Aikuiset ihmiset eivät ymmärrä ohjeistusta sosiaalisten kontaktien välttämisestä!
Viimeisen viikon aikana todella moni kaveri on joko ehdottanut minulle tai miehelleni tapaamista esim. kävelyn, puistoilun, yms.merkeissä. Olen sitä mieltä, että käytännössä esimerkiksi kävelyllä on mahdotonta pitää 2 metrin turvaväliä. Olemme kieltäytyneet ja osa ihan selvästi pitää meitä vähän hassuina kiihkoilijoina asian suhteen. Ihan oikeasti, mikä siinä on niin vaikeaa pidättäytyä nyt mistään live-tapaamisista hetkeen!?
Kommentit (185)
"Sosiaalinen etäisyys on jotain, johon näillä ihmisillä ei ole mahdollisuutta". Saksalaisen kanavan uutisissa juuri 1,3 miljardin asukkaan Intiasta, jossa rajoitukset voimassa, mutta mahdotonta noudattaa. Sama Afrikassa. Näissä maissa ei monessa paikassa ole edes juoksevaa vettä. Bussit, asemat jne. tupaten täynnä, kun ihmiset yrittävät lähteä koteihinsa muualle päin maata. Luksuselämää vietämme heihin verrattuna.
Jotkut osallistuvat vieläkin Uudenmaan alueella ryhmäliikuntatunneille! Miksi niitä saa edes pitää? Kyllä on nii terveellistä että!
No minä käyn lenkillä aina saman kaverin kanssa. Hänkään ei tapaile paljoa muita kuin minua. Lapset näkevät 1-2 kaveriaan, aina samoja.
Itse sairastin koronan jo ihan sen takia, että olin itsekäs eli olin töissä ja kävin kaupassa. Nyt karanteenin jälkeen ei tarvitse elää tuota piinaa ja joukkohysteriaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä vouhkaamista. Pidän näitä rajoituksia aivan ylimitoitettuina. Ruotsin tie olisi parempi. Riskiryhmät erikseen, laitetaan ne karanteeniin ja annetaan muiden elää ja pitää talous pystyssä. Ja kyllä, tilastojen mukaan ei riskiryhmäläinenkin voi sairastua vakavasti, mutta se on tilastojen mukaan erittäin harvinaista. Voit myös jäädä auton alle kävelyllä käydessäsi.
Olen korkeakoulutettu, käymme leikkipuistoissa ja äsken olimme kahvilassa (ulkona). Käyn lenkillä ja portaissa. Kaupassa en käytä hanskoja ja lapset käyvät hoidossa. En edes harkitse heidän pois ottamistaan. Ja pääsiäiseksi ajattelin vuokrata mökin Uudenmaan sisältä, että päästään kotoa pois.
Hei, minäkin olen korkeakoulutettu enkä ymmärrä asennettasi. Et ilmeisesti seuraa maailman tapahtumia, muuten tuota tietämättömyyttä on vaikea selittää.
Miten se on tietämättömyyttä, jos en ole samaa mieltä? Rakentava keskustelutapa sinulla.
Tiedoksesi että työhöni kuuluu arvioida Koronan vaikutusta talouteen, enkä muuta teekään kuin seuraa koronauutisia.
Edelleen tauti on suurelle osalle lievä/oireeton (perheeni jo sairastanut). Osa siihen kuolee, ja sille ei voi mitään. Mielestäni maailman tahallinen syökseminen lamaan ei ole tämän arvoista.
Tässä ilmeisesti taas joku "korkeakoulutettu" tradenomi... Jos seuraat uutisia, oletko huomannut että useimmissa maissa sairaalat ovat jo nyt ääriään myöten täynnä? Et näe mitään ongelmaa siinä, että rajoituksista HUOLIMATTA ollaan jo siinä pisteessä ettei kaikkia voida hoitaa, ja jos tartuntamäärät vielä kasvavat, menetetään paljon henkiä jotka olisi voitu pelastaa. Ilman rajoituksia näitä tulisi kymmeniä tai satoja kertoja enemmän, kun kaikki sairastuvat kerralla.
Etkö oikeasti näe tässä mitään ongelmaa, sulle olisi ihan sama tappaa tuhansia, satoja tuhansia ihan nuoriakin ihmisiä hoidon puutteeseen? Ei siinä lohduta että isolla osalla tauti ei ole vakava, jos ne loput 10-30% kuolevat kun ketään ei ehditä hoitaa (+ ne muut sairaat ja onnettomuuksien uhrit, jotka myöskään eivät mahdu tehohoitoon).
Täällä on aikuiset 2-5 hengen porukoissa lenkillä. Sallittua se on joo, mutta voisiko nyt millään muotoa lopettaa kaverien näkemistä nyt pandemian aikana?? Enkä tarkoita yhdessä asuvia pariskuntia, oman perheen kesken saa toki lenkkeillä.
Arvon kyttääjät. Ohjeistuksilla ja kehotuksilla haetaan sitä, että mahdollisimman moni välttäisi näitä sosiaalisia kontakteja. Myös teitä on ajateltu, jotta pääsette toteuttamaan näitä sairaita syyllistämisfantasioitanne.
Mikäli haluttaisiin, että kaikki pysyisivät kotona, niin siinä vaiheessa kyseessä olisi ihan erilaiset toimenpiteet.
Mutta jatkakaa vaan ))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullakin on mies, eli et edes tiedä yksinäisyydestä mitään. Helppo huudella. Tottahan toki sä pidät ukkoosi koko ajan sen 2 m turvavälin? Ai etkö? Mutta yksinasuva ei saisi nähdä edes yhtä ystävää/seurustelukumppania seuraavaan muutamaan kuukauteen, edes sitä fyysistä etäisyyttä pitäen. Tietenkään et ymmärrä miksi jotakuta voi tilanne ahdistaa, koska sun tilantees on täysin toinen. Eri asia tuollaiset ihmiset, jotka eivät välitä yhtään, järjestävät joukkokokoontumisia, tapaavat useita eri kavereita viikon aikana yms. Se että kaipaa läheisen ihmisen seuraa on täysin inhimillistä ja ymmärrettävää (tai ainakin sen pitäisi olla). Selkeästi holtiton toiminta taas ei. Itse en nyt yli viikkoon ole ketään nähnyt. Viime viikolla näin, mutta tulin siitä katumapäälle ja toistaiseksi olen ajatellut jatkaa tällä eristäytymislinjalla, en vaan tiedä kuinka kauan jaksan.
Tuosta on kyllä annettu myös infoa, että seurustelevien pitäisi nyt päättää, että ovatko yhdessä vai erillään sosiaalisen eristäytymisen aikana. Et voi saada molempia.
Siis miten ei voi saada molempia? Nyt en ymmärrä. Jos seurustelee, mutta ei asu yhdessä, niin miksi ei voi tavata tätä kumppania viikonloppuna ja olla viikot erillään? Jos kumpikin on sen viikon omassa kodissaan etätyössä. Miten tämä tilanne lisää tartuntariskiä verrattuna siihen, että oltais koko ajan samassa asunnossa?
Ymmärrän, ettei voi deittailla useita kumppaneita. Mutta se yksi ja sama? Joka monilla asuu siellä samassa kodissa. Mutta joillain ei.
No jos liikutaan toisen luokse omalla autolla pysähtymättä missään muualla kuin kaupassa kerran viikossa, niin hyväksytään.
Vierailija kirjoitti:
Itse sairastin koronan jo ihan sen takia, että olin itsekäs eli olin töissä ja kävin kaupassa. Nyt karanteenin jälkeen ei tarvitse elää tuota piinaa ja joukkohysteriaa.
Niinhän sinä luulet. Kukaan ei vain tiedä, kauanko mahdollinen immuniteetti kestää ja milloin tulee toinen aalto.
Vierailija kirjoitti:
No minä käyn lenkillä aina saman kaverin kanssa. Hänkään ei tapaile paljoa muita kuin minua. Lapset näkevät 1-2 kaveriaan, aina samoja.
Ok, riittää enemmän kuin hyvin tartuttamaan koronan koko perheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Arvon kyttääjät. Ohjeistuksilla ja kehotuksilla haetaan sitä, että mahdollisimman moni välttäisi näitä sosiaalisia kontakteja. Myös teitä on ajateltu, jotta pääsette toteuttamaan näitä sairaita syyllistämisfantasioitanne.
Mikäli haluttaisiin, että kaikki pysyisivät kotona, niin siinä vaiheessa kyseessä olisi ihan erilaiset toimenpiteet.
Mutta jatkakaa vaan ))
Ne ”erilaiset toimenpiteet” ovat kyllä tulossa, sillä vastuullisuuteen ja henkilöiden järkevyyteen perustuvat vapaaehtoiset toimenpiteet eivät selvästikään riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sairastanut syöpää ja ollut infektioeristyksessä hoitojen vuoksi kotona. Kyllä lääkärin ohje siihenkin on, että jos vointi sallii, voi oireettoman tuttavan kanssa käydä kävelyllä, kunhan ei halailla tms.
Vaikka ihan vapaaehtoisesti olen itsekseen nyt, uskon kyllä että ulkoilmassa kohtuullista väliä pitämällä viruksen tarttuminen oireettomalta on erittäin epätodennäköistä. Ei mahdotonta tietenkään.
Mutta kun on niitä oireettomiakin viruksenkantajia ns. supertartuttajia. Näitä on huomattu olleen Kiinassa, kun leviäminen alkoi. Miksei näitä voi olla Suomessakin. Ja nyt on huomattu, ettää virus leviää myös puhuessa ilmavirran mukana. Ei se pärskiminen ole ainut tapa virusta levittää.
Voi luoja kuinka mua ärsytti kolmisen viikkoa sitten eräässä kaupassa, kun myyjä tuli aivan mun iholle: "hei voisinko auttaa" ja kun sanoin ei kiitos ja oikein elekielellä näytin, että f*ck off niin jäi vaan lätisemään: "joo tää on sitte aivan ihana ja tarjouksessa ja tän kaveriksi sopisi tämmönen huivi" Jo tuolloin käskettiin välttelemään läheisiä sos. kontakteja! En olisi muuten tuossa liikkeessä käynyt mutta mun piti jossain kuluttaa aikaa kun mies oli lääkärissä. Kuvittelin että olisin isossa vaatekaupassa paremmin turvassa kuin kahvilassa.
Korona-ajan teemabiisiksi sopisi Policen "Dont stand so close to me"
Jep! Tuttavapariskunta oli helmikuussa 2 viikkoa thaimaassa lapsineen, siitä reissasivat vielä sukuloimaan ja edelleen nähdään isolla porukalla kavereita ja lapset hoidossa isovanhemmilla. Törkeää mielestäni koska
auravat vain niille jotka liikkuvat pelkät pakolliset menot.
En ymmärrä tuota autoilijoiden syyllistämistä kun taas mopoautot täynnä nuoria viilettää paikkakunnalta toiselle kun karateenia pitää lähinnä lomana ja samoin mopoilijat mihin pitäisi puuttua.
Juttelin muutama päivä sitten tuttavani kanssa, joka kertoi, että suunnitelmissa on viikonlopulle kaveriporukan viinanhuuruinen kokoontuminen jonkun kaverin kotona. Raivostutti.
Retardiboomer Töölöstä kirjoitti:
Ei ole mitään tarttunut...ja nyt päiväkahville ystävien seurassa.
Mistä tiedät, kun edes kaikkia oireita saaneita ei testata?
Saatat olla oireeton supertartuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sairastanut syöpää ja ollut infektioeristyksessä hoitojen vuoksi kotona. Kyllä lääkärin ohje siihenkin on, että jos vointi sallii, voi oireettoman tuttavan kanssa käydä kävelyllä, kunhan ei halailla tms.
Vaikka ihan vapaaehtoisesti olen itsekseen nyt, uskon kyllä että ulkoilmassa kohtuullista väliä pitämällä viruksen tarttuminen oireettomalta on erittäin epätodennäköistä. Ei mahdotonta tietenkään.
Mutta kun on niitä oireettomiakin viruksenkantajia ns. supertartuttajia. Näitä on huomattu olleen Kiinassa, kun leviäminen alkoi. Miksei näitä voi olla Suomessakin. Ja nyt on huomattu, ettää virus leviää myös puhuessa ilmavirran mukana. Ei se pärskiminen ole ainut tapa virusta levittää.
Voi luoja kuinka mua ärsytti kolmisen viikkoa sitten eräässä kaupassa, kun myyjä tuli aivan mun iholle: "hei voisinko auttaa" ja kun sanoin ei kiitos ja oikein elekielellä näytin, että f*ck off niin jäi vaan lätisemään: "joo tää on sitte aivan ihana ja tarjouksessa ja tän kaveriksi sopisi tämmönen huivi" Jo tuolloin käskettiin välttelemään läheisiä sos. kontakteja! En olisi muuten tuossa liikkeessä käynyt mutta mun piti jossain kuluttaa aikaa kun mies oli lääkärissä. Kuvittelin että olisin isossa vaatekaupassa paremmin turvassa kuin kahvilassa.
Mikset istunut autossa?
Kävin tänään kahvilassa hakemassa kaakaon ja siellä eräs eläkeläinen istui iloisesti pöydässä ja söi korvapuustia ja ja joi kahvia.
Samaa olen miettinyt, että yli 800 autoa käännytetty! Turhaa poliisien kiusaamista, kun säännöt ja ohjeet on selkeät. Ei siellä sululla tarvitse käydä kysymässä, että onko tämä totta. Voin kertoa, että on.