Olenko ainoa, joka on muuttanut mielensä corona-rajoitusten suhteen?
Tällä hetkellä noudatan kaikkia ohjeita. Mutta.......
Olen tullut siihen tulokseen, että kaikki rajoitukset pitäisi purkaa, vaikka itse sairastuisin mätänemällä kotona ilman hoitopaikkaa. Alussa olin sitä mieltä, että Suomen taktiikka on hyvä, mutta rajoitusten pitkittäminen aiheuttaa suurta inhimillistä kärsimystä jo nyf. Olen töissä vanhustehoidossa. Moni viettää viimeiset kuukautensa tai ehkä vuotensa ilman omaisiaan. Monet iäkkäät viettävät viimeiset hyvät ja terveet vuotensa eristyksissä. Tämä ei ole ohi muutamassa kuukaudessa, vaan jatkuu ja jatkuu.
Kun rajoitukset poistetaan, tilanne kuitenkin räjähtää hetkeksi hallitsemattomaksi tartuntojen suhteen. Ilman rajoituksia Suomessa menehtyy ehkä 5000 ihmistä coronaan, ehkä minä mukaan lukien. Tämän Suomi kestää. Rajoitusten aiheuttamien välillisten vaikutusten vuoksi menehtyy tai sairastuu paljon suurempi osa väestöä pitkällä aika välillä muiden syiden vuoksi. Ongelmat ovat jo nyt kärjistyneet monissa perheissä. Perusterveydenhuolto ja tarpeellinenkin sairaanhoito on ajettu alas Coronan ulkopuolella. Ihmiset ei edes uskalla hakeutua hoitoon. Hampaat mätänevät suuhun jne. Kertarysäys tuntuisi ehkä pahemmalta, mutta tulos olisi silti jälkeenpäin katsottuna parempi kuin tämä loppumattomalta tuntuva karanteeni.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan tarkoittaisi sitä, että ihmisen henki voidaan uhrata helpommin yhteiseksi hyväksi. Jos ihmisarvo laskee, eikö yhteiskunnasta tule silloin huonompi? Ei ole ihmisarvoa, ellei siihen uskota ja myös toimita tuon uskomuksen mukaan.
Ei se nyt ole noin yksiviivaista. Jonkun henki saattaa säästyä koronalta, mutta sen hinta saattaa olla useamman muun kuoleminen niihin eristämisestä johtuviin syihin.
Eristäminen aiheuttaa valtavasti ongelmia joita ei edes kaikkia pystytä tällä hetkellä näkemään. Luettelen muutamia, joita itselle tulee mieleen:- ihmiset eivät hakeudu vakavissakaan sairauksissa hoitoon- tämän jälkiseuraukset
- vanhukset sairastuvat niin henkisesti kuin fyysisestikin kun ovat täysin eristyksissä
- mielenterveyspotilaat..
- syrjäytymisvaarassa olevat lapset ja nuoret..
- kodittomat, alkoholistit..
- kotiväkivalta..
- työttömyys, talous..Saa jatkaa...
Pointtina se, että tällä eristämisellä voi ja luultavimmin onkin vakavammat seuraukset kuin koronalla olisi koskaan ollutkaan. Ihmiset vain näkevät sen koronan ja siihen liittyvän kuoleman ja sulkevat silmänsä muulta. Syyttelevät purkua pohtivia siitä etteivät nämä mieti ihmishenkiä, vaan pelkkää taloutta, vaikka itse eivät näe mitään muuta kuin koronan!
Ilman rajoituksiako ihmiset saisivat paremmin hoitoa vakaville sairauksilleen? Kun rajoitusten tarkoitus on nimenomaan se, että kaikkia keretään hoitamaan.
Täällä on nyt helppo kritisoida, mutta jos oikeasti olisi toimittu kuin aloituksessa, niin aivan varmasti olisi enemmän valitusta.
5000 kuollutta ei riitä, niitä tulee 30 000-50 000. Ehkä joku hakuaakin kuolla, minä en vielä.
Helsinkiläisten kannattaa nyt ostaa kun Helsinki velkaantunut koronan takia 500-600 miljoonaa.
No kyllä se kuittaantuu kun veroprosentti nousee.
Toki jatketaan vaan niin saatte kertoa velkanne kahdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan tarkoittaisi sitä, että ihmisen henki voidaan uhrata helpommin yhteiseksi hyväksi. Jos ihmisarvo laskee, eikö yhteiskunnasta tule silloin huonompi? Ei ole ihmisarvoa, ellei siihen uskota ja myös toimita tuon uskomuksen mukaan.
Ei se nyt ole noin yksiviivaista. Jonkun henki saattaa säästyä koronalta, mutta sen hinta saattaa olla useamman muun kuoleminen niihin eristämisestä johtuviin syihin.
Eristäminen aiheuttaa valtavasti ongelmia joita ei edes kaikkia pystytä tällä hetkellä näkemään. Luettelen muutamia, joita itselle tulee mieleen:- ihmiset eivät hakeudu vakavissakaan sairauksissa hoitoon- tämän jälkiseuraukset
- vanhukset sairastuvat niin henkisesti kuin fyysisestikin kun ovat täysin eristyksissä
- kotiväkivalta..
Pointtina se, että tällä eristämisellä voi ja luultavimmin onkin vakavammat seuraukset kuin koronalla olisi koskaan ollutkaan. Ihmiset vain näkevät sen koronan ja siihen liittyvän kuoleman ja sulkevat silmänsä muulta. Syyttelevät purkua pohtivia siitä etteivät nämä mieti ihmishenkiä, vaan pelkkää taloutta, vaikka itse eivät näe mitään muuta kuin koronan!Ilman rajoituksiako ihmiset saisivat paremmin hoitoa vakaville sairauksilleen? Kun rajoitusten tarkoitus on nimenomaan se, että kaikkia keretään hoitamaan.
Niin mutta kun ihmiset eivät hakeudu sinne hoitoon sen koronan vuoksi.
Mitään muuta ei enää nähdä kuin korona ja kokonaiskuva elämästä on ihan kateissa.
Ei näin vain voida enää pitkään jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen muuttanut mieltäni koronan suhteen moneen kertaan ja olen saavuttanut sen pisteen missä totean: minulla ei ole etäisintäkään käsitystä mitä tässä pitäisi tehdä ja tuskin on kenelläkään muullakaan. Tiedämme liian vähän, kun ei tiedetä syntyykö laumasuoja, miten virus muuntautuu, miten talous reagoi pitkällä aikavälillä jne.
Tietysti noudatan kaikkia rajoituksia, elämäni on sellaista ettei ole edes vaikeaa.
Tiedän ainakin yhden asian eli talous on mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalstan taloustieteilijät ja virologit vauhdissa jälleen.[/quote
Ja päin persettä!!!
Vierailija kirjoitti:
Kuolleisuus on euroopassa n. 7% luokkaa koronavirusta sairastavilla. Tämä on näin korkea luku kun hoitopaikkoja ei riitä sitten kaikille. Muuten luku olisi varmaan 3,5-4%. Tehohoidosta selviää n.50% sairastuneista.
En nyt mieti vaan itseäni. Miltä tuntuisi kun omalle lapselle tai puolisolle ei sitä sairaalapaikkaa sitten hädän hetkellä saakaan? Varmaan ihan siltä kun ammuttais haulikolla sydän pirstaleiksi.
Sairastuneista 7% huomaa sairastuneensa, elikä on jotain oireita. Loput 93% ei saa mitään oireita.
Suomessa ei ole yhtään lasta sairaalassa koronan vuoksi.
Koronaan kuolee todella vanhat, jotka kuolisivat muutoinkin aika pian.
Ei jokainen elämä ole tärkeä. Osa vanhuksista jopa toivoo kuolevansa. pian.
Koronakuolleisuus päivän iltalehdessä THL n luvuilla 0.1-0.2%
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/94bda098-1ca1-466e-a55b-b467e901…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- kotiväkivalta..
Pointtina se, että tällä eristämisellä voi ja luultavimmin onkin vakavammat seuraukset kuin koronalla olisi koskaan ollutkaan. Ihmiset vain näkevät sen koronan ja siihen liittyvän kuoleman ja sulkevat silmänsä muulta. Syyttelevät purkua pohtivia siitä etteivät nämä mieti ihmishenkiä, vaan pelkkää taloutta, vaikka itse eivät näe mitään muuta kuin koronan!
JUURI NÄIN. KIITOS!
Tätä olen ajatellut viime päivinä, että miten jotkut ovat sulkeneet silmänsä kokonaan siltä tosiasialta, että yhteiskunnan olemassaolevat ongelmat eivät ole mihinkään kadonneet. Ja elämää tulee olemaan koronan jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mennyt verorahojen tuhlaus niin holtittomaksi tämän Koronan varjolla, että soisi kaikkien yritysten saavan jatkaa toimintaansa ilman valtion asettamia rajoituksia.
