Miten älykkäät ihmiset sietää tyhmiä ja yksinkertaisia?
Mitä yhteistä puhuttavaa voisi olla? Mielenkiinnon kohteet kun on älykkäällä ja tyhmällä/yksinkertaisella totaalisen erilaiset. Ja älyllä en tarkoita sosiaalista älyä, vaan enemmänkin loogis-matemaattista älyä.
Itse en vain kestä tyhmiä ja yksinkertaisia. Joko puhutaan jostain muista ihmisistä tai vastaavista.
Ja itseäni kun ei muut ihmiset kiinnosta vähääkään.
Kommentit (265)
Jaa, en osaa sanoa olenko älykäs vai tyhmä. On tilanteita missä olen tosi yleissivistymätön enkä voi keskustella joistain asioista ollenkaan, kun en tiedän niistä mitään.
Toisaalta taas on tilanteita kun on vaikea ymmärtää, miten joku toinen ei hahmota jotain mielestäni yksinkertaista asiaa vaikka kuinka yrittää rautalangasta vääntää ja myöskin ärsyttää vähänväliä miten epäloogisia ihmiset ovat, en nyt tarkoita matemaattisesti vaan esim. kaksinaismoralismia tai jotain vastaavaa.
Koen olevani kuitenkin jotakin keskitasoa ehkäpä, hahmotushäiriö ja adhd vaikuttavat matemaattiseen loogisuuteeni (mm. älykkyystestin nettiversio on vaikea, lähinnä sen aikarajan takia, olen kyllä siitä saanut silti ihan hyvän tuloksen, mutta epäilen ettei testi ole aivan realistinen).
Eikö matemaattis-loogisesti tyhmä mutta sosiaalisesti älykäs olis parempi keskustelukumppani kuin matemaattis-loogisesti älykäs ja sosiaalisesti tyhmä? Aloittaja itse luokitteli älyä tähän tyyliin. Jos nyt keksitään tällaisia hieman kärjistettyjä esimerkkejä, niin sosiaalisesti älykäs osaa keskustella monenlaisten ihmisten kanssa (sekä itseään tyhmempien että älykkäämpien), osaa lukea keskustelukumppanin eleitä ja ilmeitä, osaa tarvittaessa vaihtaa aihetta sekä osaa kuunnella toista ja antaa toisen olla rauhassa jos huomaa tämän kaipaavan hiljaisuutta. Sosiaalisesti heikkolahjaisen puheet voivat olla sisällöltään älykkäitä, mutta tällainen ihminen saattaa paasata puuduttavasti itseään kiinnostavasta älyllisestä aiheesta piittaamatta lainkaan keskustelukumppanistaan.
Tyhmä aihe. Loputtoman jaarittelun ja väärintulkinnan lähde.
Puhutaan mieluummin b-52 pommikoneista.
Älykkyyden yläpuolella on rakkaus. Heikkolahjainenkin tulee elämässään toimeen ja voi olla hyödyksi yhteiskunnalle, jos on saanut kasvaa rakastavassa ympäristössä. Raamatusta löytyy tähän yksi hyvä kohta, joka menee näin: "Vaikka te puhuisitte enkelien kielellä, mutta teillä ei olisi rakkautta, ette te mitään olisi."
Minä tulen oikein hyvin juttuun kaikkien kanssa ja minusta on mukavaa jutella eri aiheista eri ihmisten kanssa.