Aikuiset ihmiset eivät ymmärrä ohjeistusta sosiaalisten kontaktien välttämisestä!
Viimeisen viikon aikana todella moni kaveri on joko ehdottanut minulle tai miehelleni tapaamista esim. kävelyn, puistoilun, yms.merkeissä. Olen sitä mieltä, että käytännössä esimerkiksi kävelyllä on mahdotonta pitää 2 metrin turvaväliä. Olemme kieltäytyneet ja osa ihan selvästi pitää meitä vähän hassuina kiihkoilijoina asian suhteen. Ihan oikeasti, mikä siinä on niin vaikeaa pidättäytyä nyt mistään live-tapaamisista hetkeen!?
Kommentit (185)
KIITOS teille kaikille, jotka olette varovaisia ja kummeksutte muiden käytöstä. Olen myös ollut erittäin pettynyt moniin ihmisiin ja miettinyt, olenko yksin ajatuksineni.
Onneksi muista välittäviä ja järkeviä yhä näköjään on!
Tuttavani lähiomainen (Eivät kuitenkaan asu yhdessä) sai koronadiagnoosin, mutta tuttavani liikkuu ihan normaalisti kaupungilla. Olen todella suivaantunut tästä ettei pidä mitään eristystä päällä!
On ihan oikeasti surullista miten yksinkertaisia ihmiset ovat. Tällaisessa tilanteessa, jossa moni ei välitä sosiaalisten kontaktien välttämisestä, turvaväleistä ym. tuon taivaallista, on pahimmiksi kriminaaleiksi leimattu ne Uudeltamaalta mökeilleen paenneet, jotka tartunnalta välttyäkseen haluavat eristäytyä kokonaan muista ihmisistä.
Hei kaikki te yhteisellä kävelylenkillä kulkevat kaverukset: kun joku tulee teitä vastaan, olkaa ystävällisiä ja siirtykää vaikka väliaikaisesti peräkkäin kävelemään! On täysin mahdotonta pitää minkäänlaista turvaväliä teihin, kun te kapealla kävelytiellä viette kaiken tilan rupatellessanne mukavia. Siirtykää sivuun!
Tuntuu, että ihmiset käsittää sanan "välttäkää" silleen, että "No kyllä minä voin, kun ei ole suoraan kielletty tekemästä asiaa X".
Välttäkää sosiaalisia kontakteja = Kyllä mä saan nähdä ees vähän kavereita ja lapselle tietysti leikkitreffit on ihan OK, kun ne pitää vaan kerran viikossa eikä viisi kertaa kuten normaalisti.
Välttäkää turhaa asiointia kaupoissa = Kyllä mä voin siellä vähän katsella ympärilleni ja tehdä ostoksia rauhassa, ei se ole niin justiinsa.
Välttäkää turhaa matkustamista = No muut voi välttää, mutta kyllä minä voin mennä mökille/ulkomaille nyt ees vähäksi aikaa.
Samalla periaatteella:
Välttäkää kärpässienten syömistä = Kyllä mä vähän voin sitä maistaa.
Välttäkää liikuntaa murtuneella jalalla = Kyllä mä vähän voin käydä lenkillä päivittäin ja tanssia vähän kotona
Välttäkää naapuruston vihaista koiraa = Kyllä mä vähän voin sitä silittää, jos mä näen sen
Välttäkää nauttimasta pilaantunutta juomaa = Kyllä mä vähän voin, ei se niin pilalla ole
Ihmisille vaikuttaa tulevan jokin pakonomainen tarve tehdä asioita, kun niitö ei saa tehdä. Pakko nähdä kavereita koska 3 viikkoa on täysin mahdoton aika ja maailmanloppu? Normaalioloissa kukaan ei edes huomaisi 3 viikon kulumista. Hups! Kyllpä meni nopeaa.
Hauskinta tässä on se että monet ihmiset jotka on olleet työttömille kateellisia käsittämättömistä syistä joutuvat nyt kokemaan samanlaista eristäytymistä, mikä osalla työttömistä kestää jopa vuosia.
Esim. itse en ole nähnyt todella hyvää ystävääni 2 vuoteen (ei varaa matkustaa), parasta ystäväänikin vain muistaakseni kerran viimeisen vuoden aikana. Treffeillä en ole käynyt työttömyysaikana kertaakaan. Ainoastaan silloin kun on ollut joku 3kk kestävä kokoaikapätkä, olen saanut säästettyä sen verran että olen voinut yhden ystävän luokse kerran vuodessa matkustaa.
Selviäiskö monelle nyt millaista työttömyys oikeasti on? 4 seinän sisään jäämistä ja selviämistä ilman tietoa tulevaisuudesta kauanko tätä jatkuu.
Tosin monelta jää uupumaan kokemus köyhyydestä, mutta ehkä sekin on osalla kohta edessä näiden yt ja lomautusten kautta.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että ihmiset käsittää sanan "välttäkää" silleen, että "No kyllä minä voin, kun ei ole suoraan kielletty tekemästä asiaa X".
