Miehen ex somejulkaisuissa
Olen ollut puolisoni kanssa yhdessä reilu kymmenen vuotta. Meillä perhe perustettu ja nykyisin menee suhteessa hyvin. Parisuhteen ensimmäinen vuosi oli vuoristorataa miehen vuosien takaisen avopuolison tullessa suhteemme väliin kolmantena pyöränä. Tilanne eskaloitui lopulta sen verran likaiseksi heidän osalta että suhde oli hetken vaakalaudalla jonka johdosta mies lopulta pyyteettä ilmoitti poistavansa jokaikisen kuvan exästään koneeltaan ja halusi väkisin että katson kun hän poistelin otoksia tietokoneeltaan osoittaakseen että on tosissaan kanssani samalla kun itkin petettynä. Sen jälkeen suhteessamme alkoi uusi luku ja avoliittomme alkoi voida paremmin. Kuvien poistotilanteesta kulunut kohta kymmenen vuotta mutta muistan yhä kuin eilisen kuinka mies kiinni jäätyään lopetti väitteen että ovat "vain ystäviä", kertoi mitä selkäni takana tehneet ja lopetti kuvien poiston jälkeen naiseen yhteydenpidon.
En ole Facebookissa ollut koskaan käyttäjänä mutta mies on ja viikonloppuna hän esitteli nuoruuskuviaan facebookista. Hän ei ole julkaissut perheestämme kuvia ja pitää somen suhteen nykyisin hiljaisuutta. Hänen esitellessä facebook-profiiliaan osui silmään se että hänellä oli satojen fb-kamujen jakoon pistetty lukuisia kuvia hänestä kyseisen exän kanssa. Kuvia jossa esim. Exä hänen kainalossaan tai ovat toisiinsa kietoutuneina sylikkäin. Profiilista olisi voinut saada kuvan että hän yhä parisuhteessa kyseisen naisen kanssa.
Koen tilanteen vaivaannuttavana menneistä johtuen. Hänhän halusi tehdä ison numeron aikanaan vaatien minua katsomaan kuinka hän poistaa kaikki kuvat kyseisestä exästään pelastaakseen avoliittomme jäätyään kiinni. Ja vielä vuosien jälkeen hänellä somessa kaikkien nähtävillä estradipaikalla romanttisia yhteiskuvia exänsä kanssa. Meistä sen sijaan ei ainuttakaan parisuhdekuvajulkaisua jolloin hänen profiilinsa parisuhteessa-merkintä johon ei merkattu että kenen kanssa yhdessä (kun en ole itse fb-käyttäjä) voisi saada monet olettamaan hänen olevan suhteessa yhäkin kyseisen naisen kanssa.
Mitä mieltä olette tässä tilanteessa siitä että miehellä yhteiskuvia somessa kaikille jaossa mutta jotka salannut puolisoltaan?
Menneen takia tilanne vaivaa minua ja toivoisin laajempaa perspektiiviä tähän etten ylireagoi liiaksi. En tiedä kehkeytyisikö riita jos muistuttaisin miestä siitä että väitti poistaneen jokaisen kuvan exästään.
Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista
Kommentit (425)
Vierailija kirjoitti:
Kaksoset kouluikäisiä. Yritä tässä etäkoulua pitää samalla kun parisuhteessa kriisi
-ap
No ei kyllä voi noin pienestä tulla kriisiä. Kysy ihmeessä mieheltä, että millä oikeudella hän määrittelee puheenaiheet ja miksi et olisi saanut kertoa asiasta, joka loukkaa sinua. Haluaako hän sinun kärsivän yksin hiljaa ja sekö lopettaa rakkauden kun puhut vääristä asioista.
Tuo hänen manipulointinsa kuulostaa nytkin juuri siltä, että manipuloi sinut jälleen kiltiksi ja hiljaiseksi ja kohta palaa kotiin kun olet palannut kynnysmaton alle ruotuun.
Ei ole normaalia!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasi nyt. Ei halua nähdä eikä vastata siihen miten jatkomme suhteessa. Olen hajalla
-apNyt sattuu, mutta kyllä se helpottaa, ap. Joskus uutta syntyy vain kivun kautta. Selviät tästä, elämä kantaa!
Haluan tehdä kaikkeni että tämä suhde eheytyy selkkauksesta
-apJa miehesi ei selkeästi halua tehdä kaikkea sinun eteen. Eikö se jo riitä eron syyksi, jos ei kerta suostu tekemään mitään tämän tilanteen parantamiseksi? Sinun pitäisi olla yksi hänen elämänsä tärkeimmistä asioista. En nyt halua tahalleen pahoittaa mieltäsi mutta löytyy niitä parempiakin oikeasti.
Mies sanoi ettei tiedä rakastaako minua enää ja jatkaako kanssani
-apTämän kyllä täytyy olla provo, totean näin ensimmäisen kerran ikinä.
Nainen, joka kertoi tunteestaan tulla loukatuksi ja manipuloiva mies, joka kertoi ettei enää rakasta koska nainen kehtasi puhua ”kielletystä aiheesta”.Ihan vinkkinä: jos parisuhteessa on kiellettyjä puheenaiheita, suosittelen eroamaan jo sillä perusteella.
Ei provo, olen murtunut koska rakkaimpani hylkäämässä kaikkien vuosien jälkeen. Ei suostu parisuhdeterapiaan
-ap
Siis minkä takia hän sinut on hylkäämässä? Mikä on se syy?
Onko tämä nyt se paljon puhuttu narsistin ja läheisriippuvainen suhde...
Toinen manipuloi ja kontrolloi, ja toinen on kiltti ja roikkuu toisessa.
Minulla oli vähän vastaavanlainen, joskin asetelmaltaan erilainen tilanne kuin sinulla AP. Seurustelin ensimmäisen seurustelukumppanin kanssa, ja erottuamme hän piti vielä muutaman vuoden minun ja hänen yhteiskuvaa profiilissaan. Lisäksi hän muistutti minua olemassaolostaan jatkuvasti sähköpostilla, ja kertoi tehneensä minun ja hänen yhteiskuvistaan oikein kansion (ugh) koneelleen. Tämän lisäksi tyyppi stalkkasi työpaikkani ja uuden asuinpaikkani liepeillä sekä uhkaili, kuinka olin "murtanut antamani lupauksen" (mennä hänen kanssaan naimisiin). Tarinan opetus on siis se, että on mahdollista ettei miehelläsi ole puhtaat jauhot pussissa. Voi olla, että ex on jotenkin mukana kuvioissa. Voi myös olla, että miehesi on tietämättäsi niitä äijiä, jotka roikkuvat menneessä ja yrittävät pitää eksiään jotenkin kuvien/satunnaisten lähestymisten kauttta elämässään. Minun ex-mies oli kuulemma tehnyt samaa vainoamista myös entisille kumppaneilleen (niille, joita ei pitänyt olla edes olemassa).
Tämä mies taisi toivoa tulevaisuutta tämän exänsä kanssa... Nyt ei enää rakasta nykyistä kumppaniaan, koska tuli tämän unelman tielle.
Tekee pahaa lukea tätä. Toivon niin kovin että olisi provo. Voiko todella olla enempää klassinen läheisriippuvainen- narsisti (tai muu vastaava mulkvisti)- suhde? Tässä on aivan turha yrittää neuvoa ja avata ap:n silmiä koska hän on niin täydellisesti alistunut miehen vallan alle että käytännössä mies voi tehdä ja sanoa nyt ihan mitä tahansa ja ap miellyttää, myötäilee, tottelee ja on kiltti kuuliainen vaimo. Mies on nyt enemmän päällikkö kuin koskaan, ap tulee rukoilemaan äijää takaisin ja hyväksyy vastedes entistä törkeämpää käytöstä kunhan vaan mies ei lähde. Mies on tunnevammainen pettäjä, ei mitään epäilystäkään. Pettää saa rauhassa kun kuulianen kynnysmatto kotona ymmärtää pitää suunsa kiinni, ja ymmärtäähän se. Olen pahoillani puolestasi ap, toivottavasti jonakin päivänä saisit voimaa puolustaa itseäsi ja oikeuksiasi. Hanki itsellesi terapiaa ja lue Tunne Lukkosi- kirja. Ei ketään kuulu kohdella noin, se ei ole rakkautta.
