Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuiset ihmiset eivät ymmärrä ohjeistusta sosiaalisten kontaktien välttämisestä!

Vierailija
28.03.2020 |

Viimeisen viikon aikana todella moni kaveri on joko ehdottanut minulle tai miehelleni tapaamista esim. kävelyn, puistoilun, yms.merkeissä. Olen sitä mieltä, että käytännössä esimerkiksi kävelyllä on mahdotonta pitää 2 metrin turvaväliä. Olemme kieltäytyneet ja osa ihan selvästi pitää meitä vähän hassuina kiihkoilijoina asian suhteen. Ihan oikeasti, mikä siinä on niin vaikeaa pidättäytyä nyt mistään live-tapaamisista hetkeen!?

Kommentit (185)

Vierailija
61/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvänen aika. Lenkillä käynti terveen ystävän kanssa on paljon pienempi paha kuin vaikka koko perheen raahaaminen kauppaan. On se uskomatonta että edelleen tästä jaksetaan valittaa. Entä ne yksinäiset joille ystävä on koko perhe? Helppo huudella jos on se mies ja lapset ja kiukutella muiden teoista.

Tämä jatkuva syyllistäminen näyttää sen ihmisten todellisen luonteen!

Samaa mieltä.  Helppohan se on kirjoitella someen päivityksiä, kuinka "kivaa" meidän perheellä on eristyksissä kun on oma piha missä voi puuhailla. Voi hakea autolla parin viikon ruoat kaappiin kerralla. Ja kinka nyt on aikaa tehdä  pientä pintaremppaa kotona. Tehdään ehkä kotona etätyötä, jossa on sosiaalista kanssakäymistä etänä. Voidaan lähteä sillä omalla autolla ajelemaan jonnekin luontoon retkelle perheen kanssa jne. Toisessa ääripäässä pienissä yksiöissä asuvat yksinäiset työttömät , joiden ainoa sosiaalinen kontakti moneen päivään voi olla juurikin se ulkoilenkki ystävän kanssa ja pikaiset ruokakauppakäynnit jotka on ehkäpä pakko tehdä julkisilla kulkuneuvoilla. 

Vierailija
62/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tunne, kun kaverit suuttuvat kun ei suostu näkemään kasvotusten, kyläilemään jne. On tää kyllä ihan käsittämätöntä! Ja itse olen töissä alalla, jossa en pysty välttämään sosiaalisia kontakteja. Olen siis erittäin potentiaalinen tartuttaja, silti minua halutaan nähdä ja kanssani halutaan viettää aikaa sisätiloissa. Tämä pandemia on muuttanut ihmiskuvaani lyhyessä ajassa todella negatiiviseen suuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ja varsinkin nuoret hilluu puistoissa kuten ennenkin. Virus ei ilmeisesti kerkeä tarttua skeittajiin...

Vierailija
64/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin eilen ruokakaupassa, jossa ihmiset jonottivat ehkä metrin välein. Yksi asiakas tuli kassalle, katsoi sitä jonoa ihan hämmentyneen näköisenä ja meni sitten kahden ensimmäisen asiakkaan väliin jonottamaan. 😂 Ei selvästikään tajunnut, mistä siinä oli kysymys.

Vierailija
65/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä vouhkaamista. Pidän näitä rajoituksia aivan ylimitoitettuina. Ruotsin tie olisi parempi. Riskiryhmät erikseen, laitetaan ne karanteeniin ja annetaan muiden elää ja pitää talous pystyssä. Ja kyllä, tilastojen mukaan ei riskiryhmäläinenkin voi sairastua vakavasti, mutta se on tilastojen mukaan erittäin harvinaista. Voit myös jäädä auton alle kävelyllä käydessäsi.

Olen korkeakoulutettu, käymme leikkipuistoissa ja äsken olimme kahvilassa (ulkona). Käyn lenkillä ja portaissa. Kaupassa en käytä hanskoja ja lapset käyvät hoidossa. En edes harkitse heidän pois ottamistaan. Ja pääsiäiseksi ajattelin vuokrata mökin Uudenmaan sisältä, että päästään kotoa pois.

Vierailija
66/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmiset jaksa kauaa pysyä sisällä, kun on nättejä kevätkelejä, ja kyllähän meitä ihan valtionjohtoa myöden kannustetaan ulkoilemaan ja pitämään huolta kunnosta. Itse olen minimoinut kaikki kontaktit käytännössä kahteen henkilöön, joista vain toinen on työelämässä, ja pyrin käymään kaupassakin mahdollisimman harvoin. Ymmärrän silti täysin, että valtaosalla ihmisistä luonto on lyhytjänteinen, etenkin ekstroverteillä. Itse olen introvertti.

Vierailija
67/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis aijotteko vältellä tuttuja 2 vuotta, mutta kuitenkin oletatte , että kaupassa teitä palvellaan???????????

Kai se kassa mieluummin palvelee minua, joka en ole kontaktissa muihin kuin sitä porukkaa, joka jatkuvasti juoksee ties missä riennoissa?

Vierailija
68/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan ystäväni instastooreja ja niissä on lenkkeilty kaverin kanssa sekä kilistelty yhdessä laseja jossain kuppilassa. Ja on kuljettu linja-autolla tapaamaan jotakuta (saman kaupungin sisällä). Sama ystävä aikoo nyt järjestää syntymäpäiväjuhlat kotonaan ja sain juhliin kutsun. Oli kutsunut viisi henkilöä viettämään iltaa yksinäisyyteen vedoten :(

Vierailija
69/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä vouhkaamista. Pidän näitä rajoituksia aivan ylimitoitettuina. Ruotsin tie olisi parempi. Riskiryhmät erikseen, laitetaan ne karanteeniin ja annetaan muiden elää ja pitää talous pystyssä. Ja kyllä, tilastojen mukaan ei riskiryhmäläinenkin voi sairastua vakavasti, mutta se on tilastojen mukaan erittäin harvinaista. Voit myös jäädä auton alle kävelyllä käydessäsi.

Olen korkeakoulutettu, käymme leikkipuistoissa ja äsken olimme kahvilassa (ulkona). Käyn lenkillä ja portaissa. Kaupassa en käytä hanskoja ja lapset käyvät hoidossa. En edes harkitse heidän pois ottamistaan. Ja pääsiäiseksi ajattelin vuokrata mökin Uudenmaan sisältä, että päästään kotoa pois.

Hei, minäkin olen korkeakoulutettu enkä ymmärrä asennettasi. Et ilmeisesti seuraa maailman tapahtumia, muuten tuota tietämättömyyttä on vaikea selittää.

Vierailija
70/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas oli kaverit olleet baarissa, koska pakko päästä tuulettamaan päätä, muuten ei kestä, viikko oltu etänä ilman et nähty ketään, paitsi Ninnin kanssa kahvilla, Mimmin kanssa lenkillä ja Sannin kanssa nähty muuten vaan, ai niin ja 10 muuta, mutku pää hajoo jos ei oo koko ajan jonkun kanssa.

Minusta tuntuu, etten oikeasti välitäkään näiden ihmisten seurasta yhtään. Niiden toiminta ja jutut tuntuu niin turhalta tässä tilanteessa.

Tämä on juuri otollista aikaa karsia tuollaiset ihmiset omasta elämästä. Sellaiset, jotka paljastavat idioottimaisuutensa, itsekkyytensä ja lapsellisuutensa tai jotka vievät vain energiaa ja aiheuttavat ahdistusta. Ehkä nuo piirteet eivät ole aiemmin tulleet niin selkeästi esiin tai ne eivät ole häirinneet normaalitilanteessa.

Pitkään olen miettinyt välien viilentämistä erääseen perhetuttuun. Nyt ei tarvitse enää miettiä. Helpotti henkisesti!

Vierailija
71/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Kaveri ehdotti kalsarikännien vetämistä, kun baariin ei voi mennä. Olen ollut kotona 2 vkoa kaupassakäynti poislukien ja kaveri käynyt töissä joka päivä. Hänellä olisi aika suuri riski tuoda tartunta meille. Sukulainen tarjoutui tuomaan meille hengitysmaskit - ehkä parempi ilman niitä kuin lähikontakti + tartuntavaarat? Lapsen kaveri pyytänyt ulos, tinder-tuttavuus pyytänyt tapaamiseen luokseen koska baarissa olisi isommat riskit ym.jne. Voin vaan kuvitella, kuinka paljon leväperäiset ja ymmärtämättömät ihmiset tätä levittää.

Mun melkein 50v. naapuri päätti vetää perjantaiksi oikein äijien kotibaaribileet tälleen koronan kunniaksi. Luurit kuumana kaverit soitteli kännissä toisilleen, että tuu tänne, tuu tänne.

Kuuntelin äijäbileitä kolmeen asti ja soitin poliisit paikalle. 

Tässä asunnossa asuu pääasiassa vanhempaa väkeä, minä tälleen nelikymppisenä lienen sieltä nuorimmasta päästä. Eli riskiryhmää paljon!

Vierailija
72/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen järkyttynyt siitä kuinka moni koulutettu ja yleensä yhteiskunnallista vastuuntuntoa osoittava kaverini käyttäytyy täysin välinpitämättömästi ja itsekkäästi tämän pandemian keskellä. Käydään kävelytreffeillä, kyläillään, eikä saliharrastustakaan ole tietenkään voinut lopettaa, kun jumpalle on katos niin kiva mennä! Yksikin tuttava selitti mulle puhelimessa juuri kuinka "varmaan jo heinäkuussa onnistuu mun ja Peran suunniteltu matka Italiaan". Meinasin huutaa, että herää! Koko maa on katastrofaalisessa tilassa, ihmisiä tänäänkin kuollut 900 ja sä suunnittelet kivaa pikku kesälomaa Toscanan auringon alle.

Tämä kriisitilanne saa kyllä todella näkemään ihmisten todelliset luonteet ja joko itsekeskeisyyden tai aidon yhteiskunnallisen vastuunkannon. On helppoa sanoa puolustavansa ihmisoikeuksia, välittävänsä heikoimmista jne. kun ei oikeasti tarvitse luopua mistään omista mukavuuksistaan. Tosipaikan tullen nämä arvot ovatkin sanahelinää.

Näinhän se monella menee, valitettavasti. Aito empatia puuttuu. Tehdään jotain vain, jos saadaan siitä itse välitön palkkio joko suoraan itselle tai välillisesti läheiselle. Itsekkäimmät ajattelee vain itseään.

Tosi moni puhuu kauniita ja saattaa ehkä heittää vähän rahaa keräyksiin. Vähän sama kuin se, että odotetaan puolisolta uskollisuutta,  mutta itse saa pettää ihan vähäsen vaan, kun ei se ole niin justiinsa.

Vierailija
73/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ap:n kaltaisten väärinymmärtäjien takia Yhdysvalloissa alettiin puhumaan sosiaalisen etäisyyden sijaan fyysisestä etäisyydestä.

Virus ei tartu niin helposti ulkotiloissa. Nyt on kivan tuulista, joten ihan hyvin voitte tavata tuttuja vaikka puistossa ja pitää kaksi metriä väliä. Keuhkot vahvistuu, kun pitää huutaa että toinen kuulee! Tätä tilannetta voi jatkua vielä monta kuukautta.

Vierailija
74/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on huolestuttaneet monen sairaalassa työskentelevän kaverin puheet siitä, että on ihan sama käykö baarissa, kun töistä sen coronan kuitenkin varmemmin saa.

APUA! Sinne vaan tartuttamaan baariin porukkaa. Alkaa olla melko selvää, miksi musta surma ja espanjantauti levisivät niin helposti.

No toisaalta, kun katsoo mikä porukka meiltäkin lähti yläasteelta ja lukiosta kohti sairaanhoitajan ja lähihoitajan opintoja... :/ 

Vierailija
75/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua on huolestuttaneet monen sairaalassa työskentelevän kaverin puheet siitä, että on ihan sama käykö baarissa, kun töistä sen coronan kuitenkin varmemmin saa.

Minäkin teen töitä ihmisten parissa ja pidän erityisen tärkeänä että eristän nyt itseni vapaa-ajalla muilta ihmisiltä kuin perheeltäni. Ajattelen tuon just toiste päin, että koska minulla on iso riski saada tartunta, minun on pidettävä huoli etten levitä sitä tietämättäni muihin.

Noh, baarit ei kyllä kuulu muutenkaan elämääni...

Minä asun yksin ja olen tehnyt etätöitä vuosikausia. Elämäni ei ole juuri muuttunut miksikään koronan takia, koska olen muutenkin kotihiiri, joka käy vain kaupassa. Olen jättänyt kauppakeskukset nyt väliin, samoin kirjaston ja kirpparit.

Sosiaalisten kontaktien vähyydestä huolimatta pidän hengityssuojaa ja sormikkaita kädessä aina, kun käyn kaupassa tai apteekissa, koska en halua tietämättäni sairastuttaa muita.

Just kävin Postissa hakemassa lähetyksen ja kassahenkilö sanoi, että tarvitsisi itsekin kohta hengitysmaskin, kun ihmiset pärskivät ja yskivät päin täysin rajattomasti. 

Vierailija
76/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyttään ikkunasta missä näkyy ulkoilevia porukoita, äskenkin 3 aikuista yhdessä! Ollasn oltu lasten kanssa sisällä viikon verran palstan ohjeiden mukaan ( ei saa mennä ulos, vältettävä kontakteja). Aikuiset ihmiset ja mummot eivät osaa lukea?kyllä lapsetkin haluaisivat vaikka pyörälenkille, mutta ulkona kulkee muitakin ja 5 m turvaväli on mahdottomuus.

Vierailija
77/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Kaveri ehdotti kalsarikännien vetämistä, kun baariin ei voi mennä. Olen ollut kotona 2 vkoa kaupassakäynti poislukien ja kaveri käynyt töissä joka päivä. Hänellä olisi aika suuri riski tuoda tartunta meille. Sukulainen tarjoutui tuomaan meille hengitysmaskit - ehkä parempi ilman niitä kuin lähikontakti + tartuntavaarat? Lapsen kaveri pyytänyt ulos, tinder-tuttavuus pyytänyt tapaamiseen luokseen koska baarissa olisi isommat riskit ym.jne. Voin vaan kuvitella, kuinka paljon leväperäiset ja ymmärtämättömät ihmiset tätä levittää.

Nuo muut ymmärrän. Mutta jos toinen tuo sinulle pihalle hengitysmaskin. Ojentaa sen nopeasti ja otatte heti 2m etäisyyden, niin kyllä se riski on todella pieni että virus tarttuisi ulkoilmassa.

Ihan samalla tavalla voi edelleen postia hakiessa vaihtaa pari sanaa naapurin kanssa, pitäen fyysisen etäisyyden. Sen sijaan vierekkäin lenkki kaverin kanssa pitkän matkan ajan on jo riski, sillä siinä ei mitä todennäköisimmin pystytä pitämään etäisyyttä.

Jos sillä sukulaisella on korona, niin ne virukset tarttuu hänen käsistä ja hengityksestä kyseisiin maskeihin, joista ne tarttuu mun käsiin. Voin ihan hyvin sitoa huivista tai paidasta kasvoille suojan, johon ei ole kukaan koskenut ja välttää tämän riskin.

Vierailija
78/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juurihan te toisessa keskustelussa symppasitte sitä että naisen mies kävi salilla. Miehille ette taaskaan aseta mitään rajoja, mutta naisilta vaaditte tietysti vaikka mitä. Herätys taas.

Vierailija
79/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, tätähän se on. Eihän siitä ole mitään hyötyä ettei nähdä kahviloissa, ravintoloissa, toisen kotona yms. jos kuitenkin nähdään face to face vaikkapa juuri sillä kävelyllä.

No onhan siinä kävelylenkissä se hyöty kahviloihin ja ravintoloihin verrattuna että kahviloissa ja ravintoloissa on yleensä samanaikaisesti enemmän porukkaa paikalle kokoontuneena (muut asiakkaat). 

THL:n sivuilla puhutaan sosiaalisten kontaktien vähentämisestä, ei välttämisestä. Siellä kehotetaan välttämään ihmisjoukkoja ja tungoksia sekä pitämään metrin väli kanssaihmisiin. Meillä ei vielä ole ulkonaliikkumiskieltoa tai kieltoa olla tekemisissä muiden kuin samassa taloudessa asuvien kanssa.  Suuressa firmassa työskentelevä useita joukkuelajeja harrastava useamman lapsen isä toimii tämänhetkisen ohjeistuksen mukaan ihan oikein jos nyt sosiaaliset kontaktit rajoittuvat omaan perheeseen ja vaikka parin kaverin tapaamiseen yksittäin kävelylenkin muodossa.

Huomaan että osan mielestä mitkään muut kuin äärimmilleen viedyt varotoimenpiteet eivät ole hyväksyttäviä. Välit ystäviin ja perheenjäseniin ovat katkolla, roskapussin vieminen aiheuttaa ahdistusta ulkona kävelevistä kaveruksista puhumattakaan. Ei nähdä eroa kävelylenkin ja ravintolassa käymisen kanssa. Tuossa kohtaa kannattaa miettiä, että ovatko omat pelot saaneet jo vähän turhankin suuren jalansijan ajattelussa ja että onko oma toiminta tai muiden paheksuminen enää tarkoituksenmukaista.    

Vierailija
80/185 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nöen huvittavana tämän että moititaan jos ihmiset käyvät esim. parin tietyn, läheisimmän ystävän kanssa ulkona kävelytreffeillä pitäen huolta ettei ihan lähekkäin olla. Samaan aikaan kukaan ei sano mitään vaikka lapset juoksee ulkona koko ajan isoiss akaveriporukoissa. Juuri aamukävelyllä koiran kanssa katselin kun 6 lasta puistossa leikki keskenään, kaksi kuskasi pyörän tarakalla kahta muuta eli ihan liki toisiaan olivat...

ja sitten itketään kun aikuiset ihmiset eristäytyvät muutoin mutta haluavat nähdä perusterveenä yhtä7kahta ystäväänsä jotka myös muutoin eristäytyneet täysin. Ihanku siinä ketään altistuisi, jos molemmat osapuolet on eristäytyneet kotiin mutta näkevät ulkona välillä toisiaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä