Miten älykkäät ihmiset sietää tyhmiä ja yksinkertaisia?
Mitä yhteistä puhuttavaa voisi olla? Mielenkiinnon kohteet kun on älykkäällä ja tyhmällä/yksinkertaisella totaalisen erilaiset. Ja älyllä en tarkoita sosiaalista älyä, vaan enemmänkin loogis-matemaattista älyä.
Itse en vain kestä tyhmiä ja yksinkertaisia. Joko puhutaan jostain muista ihmisistä tai vastaavista.
Ja itseäni kun ei muut ihmiset kiinnosta vähääkään.
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tyhmyys ole niin paha asia. Ilkeys on.
Näitähän löytyy myös älykkäissä.
Tietenkin löytyy, varmaan ilkeitä on jopa enemmän älykkäissä kuin vähemmän älykkäissä. Kun ihmiset ympärillä tuntuvat idiooteilta, niin helposti voi tulla sanottua ilkeästi (ainakin, jos sanoo niin kuin heistä ajattelee).
Yleensä ne on kyllä ne vähemmän viisaat, jotka aukovat turpaansa. Tyhmä ihminen kun ei tajua, että joku voi olla itseä älykkäämpi vaan pitää muita itseään tyhmempinä.
Joskus jos on tyhmä ja tietää häviävänsä älykkäälle, on järkevämpää alistua ja olla provosoitumatta.
Koska älykäs haluaa juuri että tyhmä provosoituu argumentaatioon.
Tällöin voi seurata nöyryytys kaikkien nähden.
Siksi tyhmän on hyvä olla hiljaa.
Tästä tulee myös sanonta että viisas vaikenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisin että kyky sietää tai olla sietämättä liittyy juuri siihen sosiaaliseen älyyn. Mä olen älykäs sekä matemaattis-loogisesti että sosiaalisesti, ja mua ei ärsytä sosiaalisesti älykkäät ihmiset yhtään riippumatta siitä kuinka surkeita ne on palikkatesteissä. Sosiaalisesti tyhmät ihmiset sen sijaan ärsyttää todella pahasti matemaattis-loogisen älyn tasosta riippumatta.
Miten niin? Jos olet sosiaalisesti älykäs, mikä on helpompaa kuin ymmärtää niitä, jotka eivät ole? Jolloin ei tarvitse juuri ärsyyntyäkään.
Saarnaat tätä älykkyyden tasajakoteoriaa innoissasi, koska se on poliittisesti korrekti ajattelutapa. Joko olet melkoisen indoktrinoitu tai sitten olet vain vähemmän fiksu kuin luulet.
Kommenttisi havainnollistaa kyllä kivasti sitä, miten laumaihminen perustelee sen, että mittapuuna käytetään ihanan sosiaalisesti muita ihmisiä ympärillä. Ja sitten juostaan sopulilaumana jyrkänteeltä. Mutta ah niin älykkäästi, ja toisiaan täydellisesti ymmärtäen.
No jopas nyt, lol.
1. En jaa oletuksiasi, että jonkin asian ymmärtäminen tekisi siitä yhtään vähemmän ärsyttävän, tai että sillä, että jostakin asiasta ärsyyntyminen on tarpeetonta, olisi juurikaan tekemistä sen kanssa ärsyttääkö kyseinen asia vai ei. Kyllä mua ärsyttää moni sellainen asia, jonka ymmärrän hyvin ja josta ärsyyntymisen ymmärrän olevan pelkästään haitaksi.
2. En ole saarnannut mitään, vaan vastannut ketjuun niistä premisseistä käsin, jotka ap asetti. Se ei vaadi tai osoita sitoutumista toisen premisseihin, jos sovittaa viestinsä niiden viitekehykseen.
3. Totta kai olen indoktrinoitu, kuten me kaikki ollaan, sehän tarkoittaa oman kulttuurin sisäistämistä. Totta kai pidän itseäni fiksumpana kuin olen, sehän on vaan universaali inhimillinen kognitiivinen harha josta on mahdollista poiketa ainoastaan psyykkisesti sairastumalla. Ikävää, ettet tunnista ja pysty hyväksymään näitä asioita itsessäsi. Ne altistavat vääristymille havainnoissa ja johtopäätöksissä ennen kaikkea nimenomaan silloin, kun niitä ei tiedosta ja kompensoi.