Välttäkää sosiaalisia kontakteja = Kyllä mä saan nähdä ees vähän kavereita ja lapselle tietysti leikkitreffit on ihan OK, kun ne pitää vaan kerran viikossa eikä viisi kertaa kuten normaalisti.
Välttäkää turhaa asiointia kaupoissa = Kyllä mä voin siellä vähän katsella ympärilleni ja tehdä ostoksia rauhassa, ei se ole niin justiinsa.
Välttäkää turhaa matkustamista = No muut voi välttää, mutta kyllä minä voin mennä mökille/ulkomaille nyt ees vähäksi aikaa.
Samalla periaatteella:
Välttäkää kärpässienten syömistä = Kyllä mä vähän voin sitä maistaa.
Välttäkää liikuntaa murtuneella jalalla = Kyllä mä vähän voin käydä lenkillä päivittäin ja tanssia vähän kotona
Välttäkää naapuruston vihaista koiraa = Kyllä mä vähän voin sitä silittää, jos mä näen sen
Välttäkää nauttimasta pilaantunutta juomaa = Kyllä mä vähän voin, ei se niin pilalla ole
"Välttäkää" käsky on toki hankala ääripään ihmisille joilla ei oma harkinta ja arvostelukyky toimi ja joille asiat ovat joko 100% sallittuja tai 100% kiellettyjä. Luulenpa että ystävien tapaaminen on ihmisille niin tärkeää ettei olla nähty tarpeelliseksi ainakaan toistaiseksi kieltää sitä kokonaan. Jos ystävien tapailu on sallittu, saattaa joku iso kaveriporukka kokoontua päivittäin. Jos taas täysin kielletty, voi joku yksinäinen ihminen jäädä vaille tukea.
Vierailija kirjoitti:
siis aijotteko vältellä tuttuja 2 vuotta, mutta kuitenkin oletatte , että kaupassa teitä palvellaan???????????
Tilaisin kaupasta tavarat kotiin mutta tässäkin asiassa ei olla suunniteltu kauppojen puolelta mitään katastrofia koskaan tapahtuvaksi koska he eivät pysty tällähetkellä toimittamaan tavaroita kuin noin viikon toimitusajalla. Soitto kauppoihin ja tarjoutumalla töihin tavaroiden keräilijäksi ja kuskaajaksi Turun seudulla saa vastaukseksi että ei tarvita vaikka todellisuudessa 90% ihmisestä olisi valmis maksamaan kotiinkuljetuksesta.
Yksi mun tuttu sairaanhoitaja veti hirveät kilarit, kun Turkin-matka peruuntui. Käy edelleen salilla treenaamassa asenteella "onneksi tänne sentään vielä pääsee".
Itselleni tuli syyllinen olo, kun käväisin eilen kirjakaupassa, jossa oli isossa tilassa paikalla ehkä 3 asiakasta. Ruokakauppakäynnit olen supistanut yhteen viikossa.
Miestä on vähän pakko nähdä, vaikka asutaan erillämme. Meillä on parhaillaan lapsettomuushoidot käynnissä. Hänenkin ihmisten ilmoilla liikkuminen rajoittuu ruokakauppaan ja apteekkiin.
Kukaan ei tapaa nyt ketään eikä mene mihinkään, ellei ole ihan pakko. Mielestäni hyvin selkeää. Kaikille ilmeisesti ei ja ihmettelen syvästi tän porukan henkistä heikkoutta. Muutaman kuukauden seisoo vaikka päällään, jos on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis aijotteko vältellä tuttuja 2 vuotta, mutta kuitenkin oletatte , että kaupassa teitä palvellaan???????????
Tilaisin kaupasta tavarat kotiin mutta tässäkin asiassa ei olla suunniteltu kauppojen puolelta mitään katastrofia koskaan tapahtuvaksi koska he eivät pysty tällähetkellä toimittamaan tavaroita kuin noin viikon toimitusajalla. Soitto kauppoihin ja tarjoutumalla töihin tavaroiden keräilijäksi ja kuskaajaksi Turun seudulla saa vastaukseksi että ei tarvita vaikka todellisuudessa 90% ihmisestä olisi valmis maksamaan kotiinkuljetuksesta.
