Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuiset ihmiset eivät ymmärrä ohjeistusta sosiaalisten kontaktien välttämisestä!

Vierailija
28.03.2020 |

Viimeisen viikon aikana todella moni kaveri on joko ehdottanut minulle tai miehelleni tapaamista esim. kävelyn, puistoilun, yms.merkeissä. Olen sitä mieltä, että käytännössä esimerkiksi kävelyllä on mahdotonta pitää 2 metrin turvaväliä. Olemme kieltäytyneet ja osa ihan selvästi pitää meitä vähän hassuina kiihkoilijoina asian suhteen. Ihan oikeasti, mikä siinä on niin vaikeaa pidättäytyä nyt mistään live-tapaamisista hetkeen!?

Kommentit (185)

Vierailija
41/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelyllä voi ystävän kanssa käydä. Paljon tuntuu olevan hysteerikkoja kun roskien vientiäkin pelätään! Mutta tämä palsta onkin aina ollut out of this world.

Vierailija
42/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat ihmiset leimaavat minut koronahysteerikoksi, kun noudatan suosituksia. Kuulin olevani hysteerikko myös silloin, kun en lähtenyt shoppailukierrokselle kauppakeskukseen. Itse en ajattele olevani mitenkään hysteerinen tai paniikissa, vaan suhtaudun järkevän varovaisesti. En ole linnoittautunut kotiini ja ulkoilenkin päivittäin. En vain halua nyt notkua yhtään ylimääräisiä paikoissa joissa joutuu lähikontaktiin muiden kanssa, pakollisen kauppareissun hoidan kerran viikossa valmiiksi mietityn kauppalistan kanssa.

Minuakin kaverit syyttelevät hysteerikoksi, vaikka näytän suhtautuvan tilanteeseen hyvin paljon rauhallisemmin kuin he. Paria kaveria pelottaa niin, että he menettävät yöuniaan, itkeskelevät ja haluavat jatkuvasti puhua, kuinka pelkäävät läheistensä ja itsensä hengen puolesta.

Silti juuri he ovat niitä, joiden mielestä on ok kierrellä kaverin kanssa kaupoissa ja kutsua kavereita kotiin syömään ja viinilasilliselle, ja puhelimen pyyhkiminen kotiin tulemisen jälkeen on liioittelua. Baareissakin kävivät ainakin vielä alkuviikosta.

Minä olen hysteerikko, kun seuraan uutisia, käyn töiden lisäksi vain yksin ulkoilemassa ja harvennetulla välillä ruokakaupassa, ja desinfioin puhelintani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten välinpitämättömyys johtuu kyllä myös huonosta viestinnästä. Pitkään neuvottiin, että ulkoilu ystävän kanssa on sallittua. Lopulta viesti muuttui, että kaikkea lähikontaktia vältettävä. Turvallisesta etäisyydestä toiseenkin on eri ohjeistuksia. Ja jo alkuun virusta vähäteltiin asiantuntijoiden taholta niin paljon, ettei sitä osata pelätä. Varsinkaan nuoret, terveet ihmiset.

Vierailija
44/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sen välinpitämättömyyden ja hysterian raja lienee siinä, että ensimmäiset haluavat edelleen tavata oman kodin sisällä väkeä ja jälkimmäiset eivät suostu edes sanomaan naapurille siitä kahden metrin etäisyydeltä hei.

Monillakaan ei ole kovin paljon maalaisjärkeä näissä asioissa. Vierekkäin lenkki pitkän aikaa varmaan kohottaa riskiä jonkin verran, sillä harva pystyy pitämään lenkillä etäisyyden. Miksi ei puhua puhelimessa etänä kun lenkkeilee? Treffatakin voi videopuhelun avulla tai vaikka vetää ne kalsarikännit molemmat omissa kodeissaan? Sen sijaan pihalla naapurille keskustelu etäältä, niin riski on lähes olematon ja voidaan ajatella että se 5 minuuttia mikä siihen käytetään hoitaa molempien mielenterveyttä.

Mielestäni riski sairastua kun tavataan pihalla lyhyen aikaa etäisyyden pitäen, on niin pieni, etten ihan ymmärrä miksi ei voisi vaikka ystävälle viedä pihalle jotain tarvittavaa tavaraa tms. Tuntuu että näissä tilanteissa on aina niitä, jotka eivät välitä, ja niitä joilla menee aivan yli.

Vierailija
45/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on huolestuttaneet monen sairaalassa työskentelevän kaverin puheet siitä, että on ihan sama käykö baarissa, kun töistä sen coronan kuitenkin varmemmin saa.

Vierailija
46/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten älykkyys ei taida olla edes apinoiden tasolla. Mitä tämäkin jengi on, joka käy huvikseen ajelemassa Uudenmaan rajalla?

Mä tiedän yhden joka halusi tehdä näin ja kehtasi vielä ääneen sitä mainostaa. Kyllä iski myötähäpeä! Aivan järjettömän idioottimaista käytöstä.

Muutenkin tuntuu, että tosi iso osa ihmisistä on täysin kykenemättömiä minkäänlaiseen ajatus toimintaan. Olen syvästi järkyttynyt siitä kuinka suuri osa ihmisistä on niin itsekkäitä ääliöitä.

Samat ihmiset leimaavat minut koronahysteerikoksi, kun noudatan suosituksia. Kuulin olevani hysteerikko myös silloin, kun en lähtenyt shoppailukierrokselle kauppakeskukseen. Itse en ajattele olevani mitenkään hysteerinen tai paniikissa, vaan suhtaudun järkevän varovaisesti. En ole linnoittautunut kotiini ja ulkoilenkin päivittäin. En vain halua nyt notkua yhtään ylimääräisiä paikoissa joissa joutuu lähikontaktiin muiden kanssa, pakollisen kauppareissun hoidan kerran viikossa valmiiksi mietityn kauppalistan kanssa.

Monella ihmisellä on ihmeellistä auktoriteettien uhmaamista, vai onko se sitten pelkästään itsekkyyttä tai ovatko nämä jotenkin älyllisesti lahjattomampia yksilöitä. Joka tapauksessa en ymmärrä.

Kyllä siltä tuntuu että leirejä on vain kaksi ja niistä pitäisi valita: hysteerikko tai välinpitämätön. Itsekin sanon olevani varovaisen järkevä, mutta sellaista keskitietä ei nähdä, vaan olet silloin automaattisesti hysteerikko.

Vierailija
47/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on huolestuttaneet monen sairaalassa työskentelevän kaverin puheet siitä, että on ihan sama käykö baarissa, kun töistä sen coronan kuitenkin varmemmin saa.

Minäkin teen töitä ihmisten parissa ja pidän erityisen tärkeänä että eristän nyt itseni vapaa-ajalla muilta ihmisiltä kuin perheeltäni. Ajattelen tuon just toiste päin, että koska minulla on iso riski saada tartunta, minun on pidettävä huoli etten levitä sitä tietämättäni muihin.

Noh, baarit ei kyllä kuulu muutenkaan elämääni...

Vierailija
48/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä etä-ylistystä. Minulle on terveydenhuollossa jankutettu vuositolkulla, että mielenterveys kärsii jos et tapaa ketään kasvotusten OIKEASTI. Nytkö videopuhelu korvaa kaiken?

Nyt on POIKKEUSTILANNE, onko se niin vaikea ymmärtää? Varmasti normaalitilanteessa sosiaaliset kontaktit auttavat mielenterveyden ylläpitämisessä, mutta nyt yritetäänkin terveydenhuollon kapasiteetin turvaamiseksi jonkin aikaa viivyttää tappavan viruksen leviämistä.

