Olenko ainoa, joka on muuttanut mielensä corona-rajoitusten suhteen?
Tällä hetkellä noudatan kaikkia ohjeita. Mutta.......
Olen tullut siihen tulokseen, että kaikki rajoitukset pitäisi purkaa, vaikka itse sairastuisin mätänemällä kotona ilman hoitopaikkaa. Alussa olin sitä mieltä, että Suomen taktiikka on hyvä, mutta rajoitusten pitkittäminen aiheuttaa suurta inhimillistä kärsimystä jo nyf. Olen töissä vanhustehoidossa. Moni viettää viimeiset kuukautensa tai ehkä vuotensa ilman omaisiaan. Monet iäkkäät viettävät viimeiset hyvät ja terveet vuotensa eristyksissä. Tämä ei ole ohi muutamassa kuukaudessa, vaan jatkuu ja jatkuu.
Kun rajoitukset poistetaan, tilanne kuitenkin räjähtää hetkeksi hallitsemattomaksi tartuntojen suhteen. Ilman rajoituksia Suomessa menehtyy ehkä 5000 ihmistä coronaan, ehkä minä mukaan lukien. Tämän Suomi kestää. Rajoitusten aiheuttamien välillisten vaikutusten vuoksi menehtyy tai sairastuu paljon suurempi osa väestöä pitkällä aika välillä muiden syiden vuoksi. Ongelmat ovat jo nyt kärjistyneet monissa perheissä. Perusterveydenhuolto ja tarpeellinenkin sairaanhoito on ajettu alas Coronan ulkopuolella. Ihmiset ei edes uskalla hakeutua hoitoon. Hampaat mätänevät suuhun jne. Kertarysäys tuntuisi ehkä pahemmalta, mutta tulos olisi silti jälkeenpäin katsottuna parempi kuin tämä loppumattomalta tuntuva karanteeni.
Kommentit (100)
Olen myös noudattanut säntillisesti ohjeita, mutta sunnuntaina Ilta-Sanomissa olleen himoshoppailijan kertomus, kuinka hän on surutta kaikista ohjeistuksesta välittämättä kierrellyt kaupoissa normaalia enemmän ja valitus, kuinka kaikki muutkin on taas kaupoissa ja saisivat pysyä edelleen poissa sai aikaan täyden vastareaktion, sillä kyllä aivan kaikilla on oikeus juosta kaupoilla siinä missä tuolla valittajallakin.
Olen eri linjoilla. Kannattaisi tukahduttaa korona 2 viikon intensiivisillä rajoituksilla, koulut pitää tämän kevään kiinni ja sitten testata runsaasti ja pitää rajoja kiinni, kunnes tilanne olisi Euroopassa hyvä. Euroopan ei kannattaisi päästää turisteja lomailemaan niistä maista, joissa on Wet Marketteja tai josisa koronaa ei ole saatu tukahdutettua. Oli virhe päästää korona leviämään.
Mulla just toisinpäin. En aluksi tajunnut ollenkaan mihin koulujen sulkemisella ja muilla rajoituksilla pyrittiin. Tai oikeammin en tajunnut miten niiden avulla päästäisiin ilmoitettuun tavoitteeseen. Nyt olen jo tottunut kökkimään kotona ja lastenkin etäkoulukärsimykseen on jo ihan totuttu. Minulle alkaa olla ihan sama loppuuko tämä paska ikinä. Jaksaisin varmaan käkkiä kotona vaikka jouluun asti.
Itse vanhuspuolella töissä ja ei tää vaan toimi, että vanhuksen ainoa sosiaalinen kontakti on hoitaja yhteensä noin tunnin päivässä. Tosi moni vanhus reagoi voimakkaasti näihin poikkeusajan toimiin.
Jotain on keksittävä, ei nuo mummot halua edes elää, jos elämä on yksin omassa huoneessa kököttämistä. Moni kokee, että heitä rangaistaan jostain.
Sinun tekstistä ajattelen, että naisten normaali ylihuoli lässytystä ja voivottelua. Mitään tuhansia ruumiita ei ole tulossa eikä mitään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri linjoilla. Kannattaisi tukahduttaa korona 2 viikon intensiivisillä rajoituksilla, koulut pitää tämän kevään kiinni ja sitten testata runsaasti ja pitää rajoja kiinni, kunnes tilanne olisi Euroopassa hyvä. Euroopan ei kannattaisi päästää turisteja lomailemaan niistä maista, joissa on Wet Marketteja tai josisa koronaa ei ole saatu tukahdutettua. Oli virhe päästää korona leviämään.
Ehdotuksesi kuulostaa hyvältä, mutta siinä on yksi ongelma: Se ei toimi. Tai jos se laitetaan väkisin toimimaan, hinta on niin kova että Suomi taantuu banaanivaltioksi, jossa harvalla on jatkossa varaa edes Buranaan.
Mutta kukaan ei oikeasti jää kotiin mätämenään, vaan vaatii hoitoa, vaikka olisi sairaanpiakin.
Miksi luulet, että uhriluku jäisi vain 5000 ihmiseen? Tämän hetken kuolleisuusprosentit ovat vain arvioita, koska epidemia ei ole vielä päättynyt. Lisäksi on raportoitu tapauksia, missä jo tervehtynyt on sairastunut uudestaan. Ilman rajoituksia kokonaiskuolleisuus lasketaan prosenteissa, ei nykyisissä promilleissa.
Mennyt verorahojen tuhlaus niin holtittomaksi tämän Koronan varjolla, että soisi kaikkien yritysten saavan jatkaa toimintaansa ilman valtion asettamia rajoituksia.
Tai vaihtoehtoisesti päättäjien ymmärtävän, että niillä tahoilla tulee tukea työllisyyttä eikä yksittäisiä henkilöitä kuten bloggaajia ja helppoheikkejä.
Olen introvertti ja rajoitukset eivät paljoa haittaa, tokikin harrastuspaikat on kiinni ja keikkoja peruttu ja se hieman on harmittanut, muttei muuten.
Enemmän olen huolissani siitä, miten tästä sopeutuu takaisin normielämään kun etäkoulu muuttuu taas normaaliksi koulunkäynniksi jne.
Toki olen menossa kesätöihin ja tiedän pärjääväni siellä, niin ehkei se sitten ole niin hankalantuntuista kun jossain vaiheessa muut hommat normalisoituvat.
Vierailija kirjoitti:
Mennyt verorahojen tuhlaus niin holtittomaksi tämän Koronan varjolla, että soisi kaikkien yritysten saavan jatkaa toimintaansa ilman valtion asettamia rajoituksia.
Tai vaihtoehtoisesti päättäjien ymmärtävän, että niillä tahoilla tulee tukea työllisyyttä eikä yksittäisiä henkilöitä kuten bloggaajia ja helppoheikkejä.
Tahoilla=rahoilla
Talouttakin on pakko alkaa miettiin.
Ei voida olla ikuisesti kiinni.
Ja tämän hetken tilanne sallii rajoitusten hallitun vähentämisen.
Sama tilanne aloittaja kanssa. Mielestäni nämä rajoitukset ovat olleet tähän saakka hyvät, eli on saatu lisäaikaa varautua epidemiaan. Mutta ei näitä voida jatkaa enää, hinta kansantaloudelle ja -terveydelle sekä ihmisten hyvinvoinnille on liian kova suhteessa saavutettuun hyötyyn. Tämähän voi pitkällä aikavälillä jopa lisätä kuolleisuutta muista syistä.
Ja kyllä, olen itse valmis sairastamaan koronan, jos rajoituksia aletaan tästä purkaa.
Vierailija kirjoitti:
Talouttakin on pakko alkaa miettiin.
Ei voida olla ikuisesti kiinni.
Ja tämän hetken tilanne sallii rajoitusten hallitun vähentämisen.
Juuri näin. Tehohoidossa on mitä, 70 potilasta? Jos tilanne lähtee pahempaan suuntaan, voi rajoitukset aloittaa aina uudestaan.
Tuohan tarkoittaisi sitä, että ihmisen henki voidaan uhrata helpommin yhteiseksi hyväksi. Jos ihmisarvo laskee, eikö yhteiskunnasta tule silloin huonompi? Ei ole ihmisarvoa, ellei siihen uskota ja myös toimita tuon uskomuksen mukaan.
Kuolleisuus on euroopassa n. 7% luokkaa koronavirusta sairastavilla. Tämä on näin korkea luku kun hoitopaikkoja ei riitä sitten kaikille. Muuten luku olisi varmaan 3,5-4%. Tehohoidosta selviää n.50% sairastuneista.
En nyt mieti vaan itseäni. Miltä tuntuisi kun omalle lapselle tai puolisolle ei sitä sairaalapaikkaa sitten hädän hetkellä saakaan? Varmaan ihan siltä kun ammuttais haulikolla sydän pirstaleiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan tarkoittaisi sitä, että ihmisen henki voidaan uhrata helpommin yhteiseksi hyväksi. Jos ihmisarvo laskee, eikö yhteiskunnasta tule silloin huonompi? Ei ole ihmisarvoa, ellei siihen uskota ja myös toimita tuon uskomuksen mukaan.
Sinun logiikallasi yhteiskunta pitäisi sulkea myös influenssan aikaan, jotta henkiä säästyisi.
Vierailija kirjoitti:
Montako yritystä ja montako bloggaajaa ja "helppoheikkiä" verorahoilla on tuettu?
Vierailija kirjoitti:
Kuolleisuus on euroopassa n. 7% luokkaa koronavirusta sairastavilla. Tämä on näin korkea luku kun hoitopaikkoja ei riitä sitten kaikille. Muuten luku olisi varmaan 3,5-4%. Tehohoidosta selviää n.50% sairastuneista.
En nyt mieti vaan itseäni. Miltä tuntuisi kun omalle lapselle tai puolisolle ei sitä sairaalapaikkaa sitten hädän hetkellä saakaan? Varmaan ihan siltä kun ammuttais haulikolla sydän pirstaleiksi.
Tarkkaa kuolleisuuslukua ei saada kuin vasta pandemian jälkeen. Kaikki sitä ennen on arvailua. Aika isolta vaikuttaa nuo sinun prosentit.
Joo, antaa tulla vaan. Ei tälle mitään voi.