Mistä vetäisit tuon 90%? Taidat elää omassa vauva av -maailmassasi ja luulla että jokainen ajattelee kuin sinä kun et huomaa että itse kuulut siihen hysteeristen kastiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullakin on mies, eli et edes tiedä yksinäisyydestä mitään. Helppo huudella. Tottahan toki sä pidät ukkoosi koko ajan sen 2 m turvavälin? Ai etkö? Mutta yksinasuva ei saisi nähdä edes yhtä ystävää/seurustelukumppania seuraavaan muutamaan kuukauteen, edes sitä fyysistä etäisyyttä pitäen. Tietenkään et ymmärrä miksi jotakuta voi tilanne ahdistaa, koska sun tilantees on täysin toinen. Eri asia tuollaiset ihmiset, jotka eivät välitä yhtään, järjestävät joukkokokoontumisia, tapaavat useita eri kavereita viikon aikana yms. Se että kaipaa läheisen ihmisen seuraa on täysin inhimillistä ja ymmärrettävää (tai ainakin sen pitäisi olla). Selkeästi holtiton toiminta taas ei. Itse en nyt yli viikkoon ole ketään nähnyt. Viime viikolla näin, mutta tulin siitä katumapäälle ja toistaiseksi olen ajatellut jatkaa tällä eristäytymislinjalla, en vaan tiedä kuinka kauan jaksan.
Tuosta on kyllä annettu myös infoa, että seurustelevien pitäisi nyt päättää, että ovatko yhdessä vai erillään sosiaalisen eristäytymisen aikana. Et voi saada molempia.
Ei ole annettu mitään tuollaista informaatiota, ainoa oli ettei Uudellemaalle pääse vain puolisoa näkemään, jos asuu eri kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tapaa nyt ketään eikä mene mihinkään, ellei ole ihan pakko. Mielestäni hyvin selkeää. Kaikille ilmeisesti ei ja ihmettelen syvästi tän porukan henkistä heikkoutta. Muutaman kuukauden seisoo vaikka päällään, jos on pakko.
Laitatko linkin jossa tuollainen sääntö kerrotaan? Edelleen saa esimerkiksi ulkoilla. Taitaa tällaiset totaalisäännöt päteä lähinnä palstahysteerikkojen päässä.
Heti kun koronaepidemia vähänkin hellittää, niin lähden 4-5kk reissulle koronavapaaseen lämpimään valtioon nauttimaan elämästä - jääkää te jännittäjät tänne neljän seinän sisälle nyyhkyttämään.
Raskaana ollessa ei kyllä kiinnosta riskeerata, joten liikun kylillä mah. vähän enkä näe ketään, en varaile minnekään aikoja. En kyllä ymmärrä niitäkään tollukoita, jotka käy huvikseen Uudenmaan rajalla kokeilemassa mitä tapahtuu. Järkeä päähän ennen kuin virus iskee ja vie. Sympatiaa ei myöskään heru mökkiläisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä vetäisit tuon 90%? Taidat elää omassa vauva av -maailmassasi ja luulla että jokainen ajattelee kuin sinä kun et huomaa että itse kuulut siihen hysteeristen kastiin.
Sinä voit siellä kaupassa hypätä kun se tuntuu niin mukavalta. Moni ei todellakaan halua astua sisään kauppoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko linkin jossa tuollainen sääntö kerrotaan? Edelleen saa esimerkiksi ulkoilla. Taitaa tällaiset totaalisäännöt päteä lähinnä palstahysteerikkojen päässä.
Se kerrotaan järkevien ihmisten aivoissa. Ulkoilla saa ja pitää, mut ei sitäkään kannata tehdä muiden ihmisten läheisyydessä. Normaalia varovaisuutta, kuka tahansa voi olla tartuttaja, myös sinä itse.
Vierailija kirjoitti:
Heti kun koronaepidemia vähänkin hellittää, niin lähden 4-5kk reissulle koronavapaaseen lämpimään valtioon nauttimaan elämästä - jääkää te jännittäjät tänne neljän seinän sisälle nyyhkyttämään.
Tehäänkö Marsiin jo matkoja?
Vierailija kirjoitti:
Yksi mun tuttu sairaanhoitaja veti hirveät kilarit, kun Turkin-matka peruuntui. Käy edelleen salilla treenaamassa asenteella "onneksi tänne sentään vielä pääsee".
Itselleni tuli syyllinen olo, kun käväisin eilen kirjakaupassa, jossa oli isossa tilassa paikalla ehkä 3 asiakasta. Ruokakauppakäynnit olen supistanut yhteen viikossa.
Miestä on vähän pakko nähdä, vaikka asutaan erillämme. Meillä on parhaillaan lapsettomuushoidot käynnissä. Hänenkin ihmisten ilmoilla liikkuminen rajoittuu ruokakauppaan ja apteekkiin.
Minäkin kävin puolityhjässä kirjakaupassa hakemassa tarvitsemani tuotteen. Toinen vaihtoehto olisi ollut Prisma, minne en halua mennä lainkaan nyt epidemia-aikana.
Täytyy kyllä olla onnellinen siitä, että omassa lähipiirissäni on fiksuja ihmisiä. Kaikki ystäväni, joiden kanssa olen jutellut, noudattavat nyt eristäytymistä viimeisen päälle ja hoitavat kodin ulkopuolella vain pakolliset asioinnit.
Kaikki näistä muuten asuvat Uudellamaalla.
Helppohan tämä tilanne ei ole, mutta onneksi voimme olla toistemme tukena edes viestein ja puheluin.