Miten suomessa voi olla näin surkeat palkat?
Moni työtönkin saa tukia enemmän, varsinkin jos on lapsia.
11.13e tuntipalkka, miten esim yksineläjä tulee tällä toimeen? Jos vähennysten jälkeen jää n.1500e enintään, koska töitä ei nykypäivänä välttämättä edes ole joka päivä. Välillä käteen jää palkasta 1000e. Vuokraan ainakin pääkaupunkiseudulla menee yksiöönkin 700e tämäkin esimerkki keravalla! Ei missään keskustassa. Tuosta työmatkakulut, muut laskut ja ruoka! Miten asiat voi olla näin huonosti suomessa ja mikä kauheinta, joillakin voi palkka olla vielä huonompi.
En kaipaa vastauksia kimppakämpistä ja säästökuureista. Asutaan hyvinvointivaltiossa ja asiat ovat näin huonosti ja ihmiset vain tyytyy tällaseen pas*aan!?? Miksi?
Nyt oikeasti lakot päälle! Jokasella töitä tekevällä on oikeus normaaliin elämään, ilman että on jatkuvasti huoli rahasta. Jo 13.50e tuntipalkka on jo aivan toinen, toi pitäis olla suomessa minimi!!
Johonkin ne rahat menee mitkä revitään työntekijöiden selkänahasta, firmojen johdolle. Tilanne tulee kokoaika pahenemään jos ei työntekijät itse pistä vastaan!
Kommentit (83)
Tällä palstalla on vain trollit. Ketään ei koskaan ikinä halu jutella aidoista ongelmista.
Itse tehnyt 40 tuntisia työviikkoja ja palkat verojen jälkeen sellaista 1300-1500e. Fyysisesti ja henkisesti pa sk ana. Asumistuki 50e.
40h viikossa plus työmatkat ja joudut silti laskee sentit eikä ole varaa ravintoloihin mennä jotta jäisi säästöön jotain.
Elämä on yhtä painajainen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan hyvä palkka.
Ihmiset ei todellakaan välitä toisista. Oma napa aina ei muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan hyvä palkka.
Ihmiset ei todellakaan välitä toisista. Oma napa aina ei muita.
Enhän minä voi toisten puolesta mennä lakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on vain trollit. Ketään ei koskaan ikinä halu jutella aidoista ongelmista.
Itse tehnyt 40 tuntisia työviikkoja ja palkat verojen jälkeen sellaista 1300-1500e. Fyysisesti ja henkisesti pa sk ana. Asumistuki 50e.
40h viikossa plus työmatkat ja joudut silti laskee sentit eikä ole varaa ravintoloihin mennä jotta jäisi säästöön jotain.
Elämä on yhtä painajainen.
Totta, meno pinnallista tällä palstalla.
Elämän ei tosiaan kuuluisi mennä näin että rahat jatkuvasti vähissä vaikka tekee töitä! Vaikka tekisi täysipäiväisesti siltikään ei riitä.
Ja maailmakin muuttunut niin pinnalliseksi että ilman rahaa tuntuu että itse ei ole mitään.
Vastoin yleistä hyminää ja hypetystä niin totuus on se, että Suomi on erittäin moneen "kerrokseen" jakautunut, kaikkea muuta kuin yhtenäinen kansakunta.
Tästä ei hyvä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Oma palkka 7,2e/h.... Että joo.
Oho, vielä vajaa 30senttiä vähemmän ku mulla viime kesänä 😮
Ens kesänä nousee n. kahdeksaan euroon, mihin mä joudun kaiken sen rahan kanssa 😄
Opiskeluaikana tein kesät töitä ja hyvin satunnaisesti lukukauden aikana. Palkka 10-11e/h + lisät ja jäi yli 10k€ säästöön. Tienaamalla tonnin kuussa bruttoa saa handuun yli 900e ja vielä likimain täydet asumistuet. Ihan hyvin tuolla pärjää
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana tein kesät töitä ja hyvin satunnaisesti lukukauden aikana. Palkka 10-11e/h + lisät ja jäi yli 10k€ säästöön. Tienaamalla tonnin kuussa bruttoa saa handuun yli 900e ja vielä likimain täydet asumistuet. Ihan hyvin tuolla pärjää
Niin kuka pärjää ja missä? Ei todellakaan pk seudulla. Ellet syö pelkkää makaroonia ja perunaa.
Mä olen ottanut v-mäisen asenteen työntekoon. Olen aina tehnyt töitä 9,5-10,5 euron tuntipalkalla. Nyt olen päättänyt, että en enää nosta peppuani ylös penkistä sillä summalla. Jos ei parempaa palkkaa ole saatavilla, en tee mitään. On täysin naurettavaa, että kokopäivätyöstä jää käteen vain alle 1300 e. Kyllähän sillä elää, muttei sillä ikinä hankita mitään omaa. 6 vuotta olen säästänyt omaa asuntoa varten ja nyt on kasassa tavoitesummasta vasta 60 %. Naurettavaa, että pitää säästää 10 vuotta ennen kuin voi edes alkaa pyytämään lainaa. Sama kitkutella työttömyystuella koko ikä. Saapa ainakin käyttää aikansa harrastuksiin, eikä hirveään työhön.
Ja sitten nämä lamat... Argh! Kun synnyin, oli lama. Kun olin teini, oli lama. Nyt kun olen aikuinen, on lama. Yhtä vtun lamaa koko elämä. Nyt on mennyt kuppi nurin! Heitän hanskat tiskiin. Mistään ei tule mitään.
Nojaa, minun palkka on reilu 8000€/kk. Tuntipalkkaa tiedä kun en laske työtunteja, enemmän kuin 40h/vko joka tapauksessa.
Muuta vaikka Intiaan tai Venäjään
Täähän johtuu hei globalisaatiosta. Kiinassa ja Intiassa niitten tuntipalkka on 20 senttiä, jos sitäkään. Tehdas, joka täällä maksaa 5000 kuukausipalkkoja työläisilleen ja lisäksi kaikenlaisesta työsuojelusta ja ympäristönsuojelusta, ei saa tuotteitansa kaupaksi kun kiinalaiset myy sen puoleen hintaan. Ja saavat vielä siitä voittoakin huimasti enemmän... Niin että mistä niitä hyviä palkkoja repäistäisiin...?
Huvipuistohullu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma palkka 7,2e/h.... Että joo.
Oho, vielä vajaa 30senttiä vähemmän ku mulla viime kesänä 😮
Ens kesänä nousee n. kahdeksaan euroon, mihin mä joudun kaiken sen rahan kanssa 😄
*vajaa 20 siis, ajatuskatko 😅
Mun poika tekee opiskelun ohessa helpohkoa (itsensä mukaan helppoa) it-tuki työtä osa-aikaisena. Palkka on jotain 13 euroa/h.
Suomessa ihmiset eivät ole valmiita maksamaan mitään mistään. Monesti yrittäjän veloittama hinta ajatellaan tuntipalkaksi. Olen monelle sanonut, että perustan heti yrityksen ja otan ko. tyypit töihin vaikka 80 e/h palkalla muutamalla ehdolla: kaikki tarvikkeet ostetaan itse vessapaperia myöten, mitään etuja ei ole ja ajoilta, jolloin ei ole asiakkaita, palkka on nolla euroa. Jos päivään ei käy ketään, sitten ei palkkaakaan mitään. Niin ja se alue, millä tekee töitä, pitää ostaa tai vuokrata minulta.
Ongelmahan on se, että eläminen on kallista Suomessa. Varsinkin isoissa kaupungeissa asuminen on kallista, toisaalta syrjäseudulla tarvitsee oman auton kun julkista liikennettä ei ole ja sekin on kallista, vaikka vuokrassa säästäisikin
Monilla palkka on alle 10e/h. Minä olen nykyisessä työpaikassa urani huipulla ja tienaan 10,80. Revi siitä.
Vuokrien hinta on järkyttävä. Kaikille vähätuloisille pitäisi antaa kaupungin vuokra-asunto. Niitä on aivan liian vähän!
Eikö ketään kiinnosta?