Miksi ystävät eivät onnittele?
Sain monen vuoden uurastuksen päätteeksi opintieni päätökseen. Oli minulle aika iso uralla ja uskoisin, että olisi ollut monelle muullekin.
Olen hieman yllättynyt, että niistä kavereista, joille olen asiasta kertonut, ainoastaan pari onnitteli ylipäätään millään tavalla. Hyvä, kun lausetta viitsivät kuunnella loppuun. Aika mitätön olo tulee.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noita ole tapana enää aikuisten kesken huomioida. Ne jotka ekana valmistuu, kun muut on vielä opiskelijoita eikä kukaan ole siirtynyt pääasiallisesti aikuisten töihin saa huomiota ja niitä juhlitaan. Jälkijunassa tulevat ei saa. Väikkäreitä juhlitaan jatko-opiskelijapiireissä samalla kaavalla.
Sitä pidetään hienotunteisena, että ei mennä suitsuttamaan älyttömästi toisen valmistumista jos toinen pitää siitä itse matalaa profiilia. Itse kyllä onnittelen aina, mutta sitä heti aina minimoidaan, nauretaan päälle tai tehdään teatraalisia ironisia eleitä, joten tulkitsen, ettei sellaista varsinaisesti odotetakaan. Sitten jos itse järkkää vaikka kakkukahvit ja näyttää iloaan, niin siitäpä ne älyää että tässä on nyt lupa juhlia, ei ole nolo viivästynyt valmistuminen joka halutaan hoitaa vaan huomaamatta alta pois.
Onhan ap voinut vaikka väitelläkin. Kyllä tympäisisi, jos porukka vaan kohauttelisi olkiaan
Sitten pitää varautua selittämään ei-akateemisista piireistä tuleville, että mikä juttu se on. Vähintään kutsua sinne väitöstilaisuuteen ja kakkukahveille jos ei karonkkaan.
Aika harva sinne kaikkia tai edes useimpia kavereita kutsuu
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö sun kaverit ylipäätänsä, että olet valmistunut? Jos opinnot ei ole mitään tiukasti luokka-asteeseen sidottua, niin mistä he tietävät, että sait oikeasti puserrettua opinnot loppuun?
Mitä tarkoitat luokka-asteella?
Nyt on aika paljon kaikkea murhetta ja ajateltavaa, joten saattaa olla ihan vahinko ettei osaa toimia normaalisti. Pieni ele saattaa vahingossa jäädä tekemättä. Itse ainakin myönnän olevani välillä ihan omissa maailmoissani ja vaikea keskittyä mihinkään. En silti pahalla tarkoita. Nyt on vaan kaikkea aivan liikaa. Ei kannata tuomita näinä aikoina ihmisiä liikoja. Onnea valmistumisestasi silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noita ole tapana enää aikuisten kesken huomioida. Ne jotka ekana valmistuu, kun muut on vielä opiskelijoita eikä kukaan ole siirtynyt pääasiallisesti aikuisten töihin saa huomiota ja niitä juhlitaan. Jälkijunassa tulevat ei saa. Väikkäreitä juhlitaan jatko-opiskelijapiireissä samalla kaavalla.
Sitä pidetään hienotunteisena, että ei mennä suitsuttamaan älyttömästi toisen valmistumista jos toinen pitää siitä itse matalaa profiilia. Itse kyllä onnittelen aina, mutta sitä heti aina minimoidaan, nauretaan päälle tai tehdään teatraalisia ironisia eleitä, joten tulkitsen, ettei sellaista varsinaisesti odotetakaan. Sitten jos itse järkkää vaikka kakkukahvit ja näyttää iloaan, niin siitäpä ne älyää että tässä on nyt lupa juhlia, ei ole nolo viivästynyt valmistuminen joka halutaan hoitaa vaan huomaamatta alta pois.
Onhan ap voinut vaikka väitelläkin. Kyllä tympäisisi, jos porukka vaan kohauttelisi olkiaan
Sitten pitää varautua selittämään ei-akateemisista piireistä tuleville, että mikä juttu se on. Vähintään kutsua sinne väitöstilaisuuteen ja kakkukahveille jos ei karonkkaan.
No itse nään asian niin, etten hirveästi kehtaa ilmotella eventeistäni siinä hengessä että onnitelkaapa sitten nyt, haluan positiivista huomiota, jos en samalla kutsu siihen mukaan. Makuasia tietenkin. Ja pointti oli myös jatkoa aiempaan, että yleensäkin jos haluaa että toiset reagoi johonkin isona juttuna, niin niille pitää näyttää, että itse pitää sitä isona juttuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö sun kaverit ylipäätänsä, että olet valmistunut? Jos opinnot ei ole mitään tiukasti luokka-asteeseen sidottua, niin mistä he tietävät, että sait oikeasti puserrettua opinnot loppuun?
Että kaikki ei valmistu maisterikoulun kakkosluokalta, yliopiston vitosluokalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse nään asian niin, etten hirveästi kehtaa ilmotella eventeistäni siinä hengessä että onnitelkaapa sitten nyt, haluan positiivista huomiota, jos en samalla kutsu siihen mukaan. Makuasia tietenkin. Ja pointti oli myös jatkoa aiempaan, että yleensäkin jos haluaa että toiset reagoi johonkin isona juttuna, niin niille pitää näyttää, että itse pitää sitä isona juttuna.
tuo on hieman nurinkurista sikäli, että tuo tarkoittaa, että ahkerat puurtajat eivät saa mitään kiitosta, mutta bullshit-Petet leijuvat jalat irti maasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että kaikki ei valmistu maisterikoulun kakkosluokalta, yliopiston vitosluokalta.
En oikein saanut kiinni mitä tarkoitit? Jos viittasit siihen, että maisterintutkinto on vasta perustutkinto niin olen siitä kyllä samaa mieltä.
Rupesin tässä miettimään miten olen itse onnitellut muita valmistumisesta. Useammallekin olen ostanut pienen lahjan ja toisten väitöskaronkkoihin tai valmistujaisiin on lennetty kauempaakin.
Tämä on sinulle hieno hetki opetella maailman, jossa elät realiteetteja eikä alkaa valittaa niistä. Sinulla on ollut väärä asenne ja väärä näkemys asiasta, jos jotakin tulee yllätyksenä. Et ole ymmärtänyt jotain, jos se yllättää. Nyt on hyvä hetki opetella ymmärtämään asemaasi elämässäsi. Ei siinä sen kummempaa.
Esim. asemasi on se, että vain ylioppilaita juhlitaan ja onnitellaan jollain tavalla.
Tietenkin pitää onnitella, se kuuluu hyviin tapoihin.
Muut eivät nyt ole ehkä tajunneet, että ap on valmistunut. "Suunnittelen valmistujaisia" on aika epämääräisesti sanottu. Nyt ap:n pitää selkeästi sanoa, että "Nyt on aika kilistellä! Opiskeluntäyteiset x vuotta takana ja olen nyt valmistunut xxxxxxxxxxxx:n yyyyyyyy:ksi. "
Silloin kaikki ymmärtävät onnitella. Ap:n pitää muistaa, että jos on kovin korkealle koulutettu ja siihen kouluttautuu vielä lisää niin se alkaa mennä osalta porukka jo ohi tai ei tiedetä mitä se nyt käytännössä tarkoittaa ja mikä se nyt ennen oli ja mitä se on nyt jos ei ole omakohtaista kokemusta. Sitten ollaan vähän epävarmoja, että oliko nyt oikea paikka onnitella ja nytkö se valmistuu tai eivät muista, tiedä jne.
Auta ihmisiä onnittelemaan sinua kertomalla mitä olet saavuttanut ja milloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki juhlat yo-juhlien jälkeen alkaa olla sellaisia, että jos haluaa onnitteluja pitää niitä ilmoituksia tehdä. Kukaan ei enää seuraa milloin joku valmistuu amk:sta, yliopistosta, väittelee ym jos ei siitä pidä itse melua.
Sama kuin yli 18v. synttäritkin, jos et muistuttele, niin oma perhe ja lähimmät muistavat ja muilta menee ohi jos ei lyö patarumpua.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin pitää onnitella, se kuuluu hyviin tapoihin.
Muut eivät nyt ole ehkä tajunneet, että ap on valmistunut. "Suunnittelen valmistujaisia" on aika epämääräisesti sanottu. Nyt ap:n pitää selkeästi sanoa, että "Nyt on aika kilistellä! Opiskeluntäyteiset x vuotta takana ja olen nyt valmistunut xxxxxxxxxxxx:n yyyyyyyy:ksi. "
Silloin kaikki ymmärtävät onnitella. Ap:n pitää muistaa, että jos on kovin korkealle koulutettu ja siihen kouluttautuu vielä lisää niin se alkaa mennä osalta porukka jo ohi tai ei tiedetä mitä se nyt käytännössä tarkoittaa ja mikä se nyt ennen oli ja mitä se on nyt jos ei ole omakohtaista kokemusta. Sitten ollaan vähän epävarmoja, että oliko nyt oikea paikka onnitella ja nytkö se valmistuu tai eivät muista, tiedä jne.
Auta ihmisiä onnittelemaan sinua kertomalla mitä olet saavuttanut ja milloin.
Olipa hyviä vinkkejä! Harmi, ettei niistä ole varmaan minulle enää iloa, mutta toivottavasti ketjun muille lukijoille. Olin kokoajan siinä ajatuksessa, että kun "säästän" valmistumisesta kertomisen/valmistujaiset opintien päähän niin ei muiden tarvitse olla kokoajan onnittelemassa. Taisi käydä juuri niin kuin tuossa lopussa uumoilit.
Ap
Ei ne kaverit tajua miten iso urakka opinnot on ollut sinulle varsinkin jos tämä on jo toinen tutkinto. Ehkä ajattelevat sinun hoitaneen asian siinä sivussa muiden asioiden ohella vähän vasemmalla kädellä.
Jos olet vasta maininnut valmistujaisten järjestämisestä, he saattavat ajatella valmistumisen olevan edessäpäin. Vrt. esim. tämän kevään ylioppilaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuon kommentin alkuperäinen kirjoittaja, mutta luulen sen tarkoittavan sitä, että esimerkiksi lukio kestää kolme vuotta ja ylioppilaat valmistuvat aina samaan aikaan keväällä tai syksyllä ja sitä sukulaiset ja tuttavat osaavat odottaa "Tänä keväänäkö se teidän Jalmari kirjoittaa?".
Sitten tulee kutsu yo-juhliin ja ihmiset tietävät miten käyttäydytään. Sujautetaan seteli kortin väliin, mennään juhliin, kilistellään ja onnitellaan.
Mutta mistä näitä vaikka maisterivalmistumisia tietää jos kukaan ei niistä ilmoittele.
Ne ajattelee, että se on taas yksi tutkinto toisen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on aika paljon kaikkea murhetta ja ajateltavaa, joten saattaa olla ihan vahinko ettei osaa toimia normaalisti. Pieni ele saattaa vahingossa jäädä tekemättä. Itse ainakin myönnän olevani välillä ihan omissa maailmoissani ja vaikea keskittyä mihinkään. En silti pahalla tarkoita. Nyt on vaan kaikkea aivan liikaa. Ei kannata tuomita näinä aikoina ihmisiä liikoja. Onnea valmistumisestasi silti.
Korona alkaa olla jo kulunut tekosyy. Tätä koronaa on jatkunut jo viikkokaupalla. On ollut aikaa miettiä muutakin.
Vierailija kirjoitti:
valmistuin kesällä myös alanvaihdon myötä uuteen ammattiin, työllistyinkin saman tien. Juhlat jäi pitämättä kun ei ketään tuntunut kiinnostavan/ilmoittivat etteivät pääse tulemaan. Käytiin sitten miehen ja lasten kanssa ravintolassa syömässä ja juhlittiin siis vain omalla perheellä. Vähän kyllä tuntui siltä, etteivät muut tainneet pitää suoritusta minkään arvoisena. Itse kyllä olen tyytyväinen ratkaisuuni ja etenkin siihen että pienten lasten äitinä jaksoin vetää opinnot loppuun.
Hyvä sinä! Onnea!
Vierailija kirjoitti:
Ne ajattelee, että se on taas yksi tutkinto toisen päälle.
Eikö tuo ole hieman nurinkurista: mitä pidemmälle opiskelee niin sitä vähemmän onnitteluja saa