Miten suomessa voi olla näin surkeat palkat?
Moni työtönkin saa tukia enemmän, varsinkin jos on lapsia.
11.13e tuntipalkka, miten esim yksineläjä tulee tällä toimeen? Jos vähennysten jälkeen jää n.1500e enintään, koska töitä ei nykypäivänä välttämättä edes ole joka päivä. Välillä käteen jää palkasta 1000e. Vuokraan ainakin pääkaupunkiseudulla menee yksiöönkin 700e tämäkin esimerkki keravalla! Ei missään keskustassa. Tuosta työmatkakulut, muut laskut ja ruoka! Miten asiat voi olla näin huonosti suomessa ja mikä kauheinta, joillakin voi palkka olla vielä huonompi.
En kaipaa vastauksia kimppakämpistä ja säästökuureista. Asutaan hyvinvointivaltiossa ja asiat ovat näin huonosti ja ihmiset vain tyytyy tällaseen pas*aan!?? Miksi?
Nyt oikeasti lakot päälle! Jokasella töitä tekevällä on oikeus normaaliin elämään, ilman että on jatkuvasti huoli rahasta. Jo 13.50e tuntipalkka on jo aivan toinen, toi pitäis olla suomessa minimi!!
Johonkin ne rahat menee mitkä revitään työntekijöiden selkänahasta, firmojen johdolle. Tilanne tulee kokoaika pahenemään jos ei työntekijät itse pistä vastaan!
Kommentit (83)
Ja edelleen kuluttajat maksaa kaikkien rikkaiden palkat ja suurin osa kuluttajista on tavallisia työntekijöitä. Minkä ihmeen takia hyvinvointivaltioissa vallitsee joku rikkaiden kumartelu kulttuuri? Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi miten tahansa hyvä palkka pk-seudun asunnot joka tapauksessa liian kalliita, jopa yksityiset viitsii pyytää 2000-3000e takuita ja onko varmuutta saako ne takas pois muuttaessa, ei ole. Ei se hyvä palkka auta siihen että on liian suuret vuokrat kuitenkin ja kun on pieni palkka ja suuri vuokra, ei järkeä. Opiskelu hyvään ammattiin ei myöskään poista sitä tosiseikkaa että pk-seudun vuokrat on liian kalliita kuitenkin. Kiskoa kyllä osataan mutta saako rahalle vastinetta? usein ei, nyt myös vanhat asunnot kalliita kuten uudet ja saattaa olla vaikka mitä häikkää.
Asunnot liian kalliita = iso asunto sopivalla paikalla on liian kallis. Aika monen palstalaisen jankkaukseen sisältyy se piiloajatus, että minkä tahansa elintason pitäisi olla mahdollista millä ammatilla ja millä asuinalueella tahansa. Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen kuluttajat maksaa kaikkien rikkaiden palkat ja suurin osa kuluttajista on tavallisia työntekijöitä. Minkä ihmeen takia hyvinvointivaltioissa vallitsee joku rikkaiden kumartelu kulttuuri? Sairasta.
Mielestäni meillä kumarretaan eniten niitä, jotka jatkuvasti sotkevat omat asiansa tai käyttävät jotain erityisyyden erityisyysoppimishäiriösyndroomaherkkyyshitausnopeuskorkeusleveyspunainensininen -seikkaa oman itsensä nostamiseen yli muiden tärkeysjärjestyksessä.
Mä saan liksaa 6000€/kk. Ihan kelpo korvaus työstä enkä valita. Opiskelemalla varmaan voi vaikuttaa palkkaansa. Tuurilla tietenkin on oma osuutensa.
Eikö kaikki korkeakoulujen paikat täyty joka vuosi? Ja silti kaikille ei riitä töit valmistumisen jälkeen, ei edes vuosien yrittämisen jälkeen. Ja kuinka moni onkaan koittanut hakea korkeakouluun pääsemättä sisään. Kuten minä.
Yksinkertaisesti niitä hyväpalkkaisia töitä ei riitä kaikille. Joten miksi se olisi niin kamala ajatus teille joillekkin että niitä palkkoja nostettaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki korkeakoulujen paikat täyty joka vuosi? Ja silti kaikille ei riitä töit valmistumisen jälkeen, ei edes vuosien yrittämisen jälkeen. Ja kuinka moni onkaan koittanut hakea korkeakouluun pääsemättä sisään. Kuten minä.
Yksinkertaisesti niitä hyväpalkkaisia töitä ei riitä kaikille. Joten miksi se olisi niin kamala ajatus teille joillekkin että niitä palkkoja nostettaisiin?
No jos sinua ei sitten haittaa, että kaikki hinnat nousevat samassa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
No totta kai olisi kiva että kaikki saisi paljon rahaa. Mutta kun talous perustuu siihen, että pitää tuottaa halvalla ja myydä kalliimmalla. Jos ei saa myytyä kalliimmalla, niin sitä rahaa palkkoihinkaan ei tule mistään. Jos koko talous ja yhteiskunta kaatuu, niin mitäs sitten? Ne pärjäävät, joilla on järeimmät pyssyt saatavilla?
Moni unohtaa sen, että myös pääkaupunkiseudulla on mahdollista asua kohtuuhinnalla.
Minulla kuukausipalkka 2600 euroa, kaupungin vuokra-asunto 540 euroa (kaksio). Verojen jälkeen jää 1990 euroa eli vuokran jälkeen 1450 euroa. Pääkaupunkiseudulla on jopa 3-4 % alhaisempi veroprosentti kuin monissa muissa Suomen paikkakunnilla.
Autoa ei tarvitse, mikä taas on monilla muilla paikkakunnilla tarpeellinen. AB-lippu maksaa 60 €/kk pääkaupunkiseudulla mikä on kohtuuhinta. Tallinnaan saa 5-10 eurolla risteilyjä, kulttuuripaikoissa (museot ym.) on usein kerran kuussa ilmaisaika, kauppoja enemmän niin on mahdollisuus verrata hintoja ja kiertää tarjouksia.
Suomalaiset ovat mainioita yhteen hiileen kusijoita.
Jos jokin suomalainen tuote on maino, sitä mielellään ostetaan, mikäli se ei maksa enempää kuin ulkomainen hieman heikompi(mutta kelvollinen)tuote.
Hinta poljetaan alas, suomalsinen tuottaja leikkaa kustannuksia laskemalla duuunarien palkat 9 euroon/h.
Se tekee n. 1300€/kk brutto.
Hoitajan tuntipalkka yksityisellä riistofirmalla; 12,05e. Voitte varmasti uskoa tekeekö ne hoitajatkaan "kaikkeaan" niiden mummeleiden eteen tuolla liksalla.
Em. tilanne ei sitten ole kiva kenellekään, yritys kampoailee talousvaikeuksissa, duunarit saavat paskapalkkaa, asiskkaay saavat tuotteensa halvemmalla, mutta edelleen mm. reklamoivat aiheetta toiveissa saada tavara ilmaiseksi tai alennettuun hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan liksaa 6000€/kk. Ihan kelpo korvaus työstä enkä valita. Opiskelemalla varmaan voi vaikuttaa palkkaansa. Tuurilla tietenkin on oma osuutensa.
This.
Valitsemalla sopivan alan ja kouluttautumalla kunnolla pääsee aika iisisti pariin ylimpään tulodesiiliin. Aikuisenakin voi mennä ja kannattaakin mennä vielä kouluun, pari tutkintoa taskussa on jo aika kova luu moneenkin hyväpalkkaiseen tehtävään.
Vierailija kirjoitti:
Moni unohtaa sen, että myös pääkaupunkiseudulla on mahdollista asua kohtuuhinnalla.
Minulla kuukausipalkka 2600 euroa, kaupungin vuokra-asunto 540 euroa (kaksio). Verojen jälkeen jää 1990 euroa eli vuokran jälkeen 1450 euroa. Pääkaupunkiseudulla on jopa 3-4 % alhaisempi veroprosentti kuin monissa muissa Suomen paikkakunnilla.
Autoa ei tarvitse, mikä taas on monilla muilla paikkakunnilla tarpeellinen. AB-lippu maksaa 60 €/kk pääkaupunkiseudulla mikä on kohtuuhinta. Tallinnaan saa 5-10 eurolla risteilyjä, kulttuuripaikoissa (museot ym.) on usein kerran kuussa ilmaisaika, kauppoja enemmän niin on mahdollisuus verrata hintoja ja kiertää tarjouksia.
Sullahan on ihan hyvä palkka! Minimin pitäisi olla 2200e kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pk-seudulla tehnyt töitä pienemmälläkin liksalla ja hengissä edelleen. Jotain mättää omassa rahankäytössä, jos ei saa katettua välttämättömyyksiä tuolla palkalla plus asumistuella. Jos haluat korkeamman elintason, hanki korkeampi koulutus.[/quo
te]
Okei eli elämäsi tarkoitus on vaan selviytyä hengissä päivästä toiseen? Tallaisten ihmisten takia ne palkat pysyvät alhaalla.Niin, tai siitä pienestä palkasta voi säästää pieniä summia, jolloin jossain vaiheessa on varaa johonkin ylimääräiseen. Niin minä ainakin tein. Ei se ole muiden vika, jos sinulla ei ole pitkäjänteisyyttä.
Se on tasan tarkkaan niiden vika joka on ne palkat hyvöksyny että ovat niin pienet. Voin tosiaan aina vaihtaa töitä, ja seuraava minusta voi tulla kärsimään. Parasta olisi jos minimipalkkoja vain nostettaisiin. Mitä hyötyä tuosta on hyvinvointiyhteiskunnalle että isojen yhtiöiden johtajat käärii rahat omaan taskuunsa? Ne kuluttajat yleensä ovat niitä joiden ansiota isot yhtiöt rikastuu. Ilman kuluttajia ei olisi mitään rikkaita.
Sitä kutsutaan kilpailuksi. Voithan maksaa isompia palkkoja jostain hanttihommasta, mutta sitten kyllä tulee kilpailijat ja vie sinun markkinaosuutesi, koska joudut vastaavasti hinnoittelemaan oman palvelusi hinnan korkeammalle suhteessa muihin, jos haluat leikkiä maailmanparantajaa. Ja ei, vastaus ei ole se, että otetaan ylemmiltä portailta palkoista pois. Silloin taas parhaat tekijät karkaavat noilta paikoilta muihin yrityksiin ja täytät ne paikkasi hakijapoolin jämäyksilöillä.
Matalan kynnyksen duuneista kuuluukin saada matala palkka. Mitä ihmeellistä siinä on?
Juuri tämän takia se pitäisi olla laissa määrätty että palkkoja nostettaisiin. Siitähän tässä on kysymys eikä mistään hyväntekijöistä. Kansan pitäisi vaatia parempaa ja liitojen tulla mukaan tåhän.
Kaksi ongelmaa:
1) Suomen lainsäätäjät eivät voi määrätä ukrainalaisten, espanjalaisten ja kiinalaisten palkkoja. Ne ovat ja pysyvät huomattavasti halvempina, jolloin tuotteitten valmistukseen näissä maissa kuluu huomattavasti vähemmän rahaa.
2) Suomen lainsäätäjät eivät voi kieltää tuomasta ulkomailta näitä halvemmalla tuotettuja ja niin ollen halvempia tuotteita. Suomalaiset taas eivät osta kalliimpia suomalaisia tuotteita vaan halvempia ulkolaisia. Joten suomalaiset firmat menevät konkurssiin ja kaikki menettävät työnsä.
Eli vaihtoehtoina on pienempi palkka tai ei palkkaa ollenkaan.
Suomessa on matalammat palkat kuin muissa Pohjoismaissa, koska Suomessa on ylitarjontaa työvoimasta.
Teen tässä kaikkeni että olisin ensimmäisten joukossa kun lomautuksia jaetaan. Palkkani ja tukien välinen erotus on niin pieni etten näe tarpeelliseksi vaarantaa terveyttäni viitenä päivänä viikossa.
Mun pojalla on 14 euroa vuokrafirman kautta ja tekee opiskelun ohella työtä, mihin ei tartte koulutusta, osaamista kyllä, mutta ei suoria koulutusvaatimuksia. Alan opiskelijoita on suurin osa tuolla. Tää koronakriisi on sillä alalla vain lisännyt töitä. Omani on vähän enemmän, jos sitä haluatte kysyä, mutta se on jo ammattitaitoa vaativampaa.
No on se aivan totta, että täysipäiväisestä duunista pitäisi jäädä käteen sen verran, että sillä kykenee maksamaan itse vuokransa ja ostamaan kunnollista ruokaa.
Mutta kyllä se niinKIN on, että useimmilla on silti asiat aika hyvin. Katto pään päällä, ruokaa kaapissa, puoli-ilmainen koulutus ja terveydenhoito, ilmainen kirjastolaitos jne.
Jenkeissä esimerkiksi liksa voi olla paljon huonompi, ja moni joutuu tekemään kahta työtä elääkseen. Terveydenhoidon ulkopuolella on 44 miljoonaa amerikkalaista, ja kunnon yliopistoissa järkyttävät lukukausimaksut.
Eli voisi olla paljon huonomminkin.
Kannattaa myös tajuta, että kovasta liksasta myös menee paljon veroja, ja maksat kaikesta maksimisti, päivähoidosta esimerkiksi.
Esimerkiksi minä saan esimiestyöstä (akateeminen koulutus, alalla kolmekymmentä vuotta, stressaava asiantuntijatyö, vuorotyö) bruttona 4800 euroa, ja siitä jää käteen kolme tonnia. Juu, on se ihan ok, mutta minulla on kaksi teiniä ja menoja on myös sitä mukaa. En elä leveästi minäkään.
Eli my point: työtä tekemällä ei Suomessa kyllä rikastu. Pitäisi saada muhkea perintö ja sijoittaa, jos meinaa rikastua.
Vierailija kirjoitti:
Mun pojalla on 14 euroa vuokrafirman kautta ja tekee opiskelun ohella työtä, mihin ei tartte koulutusta, osaamista kyllä, mutta ei suoria koulutusvaatimuksia. Alan opiskelijoita on suurin osa tuolla. Tää koronakriisi on sillä alalla vain lisännyt töitä. Omani on vähän enemmän, jos sitä haluatte kysyä, mutta se on jo ammattitaitoa vaativampaa.
Onko poikasi työpaikalla akt-tes käytössä?