Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suomessa voi olla näin surkeat palkat?

Vierailija
04.04.2020 |

Moni työtönkin saa tukia enemmän, varsinkin jos on lapsia.
11.13e tuntipalkka, miten esim yksineläjä tulee tällä toimeen? Jos vähennysten jälkeen jää n.1500e enintään, koska töitä ei nykypäivänä välttämättä edes ole joka päivä. Välillä käteen jää palkasta 1000e. Vuokraan ainakin pääkaupunkiseudulla menee yksiöönkin 700e tämäkin esimerkki keravalla! Ei missään keskustassa. Tuosta työmatkakulut, muut laskut ja ruoka! Miten asiat voi olla näin huonosti suomessa ja mikä kauheinta, joillakin voi palkka olla vielä huonompi.
En kaipaa vastauksia kimppakämpistä ja säästökuureista. Asutaan hyvinvointivaltiossa ja asiat ovat näin huonosti ja ihmiset vain tyytyy tällaseen pas*aan!?? Miksi?
Nyt oikeasti lakot päälle! Jokasella töitä tekevällä on oikeus normaaliin elämään, ilman että on jatkuvasti huoli rahasta. Jo 13.50e tuntipalkka on jo aivan toinen, toi pitäis olla suomessa minimi!!
Johonkin ne rahat menee mitkä revitään työntekijöiden selkänahasta, firmojen johdolle. Tilanne tulee kokoaika pahenemään jos ei työntekijät itse pistä vastaan!

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätte kyllä syyn. Jos mainetsen tämän niin tulee automaattisesti 9001 alapeukkua ja bannit )

Vierailija
22/83 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin pitkään samassa veneessä, kunnes tein laskelmat sossulaskurilla, ja huomasin että työn & kela goldin erotus oli n. 50 e / kk.

Nyt sitten täyspäiväinen sohvaritari, ja kuussa tulee 2400-2500e kelan kautta.

Tähän kylkeen tietenkin vähän mustaa työtä + kirkosta ruokalahjakortit ( viime kuussa hain 100e edestä ) niin mukavasti elelee.

Aika mukavaa aikaa elämässä, kun saa leikkiä ja retkeillä 2 pienen lapsen kanssa joka päivä " täydellä palkalla".

// Ex-raksaduunari faija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrien hinta on järkyttävä. Kaikille vähätuloisille pitäisi antaa kaupungin vuokra-asunto. Niitä on aivan liian vähän!

Niinpä. Jonnekin Sipooseen voisi luoda kaupungin vuokra-asuntokeskittymiä

Vierailija
24/83 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätte kyllä syyn. Jos mainetsen tämän niin tulee automaattisesti 9001 alapeukkua ja bannit )

Ai että "mitäs et ole opiskellut"

No kaikilla ei ole elämä mennyt niin että tulisi suht normaalista perheestä missä vanhemmat auttaisivat tai edes patistaisivat/kannustaisivat opiskelemaan.

Itse elin koko lapsuuden köyhästi, huostaanotettiin kun olin 14. Traumojen käsittelyyn meni nuoruus. En pystynyt opiskella kun sain ihan järjettömiä paniikkikohtauksia luokassa. Opiskelin aikuisena ammattotutkinnon missä palkka aivan surkea. Nyt yli 30 vuotiaana olen alkanut sen verran uskomaan itseeni että koitan selvittää mikä olisi varma amk ammatti mihin voisin hakea mistä kans saa töitä. Se tatkoittaa tietenkin velkaa, opiskelu siis. Mutta epätoivo meinaa välillä iskeä, onko minusta siihen jne. Ja miten elätän itseni ja lapseni opiskelujen ajan.

Vierailija
25/83 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikana tein kesät töitä ja hyvin satunnaisesti lukukauden aikana. Palkka 10-11e/h + lisät ja jäi yli 10k€ säästöön. Tienaamalla tonnin kuussa bruttoa saa handuun yli 900e ja vielä likimain täydet asumistuet. Ihan hyvin tuolla pärjää

Niin kuka pärjää ja missä? Ei todellakaan pk seudulla. Ellet syö pelkkää makaroonia ja perunaa.

Ihan Helsingissä. ASO-kaksion vastike 500e

Vierailija
26/83 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaamisesta maksetaan. Kannattaa vaan käydä ne koulut.

Vierailija
27/83 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikana tein kesät töitä ja hyvin satunnaisesti lukukauden aikana. Palkka 10-11e/h + lisät ja jäi yli 10k€ säästöön. Tienaamalla tonnin kuussa bruttoa saa handuun yli 900e ja vielä likimain täydet asumistuet. Ihan hyvin tuolla pärjää

Niin kuka pärjää ja missä? Ei todellakaan pk seudulla. Ellet syö pelkkää makaroonia ja perunaa.

Ja asuit vanhemmilla kun pystyit säästämään tuon 10 000e? Kaikilla ei todellakaan ole tuohon mahdollisuutta, katso ylempi kommentti.

Vierailija
28/83 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

12e/h. Vartija monen vuoden kokemuksella. 

Ei lapsia mutta muita tärkeitä perusmenoja kyllä, joten tili ei pääse pahemmin kasvamaan tolla palkalla.

Kohta loppuu alan TES niin katsotaan alkaako lakot leviämään.

Vierailija
29/83 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja asuit vanhemmilla kun pystyit säästämään tuon 10 000e? Kaikilla ei todellakaan ole tuohon mahdollisuutta, katso ylempi kommentti.

En vaan opiskelijasolussa. Niitä ei jaettu vanhempien mukaan

Vierailija
30/83 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. On kyllä surkeat palkat. Itse matalapalkka paskavuorotyöalalla ja palkka aivan surkea työmäärään ja aikoihin nähden. Olen ottanut sen asenteen että paska palkka paska jälki. Menen siitä missä aita on matalin joka asiassa.

Vierailija
31/83 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tienaan tuon verran. Käteen jää kuukaudesta riippuen 1400-1500e/kk. Elän puutalokämpässä kävelyetäisyydellä ison kaupungin keskustasta. Vuokra 650e. Olen ihan tyytyväinen elintasoon, on varaa pitää kissaa, harrastaa, ostaa kaikenlaista ei-välttämätöntä kuten uudet verhot, netflix tai pelikonsoli, pystyn matkustamaankin pari kertaa vuodessa. Opiskeluaikojen kituuttelun jälkeen tuntuu melkein luksukselta. Työ voisi olla paremmin palkattua mutta arvostan kuitenkin eniten sitä että viihdyn töissäni. En vaihtaisi paremmin palkattuun mutta stressaavaan työhön.

Vierailija
32/83 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista että kansa raataa alhaisella palkalla kun herrojen pussit kasvaa? Tämä tulee muuttumaan. Ensiksi voi näyttää siltä, että herrat rikastuvat yhä enemmän, mutta lopulta kaikelta tipahtaa pohja. Maailmanmeno ei voi jatkua enää näin eikä se tule jatkumaan. Jumalallisen järjestyksen mukaan kaikki toteutuu.

Vierailija
33/83 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihmetellyt samaa. Tosin Suomessa ovat sosiaaliset palvelut ihan toista luokkaa kuin muualla, mm. terveydenhoito. Olen asunut monessa maassa, ja vaikka esimerkiksi Sveitsissä tienasin 15k/kk (CHF), piti siitä itse maksaa mm. oma terveydenhoitovakuutus (tason voi itse päättää, mutta kyllä se vähintään 5-600/kk maksoi, eikä sekään kattanut kaikkea) ja vuokra oli esim. minun kalustetusta keskustayksiöstäni 1800/kk, tosin siihen sisältyikin kaikki TV-luvasta siivoukseen. Eläminen oli muutenkin kallista.

Nyt sitten täällä Brittein saarilla on myös oltava oma terveydenhoitovakuutus (firman kautta tietty sen sai halvemmalla), itse maksat eläkevakuutusmaksut (kuten Sveitsissäkin), firmasta ei paljoa apuja saa tähän. Palkka parempi kuin Suomessa + bonukset, mutta vuokra pienestä ja rähjäisestä asunnosta hyvällä paikalla pääkaupunkiseudulla pitkästi toista tonnia/kk.

Erona siis varmaan se, että Suomessa saa terveydenhuollon edullisesti, työterveyshuolto on veloituksetonta, työnantaja maksaa sosiaalivakuutusmaksut, lomaedut ja -rahat ovat ylimääräinen tulonlähde (muualla ei paljoa näitä tunneta), lomat pidempiä ja eläkevakuutuskin on "automaattista". niin, että eivät asiat palkan suhteen niin huonosti ole ollenkaan. Puhumattakaan työttömyyskorvauksista yms.

Vierailija
34/83 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin on hienoa että suomessa on melkein ilmainen terveyshuolto, vaikka puitteita siinäkin on esim juurihoito saattaa kestää vuoden kun niin isot jonot ja uuden ajan saa aina 3kk päähän.

Mutta kumminkin, olisi silti kiva elää eikä jatkuvasti miettiä miten pärjään. Elämässä kun on muutakin kuin sairastelu.

Vierailija
35/83 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ihmetellyt samaa. Tosin Suomessa ovat sosiaaliset palvelut ihan toista luokkaa kuin muualla, mm. terveydenhoito. Olen asunut monessa maassa, ja vaikka esimerkiksi Sveitsissä tienasin 15k/kk (CHF), piti siitä itse maksaa mm. oma terveydenhoitovakuutus (tason voi itse päättää, mutta kyllä se vähintään 5-600/kk maksoi, eikä sekään kattanut kaikkea) ja vuokra oli esim. minun kalustetusta keskustayksiöstäni 1800/kk, tosin siihen sisältyikin kaikki TV-luvasta siivoukseen. Eläminen oli muutenkin kallista.

Nyt sitten täällä Brittein saarilla on myös oltava oma terveydenhoitovakuutus (firman kautta tietty sen sai halvemmalla), itse maksat eläkevakuutusmaksut (kuten Sveitsissäkin), firmasta ei paljoa apuja saa tähän. Palkka parempi kuin Suomessa + bonukset, mutta vuokra pienestä ja rähjäisestä asunnosta hyvällä paikalla pääkaupunkiseudulla pitkästi toista tonnia/kk.

Erona siis varmaan se, että Suomessa saa terveydenhuollon edullisesti, työterveyshuolto on veloituksetonta, työnantaja maksaa sosiaalivakuutusmaksut, lomaedut ja -rahat ovat ylimääräinen tulonlähde (muualla ei paljoa näitä tunneta), lomat pidempiä ja eläkevakuutuskin on "automaattista". niin, että eivät asiat palkan suhteen niin huonosti ole ollenkaan. Puhumattakaan työttömyyskorvauksista yms.

En ymmärrä pointtiasi. Jos esim Sveitsissä tienasit 15k (melkein sama euroissa), maksoit vakuutusta 600e ja vuokraa 1800e, sulla jäi vielä 12 600 euroa (noin) kaikkeen muuhun. Jos kyseessä oli brutto, veroihin lie mennyt luokkaa 3000-5000e, yhä jää 8-9 tonnia. Vaikka elämisen kulut olisi tuplat suomeen, on tuosta säästöön jäänyt varmasti vähintään puolet. Vuodessa yli 50 tonnia.

Suomessa palkkasi olisi ollut nettona enintään se sama 50 tonnia, koska palkat on alle puolet Sveitsin tasosta ja verot kovempia.

Pitäisi siis verrata pakollisten kulujen jälkeen jääviä summia; ihan sama jos vakuutus maksaa 600e kuussa, jos silti säästöön saa 5000e.

Vierailija
36/83 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäköhän ammatti sitten olisi sellainen mihin ei tarvitse pitkää koulutusta mutta missä viihtyisi? Voisin tehdä työtä pienellä palkalla jos se olisi jotenkin mukavaa ja voimia jäisi muuhun elämään. Tällä hetkellä voimia ei vaan jää nykyisessä työssäni.

Vierailija
37/83 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuolto ei ole edullista - se maksetaan veroissa, eikä useilla paikkakunnilla edes pääse lääkäriin kuin kuoleman kielissä. Suomessa ei ole mitenkään pitkät lomat Euroopan mittakaavassa, ja useissa maissa esim maksetaan 13-14 kuukauden palkat vuodessa. Suomen kämyinen 12.5kk on yksi huonoimmista eikä sitäkään makseta kaikille.

Itse asun Alankomaissa, 13. kuukauden palkka on lakisääteinen, useat firmat maksavat myös 14. kk palkan, ja lomapäiviä on esim itselläni 40 per vuosi (viikossa kuluu vain 5 päivää).

Ei se suomi kovin onnela ole.

Vierailija
38/83 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on takakiree takapajula. Kaikkeen pitäisi vaan muka tyytyä, hyi helvata.

Vierailija
39/83 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin lomautetuksi ja laskin tukia joita saan. Nettotulot ei paljoa nyt työttömänä laske kun vähentää palkasta kaikki työssä käynnistä aiheutuvat kulut (päiväkotimaksu, koululaisen iltapäkerhomaksu,omat työmatkakulut) kun noita kuluja ei nyt ole. Työnteko kannattaa joo....

Vierailija
40/83 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin on hienoa että suomessa on melkein ilmainen terveyshuolto, vaikka puitteita siinäkin on esim juurihoito saattaa kestää vuoden kun niin isot jonot ja uuden ajan saa aina 3kk päähän.

Mutta kumminkin, olisi silti kiva elää eikä jatkuvasti miettiä miten pärjään. Elämässä kun on muutakin kuin sairastelu.

Missä noin hyvin on asiat? Meillä juurihoitoon ei pääse 3 kk:ssa. Piti poistaakin pari hammasta kun juurihoito oli kesken vuosia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme