Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuiset ihmiset eivät ymmärrä ohjeistusta sosiaalisten kontaktien välttämisestä!

Vierailija
28.03.2020 |

Viimeisen viikon aikana todella moni kaveri on joko ehdottanut minulle tai miehelleni tapaamista esim. kävelyn, puistoilun, yms.merkeissä. Olen sitä mieltä, että käytännössä esimerkiksi kävelyllä on mahdotonta pitää 2 metrin turvaväliä. Olemme kieltäytyneet ja osa ihan selvästi pitää meitä vähän hassuina kiihkoilijoina asian suhteen. Ihan oikeasti, mikä siinä on niin vaikeaa pidättäytyä nyt mistään live-tapaamisista hetkeen!?

Kommentit (185)

Vierailija
161/185 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä vouhkaamista. Pidän näitä rajoituksia aivan ylimitoitettuina. Ruotsin tie olisi parempi. Riskiryhmät erikseen, laitetaan ne karanteeniin ja annetaan muiden elää ja pitää talous pystyssä. Ja kyllä, tilastojen mukaan ei riskiryhmäläinenkin voi sairastua vakavasti, mutta se on tilastojen mukaan erittäin harvinaista. Voit myös jäädä auton alle kävelyllä käydessäsi.

Olen korkeakoulutettu, käymme leikkipuistoissa ja äsken olimme kahvilassa (ulkona). Käyn lenkillä ja portaissa. Kaupassa en käytä hanskoja ja lapset käyvät hoidossa. En edes harkitse heidän pois ottamistaan. Ja pääsiäiseksi ajattelin vuokrata mökin Uudenmaan sisältä, että päästään kotoa pois.

Olipa huono provo. Ei kukaan korkeakoulutettu voi olla noin idiootti.

Kyllä voi.

Vierailija
162/185 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin maskin käytön  ja sosiaalisten kontaktien rajoittamisen sekä etäopiskelut jo maaliskuun alussa(vai jopa helmikuun lopussa?) Kyllä sain pilkkaa osakseni. Mutta ei kaduta. laittakaa edes huivi ja sen alle terveysside/vaippa tai pölynimurin hepasuodatin. Huivikin parempi kuin ei mitään. Itse tilasin ajoissa oikean maskin, koska olen riskiryhmää ja näin ettei Suomi edes sulkenut corona-koulua jossa se sai levitä. Eikä testaa edelleenkään kaikkia, ei jäljitä tartuntaketjuja, baarit edelleen eilen auki, kauppakeskukset, metrot kulkee jne jne jne..... Eli tämä leviää leviämistään, ainoa keino on itse suojata itsensä.hanskat ja suojalasitkin hyvät. Hanskat estää ettei hiero silmää ja saa virusta silmän kautta, laseissa tämä pointti myös. Ja ettei ilman kautta mene. Mene edes pikaiseen huivi naamalla rappukäytävästä, suosi rappuja älä hissiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/185 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on huolestuttaneet monen sairaalassa työskentelevän kaverin puheet siitä, että on ihan sama käykö baarissa, kun töistä sen coronan kuitenkin varmemmin saa.

Tyhmä ja itsekäs ihminen ajattelee noin. Mistä ITSE sen koronan voisi varmimmin saada. Ei tule mieleen, että voi oireettomana kantaa sen koronan baarista sairaalaan monelle ihmiselle. Lukkojen taakse pitäisi jotkut laittaa.

Vierailija
164/185 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua on huolestuttaneet monen sairaalassa työskentelevän kaverin puheet siitä, että on ihan sama käykö baarissa, kun töistä sen coronan kuitenkin varmemmin saa.

Tyhmä ja itsekäs ihminen ajattelee noin. Mistä ITSE sen koronan voisi varmimmin saada. Ei tule mieleen, että voi oireettomana kantaa sen koronan baarista sairaalaan monelle ihmiselle. Lukkojen taakse pitäisi jotkut laittaa.

Tai sairaalasta baariin.

Vierailija
165/185 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää maskeja!

Tšekissä maskien tekeminen pakolliseksi tehosi 10 päivässä -

tartuntojen nousu saatu hallintaan

Vierailija

klo 13:03 | 30.3.2020

https://www.praguemorning.cz/usage-of-masks-flattened-growth-of-coronavi...

Ja maskeja ei sielläkään ole juuri saatavilla. Itse tehtykin maski kelpaa.

Se auttaa, kun käytännössä kaikilla on sellainen kodin ulkopuolella

liikkuessaan.

Vierailija
166/185 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvaetäisyys kirjoitti:

Ruokakauppojen turvamiesten pitäisi alkaa ohjailemaan ja muistuttamaan asiakkaita turvaväleistä!

Turvallinen kauppamatka pitäisi olla itsestään selvää. Tänään joku äijä liimautui kassalla ihan kiinni.

Joo sama minulla eilen. Silkohapsinen papparainen oli ostamassa tupakkaa. Ei muuta. Tupakkaa. Lattiaan on teipattu rajat mutta ei onnistu.

Vierailija
167/185 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sairastanut syöpää ja ollut infektioeristyksessä hoitojen vuoksi kotona. Kyllä lääkärin ohje siihenkin on, että jos vointi sallii, voi oireettoman tuttavan kanssa käydä kävelyllä, kunhan ei halailla tms.

Vaikka ihan vapaaehtoisesti olen itsekseen nyt, uskon kyllä että ulkoilmassa kohtuullista väliä pitämällä viruksen tarttuminen oireettomalta on erittäin epätodennäköistä. Ei mahdotonta tietenkään.

Kiitos, just meinasin kirjoittaa samaa. Meillä perhetuttava jonka poika sairastui akuutti leukemiaan 5-vuotiaana. Vastustuskyky käytännössä olematon mutta lapsi sai lääkärien ohjeilla leikkiä ulkona muutaman terveiden kaverien kanssa. Sisätiloihin ei ollut asiaa.

Vierailija
168/185 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sullakin on mies, eli et edes tiedä yksinäisyydestä mitään. Helppo huudella. Tottahan toki sä pidät ukkoosi koko ajan sen 2 m turvavälin? Ai etkö? Mutta yksinasuva ei saisi nähdä edes yhtä ystävää/seurustelukumppania seuraavaan muutamaan kuukauteen, edes sitä fyysistä etäisyyttä pitäen. Tietenkään et ymmärrä miksi jotakuta voi tilanne ahdistaa, koska sun tilantees on täysin toinen. Eri asia tuollaiset ihmiset, jotka eivät välitä yhtään, järjestävät joukkokokoontumisia, tapaavat useita eri kavereita viikon aikana yms. Se että kaipaa läheisen ihmisen seuraa on täysin inhimillistä ja ymmärrettävää (tai ainakin sen pitäisi olla). Selkeästi holtiton toiminta taas ei. Itse en nyt yli viikkoon ole ketään nähnyt. Viime viikolla näin, mutta tulin siitä katumapäälle ja toistaiseksi olen ajatellut jatkaa tällä eristäytymislinjalla, en vaan tiedä kuinka kauan jaksan.

Tuosta on kyllä annettu myös infoa, että seurustelevien pitäisi nyt päättää, että ovatko yhdessä vai erillään sosiaalisen eristäytymisen aikana. Et voi saada molempia. 

Siis miten ei voi saada molempia? Nyt en ymmärrä. Jos seurustelee, mutta ei asu yhdessä, niin miksi ei voi tavata tätä kumppania viikonloppuna ja olla viikot erillään? Jos kumpikin on sen viikon omassa kodissaan etätyössä. Miten tämä tilanne lisää tartuntariskiä verrattuna siihen, että oltais koko ajan samassa asunnossa?

Ymmärrän, ettei voi deittailla useita kumppaneita. Mutta se yksi ja sama? Joka monilla asuu siellä samassa kodissa. Mutta joillain ei.

Ei ole tämäkään ole mitään herkkua asua sellaisen kanssa jolla todettiin koronavirus. Meinaa jouduin eristämään itseni ja neuvottelemaan etätöistä, sekä tilaamaan aivan kaiken tuohon kotiovelle. Tiedän kyllä ettei oireettoman tarvitse tehdä näin, mutta koin henkilökohtaisesti äärimmäisen vastuuttomaksi lähteä tuosta ulko-ovesta ulos niin kauan kun toinen oireilee ja saatan itsekin olla kantaja.

Tapailuvaiheen aikana en välttämättä olisi nyt edes nähnyt toista, koska riski saada virus on ihan liian suuri.

Vierailija
169/185 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt muutaman vuoden tällä alueella asunut ja lenkkireittini varrella on iso leikkikenttä. Koskaan aikaisemmin en ole nähnyt kentällä niin paljon lapsia ja vanhempia kuin lauantaina. Kentän parkkipaikka olu täynnä ja autoja pitkä jono odottamassa tilaa. Aika jännää, etten sanoisi.

Vierailija
170/185 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sairastanut syöpää ja ollut infektioeristyksessä hoitojen vuoksi kotona. Kyllä lääkärin ohje siihenkin on, että jos vointi sallii, voi oireettoman tuttavan kanssa käydä kävelyllä, kunhan ei halailla tms.

Vaikka ihan vapaaehtoisesti olen itsekseen nyt, uskon kyllä että ulkoilmassa kohtuullista väliä pitämällä viruksen tarttuminen oireettomalta on erittäin epätodennäköistä. Ei mahdotonta tietenkään.

Mutta kun on niitä oireettomiakin viruksenkantajia ns. supertartuttajia. Näitä on huomattu olleen Kiinassa, kun leviäminen alkoi. Miksei näitä voi olla Suomessakin. Ja nyt on huomattu, ettää virus leviää myös puhuessa ilmavirran mukana. Ei se pärskiminen ole ainut tapa virusta levittää.

Voi luoja kuinka mua ärsytti kolmisen viikkoa sitten eräässä kaupassa, kun myyjä tuli aivan mun iholle: "hei voisinko auttaa" ja kun sanoin ei kiitos ja oikein elekielellä näytin, että f*ck off niin jäi vaan lätisemään: "joo tää on sitte aivan ihana ja tarjouksessa ja tän kaveriksi sopisi tämmönen huivi" Jo tuolloin käskettiin välttelemään läheisiä sos. kontakteja! En olisi muuten tuossa liikkeessä käynyt mutta mun piti jossain kuluttaa aikaa kun mies oli lääkärissä. Kuvittelin että olisin isossa vaatekaupassa paremmin turvassa kuin kahvilassa. 

Siis täh. Lähdit miehen seuraksi lääkärireissulle aikaa tappamaan vaateliikkeessä. Jos se mies ei osaa yksin lääkärissä käydä niin olisit odotellut autossa. Just tää on rasittavaa: kaikilla on hyvä syy hengailla ties missä, sulla nyt miehen lääkärikäynti!

Vierailija
171/185 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen illalla kävelyllä katsoin kun paikallinen räkälä oli porukkaa täynnä. Yksi asiakas asteli juuri sisään rykien ja räkien. Tuntui pahalta ajatella, että tämä alkoholisoitunut porukka tukkii mahdollisesti teho-osastot...

Olin aamulla varhain lenkillä, puistossa tuli vastaan kolme venäjää keskenään puhuvaa miestä, kohtuullisen kännissä, joku mölylaite soitti ramsteinia, polttivat tupakkaa, mukana pari muovipakattua kaljakeissiä, joku kauppa oli jo myynyt. Kiersin kaukaa ja juoksin lujaa. Ajattelin että kun nuo joutuvat teholle niin niitä ei tarvitsis pelastaa....

Vierailija
172/185 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, kun itse noudattanut ohjeistusta jo 2,5 viikkoa. Toiset käy baareissa ja jatkaa elämää kuin ei mitään. Onneksi lakkaa baareissa juokseminen nyt!

Vierailija
173/185 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, hauskaa nähdä ihmisillä somessa #socialdistancing kuvia ja ovat ystävän kanssa lenkillä/metsäretkelle.. ilman turvavälejä. Eräskin ystäväni paasaa kuinka ihmisten pitäisi ymmärtää olla olematta kontaktissa kenenkään kanssa, jottei tulisi ulkonaliikkumiskieltoa. Samassa lauseessa hän kuitenkin kertoo käyneensä lenkillä ystävänsä kanssa ja lopuksi vielä taloyhtiön saunassa saunomassa...

Vierailija
174/185 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pitäisi alkaa ajattelemaan omilla aivoillaan niin kuin kaverisi. All 70-vuotias, riskiryhmään kuulumaton ei tähän tautiin kuole, joten en todellakaan hengaile himassa puolta vuotta, vaikka koko Suomi kuolisi hysteriaan. Huomenna hammaslääkäriin ja juoksutreenien jälkeen hierojalle. Elämä on ihanaa, kun ei ole ruuhkia missään. Jihuu!

Vierailija
175/185 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa, kun itse noudattanut ohjeistusta jo 2,5 viikkoa. Toiset käy baareissa ja jatkaa elämää kuin ei mitään. Onneksi lakkaa baareissa juokseminen nyt!

Meillä on kotona baari täynnä viron tuliaisia ja sököilta joka lauantai. Noin 15 henkeä tulossa. Osa pelaa, osa dokaa. Sellaista koronaa ei tulekaan, ettei sitä pidetä. Joo, ei harmita yhtään.

Vierailija
176/185 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, hauskaa nähdä ihmisillä somessa #socialdistancing kuvia ja ovat ystävän kanssa lenkillä/metsäretkelle.. ilman turvavälejä. Eräskin ystäväni paasaa kuinka ihmisten pitäisi ymmärtää olla olematta kontaktissa kenenkään kanssa, jottei tulisi ulkonaliikkumiskieltoa. Samassa lauseessa hän kuitenkin kertoo käyneensä lenkillä ystävänsä kanssa ja lopuksi vielä taloyhtiön saunassa saunomassa...

Hauskaa lukea näitä hörhöjen juttuja. Sittarissa käy päivän aikana 10 000 ihmistä ostamassa ruokaa ja koskee joka helvetin pakettiin, hyllyyn, ostoskärryyn  ja ovenkahvaan. Yskii pitkin kauppaa ja levittää sylkipisaroita ympäriinsä ilmastoinnin kautta. Mittään mahdollisuutta siellä ei ole käydä ilman, että saa taudin, jos yksikin on kantaja. Ja täällä ollaan huolissaan siitä, kun kävellään kaverin kanssa kadulla. Voi ziisus!

Vierailija
177/185 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen illalla kävelyllä katsoin kun paikallinen räkälä oli porukkaa täynnä. Yksi asiakas asteli juuri sisään rykien ja räkien. Tuntui pahalta ajatella, että tämä alkoholisoitunut porukka tukkii mahdollisesti teho-osastot...

Olin aamulla varhain lenkillä, puistossa tuli vastaan kolme venäjää keskenään puhuvaa miestä, kohtuullisen kännissä, joku mölylaite soitti ramsteinia, polttivat tupakkaa, mukana pari muovipakattua kaljakeissiä, joku kauppa oli jo myynyt. Kiersin kaukaa ja juoksin lujaa. Ajattelin että kun nuo joutuvat teholle niin niitä ei tarvitsis pelastaa....

Toivat mukanaan satoja euroja valuuttaa ja ostivat helvetin kalliisti verotettua viinaa, jotta sinäkin saat ne Kelat tuet ensi kuussa, kun kaikki kotimaan yritykset on tällä vouhotuksella ajettu alas.

Vierailija
178/185 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aloitin maskin käytön  ja sosiaalisten kontaktien rajoittamisen sekä etäopiskelut jo maaliskuun alussa(vai jopa helmikuun lopussa?) Kyllä sain pilkkaa osakseni. Mutta ei kaduta. laittakaa edes huivi ja sen alle terveysside/vaippa tai pölynimurin hepasuodatin. Huivikin parempi kuin ei mitään. Itse tilasin ajoissa oikean maskin, koska olen riskiryhmää ja näin ettei Suomi edes sulkenut corona-koulua jossa se sai levitä. Eikä testaa edelleenkään kaikkia, ei jäljitä tartuntaketjuja, baarit edelleen eilen auki, kauppakeskukset, metrot kulkee jne jne jne..... Eli tämä leviää leviämistään, ainoa keino on itse suojata itsensä.hanskat ja suojalasitkin hyvät. Hanskat estää ettei hiero silmää ja saa virusta silmän kautta, laseissa tämä pointti myös. Ja ettei ilman kautta mene. Mene edes pikaiseen huivi naamalla rappukäytävästä, suosi rappuja älä hissiä.

Ja kaiken tuon vaahtoamisen jälkeen kosket paskasella hanskalla päällysvaatteita, ovenkahvaa, pesuallasta, pöytää, narikkaa...  ja saat tartunnan niistä, kun riisut hanskat kädestä. Edes sairaalaolosuhteissa tuo ei onnistu, vaikka henkilökunta on koulutettu.

Vierailija
179/185 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaina on kuntosaleja ja osa salinpitäjistä on kyllä aikamoisia. Esim. naapurikilpailija laittanut salinsa vastuullisesti kiinni jo pari viikkoa sitten, mutta heillä on ERI ASIA, käydään desinfioimassa ja ollaan fiksuja aikuisia ihmisiä ja muuta sontaa. Ei mikään ylläri, että auki pitävät ovatkin olleet niitä vaikeimpia tähänkin asti, poikkeustilanne vahvistanut tätä käsitystä.

Vierailija
180/185 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin pitkään uskallanko varata aikaa hierojalle. Olin yrittänyt itse saada avattua selkäni lukkoja monen päivän ajan eikä se auttanut yhtään mitään. Lopulta kipu oli niin valtava, etten enää voinut muuta kuin lähteä hierojalle. Siellä oltiin kyllä todella tarkkoja, hierojalla maski kasvoilla ja pitivät huolen myös omasta käsienpesustani.

Nämä on sellaisia sosiaalisia kontakteja mitä haluaisi välttää, mutta joskus on se tilanne, että on vain pakko. No, onneksi muuten olen vältellyt muita ihmisiä parhaani mukaan, joten en ota huonoa omaatuntoa siitä, että kävin fiksauttamassa selän niin, ettei tarvitse itkeä joka kerralla, kun yrittää nousta ylös.

Mulla ei ole varaa mennä hierojalle, ja tulehduskipulääkkeet loppu apteekista. Lihakset jumissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi