esimerkiksi

lapsi itse

hänen vanhempansa

naapuri

läheinen

muu henkilö, joka on huolissaan lapsesta”

Vierailija
255/350 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule niin se ap menee. Jos sinulla on moraali, hoidat itse asiasi, et pidä melua. Niin tulee paskaapropelliin niiltä joilla noin ei ole.

Vierailija
256/350 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Av kirjoitti: ”Lasu-asiakkaat saa siivous/kodinhoito/lastenhoito/vanhempien vapaa-aika/harrastus/lomailu ja ties mitä tukea.”

Mistä he saavat näitä palveluja?

En ole ikinä kuullut, että kukaan saisi tällaista!

Esimerkiksi Hämeenlinnassa kustannetaan sossuperheen kahdelle lapselle ratsastusterapiaa 😠

Ratsastusterapiaa voi hakea lapselle, joilla on jokin nepsydiagnoosi.

Vierailija
257/350 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täytyy sanoa, että kun en koskaan ollut sosiaalipalveluja tms. tarvinnut, niin ei tullut mieleenkään että lasun voisi tehdä itsestään. Neuvolantädille kun soitin, niin hän sanoi, ettei meille ole tarjota mitään, koska olemme tavallinen, ongelmaton perhe. Minä uskoin häntä, enkä osannut kyseenalaistaa, sitten pärjättiin joten kuten. Hänen tehtävänsä olisi ollut tehdä ilmoitus yhdessä minun kanssani.

- Se kivuissaan kontannut vastaaja

Vierailija
258/350 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös lastensuojelun kautta saa lyhytaikaista apua. En ymmärrä mikä peikko se sinulle on. Ihan sama kuin vaatisi hammaslääkärissä varhaiskasvatusta, kun kunnan velvollisuus on sitä järjestää. Hammaslääkäri yrittää sinulle kertoa, että sitä annetaan eri paikassa, mutta se ei sinulle kelpaa.

Etkö ymmärrä, että lastensuojelun asiakkaaksi ei voi itse ängetä, vaan sinne on kriteerit, joilla sinne otetaan. Vaikka olisi asiakaskin, ei välttämättä tarjota kotipalvelua.

Hyvänen aika, lastensuojeluilmoitus nimenomaan tarkoittaa sitä, että se lastensuojelun tarve tullaan ihan kotiin saakka kartoittamaan. Sinne todellakin voi siis ihan itse ängetä. Olet varmaan joskus elämässäsi kuullut, kuinka lastensuojeluilmoituksia on tehty milloin kenestäkin. Se on just se tapa. Silloin lastensuojelun työntekijä (ei siis kuka tahansa sosiaalitoimen henkilökuntaan kuuluva) on velvollinen selvittämään millaista apua tarvitaan. Eikä se tuki tietenkään ole välttämättä juuri kotipalvelua, mutta voi olla sitäkin. Tuki päätetään sillä perusteella, mikä on kenenkin tarve, ja miten siihen kunta juuri sillä hetkellä pystyy parhaiten vastaamaan.

Annapa kun sosiaalityöntekijä kertoo sinulle, että lastensuojeluilmoituksella ei voi tilata kotipalvelua. Lastensuojeluilmoituksella ei myöskään voi tilata lastensuojelun asiakkuutta, jos sosiaalityöntekijä toteaa ettei kriteereitä ole. Ap oli ottanut yhteyttä sosiaalitoimeen ja kotipalvelu oli evätty. Ikävää, mutta ilmeisesti siinä kunnassa on talous muutenkin todella heikossa jamassa. Tästä asiasta kylläkin voi valittaa.

Vierailija
259/350 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Av kirjoitti: ”Lasu-asiakkaat saa siivous/kodinhoito/lastenhoito/vanhempien vapaa-aika/harrastus/lomailu ja ties mitä tukea.”

Mistä he saavat näitä palveluja?

En ole ikinä kuullut, että kukaan saisi tällaista!

Esimerkiksi Hämeenlinnassa kustannetaan sossuperheen kahdelle lapselle ratsastusterapiaa 😠

Ratsastusterapiaa voi hakea lapselle, joilla on jokin nepsydiagnoosi.

Nämä kustantaa yleensä lastenpsykiatria, ei kunta.

Vierailija
260/350 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, ettei Ap ole osannut hakea apua, eikä sitä tarpeeksi selkeästi ole neuvolassakaan annettu. Perheiden kotipalvelu on juuri tuollaisiin tilanteisiin tarkoitettu, ja niissä kriteerinä on mm. raskauteen liittyvät erikoistilanteet. Jos kunnassa tämä on järjestetty lastensuojelun alaisuudessa, tuki täytyy tosiaan hakea sitä kautta. Näiden ei pitäisi olla mitään salaista tietoa, vaan löytyy netistä, mutta myös mm. neuvoloiden ja terveyskeskuksien seiniltä. Ei siis tarvitse odottaa, että joku toinen ohjaa perheelle avun, vaan se on haettava itse. Myös palvelusetelin käyttö yksityisiä palveluntarjoajaa varten on mahdollista. Jos tätä apua ei pysty itse hakemaan, apua saa esimerkiksi sieltä lastensuojelusta. On kyllä ihan tavallista, että vanhemmat tekevät itse lastensuojeluilmoituksen. Ei ehkä yhtä tavallista kuin jonkun muun tahon tekemä, mutta usein esimerkiksi terveydenhoitajat tai koulukuraattorit tekevät ilmoituksen yhteistyössä perheen kanssa. Vanhemmat tekevät ilmoituksia lapsistaan muutenkin itse, erityisesti teini-ikäisistä, joilla ei ehkä ole enää jatkuvaa kontaktia sellaisiin viranomaistahoihin, joilla olisi velvollisuus tehdä ilmoitus. Tuntuu se meistä työntekijöiltäkin turhalta, että ei voida muuta kautta asiakkuutta oikein aloittaa kuin tutkimalla se lastensuojelun tarve, mutta näin se nyt vaan menee. Toisaalta ajattelen, että mihin tahansa paikkaan on otettava yhteyttä jollakin tavalla ennen kuin mitään toimenpiteitä aloitetaan. Lastensuojeluun se nyt hoituu näin.

Lastensuojelun asiakkaina on ihan kaikenlaisia perheitä. On äärimmäisen vahingollista pitää yllä tätä leimaa. Se mitä ilmeisimmin estää ihmisiä hakemasta apua, vaikka sille olisi tarvetta ja sitä pystyttäisiin antamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan