Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amk valintakoe 2020

Vierailija
12.04.2020 |

Yleistä keskustelua tulevasta amk-etävalintakokeesta

Kommentit (2561)

Vierailija
2021/2561 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sivusta vaan sanon, että pidetäänkö mieluummin positiivinen linja täällä ja ollaan ystävällisiä toisillemme.

Vierailija
2022/2561 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko katkeria tuntuu osa olevan siitä, että jotkut opiskelevat useamman kuin yhden tutkinnon. Minulla on jo ylempi AMK-tutkinto, mutta hainpa nyt täysin alan vaihtoa. Olen kyllä jo työelämässäkin ehtinyt olla sen yli 15v ja edessä olisi vielä 30v töitä. Sekö pitäisi tehdä työtehtävissä, mitkä ei tunnu enää omalta... Enkö saisi ammattiosaamistani kasvattaa lisäopinnoilla ja hyödyntää molemman alan osaamistani tulevaisuudessa..

Kyllä nykyinen käytäntö tekee valituksi tulemisesta jo ihan tarpeeksi hankalan ja ainakin hakemilleni aloille pitää onnistua pääsykokeissa melko hyvin. Itse taistelin 2-3 paikasta jokaisessa hakemassani kohteessa. Kahdesta olen nähnyt alimmat hyväksytyt pisteet ei-ensikertalaiselle, kahdesta en vielä ole. Tällä hetkellä pisterajat noille näkemilleni on yli 60/80 ja yli 72/80. Molempiin olisin päässyt sisälle!

Ai niin, jos ensikertalaisista aloituspaikkamäärän mukainen määrä olisi saanut enemmän pisteitä kuin yllä mainitut rajat, olisivat he päässet sisälle ei-ensikertalaisten ohi. Eli tarpeeksi hyviä ensikertalaishakijoita ja ei-ensikertalaiset olisivat jääneet rannalle. Tämä sama pätee hakemiini monimuoto-opintoihin. Sielläkin kaikki valitut voisivat periaatteessa olla ensikertalaisia.

En nyt lähtisi syyttelemään niitä muutamaa ei-ensikertalaista, jotka on valittu opiskelemaan. Heitä on melko pieni osuus valituissa. Kannattaa ennemminkin panostaa pääsykokeeseen ja pärjätä siinä. Sehän oli melko helppo tänäkin vuonna ja asiat on tarvittaessa treenattavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2023/2561 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatetaan!

Aikuisia kaikki ollaan.

Vierailija
2024/2561 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niin saa kelin tuskastuttavaa olla täällä varasijalla.. Ja odotella jonojen liikkumista...

Osaako joku tulkita kelan sivuja opintotuesta? Olen käynyt kahta eri tutkintoa, ekan amk jätin vuoden jälkeen kesken (raskaus ja muutto) ja toisen suoritin loppuun vuoden etuajassa (en saanu siihen lisätukikuukausia..) niin saanko mä nyt tähän uuteen amk tutkintoon noita lisätukikuukausia vai en 🤔

Olet malliesimerkki siitä, minkä takia ensikertalaiskiintiöt on otettu käyttöön. Sulla nyt alkamassa kolmas tutkinto ja mietit, mitä kaikki tukia veronmaksajilta tähänkin saat. Toivottavasti et sitten upsista vaan vahingossa tule taas raskaaksi ja muuttokin tulee eteen, niin jää taas kesken. 

Ai että, mä haluisin tykätä tuosta kommentista sata kertaa! Juurikin esimerkki, miksi on hyvä olla kiintiöt.

Turha varmaan kysyä, sattuisitko olemaan töissä? Silloinhan voisi hakea opintovapaata ja aikuiskoulutusrahaa. Jos eti ole töissä, niin mitäs jos kokeilisit välillä? Voisit löytää vaikka kiinnostavan alan, eikä tarttis kohta taas olla neljättä tutkintoa tekemässä...

Aikuiskoulutustukea saa vain, jos työkokemusta on tarpeeksi. Olikohan 8v?

Opintovapaalle ei välttämättä pääse esim määräaikaisesta työsuhteesta - tai ainakaan sen loppumisen jälkeen ei makseta enää aikuiskoulutustukea.

Aikuiskoulutustukea maksetaan 15kk. 1.8. lähtien se muuttuu niin, että samalla voi tehdä töitä aiempaa enemmän. Silti se ei taida riittää täysin tutkinnon suorittamiseen. Siinä tapauksessa käyttämättömillä opintotukikuukausilla voi täydentää tarvittaessa, kun aikuiskoulutustuki loppuu.

Alkuperäiselle kysyjälle: voinet käyttää tukikuukausia, jos sinulla on niitä vielä jäljellä. Itselläni taitaa olla 9kk jäljellä, mutta saan myös tarvittaessa aikuiskoulutustukea. Tosin en ainakaan heti jää opintovapaalle.

Vierailija
2025/2561 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeustieteellisen toisen vaiheen pisteytyksessä tullut virhe ,ja miinuksia saanut vaikkei olisi pitänyt saada . Mistä voi kysellä noita omia pisteitä? Jäi vaivaamaan kun sain todella huonot pisteet verrattuna ensimmäiseen vaiheeseen ..

Vierailija
2026/2561 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo koe tehty samalla koepohjalla ? Voiko myös AMK valinnoissa olla virhe

Vierailija
2027/2561 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään varasijat liikkuneet yhtään?

Vierailija
2028/2561 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeustieteellisen toisen vaiheen pisteytyksessä tullut virhe ,ja miinuksia saanut vaikkei olisi pitänyt saada . Mistä voi kysellä noita omia pisteitä? Jäi vaivaamaan kun sain todella huonot pisteet verrattuna ensimmäiseen vaiheeseen ..

Hakijoille on vastausten automaattisessa optisessa tarkastuksessa kirjautunut virheellisesti miinuspisteitä tehtävistä, joihin hakija on ruksinut ”ei vastausta” -kohdan.

Vierailija
2029/2561 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ,itse jätin vastaamatta kaikkiin joihin en tiennyt vastausta . Juuri sen takia ettei miinuksia tulisi.

Suosittelen kyselemään hakijapalveluilta omia osiokohtaisia pisteitä jne.

Vierailija
2030/2561 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun jono liikkunut

Vierailija
2031/2561 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään varasijat liikkuneet yhtään?

Savonia karelia ja kamki ei ainakaa yhtään mulla

Vierailija
2032/2561 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyssarien todistusvalintajonot on liikkuneet. 

Vierailija
2033/2561 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samkin jonot ei oo kahteen päivään liikkunu

Vierailija
2034/2561 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ei. Mulla ei ainakaan yhtään liikkunut mihinkään suuntaan...

Vierailija
2035/2561 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ei. Mulla ei ainakaan yhtään liikkunut mihinkään suuntaan...

Sanoiko joku, että ne lukitaan jossain vaiheessa?

Vierailija
2036/2561 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lukittais?

Vierailija
2037/2561 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kiltti vielä selventää tämän asian minulle? Jos todistusvalinnalla otetaan sisään vain 7 ja olen varasijalla 4 niin onko toivo jo menetetty? Tämähän meinasi että vain kolmen näistä seitsemästä pitäisi ottaa paikka vastaan jotta minulla olisi mahdollisuus päästä :( harmittaaa

Vierailija
2038/2561 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikista paikoista jo tullut tieto? Voiko muita kuin 1. Vaihtoehtoja jo ottaa vastaan

Vierailija
2039/2561 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne valinnat oo varmaan valmiit ennen ku toi oikeustieteellisen korjaa noi omansa.. eli ei voi hyväksyä alempia ennen sitä (?)

Vierailija
2040/2561 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko näin et jonot ei nyt kauheasti liiku ennen kuin porukka voi ottaa paikkoja vastaan eli ensi viikolla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi