Miten älykkäät ihmiset sietää tyhmiä ja yksinkertaisia?
Mitä yhteistä puhuttavaa voisi olla? Mielenkiinnon kohteet kun on älykkäällä ja tyhmällä/yksinkertaisella totaalisen erilaiset. Ja älyllä en tarkoita sosiaalista älyä, vaan enemmänkin loogis-matemaattista älyä.
Itse en vain kestä tyhmiä ja yksinkertaisia. Joko puhutaan jostain muista ihmisistä tai vastaavista.
Ja itseäni kun ei muut ihmiset kiinnosta vähääkään.
Kommentit (265)
Eihän älykkäät yleensä siedäkään yksinkertaisia. Älykäs yleensä nöyryyttää yksinkertaista ja tuhoaa tämän.
Aluksi esileikillä sanaillen ja lopuksi fyysisessä koitoksessa.
Sanailu on vain esileikkiä ja teorisointia.
Riippuu ihmisestä. Siedän hyvin mukavia ja ystävällisiä yksinkertaisia ihmisiä. Paljon huonommin siedän fiksuja mutta veemäisiä. En mittaa ihmisen arvoa älyllä, vaikkakkin älykäs seura usein piristää. Kuitenkin tärkeämpää on ystävällisyys.
Yksinkertaisilta pimatsuilta saa helpommin toosaa.
Mun on vaikea kestää joitain sukulaisnaisiani. Puhuvat aina toisten ihmisten asioista, millainen talo tai työtilanne sillä ja sillä on jonka näin viimeksi 5v sitten.
Puhuvat hirmu tarkkaan konkreettisista asioista, täysin identtisistä kipoista ja verhoista joita toiset sitten ihailevat.
Viljelevät tekopyhiä viisauksia mitä nyt somessa kiemuraisilla kirjaimilla kiertää ja neuvovat niitä minulle viisaaseen sävyyn.
Heissä ei sinänsä ole mitään vikaa paitsi se tylsyys ja tyhjänpäiväisiltä tuntuvat jutut.
Ankeampaa seuraa ei voi ollakaan, kuin sellainen joka tekee älykkyydestä teeman.
Vierailija kirjoitti:
Eihän älykkäät yleensä siedäkään yksinkertaisia. Älykäs yleensä nöyryyttää yksinkertaista ja tuhoaa tämän.
Otetaanpas nyt sitten erä:
Olet kovalla uhoamisella provosoinut minut taisteluun kehässä. Taistelu on sovittu vapailla säännöillä käytäväksi, ja se joka jää henkiin, on voittanut ja tuomitaan älykkäämmäksi. Mikä tietysti pitääkin paikkansa, hän on henkiin jääneistä älykkäämpi.
Järjestän ottelupaikan, koska minulla on siihen paremmat edellytykset. Keskuspuiston eteläisimpn päähän keskustakirjaston eteen rakennetaan vapaaottelukehä ja katsomot. Kiinnostunutta yleisöä tosin on aika niukasti, mistään nimekkäistä ottelijoista ei ole kyse.
Sinä tanssahtelet ensin kehään. 85-kiloinen, räjähtävän nopea ja taitava kokenut vapaaottelija. Elämäsi kunnossa.
Vastakkaiselle puolelle odotetaan minua, 65-kilon painoista, hyvin vähän urheilua harrastanutta nörttiä. Nousen kehään ja ennen kuin tuomari on antanut aloitusmerkin, nappaan selkäni takaa housunkauluksen alta pistoolin, ja ammun sinua keskelle otsaa. Siihen kaadut, vähän jalat sätkivät.
Lasken pistoolin alas ja jään odottamaan poliisia.
Kumpi meistä on älykkäämpi?
Kuulemma mitä tyhmempi on, sitä älykkäämmäksi itsensä arvioi, se on joku "Jonkun-Jonkun (tähän tutkijan nimi) harha/paradoksi". Mä uskon olevani hyvin keskiverto, en älykäs enkä tyhmäkään. Pärjään ihmisten kanssa yleensä oikein hienosti.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma mitä tyhmempi on, sitä älykkäämmäksi itsensä arvioi, se on joku "Jonkun-Jonkun (tähän tutkijan nimi) harha/paradoksi". Mä uskon olevani hyvin keskiverto, en älykäs enkä tyhmäkään. Pärjään ihmisten kanssa yleensä oikein hienosti.
Dunning-Kruger-efekti
Kestän työnjaolla.
Olen itse loogis-matemaattisesti älykäs. Niin kauan kuin vähemmän älykäs ei yritä päteä tuolla alueella vaan antaa minun hoitaa laskemista vaativat asiat, ei ole mitään ongelmaa.
Sen sijaan en aina ole sosiaalisesti älykäs (saatan esim. seurassa laukoa jotain typerää tietämättä että se on typerää). Sellaisissa asioissa puolestaan minä kuuntelen neuvoja muilta.
Ei pidä paikkaansa, ettei voisi olla yhteisiä mielenkiinnon kohteita. Minulla on itseäni vähemmän älykkäitä kavereita, joiden kanssa voin ihan hyvin vaikkapa kalastella tai katsoa jalkapalloa. Mökkiremppaakin on tullut tehtyä yhdessä, se käy niin että mökin omistaja sanoo mitä haluaa, minä sen mukaan suunnittelen toteutuksen, ja yhdessä tehdään niin että toimin työnjohtajana.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko vielä pitkään spämmätä tähän ketjuun tuota jonninjoutavaa nihilismiäsi? Vähemmän kun sonnit aivojasi thc:llä, niin sitä paremmin aurinko paistaa risuläjääsi.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minä älykkäänä tunnen ylivoimaa yksinkertaista kohtaan.
Ajattelen filtterin takaa että voisin helposti tuhota hänet, mutta armahdan hänet. Olen eräänlainen jumala muiden keskellä.
Yksinkertaisista voi olla hyötyäkin. Heitä voi käskyttää ja pompottaa mielensä mukaan. Ovat eräänlaisia palvelijoita. Vähän kuin oppilaat ovat opettajilleen.
Älykkyys on sietämätöntä. Vaatii paljon ihmiseltä myöntää olevansa älykäs.
Tämän takia älykkäät kylpevät menestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisilta pimatsuilta saa helpommin toosaa.
No jos käyttää keinona leverrellä tämän henkilön älykkyydestä ja nokkeluudesta, niin tie on auki.
Heillä on tapana ylpistyä ja nauttia kun joku kerskailee heillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko vielä pitkään spämmätä tähän ketjuun tuota jonninjoutavaa nihilismiäsi? Vähemmän kun sonnit aivojasi thc:llä, niin sitä paremmin aurinko paistaa risuläjääsi.
Jos olisit älykäs niin yrittäisit edes vähän, mutta et kykene siihen, koska väittämäni on aukoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaanpas nyt sitten erä:
Olet kovalla uhoamisella provosoinut minut taisteluun kehässä. Taistelu on sovittu vapailla säännöillä käytäväksi, ja se joka jää henkiin, on voittanut ja tuomitaan älykkäämmäksi. Mikä tietysti pitääkin paikkansa, hän on henkiin jääneistä älykkäämpi.
Järjestän ottelupaikan, koska minulla on siihen paremmat edellytykset. Keskuspuiston eteläisimpn päähän keskustakirjaston eteen rakennetaan vapaaottelukehä ja katsomot. Kiinnostunutta yleisöä tosin on aika niukasti, mistään nimekkäistä ottelijoista ei ole kyse.
Sinä tanssahtelet ensin kehään. 85-kiloinen, räjähtävän nopea ja taitava kokenut vapaaottelija. Elämäsi kunnossa.
Vastakkaiselle puolelle odotetaan minua, 65-kilon painoista, hyvin vähän urheilua harrastanutta nörttiä. Nousen kehään ja ennen kuin tuomari on antanut aloitusmerkin, nappaan selkäni takaa housunkauluksen alta pistoolin, ja ammun sinua keskelle otsaa. Siihen kaadut, vähän jalat sätkivät.
Lasken pistoolin alas ja jään odottamaan poliisia.
Kumpi meistä on älykkäämpi?
Tietenkin sinä.
Koska seisot kehässä elossa.
Pistooli ja nyrkki on aivan samaa voimaa hyödyntävä idea.
Saman tason älykkyyttä.
Liipasinta puristanut sormi tekee työn. Luoti on kuin nyrkki. Se lävistää kuin miekka.
Se on ihmiskunnan älykkyyttä. Älykkyys on voimaa ja voimalla tuhotaan yksinkertaiset.
Lopussa seisoo vain yksi ja hän on älykkäin.
Tästä syystä älykkyyttä ihannoidaan niin paljon.
Älykkyys näkyy tilillä.
Köyhä ei voi olla älykäs.
Älykkyys näkyy myös laajana sosiaalisena verkostona.
Älykkyys vie voiton yksinkertaisilta. Miksi ap et siedä ylivertaisuuttasi?
Vierailija kirjoitti:
Minä ärsyynnyn ennemmin sellaisista keskivertoälykkäistä, joilla se äly ilmenee lähinnä ylemmyydentuntoisena näpäyttelynä ja vittuiluna. Äly ei silti heillä veny siihen, että oikeasti osaisivat pohtia asioita mahdollisimman syvällisesti ja eri näkökulmista tai siihen, että osaisivat lähestyä eri tilanteita ratkaisukeskeisesti. Heille on myös tyypillistä se, että pitävät itseään fiksumpia jotenkin heikkolahjaisina, kun he käyttävät älyään johonkin muuhun kuin ainaiseen pätemiseen ja dissaamiseen. Itseään yksinkertaisemmat ovat heille joko maskotteja, joiden holhoamisen kautta he pääsevät tuntemaan itsensä hyviksi ihmisiksi, tai vedätettäviä, joiden kiusaamisen varjolla he voivat tuntea itsensä fiksuiksi ja nokkeliksi.
Tiedän ihmistyypin, kartan tällaisia ihmisiä. Ovat kuvottavia besserwissereitä, eivät ole älykkäitä vaan yrittävät päteä, kuitenkin tällaisten ihmisten läpi näkee hyvin nopeasti mitä ovat alkujaan. Ovat yleensä kiusaajia ja epävarmoja itsestään.
Käytännössä lihasmassa on samalaista ylimääräistä vääristynyttä kuormaa kuin kouluissa tankattu tieto on.
Tankattua ylimääräistä materiaa jos sitä ei osaa käyttää.
Kulkee mukana ja tuo illuusion siitä että voima on yhtä.
Siksi älykkään kanssa keskustelu on turhaa. Älykäs aina vertailee ja kilpailee.
Oikea paikka on kehä. Ap:n pitäisi todistaa älykkyytensä kehässä eikä sohvalla.