Vierailija
49/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin teen töitä ihmisten parissa ja pidän erityisen tärkeänä että eristän nyt itseni vapaa-ajalla muilta ihmisiltä kuin perheeltäni. Ajattelen tuon just toiste päin, että koska minulla on iso riski saada tartunta, minun on pidettävä huoli etten levitä sitä tietämättäni muihin.

Juuri näin, ajatellaan muitakin eikä vain "no ei mua haittaa jos koronan saan, oon ihan perusterve ja nuori". Ja toisaalta, jos joutuu jo käymään töissä mikä lisää riskiä sairastua, miksi sitä todennäköisyyttä haluaisi kasvattaa vielä baareissa tai muualla vapaaehtoisesti pyörimällä?

Vierailija
50/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten välinpitämättömyys johtuu kyllä myös huonosta viestinnästä. Pitkään neuvottiin, että ulkoilu ystävän kanssa on sallittua. Lopulta viesti muuttui, että kaikkea lähikontaktia vältettävä. Turvallisesta etäisyydestä toiseenkin on eri ohjeistuksia. Ja jo alkuun virusta vähäteltiin asiantuntijoiden taholta niin paljon, ettei sitä osata pelätä. Varsinkaan nuoret, terveet ihmiset.

Tämä on minusta hauska selitys ohjeiden noudattamattomuudelle. "Eihän se tauti voi olla vakava kun tammikuussa THL:n edustaja ja ministerit sanoi ettei se Suomeen tule ja helmikuussa sanottiin että voi mennä ravintolaan ja kauppaan ja tavata kaikkia kavereita". Tiedon määrä kasvaa koko ajan kun muiden maiden tilannetta seurataan ja tauti etenee Suomessakin. Miten ihmiset voi olla niin tyhmiä ettei osaa tällaisessa tilanteessa seurata ja noudattaa niitä ajantasaisia ohjeita ja ennen kaikkea käyttää omaa järkeä, vaikka esim. turvaetäisyyden rajat nyt olisikin eri lähteissä määritelty hiukan eri tavalla. 

Vierailija
51/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellaan, ettei tauti tartu tutuilta, ainoastaan niistä ”muista”.

Kuuluu ihmisluontoon että "muut", varsinkin itsestään jollainlailla poikkeavat, voivat olla saastuneita mutta tutut on "todettu" turvallisiksi. Luulisi silti että osaavat käyttää aivojaan ja ymmärtää ettei virus välitä kuka kenenkin tuttu on tai ei.

Eilen bussissa ihmetytti eräskin vanhempi mies joka yski (tietty minun lähellä) ilman että mitenkään peitti suutaan. Hieman edesvastuutonta tässä hetkessä...

Vierailija
52/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä!

Oma äly puuttuu. Eikö ihmiset seuraa uutisia. Ei siis pelkästään Suomen, vaan muun maailman? Huvikseenko osa luulee koko maailman eristäytyneen, sulkeneen rajat ja lisänneen Koko ajan kieltoja ja rajoituksia?

Idioottien vuoksi Uusimaa eristettiin ja vieläkään ei ymmärretä. Ne suositukset muutetaan pakoksi, jos ihmiset ei toimi suositusten mukaan. Suositus on välttää kaikkia ei-pakollisia kontakteja! Suositus on välttää ei-pakollista matkustamista ja liikkumista!

Kohta ei ole enää suosituksia, vaan pakko!

Vierailija
53/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NÄin puhuu ihminen joka ajattelee vain itseään ja sitä saako tartunnan itse. Entäs jos levitätkin sitä muihin? Uskomatonta, että aikuiset ihmiset eivät osaa ajatella muita. Terve psykososiaalinen kehitys merkitsee, että noin teini-iän tienoilla aletaan oppia empatiaa ja asioiden hahmottamista muiden näkökulmasta. Mutta yllättävän moni aikuinen on jäänyt henkisessä kehityksessä ihan lapsen tasolle.

Vierailija
54/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Monethan on lehtiinkin antanut haastatteluja baarista ja perustellut baarissa oloaan sillä, että töissä on suurempi riski saada tartunta. Huoh. Itselläni ei ole etätyömahdollisuutta ja väkisinkin altistun töissä jatkuvasti. Siksipä juuri pidän sosiaaliset kontaktini nyt aivan minimissä, koska on todennäköistä että ainakin jossain vaiheessa altistun töissä, eikä todellakaan tulisi mieleenkään lähteä nyt muitakin altistamaan. Miten tämä on niin vaikeaa ymmärtää joillekin?

Vierailija
55/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverit loukkaantuu kun ruokailen eri aikaan tarkoituksella ja haluan etäisyyttä. Millään lailla se ei estä kuitenkaan sananvaihtoa jos jotain asiaa olisi. Kyllästyttää ja pää hajoaa kun lähipiiriäkään en nyt kasvokkain näe.

Vierailija
56/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sairastanut syöpää ja ollut infektioeristyksessä hoitojen vuoksi kotona. Kyllä lääkärin ohje siihenkin on, että jos vointi sallii, voi oireettoman tuttavan kanssa käydä kävelyllä, kunhan ei halailla tms.

Vaikka ihan vapaaehtoisesti olen itsekseen nyt, uskon kyllä että ulkoilmassa kohtuullista väliä pitämällä viruksen tarttuminen oireettomalta on erittäin epätodennäköistä. Ei mahdotonta tietenkään.

Vihdoin järkevä kommentti tähän ketjuun.

Vierailija
57/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä etä-ylistystä. Minulle on terveydenhuollossa jankutettu vuositolkulla, että mielenterveys kärsii jos et tapaa ketään kasvotusten OIKEASTI. Nytkö videopuhelu korvaa kaiken?

Nyt on POIKKEUSTILANNE, onko se niin vaikea ymmärtää? Varmasti normaalitilanteessa sosiaaliset kontaktit auttavat mielenterveyden ylläpitämisessä, mutta nyt yritetäänkin terveydenhuollon kapasiteetin turvaamiseksi jonkin aikaa viivyttää tappavan viruksen leviämistä.

Voi yrittää muistaa, että joidenkin ihmisten elämä on jo valmiiksi poikkeustilannetta. Siihen ei kukaan kuole, ettei pääse baariin tai shoppailemaan, mutta siihen voi kuolla, jos ei näe läheisiään yhtään.

Vierailija
58/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä on täysiä tolloja, ei piitata ei välitetä, pienimmät lapset ei toki ymmärrä eikä heitä voi syyttää, mut aikuiset ihmiset : pärskitään, yskitään ympäriinsä kaupassa, tungetaan iholle kiinni kassajonossa yms

Vierailija
59/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua miten niitä tapaamisia ym. halutaan juuri nyt kun aiemmin ei pahemmin ketään kiinnostanut. Kun vanhuksia kehotettiin eristäytymään niin yhtäkkiä niitä alkoi näkyä kaikkialla normaalia enemmän laumoina. Busseissa joissa yleensä oli vain vähän matkustajia olikin jostain syystä vähintään 15 vanhusta, ulkoilualue jolla harvoin näkee ketään suorastaan pursusi mummoja. Hallituksen olisi varmaan pitänyt sanoa että vanhusten on pakko ulkoilla ja viettää mahdollisimman vähän aikaa kotona niin nyt ne olisivat kaikki kotonaan lukkojen takana jupisemassa että minähän en mihinkään kotoani lähde jos ei huvita.

Vierailija
60/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylihuomenna menen ystävän luokse kylään, kun meidän täytyy pitää verkkoseminaari koululle etänä. Tämä on ainoa ystävä ketä olen tavannut kolmen viikon aikana kertaalleen ja sama hänelle. Helpompi järjestää seminaari kun ollaan saman katon alla, sen jälkeen eristäydymme taas. Eikö tämä ole jo sosiaalisten kontaktien rajaamista? Eikö oikeasti saisi ketään nähdä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi