En pääse yli vihasta sen takia mitä mulle toiset ihmiset on mulle aiheuttaneet
Olen raivon partaalla joka päivä. Asiat on tosiaan siinä pisteessä että ne ei enää hyväksi muutu. Terapiaankaan ei nyt pääse. Its.e.murha on mielessä joka päivä kun ei mitään ratkaisuja ole.
Kommentit (107)
Uhrille ei mielestäni kuulu anteeksianto, se kuuluu vain rikoksen tekijälle. Ei sillä uhrilla mitään anteeksipyydettävää ole, koska eihän hän ole tehnyt mitään väärää eikä tuomittavaa. Onkin parempi käyttää ilmaisuja irti pääseminen, vapautuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänähän ei saa tuomita ketään eikä mitään. Kuitenkin muistan, kun Mark Levengood kertoi, että kun hän oli joutunut pahoinpidellyksi kadulla, se oli hänelle tärkeää, että pahoinpitelijät saivat tuomion. Ymmärrän hyvin. Sillä tavalla kerrotaan, että tämä oli yhteiskunnan mielestä väärin.
Ei anteeksianto tarkoita, että hyväksyy teon, tai ettei rikoksen tekijää pitäisi rankaista. Anteeksianto tarjoikoittaa sitä, että päästää rikoksesta henkisesti irti.
Käytä sitten jotain muuta sanaa. Tiedän, että monet hokevat sitä anteeksiantoa, mutta kun niin monet uhrit kokevat sen pelkästään loukkaavana, niin keskikää jotain muuta. "Anteeksianto" ei tähän sovi, kyllä se ihmisten mielestä tarkoittaa sitä, että "ei haittaa, että teit minulle pahaa". Näin ei ole, eikä tule koskaan olemaan. Täytyy olla rehellinen itselle ja muille. Ei ole pakko antaa anteeksi päästäkseen eteenpäin elämässä. Vaikka en "silmä silmästä"-logiikkaa eikä kauheasti kostoakaan kannata, niin minusta tämä anteeksiantohokema ei auta oikeasti pahaa kokeneille. Nämä anteeksiantovaatimukset estävät ihmisiä menemästä eteenpäin elämässä.
Toiset käyttävät anteeksiannon tilalla sanaa hyväksyminen. Siitäkin on puhuttu tässä ketjussa paljon. Ne ovat tosi lähellä toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Uhrille ei mielestäni kuulu anteeksianto, se kuuluu vain rikoksen tekijälle. Ei sillä uhrilla mitään anteeksipyydettävää ole, koska eihän hän ole tehnyt mitään väärää eikä tuomittavaa. Onkin parempi käyttää ilmaisuja irti pääseminen, vapautuminen.
Mitä sä höpötät?
Ei rikoksen tekijällä olesyytä antaa anteeksi muulle kuin itselleen. Uhri odottaa anteeksipyyntöä, eikä sitä useinkaan saa.
Ei uhri pyydä anteeksi, vaan antaa anteeksi.
"Hyväksyn, että tuo mulkku käyttäytyi minua kohtaan väärin."
Enpä tiedä. Jokin tuossakin tökkii. Enhän minä hyväksy sitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänähän ei saa tuomita ketään eikä mitään. Kuitenkin muistan, kun Mark Levengood kertoi, että kun hän oli joutunut pahoinpidellyksi kadulla, se oli hänelle tärkeää, että pahoinpitelijät saivat tuomion. Ymmärrän hyvin. Sillä tavalla kerrotaan, että tämä oli yhteiskunnan mielestä väärin.
Ei anteeksianto tarkoita, että hyväksyy teon, tai ettei rikoksen tekijää pitäisi rankaista. Anteeksianto tarjoikoittaa sitä, että päästää rikoksesta henkisesti irti.
Käytä sitten jotain muuta sanaa. Tiedän, että monet hokevat sitä anteeksiantoa, mutta kun niin monet uhrit kokevat sen pelkästään loukkaavana, niin keskikää jotain muuta. "Anteeksianto" ei tähän sovi, kyllä se ihmisten mielestä tarkoittaa sitä, että "ei haittaa, että teit minulle pahaa". Näin ei ole, eikä tule koskaan olemaan. Täytyy olla rehellinen itselle ja muille. Ei ole pakko antaa anteeksi päästäkseen eteenpäin elämässä. Vaikka en "silmä silmästä"-logiikkaa eikä kauheasti kostoakaan kannata, niin minusta tämä anteeksiantohokema ei auta oikeasti pahaa kokeneille. Nämä anteeksiantovaatimukset estävät ihmisiä menemästä eteenpäin elämässä.
Luepa koko ketju. Ei kukaan täällä ole sanonut, että ei rikos haittaa mitään.... tai ylipäätään suosittelen, että kuet anteeksiannosta. Olet hakoteillä, mistä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
No ei. Miksi ette lue ketjua?
”Hyväksyn, että tunnen vihaa tuota kohtaan, hyväksyn sen, että minua sattuu, kun hän käyttäytyi minua kohtaan väärin”.
Tämä ei ole mikään kertaprosessi, bävaan joka kerta mennään syvemmälle ja syvemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en pääse yli vihasta. Enkä aio antaa anteeksi koska en hyväksy että toista ehdoin tahdoin loukataan ja käytetään hyväksi, kohdellaan alentavasti. Tästä on jo vuosia ja tämä henkilö on tajunnut kai että en ole päässyt yli siitä enkä aiempien miesten teoista ja nyt soittelee eri ihmisille kysyäkseen minun tekemisistä. Sattuu olemaan ohuet seinät ja ihmiset liian lähellä. Unohtaa vaan kertoa omaa osuuttaan. Ihan muuten vaan utelee..
Taitaa syyllisyys painaa, mutta ei ole miestä myöntää sitä (eli tyypillinen tapaus, ei jaksais katella), ja välittää näköjään siitä, mitä muut ihmiset hänestä ajattelevat, kun pitää niin varmistella. Hienoja eimullaolemitäänongelmia-naapureita sulla?
Hyvä kommentti tuo 4.
Ei anteeksi antamiselle tai asian hyväksymisellä tarkoiteta että antaisit heille anteeks vain itsellesi.
Olen raiskauksen uhri ja vuosia olin niin vihainen ettei ihmissuhteista tai elämästä ylipäänsä tullut mitään. Joku terapeutti sanoi minulle et anna itsellesi anteeksi ja ekalla kerralla mietin että mitä tuo nainen höpisee. En minä itselleni ole vihainen vaan sille miehelle joka mulle teki näin. Kun hän joskus uusiksi sanoi niin ja sanoi että sinä kärsit tuosta vihasta ja kohdistat sitä itseesi (olin itsetuhoinen ja millään ei ollut mitään väliä) jotenkin sillon ymmärsin sen että itseäni vaan kidutan sillä vihalla ja en tavoitellut itselleni mitään parempaa vaan kuljin paskasta paskaan. Annoin itselleni anteeksi sen että minulle kävi niin ja aloin pitämään huolta itsestäni, viha hävisi hitaasti matkan varrella ja voin nykyään ihan hyvin, verrattuna ainakin aikaisempaan.
Vierailija kirjoitti:
Klisheinen, psykologinen scheisse tökkii. Sen pitääkin tökkiä.
No ketkä ovat aiheuttaneet pahan mielen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en pääse yli vihasta. Enkä aio antaa anteeksi koska en hyväksy että toista ehdoin tahdoin loukataan ja käytetään hyväksi, kohdellaan alentavasti. Tästä on jo vuosia ja tämä henkilö on tajunnut kai että en ole päässyt yli siitä enkä aiempien miesten teoista ja nyt soittelee eri ihmisille kysyäkseen minun tekemisistä. Sattuu olemaan ohuet seinät ja ihmiset liian lähellä. Unohtaa vaan kertoa omaa osuuttaan. Ihan muuten vaan utelee..
Taitaa syyllisyys painaa, mutta ei ole miestä myöntää sitä (eli tyypillinen tapaus, ei jaksais katella), ja välittää näköjään siitä, mitä muut ihmiset hänestä ajattelevat, kun pitää niin varmistella. Hienoja eimullaolemitäänongelmia-naapureita sulla?
Se on vaan että kuin se loukkaaminen ja alentuvuus jatkuisi tässä muodossa että minun yksityiselämääni ja liikkumisiani kyselee ja muut hänelle kertovat. Ei kerro kuitenkaan omaa osaansa minun menneessä. Hänellä on ilmeisesti valtaa koska kaikki hänelle kerrotaan. Se on kamalan loukkaavaa kun kuulee että omaa yksityisyyttä ruoditaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut elämässäni henkistä ja fyysistä väkivaltaa, koulukiusaamista ja lapsuuden aikaista seksuaalista hyväksikäyttöä.
Tunsin pitkään syvää vihaa mutta huomasin, ettei siitä ole tietyn pisteen jälkeen enää hyötyä. Viha auttaa puolustamaan itseään mutta kun "tilanne" on ohi, se kääntyy sinua vastaan.
Itse olen vain lakannut välittämästä. Vihan kautta pääsin tilanteeseen, jossa en enää anna menneisyyden ihmisten vaikuttaa elämääni tänään.
Oprah on sanonut hyvin: Forgiveness is giving up the hope that the past could have been any different. ✨
"Forgiveness is giving up the hope that the past could have been any different"
No, sehän kuullostaa varsin järkevältä, mutta minusta sillä ei ole yhtään mitään tekemistä anteeksiannon kanssa.
Jeesus kristus jumalan poika voi vapauttaa sinut vihasta, minulla on omakohtaista kokemusta tästä. Millään en olisi pystynyt antamaan anteeksi omin voimin eräälle ihmiselle, rukouksessa pyysin jeesusta vapauttamaan minut vihasta ja koin kuinka kyyneleet alkoivat virrata ja pyhä henki kosketti minua. Pääsin yliluonnollisella tavalla eroon vihasta tuota ihmistä kohtaan, joka oliminua monin tavoin loukannut.
Millaisen fyysisen vaurion hän sinulle aiheutti?
Minulla hieman samanlainen tilanne. Minua kohtaan on tehty outo ällöttävä rikos. Olen ollut lamaantuneena lähes 4 vuotta... Kuvio on kummallinen ja pelkään, että poliisi leimaa sekopääksi uskomisen sijaan. Silloin ei jää muuta vaihtoehtoa kuin junan raiteet.
Vierailija kirjoitti:
Äitihullu taas.
Älä nyt turmele kerrankin hyvää ja asiallista ketjua. Äitihullusi voit työntää sanonko minne.
Anteeksianto ei tarkoita sitä, että annat anteeksi pahantekijällesi. Annat anteeksi itsellesi, jotta voit siirtyä eteenpäin. Mutta ymmärrän tuon, minulta meni kauan ennen kuin todella ymmärsin mitä se tarkoittaa...
Surullista kuina pahat ihmiset näissä tapauksissa voittavat. Ensiksi he kajoavat ihmiseen ja rikkovat koskemattomuuden huumattuaan henkilön ensiksi. Rikottu ihminen ei saa oikeutta ja päätyy itsemurhaan. Ketään ei kiinnosta.
Tässä tilanteessa varmaan pitkät litaniat siitä, että 'viha katkeroittaa sinua jos et anna anteeksi' jne jne e i v ä t auta ap:tä.
Käsitän, että energiasi on niin ohut, että
t i e t o ei hiilaa eikä auta.
Pyydä joku lähettämään energiaa.
Jos toinen susista on paha, se vie ruuan hyvältä sudelta.
Jos toinen susi on hyvä, se jakaa ruokansa lajitoverin kanssa, vaikka se olisi paha.