Amk valintakoe 2020
Yleistä keskustelua tulevasta amk-etävalintakokeesta
Kommentit (2561)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kootee kirjoitti:
mietin itse ihan samaa, koska pääpiirteissään samanlaiset kokeet ja etäkokeessa yhdessä osiossa jopa katkes nettiyhteys ja jäi osio kesken. 2.koe sujui hyvin ja oli mielestäni helpompi ja silti -15p ensimmäistä huonompi tulos.
Itsellä ekassa kokeessa enkku meni tosi huonosti, matikka yllättävän hyvin, muut oikeinkin hyvin. Tokassa enkku ja muut osiot meni mun mielestä hyvin, matikka taas ihan surkeasti. Oletin että pisteitä tulee suurin piirtein kuitenkin saman verran, mutta toisin kävi...liki 20 pistettä vähemmän pisteitä kuin ekassa. Matikassa ehdin vastaamaan viiteen ja ne mielestäni osasinkin, viiteen en ehtinyt vastaamaan.. Oon laittanut nyt viikolla hakijapalveluihin kyselyä, mutta en oo vielä saanut vastausta. Mietityttää, että missä voinut mennä noin paljon vikaan. Matikasta tuli vähän pisteitä, sen tiedän, mutta oletin että enkku olis mennyt hyvin ja muutkin osiot, mutta onko mennytkin sitten jotain muutakin aika pahasti väärin . Paljonko matikasta muuten tuli miinusta väärästä vastauksesta?
Oliskohan ollut 0,3 tms 🤔 Mites etiikan osio? Oliko sulla sitä, olisko mahdollista että se olisikin mennyt mönkään? Siitä ja päättelytehtävistä kun pystyi saamaan 20p.
Oli mulla etiikka. Olihan se hankala, mutta tuntui siltä että se ja päättely olis mennyt ihan ok. Mutta sen näkee sit kun saa ne osioiden erittelyt. Toivottavasti saa ne pian.
Osaatteko sanoa näistä syksyn lisäpaikoista? Ketä niihin valitaan? Päätöshän tuli kesäkuun alussa vasta mihin linjoille niitä lisätään eli ne ei näkyneet yhteishaussa vielä. Esim. Semkiin on lisätty sh ja sosionomin paikkoja oliko 10kpl eli onko niihin jo valittu opiskelijat?
Sain itse kakkosvaiheessa noin seitsemän pistettä ekaa vaihetta enemmän. Kumpikaan koe ei ollut minulle helppo, mutta minusta kakkosvaiheessa helpotti paljon se, että oli jo hyvä käsitys siitä mitä tuleman pitää. Itse esim harjoittelin paljon matikkaa kun ekan vaiheen jälkeen tiesi, minkätyyppisiä laskuja pitäisi osata. Toisessa vaiheessa myös taktikoin enemmän siinä, veikkaanko vastauksen vai jätänkö vastaamatta mutten ota mahdollisia miinuspisteitäkään. Minusta kokeen tekemisessä oli paljon hyötyä siitä, että oli saanut ”harjoitella” ensin etäkokeen.
Vierailija kirjoitti:
Osaatteko sanoa näistä syksyn lisäpaikoista? Ketä niihin valitaan? Päätöshän tuli kesäkuun alussa vasta mihin linjoille niitä lisätään eli ne ei näkyneet yhteishaussa vielä. Esim. Semkiin on lisätty sh ja sosionomin paikkoja oliko 10kpl eli onko niihin jo valittu opiskelijat?
Lisäpaikat lisättiin tähän hakuun, eli kaikkiin lisäpaikkoihin on hakijoista valittu tulevat opiskelijat. Niistä lisäpaikoista löytyy uutisia, joissa kerrotaan miten homma menee.
musta tuntuu et menetin pisteitä tosta etiikasta. tuntu et tokassa se oli vaikeempi kun taas ekassa sain 16.5/20.
mistä saa tietää omat pisteet tosta tokasta kokeesta?
Miksi en voi valita paikkaa johon minut on hyväksytty. Pitää odottaa ylempiä hakutoiveita vaikka niihin pääsin vain varalle. Minulle kelpaisi tämäkin vaihtoehto mihin hyväksyttiin suoraan ja mikä oli kolmantena listallani. Nuo varasijat ei näytä liikkuvan mihinkään suuntaan mutta en pääse hyväksymään tätä kolmatta vaihtoehtoakaan, koska jonotan kahdessa ylemmässä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi en voi valita paikkaa johon minut on hyväksytty. Pitää odottaa ylempiä hakutoiveita vaikka niihin pääsin vain varalle. Minulle kelpaisi tämäkin vaihtoehto mihin hyväksyttiin suoraan ja mikä oli kolmantena listallani. Nuo varasijat ei näytä liikkuvan mihinkään suuntaan mutta en pääse hyväksymään tätä kolmatta vaihtoehtoakaan, koska jonotan kahdessa ylemmässä.
Pitää odottaa, että kaikki valinnat on tehty ja tarkastettu. Siihen asti sulla on mahdollisuus päästä vielä ylemmälle toiveelle, ja jos niin käy, niin et voi ottaa paikka kolmannelta sijalta vastaan vaan se paikka menee jollekin toiselle.
Vierailija kirjoitti:
15.7. pystyt vastaanottamaan paikan johon sinut on hyväksytty joko ehdollisesti, jolloin pystyt vielä jonottamaan ylempiä hakutoiveita, tai sitovasti.
mielestäni eettiset kyssärit oli aika helppoja ja samalla sapluunalla vastasin kuin ekassa kokeessa. ja matikka myös aika samanlainen kuin ensimmäisessä osassa, jossa tuli hyvät pisteet molemmista. miinuspisteet kannatti mielestäni vain hyväksyä koska mahd. oikeasta vastauksesta sai kuitenkin hyvin pongoja. mutta minulla puuttui lausejärjestys englannin osiosta kakkoskokeessa ja jäin miettimään että oliko siinä jokin bugi vai vain erilainen koe?
kootee kirjoitti:
mielestäni eettiset kyssärit oli aika helppoja ja samalla sapluunalla vastasin kuin ekassa kokeessa. ja matikka myös aika samanlainen kuin ensimmäisessä osassa, jossa tuli hyvät pisteet molemmista. miinuspisteet kannatti mielestäni vain hyväksyä koska mahd. oikeasta vastauksesta sai kuitenkin hyvin pongoja. mutta minulla puuttui lausejärjestys englannin osiosta kakkoskokeessa ja jäin miettimään että oliko siinä jokin bugi vai vain erilainen koe?
Ei ollut bugi, se oli jätetty pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
xamkin jonot liikku ja pääsin ekalta varasijalta yhteisöpedagogiks 😁 viel vaan pitää oottaa ekan hakukohteen sulkeutumista et voi hyväksyä.
Tuutko mikkeliin päivätoteutuksee??
juu :)
No siellä nähdään! 😊 mulla sama tilanne että ei voi ottaa vastaan ku oon 1 hakukohteeseen vielä varalla.
aiotko odottaa vai hyväksytkö hetiku pystyy?
En osaa päättää.. oon ekaan varasijalla 10 eli en ihan usko mun mahiksii sinne. Ja joudun muuttaa mikkeliin ni helpompi ois ottaa vastaa ja rueta järjestelee 😬
ootko mihi varasijalla?
tervetuloa mikkeliin :) jos tarttet apua jossain niin kysy vaan :3
Jyväskylään. Ja joo kiitos! 😊
Vierailija kirjoitti:
kootee kirjoitti:
Mulla oli ainakin enkun kokeessa se lausejärjestys myös kakkosvaiheessa. Käsitteli vielä jotain futiksessa (tai muussa urheilulajissa) esiintyvää huijaamista tms. En muista enää tarkemmin. Äidinkielessä taas ei ollu sitä lausejärjestelyä toisin kuin ekassa vaiheessa. Tein kakkosvaiheen kokeen 23. päivä iltapäivällä.
Mulla oli myös enkussa se lausejärjestys, mutta ei äikässä. Koe ti aamulla.
thx, selvisipä tämäkin, eli koe meni sitten vain kokonaisuudessaan persielleen:)
Vierailija kirjoitti:
kootee kirjoitti:
Mun mielestä taas tokan enkku oli paljon helpompi. Mulla ekassa yllätti täysin enkun taso ja alisuoriuduin siitä. Muuten kokeet oli mielestäni vaikeudeltaan melko samanlaiset. Pisteet mulla taisi olla ekasta hiukan päälle 64 ja tokasta 72. Koitin vastata kaikkiin, olisi voinut pariin vastata "en vastaa" ja pelata hiukan lisäpisteitä. Onneksi jälkiviisautta ei tällä kierroksella tarvita.
Mahtaakohan kiusaaminen olla amk:oissa yleistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kootee kirjoitti:
Mulla oli ainakin enkun kokeessa se lausejärjestys myös kakkosvaiheessa. Käsitteli vielä jotain futiksessa (tai muussa urheilulajissa) esiintyvää huijaamista tms. En muista enää tarkemmin. Äidinkielessä taas ei ollu sitä lausejärjestelyä toisin kuin ekassa vaiheessa. Tein kakkosvaiheen kokeen 23. päivä iltapäivällä.
Totta muuten, olisikohan se mennytkin itseasiassa just näin päin 🤔 Muistan vaan lukeneeni jotain opinnäytetyön tms. pätkää jossa piti järjestellä lauseet tiettyyn järjestykseen. Olikohan se sittenkin englantiin kuuluva teksti eikä äidinkieleen 😂 Oli minusta sen verran helppo että saatan kyllä sekoittaa nyt osiot keskenään...
Vierailija kirjoitti:
Mahtaakohan kiusaaminen olla amk:oissa yleistä?
Eipä juurikaan, ainakaan mun kokemuksen mukaan. Tietyt piirit muodostuneet aina mutta ei ole kiusaamista ollut kuitenkaan.
Oliskohan ollut 0,3 tms 🤔 Mites etiikan osio? Oliko sulla sitä, olisko mahdollista että se olisikin mennyt mönkään? Siitä ja päättelytehtävistä kun pystyi saamaan 20p.