Hetki virtsaamisen jälkeen alkanut alavatsakipu naisella. Onko päivystyksellinen vaiva?
Kävin vessassa (oli hirveän iso pissahätä) ja siitä 5min myöhemmin alavatsakipu yhtäkkiä ilmaantui. Selkeästi liittyy kohtuu yms alueeseen/alavatsaan. Jopa haaraväliin sattuu.
Ennen ei ole tällaista kipua ollut. Otin buranaa ja parasetamolia ja makoilen sängyssä tietyssä asennossa niin kipu on vähän lievempi, mutta oikein syväänkin hengittäessä tuntuu/sattuu. Onko tälläinen kipu normaalia? Kuukautiset pitäisi pian tulla, mutta eivät ole koskaan näin sattuneet
Kommentit (16)
Koska kohdun limakalvon tuottamat prostaglandiinit aiheuttavat kohdun supistelua, tulehduskipulääkkeet pystyvät vähentämään kohdun supistelua ja siitä johtuvaa kipua. Kipulääke kannattaa ottaa ajoissa, juuri vuodon ja kivun alkaessa. Myös teini-ikäiset voivat käyttää näitä tulehduskipulääkkeitä
Mulla on tällaista ollut aika ajoin jo vuosikymmeniä. Menee ohi pikku hiljaa, kun rentouttaa vatsaa ja lepäilee. Toki jos kipu jatkuu pitkään, niin sitten syytä on mennä lääkäriin.
VTI alkoi mulla viime viikolla noin. Sitten muutaman tunnin jälkeen alkoi pissaaminen kirvellä.
Siis olen syönyt jo särkylääkettä, mutta kipu on kovaa silti. Liikkuminen sattuu ja tietenkin mulla olisi tänään iltavuoro 🤦
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis olen syönyt jo särkylääkettä, mutta kipu on kovaa silti. Liikkuminen sattuu ja tietenkin mulla olisi tänään iltavuoro 🤦
Ap
Hae sairaslomaa, kyllä sitä joutuu moni pyytämään naistenvaivojen takia.
En ole lääkäri mutta voin kyllä vilkaista.
Virtsakivi tai -sora tukkii virtsatiehyettä. Mene päivystykseen.
Ehkä se hirveän iso pissahätä sai kohdun supistelemaan josta tulee se kipu, kipu voi säteillä alaspäin. Makoilu ns konttausasennossa voi helpottaa oloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hae sairaslomaa, kyllä sitä joutuu moni pyytämään naistenvaivojen takia.
Vaikka olenkin yli 30-vuotias, en ole koskaan ennen joutunut (vaikka sairaslomalla olen ennenkin ollut) ilmoittamaan 1h ennen vuoron alkua etten pääse. Mun vissiin tarttee mennä sinne päivystykseen jo ihan senkin takia että saan todistuksen töihin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se hirveän iso pissahätä sai kohdun supistelemaan josta tulee se kipu, kipu voi säteillä alaspäin. Makoilu ns konttausasennossa voi helpottaa oloa.
Kokeilin, tämäkin sattuu vs selinmakuulla
On normaalia kipuilua kuukautistenkin aikana mutta myös suolistovaivat tuntuvat lantion seudulla sekä sukuelintenkin alueella. Joskus minullekin on tullut eri puolille kehoa pistävää tai viiltävääkin kipua hetkellisesti. Jos vaiva jatkuu tai nyt pahenee ja olet huolissasi niin varaa lääkäriaika. Päivystykseen vain kiiretilanteissa. Suurin osa vaarattomia kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kerran tämä.
Saitkohan alapeukun siksi, että ihmiset siinä käsityksessä, että virtsakiven kanssa ei palstalle enää kirjoiteltaisi vai mitä ihmettä?
Ja oli mullakin siis aivan järkyttävä tuska, kovempaa kipua en ole koskaan kokenut. Olin kyllä valkoinen kuin lakana (veret siirtyi kipukohtaan), mutta ihan hyvin tekstailin ja juttelin rauhallisesti henkilökunnalle.
Ihmiset kestää kipua tosi eri tavoin. Päivystyksessä sanottiinkin, että yleensä isotkin miehet itkee ja huutaa, kun on tätä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska kohdun limakalvon tuottamat prostaglandiinit aiheuttavat kohdun supistelua, tulehduskipulääkkeet pystyvät vähentämään kohdun supistelua ja siitä johtuvaa kipua. Kipulääke kannattaa ottaa ajoissa, juuri vuodon ja kivun alkaessa. Myös teini-ikäiset voivat käyttää näitä tulehduskipulääkkeitä
Monet ovat tottuneet kipuihin. Lääkettä vain tarvittaessa teineillä ja aikuisilla. En tarkoita kuitenkaan että täytyisi kärsiä mutta kaikkeen pieneen kipuun ei kannata paniikissa ottaa heti sitä lääkettä sillä ei se kipu aina edes voimistu tai pahene.
Lääketieteellinen neuvonanto kannattaa aina hakea vauvapalstalta. Oikein toimittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kerran tämä.
Saitkohan alapeukun siksi, että ihmiset siinä käsityksessä, että virtsakiven kanssa ei palstalle enää kirjoiteltaisi vai mitä ihmettä?
Ja oli mullakin siis aivan järkyttävä tuska, kovempaa kipua en ole koskaan kokenut. Olin kyllä valkoinen kuin lakana (veret siirtyi kipukohtaan), mutta ihan hyvin tekstailin ja juttelin rauhallisesti henkilökunnalle.
Ihmiset kestää kipua tosi eri tavoin. Päivystyksessä sanottiinkin, että yleensä isotkin miehet itkee ja huutaa, kun on tätä vaivaa.
Miehet kestääkin huonosti kipua. Minä en itkenyt missään vaiheessa vaikka kivi oli tukkinut virtsanjohtimen kokonaan.
Kuukautiset voi olla kivuliaat, ota buranaa, ei ole päivystys asia, mutta varaa aika gynekologille.