Kehitysvammaisia ei oteta koronan takia tehohoitoon joissain alueilla!!???
”Uhrataan tosipaikan tullen ensimmäiseksi” – Kynnys järkyttyi: Kehitysvammaisia ei joillain alueilla oteta tehohoitoon koronan takia''
https://demokraatti.fi/uhrataan-tosipaikan-tullen-ensimmaiseksi-kynnys-…
Kommentit (151)
Pysykää te erossa sisäpolitiikasta, tuo on SDP:n ohjeiden mukaista.
HEIL MARIN
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan sitä priorisointia on alkaa tekemään kun hoitopaikat täyttyvät. Sen takia PYSYKÄÄ KOTONA ettette ylipäänsä sairastu!
Vaikea pysyä kotona kun on töissä käytävä.
Poikkeustila on aina poikkeustila. Joten tässä asiassa ei ole mitään ihmeellistä eikä kamalaa. Olen vammaispalveluissa palveluohjaajana, asiakkaina sekä fyysisten syiden takia vammaiset sekä älyllisistä syistä eli kehitysvammaiset. Asiakkaani ovat kaikenlaisia ihmisiä siinä missä ns. terveetkin. Mukavia, hauskoja, persoonallisia. Mutta ihan yhtä lailla sieltä löytyy hankalia ja rasittavia ihmisiä, sekä vammaisista että kehitysvammaisista. Suhtautumiseni heihin on samanlaista kuin suhtautumiseni keneen tahansa ihmiseen. Ihmisarvo on jakamaton. Tasa-arvo ja kaikkien ihmisten yhtälaiset oikeudet on minulle sydämen asia.
Mutta silti käsitän poikkeustilan ja sen tuomat kysymykset. Ei ole helppoa ei, mutta kuitenkin ihan selkeää ja itsestäänselvää.
Eiköhän se ole aika selvää, että varsinkin vaikeammin kehitysvammaisten kohdalla tehohoito voi olla a) perussairauksien ja elimellisten ongelmien takia kannattamatonta ja b) vaikea toteuttaa esim. yhteistyökyvyttömyyden, ymmärtämättömyyden, väkivaltaisuuden ja panikoinnin takia.
Olen työskennellyt vaikeasti vammaisten parissa ja nyrkkiä, räkää, kuolaa ja ulostetta lentää ja tulee harvasen päivä. Toki eroja on, yksilöitä kun ovat, mutta osa ei ymmärrä puhetta kunnolla saati osaa kommunikoida itse, joku pelkää vieraita ihmisiä, uusia paikkoja, kovia ääniä ja vilskettä. Useammalla asiakkaalla ollut vaikea toteuttaa edes tavanomaisia lääkärintarkastuksia sisältäen näytteenottoa, esim verikoe. Suurin piirtein lepositeissä oltava ennen kuin voi neulan kanssa lähestyä, kun ei ymmärrystä ole.
Itse epäilen, että vaikeasti kehitysvammaisten kohdalla tehohoito ja jopa osastohoito koronan takia voi olla suuri riski vammaiselle (stressi, pelko, hämmennys), mutta myös hoitohenkilökunnalle ja muille potilaille. Vaikeasti kehitysvammaisen rauhoittelu, auttaminen ja hoitaminen, pahimmassa tapauksessa sitominen (koska ei anna hoitaa, repii kanyylit, riehuu ja hakkaa naapurivuodepotilaan...) vaatii huomattavasti enemmän resursseja kuin ns. normaalin terveen ihmisen. Toisin sanoen ymmärrän kyllä omaisten huolen mutta myös mahdolliset valintatilanteet ja prioriteetit
Entä lievästi kehitysvammainen jolla ei ole perussairauksia ja jolla on lieviä ongelmia ymmärtämisessä? Pääseekö tehohoitoon jos iskee paha korona?
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tässä arvotetaan kehitysvammaiset keskenään? Minulla on lievästi kehitysvammainen tytär. Osaa lukea ja tehdä peruslaskutoimituksia. Kykenee aikuisena todennäköisesti itsenäiseen elämään. Todennäköisesti myös pystyy työelämään ja jopa vanhemmuuteen. Onko hänkin arvoton ja hoitoon kelpaamaton. Ei hän juurikaan eroa tavallisesta saman ikäisestä.
Täytyy sanoa, että kauhistuttaa.
Jos osaa lukea ja tehdä peruslaskutoimituksia, on kypsä vanhemmaksi?
Työllistyminenkin on ongelmallista, työelämästä ovat jo hävinneet terveen kirjoissa olevien heikkolahjaistenkin työt melkein tyystin, jopa moni keskiluokkainen työ on vähentynyt automaation ja globalisaation myötä.
Ja ei, en vihaa vammaisia, minulla on 2 kv- diagnoosin omaavaa lasta, keskivaikea(lukee ja kirjoittaa, tekee yhteen- ja vähennyslaskuja) ja vaikea(ei puhu, liikkuu normaalisti, älyllinen suoriutuminen muuten 2,5v tasolla).
Lapseni ovat minulle rakkaita, mutta täytyy sanoa, että joskus minusta tasa-arvovaatimuksissa mennään liian pitkälle.
Samaa mieltä. Ei taida tuolla lievästi kv:n tytön äidillä/isällä logiikka pelata. Ei taatusti antaisi esim. sisarusten 10-16-vuotiaiden asua keskenään, koska ovat lapsia ja sossua tarvitaan, mutta oma älyllisesti lapsen tasolla oleva tytär on kykenevä vanhemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tässä arvotetaan kehitysvammaiset keskenään? Minulla on lievästi kehitysvammainen tytär. Osaa lukea ja tehdä peruslaskutoimituksia. Kykenee aikuisena todennäköisesti itsenäiseen elämään. Todennäköisesti myös pystyy työelämään ja jopa vanhemmuuteen. Onko hänkin arvoton ja hoitoon kelpaamaton. Ei hän juurikaan eroa tavallisesta saman ikäisestä.
Työllistyminenkin on ongelmallista, työelämästä ovat jo hävinneet terveen kirjoissa olevien heikkolahjaistenkin työt melkein tyystin, jopa moni keskiluokkainen työ on vähentynyt automaation ja globalisaation myötä.
Ja ei, en vihaa vammaisia, minulla on 2 kv- diagnoosin omaavaa lasta, keskivaikea(lukee ja kirjoittaa, tekee yhteen- ja vähennyslaskuja) ja vaikea(ei puhu, liikkuu normaalisti, älyllinen suoriutuminen muuten 2,5v tasolla).
Lapseni ovat minulle rakkaita, mutta täytyy sanoa, että joskus minusta tasa-arvovaatimuksissa mennään liian pitkälle.
Samaa mieltä. Ei taida tuolla lievästi kv:n tytön äidillä/isällä logiikka pelata. Ei taatusti antaisi esim. sisarusten 10-16-vuotiaiden asua keskenään, koska ovat lapsia ja sossua tarvitaan, mutta oma älyllisesti lapsen tasolla oleva tytär on kykenevä vanhemmaksi.
Ainakin tietäå sitten mistä lapsi on perinyt älynsä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tietäå sitten mistä lapsi on perinyt älynsä
Sisarusten tai serkusten välisistä suhteista tällaisia syntyy.
Vaikeahoitoiset kehitysvammaiset on muutenkin iso kuluerä, joten heille ei pidä tarjota koronatehohoitoa ilman erityisen hyvää syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosialismissa kehitysvammaisia ei hoideta teholla edes rahalla. Jos Suomi olisi kuten jenkit, niin kehitysvammaisilla voisi olla vapaaehtoinen vakuutus, ja vanhemmat voisi päättää hoidetaankon vai ei. Sama yli 65 vanhoilla ihmisillä ja sairailla. Sosialismissa näille ihmisille ei ole tilaa.
Tämä on kyllä totta. Kapitalistisissa maissa varakkaalla vammaisella (tai varakkaan perheen vammaisella lapsella) on parempi ihmisarvo, sillä hän voi saada aidosti huippuhoitoa rahalla. Suomessa ei saa edes varakas (tai varakkaan perheen) vammainen hoitoa, sillä tehohoitopaikat ovat julkisen terveydenhuollon alaisia ja niissä toimitaan "yhteisen hyvän periaatteella", jolloin kaikki vähänkin heikommat karsitaan avun piiristä tiukan paikan tullen. Eli siis sosialistisessa "hyvinvointiyhteiskunnassa" harrastetaan na tsityylistä ihmisten jakoa arvokkaisiin ja vähemmän arvokkaisiin. Paradoksaalista, eikö totta?
Kaikkia kehitysvammaisia ei voida auttaa lääketieteen keinoin vaan elin ikä odote on lyhyt. Samoin koronaan kuolee 85v keski-iän kroonikoita joiden suurin vika lääketieteen näkökulmasta on vanhuuden haurastuttama elimistö. Taidat olla kovin nuori kun ole noin naiivin sentimentaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Entä lievästi kehitysvammainen jolla ei ole perussairauksia ja jolla on lieviä ongelmia ymmärtämisessä? Pääseekö tehohoitoon jos iskee paha korona?
Pääsee kyllä. Näillä henkilöillähän toimintakyky on varsin hyvä. Tehohoitoon ottamisessa yksi isoimmista kriteereistä on nimenomaan toimintakyky ENNEN kriittistä äkillistä sairautta (täysin omatoiminen vs tarvitsee hieman avustamista esim liikkumisessa ja ruuanlaitossa vs täysin muiden autettava vs täysin vuodepotilas, joka letkuruokinnassa eikä kommunikoi mitenkään).
Kehitysvammaisten omaiset voisi olla kiitolisia siitä, että heidän lapsilleen pyritään antamaan normaalioloissa ihmisarvoinen elämä, johon sisältyy koulutusta ja mielekästä tekemistä ja mahdollisuus vaikuttaa omaan elämäänsä. Monessa muussa maassa kehitysvammaiset jätettäisiin kuolemaan tai suljetaisiin johonkin laitokseen, jossa tarjolla on pelkkä petipaikka virikkeettömässä ryhmähuoneessa ja ruuaksi kaurapuuroa päivästä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti kykenee jonnekin työpajalle eli veronmaksajien tukemana puuhailemaan.
Tuo "jopa vanhemmuuteen" vielä vaarallisempi, pystyy varmastikin tuottamaan lisää vähäjärkisiä, mutta kuka niistä huolehtii. Sinäkö?
Teinejä ei nähdä sopivina vanhempina ja pitäisi saada pakkoabortti lailliseksi. Kehitysvammainen on kuitenkin hyvä vanhempi tuettuna, vaikka olisi 10-vuotiaan tasolla.
Olemme huolissamme kehitysvammaisten suojatyöpaikoista, muttei normaaliälyisistä syrjäytyneistä nuorista ja mt-potilaista, joissa voisi olla sata kertaa enemmän potentiaalia kuin yhdellä kehitysvammaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti kykenee jonnekin työpajalle eli veronmaksajien tukemana puuhailemaan.
Tuo "jopa vanhemmuuteen" vielä vaarallisempi, pystyy varmastikin tuottamaan lisää vähäjärkisiä, mutta kuka niistä huolehtii. Sinäkö?
Teinejä ei nähdä sopivina vanhempina ja pitäisi saada pakkoabortti lailliseksi. Kehitysvammainen on kuitenkin hyvä vanhempi tuettuna, vaikka olisi 10-vuotiaan tasolla.
Olemme huolissamme kehitysvammaisten suojatyöpaikoista, muttei normaaliälyisistä syrjäytyneistä nuorista ja mt-potilaista, joissa voisi olla sata kertaa enemmän potentiaalia kuin yhdellä kehitysvammaisella.
Välillä tuntuu siltä, että kehitysvammaisten oikeudet asetetaan muiden oikeuksien edelle. Miksi esim. kehitysvammaiselle Kaapolle täytyy väkisin saada ensin ammattitutkinto ja sen jälkeen vielä työpaikka, jos Kaapo tarvitsee paljon tukea koulutuksessa, työhön perehdyttämisessä yms. ja työteho jää silti kauas normaalista? Miksi niin monen mielestä on tärkeämpää kouluttaa ja työllistää Kaapo kuin tuikitavallinen työtön Tiina, joka oppisi samaan työhön vaadittavat taidot nopeasti ja tekisi upeaa duunia, jos vain saisi mahdollisuuden?
Millä tavalla kehitysvammaisten koulutus ja työllistyminen on keneltäkään pois? Suomessa jokainen voi opiskella itselleen ammatin. Koulutuspaikkoja on ammatillisella puolella enemmän kuin koulutuksen aloittajia.
Hassua, kun viime vuonna influenssaan kuoli useita kehitysvammaisia ja siitä ei noussut mitään kohua. Nyt pitäisi jokainen peg-letkulla ruokittava ja limaa imettävä kehveli viedä koronan takia hengityskoneeseen, koska ihmisoikeudet.
Minä olen hoitanut näitä eläviä raatoja ja ei se ole elämisen arvoista elämää. Ainakaan itseleni en toivo sitä, että ruoka menee letkulla mahaan ja ulostaminen tapahtuu kolme kertaa viikossa ruiskeilla ja limaa imetään monta kertaa päivässä ja asentohoitoa tehdään kahden tunnin välein, koska jänteet ovat jo niin kiristyneet, että jalat on koukussa ja tulee makuuhaavoja äkkiä.
Minä itse kuulun riskiryhmään ja tiedän, että en olisi ensimäisenä jonossa tehohoitoon, jos valintatilanne tulisi. Asia on minulle selvä ja en pullikoi vastaan. Olen elänyt hyvän elämän tähän asti, mutta en koe olevani niin tärkeä, että veisin turhaan paikan hengityskoneessa joltain 30 vuotiaalta terveeltä ihmiseltä vain siksi, että siihen on oikeus ja kaiken lisäksi en usko, että edes selviäisin hengityskoneen avullakaan.
Entäs esimerkiksi lapset, jotka tarvitsevat koulunkäyntiavustajaa jonkin sairauden/ diagnoosin vuoksi? Miten vaikuttaa pisteytykseen?
Hallituksen kommari pissikset haluaa varmistaa että rahat riittää läpsyjen tukiin, suomalaisista ei niin väliä.
T vihreät de röda.
Mitä hyötyä oikeasti on laittaa tehohoitoon ihmisiä, joista tietää, että kuolevat kuitenkin. Jos tavallinen flunssakin tuo lisätautina keuhkokuumeen ja on antibioottitipassa monta kertaa vuodessa, niin mitä lisäarvoa tuo se, että elvytetään kylkiluut murskaksi ja isketään hengityskoneeseen makaamaan mahalleen ja odottamaan kuolemaa.
NIMB vai NIMBY?