Tai vaihtoehtoisesti päättäjien ymmärtävän, että niillä tahoilla tulee tukea työllisyyttä eikä yksittäisiä henkilöitä kuten bloggaajia ja helppoheikkejä.
Bloggaajia ja vastaavia ei tarvitse tukea! Turhaa touhua alun alkaenkin, luksushömpötystä. Saa kuolla pois, jos eivät tukematta pysy hengissä. Nyt eletään aivan toisenlaista aikaa.
Tartuttavuusluku on painunut Suomessa yhden paikkeille tai jopa sen alapuolelle – ”Epidemia on seisahtumassa”, sanoo THL:n mallintaja.
Rajoitustoimet ovat purreet Suomessa hyvin. Hallitus pohtii niiden jatkoa keskiviikkona.
Lainaus tekstistä:
"Apulaisprofessori Pauliina Ilmonen pitää viruksen tukahduttamista mahdollisena vaihtoehtona.
”Itse vahvasti pyrkisin siihen, että saataisiin se luku painettua reippaasti yhden alle rajoitustoimilla.”
Tämä tarkoittaisi Ilmosen mukaan nykyistä voimakkaampia rajoituksia sekä huolellista tartuntaketjujen jäljittämistä ja massatestausta."
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006482185.html
Kommentti: jos pyritään ainoastaan hidastamaan epidemiaa ja annetaan sen "kulkea koko kansan läpi" niin siinä vasta kauan meneekin ja rajoituksia joudutaan kuitenkin uudestaan lisäämään. Lisäksi suurin osa meistä joutuu sairastamaan koronan. Oma kantani on että pidetään rajoitukset vielä ainakin kesään asti ja puretaan niitä sitten kun sen voi tehdä ilman että epidemia pääsee valloilleen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen muuttanut mieltäni koronan suhteen moneen kertaan ja olen saavuttanut sen pisteen missä totean: minulla ei ole etäisintäkään käsitystä mitä tässä pitäisi tehdä ja tuskin on kenelläkään muullakaan. Tiedämme liian vähän, kun ei tiedetä syntyykö laumasuoja, miten virus muuntautuu, miten talous reagoi pitkällä aikavälillä jne.
Tietysti noudatan kaikkia rajoituksia, elämäni on sellaista ettei ole edes vaikeaa.
Minä taas olen kokoajan tiennyt miten pitäisi menetellä.
Aluksi lähdettiin hitaasti liikkeelle ja heikoin toimenpitein.
Olen tottunut ottamaan kaiken huomioon ja jopa epävarmuuden.
Talous tilanne alkaa oleen niin että rajoitteita on pakko purkaa/muuttaa, hallitusti.
Harmi vaan en ole THL:n johtaja ja hallituksen virallinen neuvonantaja.
t. DI
Vierailija kirjoitti:
5000 kuollutta ei riitä, niitä tulee 30 000-50 000. Ehkä joku hakuaakin kuolla, minä en vielä.
Jaa 30-50 000. Tilastojen tulkinta ei taida olla sinun parhaita puoliasi.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa vain se, etten saa koronaa. Jos sen vältän näillä toimillani, niin olen onnistunut.
Ai sua ei kiinnosta saatko hoitoa jos sairastut syöpään tai sydänsairauteen tai johonkin muuhun? Ei kiinnosta onko Suomella siinä vaiheessa varaa antaa sulle hoitoa vai onko Suomi taantunut köyhäksi kehitysmaaksi? Pääasia että et vaan kuole koronaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei täältä kukaan ole elävänä selvinnyt. Saat toki pysyä linnoittautuneena kotiisi. Kesä tulee, nauti siitä ikkunan läpi. Minä nautin oluen rannalla ystävieni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Joku raja sillä ihmishengenkin arvolla! Jos nyt tän takia ollaan ottamassa 20 miljardia velkaa tai enemmänkin, niin montako ihmishenkeä sillä saadaan pelastettua? Harva meistä on edes miljoonan arvoinen tälle yhteiskunnalle. Oma henkeni on 200000€ arvoinen jos sitäkään. Vanhusten hengen arvo menee jo miinukselle ja monen muunkin, jotka on vain toisten elätettävänä vailla toivoa mistään kontribuutiosta yhteiskuntaa kohtaan.
En ole muuttanut mieltäni. Se nyt on selvä, että kaikki eivät jaksa ja se näkyy karulla tavalla myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalstan taloustieteilijät ja virologit vauhdissa jälleen.
Ei av-raati ainakaan huonommin toimi kuin THL.n asiantuntijat alati muuttuvine ulostuloineen.