Mitähän miehen sukulaiset tähän voisivat sanoa? ”Valitsivat puolensa” - varmasti ovat miehen puolella kyllä, mutta eivät he ap:ta vastaankaan voi olla, kun tämä ei ole tehnyt mitään!? Jos mies on noin sekopää, niin lähinnä voisin kuvitella sukulaisten ihmettelyä ja lepyttelyä miehelle tyyliin ”et kai sinä nyt noin pienestä eroa harkitse” tai itse sukulaisena ihmettelisin, miksi ne kuvat olivat hänelle niin tärkeitä, eikö ole päässyt entisestään yli!?
Ap, kyllä hän takaisin tulee. En ole kyllä yhtään varma, onko se kannaltasi hyvä asia. Miksi olet noin ylikiltti?
Vierailija kirjoitti:
Tekee pahaa lukea tätä. Toivon niin kovin että olisi provo. Voiko todella olla enempää klassinen läheisriippuvainen- narsisti (tai muu vastaava mulkvisti)- suhde? Tässä on aivan turha yrittää neuvoa ja avata ap:n silmiä koska hän on niin täydellisesti alistunut miehen vallan alle että käytännössä mies voi tehdä ja sanoa nyt ihan mitä tahansa ja ap miellyttää, myötäilee, tottelee ja on kiltti kuuliainen vaimo. Mies on nyt enemmän päällikkö kuin koskaan, ap tulee rukoilemaan äijää takaisin ja hyväksyy vastedes entistä törkeämpää käytöstä kunhan vaan mies ei lähde. Mies on tunnevammainen pettäjä, ei mitään epäilystäkään. Pettää saa rauhassa kun kuulianen kynnysmatto kotona ymmärtää pitää suunsa kiinni, ja ymmärtäähän se. Olen pahoillani puolestasi ap, toivottavasti jonakin päivänä saisit voimaa puolustaa itseäsi ja oikeuksiasi. Hanki itsellesi terapiaa ja lue Tunne Lukkosi- kirja. Ei ketään kuulu kohdella noin, se ei ole rakkautta.
Tämä! Juuri samat ajatukset...
Olen alkanut miettiä kaikkia vikoja ni. Kukaan ei ole täydellinen
-ap
Totta, kyllä hän tulee takaisin kunhan ensin varmistaa tällä showlla ja pelottelulla ap:n kuuliaisuuden, koska harva nainen suostuu tuohon alistetun kotiorjan rooliin. Mies on tyytyväinen, että on nainen, jolta saa halutessaan seksiä ja mitä vaan ja ei kyseenalaista, ole vaivaksi, huolehtii lapsista ja kodista, johon miehen on sitten mukava tulla käytyään painamassa vieraita emäntiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä mies taisi toivoa tulevaisuutta tämän exänsä kanssa... Nyt ei enää rakasta nykyistä kumppaniaan, koska tuli tämän unelman tielle.
Siinäkin tapauksessa pitäisi äijällä olla sen verran selkärankaa, että päättää suhteen nykyisen kanssa ja siirtyy entiseen. Tai tämän asetelman olisi pitänyt jo tapahtua aikaa sitten. Mielihalut eivät anna oikeutta siihen, että ihmiseltä puuttuu selkäranka (paraskin puhuja olen, virheitä tehnyt, mutta niistä oppinut).
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ei olekaan, mutta usko nyt, sinä et ole tehnyt tässä tilanteessa mitään väärää! Tämä mies on 100% vastuussa omasta käytöksestään. Hän hylkäsi sinut! Nyt ei ole aika ruotia omia puutteitaan, vaan miehen. Etkö näe, että tämä on osa hänen suunnitelmaansa saada sinut syyllistymään ja syyttämään vain itseäsi. Näköjään hänen suunnitelmansa uppoaa sinuun kuin kuuma veitsi voihin. Ei ole mitään tehtävissä, et sinä nyt vaan pysty näkemään sitä. Onnea matkaan, ei voi muuta sanoa.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Mies on m*lkku, joten alat miettiä OMIA vikojasi? Jännä logiikka. No, siihenhän mies pyrki. Toimit juuri kuten hän haluaa.
Tämän täytyy olla provo, eihän noin kynnysmattoja olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apMies on m*lkku, joten alat miettiä OMIA vikojasi? Jännä logiikka. No, siihenhän mies pyrki. Toimit juuri kuten hän haluaa.
Tämän täytyy olla provo, eihän noin kynnysmattoja olekaan.
Voi olla, minäkin olen ollut. :( Nyt jo 10 v. uudessa parisuhteessa kunnioittavan, tasa-arvoisen kumppanin kanssa ja alan jo näkemään kuvion taakse selvästi. Pidän nykyään paremmin puoliani ja en syyllisty kaikesta ja ihan jatkuvasti.
Mies otti esille sen että vauvan synnyttyä suhteemme ollut huonompaa. Hän ei halua jatkaa entisellään muttei näytä antavan mahdollisuutta parantaa suhdetta millään tapaa, olen riittämätön
-ap
Olen introvertti ja se tuntuu nyt häiritsevän. Ei ennen mutta nyt. Olisi pitänyt olla menevämpi
-ap
Mitähän sanottaisiin, jos nainen lähtisi riidan alkaessa ja jättäisi lapset. Ap, tuo olisi itselleni jo deal braker että mies lähti omille teilleen teidän yhteisestä perheestä ja arjesta. Ei takaisin enää pääsisi.
Lisäksi, hän selkeästi testaa alatko anelemaan ja pyytämään anteeksi. Anna kenkää.
Ap, et ole tehnyt mitään väärää. Sinulla nousee tässä vahva hylätyksi tulemisen pelko, se tuntuu estävän kaiken rationaalisen ajattelun. Jossain vaiheessa olisi hyvä mennä terapiaan, oppisit rakastamaan itseäsi ja vetämään jämäkästi terveitä rajoja. Nyt olet joutunut henkisen kaltoinkohtelun uhriksi. Se on rankkaa ja sattuu!
Mitä tulee tilanteeseenne. Miehesi ylireagoi. Voisin lyödä vetoa siitä, että hän on tulossa takaisin kun kierrokset rauhoittuu. Hänen valta-asema vahvistuu suhteessanne tuolla riehumiselle. Olisi hyvä olla hereillä asiasta, kun sinä anelet häntä takaisin ja hän todennäköisesti aloittaa jonkinlaisen hyvittelykäytöksen.
Jossain kohdin teidän täytyy puhua auki eksään liittyvä kuvio. Miehellä liittyy asiaan vahvat tunteet. Ei ole ihme, että sinulla hälytyskellot soi.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän sanottaisiin, jos nainen lähtisi riidan alkaessa ja jättäisi lapset. Ap, tuo olisi itselleni jo deal braker että mies lähti omille teilleen teidän yhteisestä perheestä ja arjesta. Ei takaisin enää pääsisi.
Lisäksi, hän selkeästi testaa alatko anelemaan ja pyytämään anteeksi. Anna kenkää.
Olen jo anteeksi pyydellyt ja anonut turhaan. Sanomisillani ei tunnu olevan merkitystä
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, et ole tehnyt mitään väärää. Sinulla nousee tässä vahva hylätyksi tulemisen pelko, se tuntuu estävän kaiken rationaalisen ajattelun. Jossain vaiheessa olisi hyvä mennä terapiaan, oppisit rakastamaan itseäsi ja vetämään jämäkästi terveitä rajoja. Nyt olet joutunut henkisen kaltoinkohtelun uhriksi. Se on rankkaa ja sattuu!
Mitä tulee tilanteeseenne. Miehesi ylireagoi. Voisin lyödä vetoa siitä, että hän on tulossa takaisin kun kierrokset rauhoittuu. Hänen valta-asema vahvistuu suhteessanne tuolla riehumiselle. Olisi hyvä olla hereillä asiasta, kun sinä anelet häntä takaisin ja hän todennäköisesti aloittaa jonkinlaisen hyvittelykäytöksen.
Jossain kohdin teidän täytyy puhua auki eksään liittyvä kuvio. Miehellä liittyy asiaan vahvat tunteet. Ei ole ihme, että sinulla hälytyskellot soi.
Hän kiisti nyt puhelimessa koskaan pettäneen exää. Kuin unohtunut konsanaan. Anoppi kuunteli puhelua sen verran että tietää mitä poikansa sanonut ja uskoo siihen
-ap
Ei provo, olen murtunut koska rakkaimpani hylkäämässä kaikkien vuosien jälkeen. Ei suostu parisuhdeterapiaan
-ap