Kehitysvammaisia ei oteta koronan takia tehohoitoon joissain alueilla!!???
”Uhrataan tosipaikan tullen ensimmäiseksi” – Kynnys järkyttyi: Kehitysvammaisia ei joillain alueilla oteta tehohoitoon koronan takia''
https://demokraatti.fi/uhrataan-tosipaikan-tullen-ensimmaiseksi-kynnys-…
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Mun perheessä on kehitysvammainen jolla ei todennäköisesti olisi rajoitteita tehohoitoon. En ymmärrä tällaista linjausta. Olen jo valmiiksi pyrkinyt suojelemaan perheenjäsentäni tarttumiselta niin etten pyöri turhaan missään, mutta kait sitä on pakko linnoittautua kotiin jotta tiedän, ettei hän joudu kokemaan tuskallista kuolemaa tässä kehitysmaassa.
Kehitysmaa on mielestäsi sama asia kuin se, että priorisoidaan perusterveet ja perusjärkiset vihanneksen edelle?
Vierailija kirjoitti:
Miten tässä arvotetaan kehitysvammaiset keskenään? Minulla on lievästi kehitysvammainen tytär. Osaa lukea ja tehdä peruslaskutoimituksia. Kykenee aikuisena todennäköisesti itsenäiseen elämään. Todennäköisesti myös pystyy työelämään ja jopa vanhemmuuteen. Onko hänkin arvoton ja hoitoon kelpaamaton. Ei hän juurikaan eroa tavallisesta saman ikäisestä.
Todennäköisesti kykenee jonnekin työpajalle eli veronmaksajien tukemana puuhailemaan.
Tuo "jopa vanhemmuuteen" vielä vaarallisempi, pystyy varmastikin tuottamaan lisää vähäjärkisiä, mutta kuka niistä huolehtii. Sinäkö?
Olen töissä kehitysvammaisten hoitokodissa ja meillä kyllä tehdään ihan kaikkemme asiakkaiden vuoksi. Osalla on kyllä elvytyskielto jo muutenkin, koska ovat niin huonossa kunnossa. Koko ajan tehdään kovasti töitä, jotta vältettäisiin epidemian leviäminen työpaikalla, koska se olisi todellinen katastrofi asiakkaille :(
Hyvät ihmiset, tehohoito on aina lääketieteellinen päätös. Mikäli paikkoja on liian vähän, on eettisesti oikein noudattaa ennalta miettittyjä kriteerejä ja tehdä tehohoitopäätös niiden mukaisesti. Muutenhan jokaisella tehohoitolääkärillä olisi mielivaltainen oikeus jaella yhteiskunnan ylläpitämiä hoitopaikkoja lähes mielivaltaisesti. Hyvä kun kriteerit, oikeudenmukaista kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kehitysvammaisia oteta muutenkaan tehohoitoon ilman koronaa, eikä se ole mitään rasismia vaan perustuu faktoihin. Useimmilla heistä on vaikeita perussairauksia, sydänvikoja yms ja nykyiaikaisesta hoidosta huolimatta lyhyt elinajanennuste. Tehohoito on niin raskasta etteivät he useimmiten kestäisi sitä tai hyötyisi siitä, vaan se ainoastaan tuottaisi lisää kärsimystä ja pönkittäisi heidän tuskiaan. Siksi on eettisimpää antaa heidän kuolla hyvässä saattohoidossa mikäli tavallinen osastohoito ei riitä.
Uutisessa kerrotaan että on tehty suora linjaus että kukaan keh.vammainen tuolta EI pääse tehohoitoon ilman, että lääkäri tekisi yksilökohtaisen arvion onko siitä hyötyä. Tällainen ei todellakaan ole ok vaan mennään sen mukaan kuka siitä hyötyy ja kuka ei! On myös kehitysvammaisia jotka VOIVAT saada hyödyn.
Etukäteen oli tehty linjaus, ettei ketään asumisyksikön asukkaista tehohoidettaisi koronan vuoksi.
– Toteutuessaan tällaiset rajaukset loukkaisivat törkeällä tavalla vammaisten henkilöiden perus- ja ihmisoikeuksia, kuten oikeutta elämään, Kynnys painottaa.
– Päätökset hoidon mahdollisista priorisoinneista kuuluvat lääkäreille ja mikäli niihin joudutaan, ne on aina tehtävä yksilökohtaisesti sen mukaan, onko hoidosta henkilölle hyötyä.
Luetun ymmärtäminen ei ole vahvinlajisi.
Tai sitten sinä pyrit tahallesi väärinymmärrykseen. Eiköhän Kynnys ole asioista selvillä vai rupeatko kyseenalaistamaan myös itse uutista?
Kynnys jättää kertomatta että vaikea vammaisten osastolta ei kukaan lähde tehohoitoon.
Suurin syy on etteivät he selviäisi edes kausi-influenssasta. Heidän siirtäminen aiheuttaisi sairaalaan hoitoon aiheuttaisi potilaalle suurta ahdistusta. Pois tutusta ympäristöstä ja hoitajista.
Kynnys niputtaa kaikki vammaiset samaan kastiin. Ei ole väliä onko liikuntavammainen tai Down.Ei, vaan kynnys kertoo , että nuo kehitysvammaiset on jo valmiiksi leimattu ja saaneet päätöksen etteivät saa tehohoitoa jos sairastuvat koronaan. Ei tehtäisi edes lääkärinarviota kehitysvamma asteen ja terveydellisen tilan mukaan.
Onko Kynnyksellä pääsy potilaiden tietoihin. Ei ole. Joten miten he pystyvät väittämään että potilaille ei ole tehty elvytyskieltoa?
Mielestäni olisi humaaninmpaa jättää hoitamatta ensin suurten ikäluokkien minä -porukka ja sen jälkeen vasta kehitysvammaiset. He eivät välttämättä ymmärrä kärsimystään, joten mielellään paljon huumeita ennen viimeisiä hetkiä.
Jalkani eivät ole aivoni eikä arvoni kirjoitti:
Itse olen riskiryhmään kuuluvana pyörätuolilla liikkuvana joutunut tekemään ajatustyötä tämän karun faktan kanssa.
Ne pelastetaan ensin, jotka ovat tai arvellaan olevan eniten yhteiskuntaa hyödyntäviä.
Se, ettei jalkani toimi, on osalle porukkaa sama kuin mieleni ei toimisi normaalisti.
Tämä on valitettavasti arkipäivää vielä 2020 ja korostuu näin poikkeusaikoina myös näemmä päättävissä elimissä.Yhteiskunnan arvomaailman mitataan siinä, kuinka he kohtelevat "heikoimpiaan".
Niin itkettää sun puolesta. En tiedä mitä muuta voisin sanoa. Olen vain niin pahoillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä kehitysvammaisten hoitokodissa ja meillä kyllä tehdään ihan kaikkemme asiakkaiden vuoksi. Osalla on kyllä elvytyskielto jo muutenkin, koska ovat niin huonossa kunnossa. Koko ajan tehdään kovasti töitä, jotta vältettäisiin epidemian leviäminen työpaikalla, koska se olisi todellinen katastrofi asiakkaille :(
Kuinka suuri katastrofi mahtaisi olla yhteiskunnalle, jos muutama hoitokodillinen vihanneksia kuolisi tähän virukseen, ja nämä veronmaksajien kustantamat hoitokodit voitaisiin lopettaa. Kunhan vain pohdiskelen.
Mitä jos sun oma sukulainen olisi "vihannes"? Omakohtaista kokemusta ei edes ole mutta sattuu niin älyttömästi heidän puolesta juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tässä arvotetaan kehitysvammaiset keskenään? Minulla on lievästi kehitysvammainen tytär. Osaa lukea ja tehdä peruslaskutoimituksia. Kykenee aikuisena todennäköisesti itsenäiseen elämään. Todennäköisesti myös pystyy työelämään ja jopa vanhemmuuteen. Onko hänkin arvoton ja hoitoon kelpaamaton. Ei hän juurikaan eroa tavallisesta saman ikäisestä.
Todennäköisesti kykenee jonnekin työpajalle eli veronmaksajien tukemana puuhailemaan.
Tuo "jopa vanhemmuuteen" vielä vaarallisempi, pystyy varmastikin tuottamaan lisää vähäjärkisiä, mutta kuka niistä huolehtii. Sinäkö?
Omg, ymmärrän, että ole peloissasi ja ahdistunut, ja purat sitä muihin.
Rauhoitu silti, ja vähän empatiaa muita kohtaan, sekä myös itseäsi kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka suuri katastrofi mahtaisi olla yhteiskunnalle, jos muutama hoitokodillinen vihanneksia kuolisi tähän virukseen, ja nämä veronmaksajien kustantamat hoitokodit voitaisiin lopettaa. Kunhan vain pohdiskelen.
Mitä jos sun oma sukulainen olisi "vihannes"? Omakohtaista kokemusta ei edes ole mutta sattuu niin älyttömästi heidän puolesta juuri nyt.
Jos mun sukulainen olisi vihannes, niin siltikään en keksisi, miksi hänen pitäisi saada tehohoitopaikka ennen kuin jonkun työkykyisen.
-Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä joudutaan kohta valitsemaan ketkä pääsevät hoitoon, kun todella rajalliset tehohoitopaikat täyttyvät.
Onha se ihan selvä, että paikat annetaan muille kuin kehitysvammaisille.
¨'
No ei todellakaan ole. Tuossa on ihmisoikeusrikkomus kuten kynnys kertoo. Ei yhtä ryhmää saa ilman lääkärin yksilökohtaisia arvioita rajata pois hoidoista.
Kyllä. Päätös kuuluu asiasta lääkärille, eikä millekään asumispalveluyksikölle.
Osa kehitysvammaisista on muuten perusterveitä ja heillä on yhtä hyvät mahdollisuudet selvitä.
Ylipäätään Suomessa on alimitoitettu terveydenhuolto! Se on koko asian ydinongelma. Tehohoitopaikkoja pitäisi normaalioloissakin olla tuhansia tarvittaessa 5 miljoonan maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on näin mittavasta kriisistä kyse ja niin monen normaalin henki kyseessä onko se mikään ihme ettei kehitysvammaisia auteta?? Onko päässä vikaa vai mikä kun edes pitää ihmetellä tätä. Sori. mutta jonkun piti tämäkin sanoa kiertelemättä.
Ja jatkan, jokaiselle on varmaan selvää kehitysvammaisen ja liikuntavammaisen ero, eikö vain?
Monelle tuntuu olevan epäselvää se, että kehitysvamma on älyn vamma. Se ei aiheuta fyysisiä vikoja. Kehitysvammaisten kuuluu saada tehohoitoa ihan siinä missä muidenkin. Ei ole yhtäkään syytä kieltää kehitysvammaisilta tehohoitoa.
Usein kehitysvammaisuuteen liittyy myös elimellisiä ongelmia, ei aina kuitenkaan.
Myös yhteistyökyvyn puute osastohoidossa on hoitoa vaikeuttava tekijä.
T: kahden kehitysvammaisen isä
Vierailija kirjoitti:
Täytyyhän sen olla jokaiselle täysin selvää, ettei kehveleitä aleta tehohoitamaan jos on terveitä, työkykyisiä henkilöitä teholle tulossa myös! Mitä vääntämistä tässä muka on? Jokaisen joka tahallaan tuo vammaisen lapsen maailmaan pitäisi ajatella myös tätä skenaariota ennen lapsen pitämisestä päätöksen tekemistä.
Kuvitteletko, että kehitysvammaisuus näkyy aina raskausaikana?
Suurin osa ei näy.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että kauhistuttaa.
Jos osaa lukea ja tehdä peruslaskutoimituksia, on kypsä vanhemmaksi?
Työllistyminenkin on ongelmallista, työelämästä ovat jo hävinneet terveen kirjoissa olevien heikkolahjaistenkin työt melkein tyystin, jopa moni keskiluokkainen työ on vähentynyt automaation ja globalisaation myötä.
Ja ei, en vihaa vammaisia, minulla on 2 kv- diagnoosin omaavaa lasta, keskivaikea(lukee ja kirjoittaa, tekee yhteen- ja vähennyslaskuja) ja vaikea(ei puhu, liikkuu normaalisti, älyllinen suoriutuminen muuten 2,5v tasolla).
Lapseni ovat minulle rakkaita, mutta täytyy sanoa, että joskus minusta tasa-arvovaatimuksissa mennään liian pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Sosialismissa kehitysvammaisia ei hoideta teholla edes rahalla. Jos Suomi olisi kuten jenkit, niin kehitysvammaisilla voisi olla vapaaehtoinen vakuutus, ja vanhemmat voisi päättää hoidetaankon vai ei. Sama yli 65 vanhoilla ihmisillä ja sairailla. Sosialismissa näille ihmisille ei ole tilaa.
Tämä on kyllä totta. Kapitalistisissa maissa varakkaalla vammaisella (tai varakkaan perheen vammaisella lapsella) on parempi ihmisarvo, sillä hän voi saada aidosti huippuhoitoa rahalla. Suomessa ei saa edes varakas (tai varakkaan perheen) vammainen hoitoa, sillä tehohoitopaikat ovat julkisen terveydenhuollon alaisia ja niissä toimitaan "yhteisen hyvän periaatteella", jolloin kaikki vähänkin heikommat karsitaan avun piiristä tiukan paikan tullen. Eli siis sosialistisessa "hyvinvointiyhteiskunnassa" harrastetaan na tsityylistä ihmisten jakoa arvokkaisiin ja vähemmän arvokkaisiin. Paradoksaalista, eikö totta?
Vierailija kirjoitti:
Modernia eugeniikkaa. Kehitysvammaiset eivät tuo yhteiskuntaan mitään lisäarvoa, joten saavat kuolla.
Tässä ajassa on oleellista, kuinka myötätuntoisia ihmiset ovat toisiaan kohtaan. Nyt katsotaan jokaisen ihmisen kyvyt ja halu auttaa muita. Ne ihmiset, jotka ajattelevat kuten ylläoleva jäävät ylösnousemuksesta. Kyseessä on hyvän ja pahan taistelu. Vain rakkaudella elävät ihmiset jatkavat seuraavalle tasolle, kylmäsydämiset jäävät 3D tasolle, jossain muualla. Elämän tarkoitus on löytää rakkaus itseä ja muita kohtaan. Nyt on se hetki.
Kylmä tosiasia on, että jos meillekin tulee Italian tyyppinen kriisi, ei kaikkia voida tehohoitaa vaikka haluttaisiin. On pakko priorisoida. Siinä tilanteessa joudutaan tekemään kovia valintoja. Jos vastakkain ovat vammainen ja vammaton terve henkilö, niin itse tehohoitaisin terveen.
Tämä on ennenaikaista puhetta. Tietääkseni yhtään tapausta ei ole ollut. En myöskään usko, että vamman perusteella ketään erotellaan, vaan sillä perusteella, onko kunto niin heikko ettei henkilö selviä tehohoidostakaan. Rauhottukaa hyvät ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Kylmä tosiasia on, että jos meillekin tulee Italian tyyppinen kriisi, ei kaikkia voida tehohoitaa vaikka haluttaisiin. On pakko priorisoida. Siinä tilanteessa joudutaan tekemään kovia valintoja. Jos vastakkain ovat vammainen ja vammaton terve henkilö, niin itse tehohoitaisin terveen.
Jos jossa ei olisi, niin....
Olettaisin että tällä tarkoitetaan sellaisia vaikeasti kehitysvammaisia, joita syötetään, juotetaan, vaihdetaan vaipat eli aivan kaikista tarpeista huolehditaan ulkopuolisen avun turvin. He ovat monesti jo valmiiksi niin hauraita että tavallinen kausi infulenssakin voi olla kohtalokas, saati joku korona. Tehohoito on niin rankkaa hoitoa, että epäilen myös monen vaikeasti kehitysvammaisen kohdalla ettei elimistö kestäisi sitä rääkkiä.