4. En esittänyt yhtään perustelua sille, "miksi mittapuuna käytetään muita ihmisiä ympärillä".
Palataan tähän illalla, jookos? Hyvä ketju, älkää tärvelkö. Älkääkä kukaan ottako nokkiin turhanpäiten ainakaan liikaa. Vai väittääkö joku oikeasti, että älykkyys jakautuu ihan riittävän tasan? ;)
En oikein siedä ketään kovin kauaa , mutta en oo varma kumpi on se viisas ja kumpi tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea kiusaamisketju! Se etten selviäisi tyyliin jossain mensan tehtävissä, niin ei kerro kaikkea minusta ihmisenä. Olen ehkä keskivertoa tyhmempi, mutta kohtelen muita ihmisiä arvokkaina yksilöinä ja pyrin auttamaan heikommassa asemassa olevia ihmisiä ja varsinkin eläimiä haluan auttaa.
Onko joku täällä väittänyt, että älykkyys on sellainen ominaisuus, että kertoisi ihmisestä kaiken?
Voithan avata toisen keskustelun, jossa arvostelet pahantahtoisia ihmisiä ja vertaat heitä itsesi kaltaisiin hyväntahtoisiin hö... siis ihmisiin.
Haluan vielä tarkentaa, että vaikken ehkä ole sieltä älykkäimmästä päästä, niin minussa on monia piirteitä, joita lähelläni olevat ihmiset arvostavat ja he ovat minua älykkäämpiä ihmisiä. Että joo kyllä se älykäskin ihminen voi viihtyä vähemmän älykkään seurassa!
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi puhua mistään muusta kuin säästä, resepteistä, mitä teki viikonloppuna jne? Omat "fiksut" ajatukset voi pitää ihan omina ajatuksina eikä lähteä toitottamaan omaa erinomaisuuttaan kaikille. Naurettavinta on, että ihmiset kaipaa muka "älyllisiä, syvällisiä" keskusteluja ja heti kun avaavat suunsa, niin tajuaa, ettei toi kovin älykäs olekaan. Masentavaa oikeastaan. Parempi pysyä arkisissa puheenaiheissa.
Mulle onkin ihan ok puhua vaikka säästä. Ne tukalat hetket tulevat siitä, kun jostain asiasta mitään tajuamattomat selittävät ”asiantuntevasti”. Ihan itse aloittavat keskustelun. Tekee välillä mieli kiemurrella. Silti yritän vastata kohteliaasti. Enkä halua ketään nolata, mutta en voi keskustella ikäänkuin asia olisi niin. Vaihdan sitten vaikka puheenaihetta.
Ei siinä mitään. Ei kukaan voi mitään sille, minkälaiset ominaisuudet on saanut.
Ärsyttävia asioita ovat enemmänkin tyhmäksi tekeytyminen ja se ettei edes yritä kehittää itseään. Ärsyttää myös jos ihan normaaliälyinen tekee turhia huolimattomuusvirheitä kiirehtiessään kahvitauolle tai jutellessa työkaverille.
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää tyhmiä enkä yksinkertaisia ihmisiä. Väsyn ja kyllästyn nopeasti heihin ja heidän mitäänsanomattomiin juttuihinsa. Olenkin paljon yksin, olen huomannut että nämä tyhmät ja yksinkertaiset omaavat yleensä paljon yhtä tyhmiä ja yksinkertaisia kavereita ympärillään. Kahvihuoneessa huomaa nopeastikin kuka kuuluu tähän tyhmien ja yksinkertaisten ryhmään.
Niin huomaa. Sinä.
Vierailija kirjoitti:
Suhtautuu samalla tavalla, kuin pikkulapsiin.
Tämä! Yritän olla kärsivällinen ja selitän asiat rauhallisesti ja yksinkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tyhmyys ole niin paha asia. Ilkeys on.
Näitähän löytyy myös älykkäissä.
Tietenkin löytyy, varmaan ilkeitä on jopa enemmän älykkäissä kuin vähemmän älykkäissä. Kun ihmiset ympärillä tuntuvat idiooteilta, niin helposti voi tulla sanottua ilkeästi (ainakin, jos sanoo niin kuin heistä ajattelee).
Yleensä ne on kyllä ne vähemmän viisaat, jotka aukovat turpaansa. Tyhmä ihminen kun ei tajua, että joku voi olla itseä älykkäämpi vaan pitää muita itseään tyhmempinä.
Samaa mieltä. Olen usein myös miettinyt, voiko ilkeä ihminen koskaan olla lopulta kovin älykäs. Itse yhdistän älykkyyteen kokonaisuuksien hahmottamisen, eikä ilkeys ole koskaan tuonut mitään hyvää tähän maailmaan.
En aina siedäkään. Yleensä kyllä, koska suurin osa ihmistä ei ole kovin älykkäitä. Olisi tyhmyyttä taistella tosiasiaa vastaan päivittäin. Sitä paitsi en arvota älykkyyttä ylitse muiden asioiden vaan ihmisen hyvyyttä sekä tapaa miten hän kohtelee muita. Minulla ei ole tarve lannistaa ketään.
En myöskään lähde väittelemään tyhmän ihmisen kanssa enkä allekirjoita väitettä, että älykkäät pyrkisivät provosoimaan itseään vähemmän älykkäitä. Tuntemani tosi älykkäät ovat hyvinkin sopuisia, kärsivällisiä ja ystävällisiä ihmisiä. Syystä, jonka mainitsin kirjoitukseni alussa.
Riippuu ihan tilanteesta. Hyvänpäiväntuttuina, tuttavina ja etäisempinä kavereina menee ja onnistuu kanssakäyminen hyvässä hengessä. Mutta mitään tiimitöitä, projekteja enkä mitään vastuullista hommaa jossa seuraukset kosahtaa omaan niskaani en näille ihmisille soisi. Kaikista pahin on tyhmä ihminen, joka kuvittelee olevansa fiksu ja on myös itsepäinen. Silloin tulee kalliita virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi puhua mistään muusta kuin säästä, resepteistä, mitä teki viikonloppuna jne? Omat "fiksut" ajatukset voi pitää ihan omina ajatuksina eikä lähteä toitottamaan omaa erinomaisuuttaan kaikille. Naurettavinta on, että ihmiset kaipaa muka "älyllisiä, syvällisiä" keskusteluja ja heti kun avaavat suunsa, niin tajuaa, ettei toi kovin älykäs olekaan. Masentavaa oikeastaan. Parempi pysyä arkisissa puheenaiheissa.
Mun työpaikan kahvipöydässä istuu tyyppi jonka lempihuvi on selata kännykästä iltapäivälehtiä ja siteerata muille itseään kiinnostavia (jonninjoutavia) julkkisjuoruja. Mitä väliä sillä että meillä kaikilla muillakin on sama mahdollisuus lukea kyseisiä "uutisia" päivät päästämme jos asia todellisesti kiinnostaisi ja keskustelisimme kahvipöydässä mieluummin vaikka siitä säästä, rsepteistä, viikonlopputekemisistäMME. Vaatii todellakin erilaisuuden sietämisen opettelua istua kauniisti aloillaan.
Minulla on eräs rouvashenkilö, joka joko tahallaan tai vahingossa ymmärtää kaiken väärin. Tosin mun vika on se, että juttelen hänelle kaikenlaista soopaa kun en häntä hyvin tunne. Jälkeenpäin saan sitten kuulla mitä oudoimpia väitteitä, mitä olin tälle tuttavalle sanonut. Miten näitä väitteitä sitten myöhemmin korjaa jos ihmiset ovat vain harvoin tavattavissa.
Eräänä kesäpäivänä kun rouva vieraili mökissämme, niin puheenaiheena oli mitä mielenkiintoisin aihe siitä, että miksi juustohöylä nappaa vain puolikkaan siivun. Tätä rataa kun ilta eteni, niin mun oli pakko ottaa kunnon luraus viskiä, että voisin nauramatta jatkaa iltaa. Rouva on koulutukseltaa kuitenkin maisteri.
Emme ole todellakaan ns ystäviä. Kun vuosia on vierinyt, niin havaitsen hänessä myös ilkeyden piirteitä ja hänen halunsa noloauttaa minut isommassa seurassa.
Pakenen mielummin ja toivon, että emme tapaa. Miksi pitäisi. En ole velvollinen tapaamisiin, mutta kun hän sattuu olemaan vaimoni sisko. Kumpi tekee oikein jos molemmat ovat yhtä sarvipäisiä.
Mun mielestä älykkäät ihmiset eivät NÄYTÄ SITÄ jos pitävät jotakuta tyhmänä ja yksinkertaisena. Viisaus on siinä. Se voi olla mielipidekysymys vain jos pitää toista tyhmänä ja yksinkertaisena mutta itseään mielevänä ja ylivertaisena."älykkäänä" =pitää itseään parempana kuin toista.
Moni on nyt tuntunut sekoittavan kyvyttömyyden jutella joskus ihan ”tavallisista” ja ”keveistä” asioista viisauteen. Ei, ette te viisaita ole, vaan ylimielisiä, sosiaalisesti vammaisia ja tilannetajuttomia moukkia. Olkaa kuitenkin huoleti. Se, että pysytte kaukana kahvihuoneporukoista, on ehdottomasti myös niiden kahvihuoneporukoiden edun mukaista.
Älykkäällä ihmisellä pitäisi olla nämä kyvyt: Hyvä argumentoimaan ja päättelemään loogisesti, kykenee älylliseen rehellisyyteen ja asioiden puolueettomaan tarkasteluun eri näkökulmista, tiedostaa voivansa olla itse väärässä, osaa tehdä havaintoja todellisuudesta ja vetää niistä johtopäätöksiä, muodostaa mielipiteensä ensisijaisesti todisteiden pohjalta.
Tällä palstalla juuri kukaan ei täytä näitä kriteereitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea kiusaamisketju! Se etten selviäisi tyyliin jossain mensan tehtävissä, niin ei kerro kaikkea minusta ihmisenä. Olen ehkä keskivertoa tyhmempi, mutta kohtelen muita ihmisiä arvokkaina yksilöinä ja pyrin auttamaan heikommassa asemassa olevia ihmisiä ja varsinkin eläimiä haluan auttaa.
Onko joku täällä väittänyt, että älykkyys on sellainen ominaisuus, että kertoisi ihmisestä kaiken?
Voithan avata toisen keskustelun, jossa arvostelet pahantahtoisia ihmisiä ja vertaat heitä itsesi kaltaisiin hyväntahtoisiin hö... siis ihmisiin.
Kertoo paljon sinusta millainen ihminen olet, kun hyväntahtoiset ihmiset ovat mielestäsi hölmöjä. Maailma tarvitsee mun mielestä enemmän hyväntahtoisuutta kuin pahuutta. Itse olet näemmä valinnut jälkimmmäisen tien.
Tämä todistaa sen mitä alunperin sanoin että tässä kauhea ketju, kun aletaan kiusata ja alentaa toisia.
Jos henkilö itse sanoo, että on hyväntahtoinen ja on "ehkä keskivertoa tyhmempi", niin miten sellaista voisi muuten kuvailla kuin hyväntahtoiseksi hölmöksi?
Vaikka maailma tarvitsisi enemmän hyväntahtoisuutta kuin pahantahtoisuutta, niin hölmösti toteutettuna hyväntahtoiset teot voivat saada aikaan vain pahaa. Esimerkiksi "hädänalaisten" auttamisessa on tästä paljon esimerkkejä.
Mä näen vieläkin painajaisia yhdestä entisestä työkaverista. Siis sellaisia, että se oli tehnyt huonosti jonkun tietyn homman, ja näen unessanikin, että mun on tehtävä se iso työ uudestaan ja korjattava toisen mokat tai käytävä ne mokat läpi sen tollon kanssa ja saatava se korjaamaan ne. Näistä eka vaihtoehto oli usein helpompi, ja korjailin usein omalla ajallani hänen työssään tekemiä mokia tai tekemättömiä töitään. Että oli kivaa lisäpuhdetta yksinhuoltajalle... Muistan kuinka mietin useinkin, että hänen palkastaan pitäisi maksaa osa minulle ihan tehtyjen töiden perusteella.
En sietänyt häntä kovinkaan hyvin, ja hän kyllä aisti sen. Haukkui mua, miksen arvostanut hänen tekemäänsä työtä. No kun ei sitä voinut arvostaa millään mittarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Evolutiivisessä mielessä voimakkuus ja fysiikan hyödyntäminen toisen tuhoamiseen on kaikista älykkäintä.
Tästä todisteena on armeijat ja vapaapainijat.
Niin maailma makaa kuin petaa.
Jos ei ole voimaa tapella ja voittaa tappelua, niin aivan turha on väittää itseään älykkääksi.
Niin pieleen. Älykäs voittaa ilman tappelua.
Maailma ei ole vapaapainikehä. Eikä muuten vapaapainikehässäkään vahvin ja nopein ole se, joka siellä määrää. Vaikka olisit miten ylivoimainen, se joka määrää säännöt on sinua vahvempi.
Voimillaan uhoavalle löytyy maailmassa aina kuriin laittaja. Älykäs on se, joka saavuttaa tavoitteensa, ja väkivallalla niitä yksittäinen ihminen harvemmin saavuttaa.
Elät filtterin takaisessa maailmassa.
Selittelet ilmoille ihanteita ja fantasiaa.
Tosiasiassa valtioillakin on armeijat ja ei maailmalla toimita ilman tappeluita.
Tappelu ja tappaminen on osa eliöiden tapaa argumentoida ja älykkäin on se joka elää.
Se joka ei elä, sitä ei ole. Se ei jatka tulevaisuuteen.
Olemme vapaaottelijoiden perillisiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä viihdyn aika paljon itsekseni.
Sama täällä. Säästyy monelta harmilta.
Kertoo paljon sinusta millainen ihminen olet, kun hyväntahtoiset ihmiset ovat mielestäsi hölmöjä. Maailma tarvitsee mun mielestä enemmän hyväntahtoisuutta kuin pahuutta. Itse olet näemmä valinnut jälkimmmäisen tien.
Tämä todistaa sen mitä alunperin sanoin että tässä kauhea ketju, kun aletaan kiusata ja alentaa toisia.