Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te ihmiset meinaatte pärjätä lomautuksen/työttömyyden kanssa? Laskin että käteen tulisi ainkin 500 € vähemmän.

Vierailija
27.03.2020 |

Ehkä asumistuki kompensoisi muutamalla kympillä mutta kuitenkin. Todella pieni summa! Olen kriittisellä alalla itse töissä joten ei vielä pitkään aikaan tule mitään lomautuspuheita mutta ei sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus tulee olemaan kun kunnat köyhtyy. Vielä on onneksi muutaman kuukauden tilin puskurkin.

Kommentit (135)

Vierailija
61/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei autoa, ei maksavia harrastuksia, ruokaa teen itse ja kerralla useammaksi päiväksi, vaatteita ostan vain tosi tapeeseen, en polta, alkoa käytän minimaalisen vähän, baareissa en käy koskaan, ihan ok näin pärjää.

Vierailija
62/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on reilusti sitä puskurirahastoa. Voin olla vaikka eläkeikään asti lomautettuna tai työttömänä niin ei tule hätää (eläkkeeseen ehkä vähän vaille 10v).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muutenkin niin pieni palkka että ei tunnu missään.

Vierailija
64/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ansiosidonnaista työttömyysturvaa pitempään odotteleva joutuu pettymään karvaasti. Rahat ovat loppu ihan kohta. Vuoden määrärahat käytetty vuoden ensimmäisellä kvartaalilla.

Lähempi totuus voi olla, että tulot eivät vähene +500 euroa, vaan tulot ovat 500 euroa.

Vierailija
65/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä helvettiä, korona ollut kuukauden ja nyt jo itketään ja valitetaan ettei rahat riitä, miten se on mahdollista.....

Vierailija
66/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen iloinen et olen siivooja, siivoojalle töitä riittää, riippuu tietenkin et missä kun paikkoja suljetaan, mut toistaiseksi on töitä jos tulisikin et osa aikaistettaisiin niin ei paljon taloutta kaada vaikka vuokraakin korotettiin, mut jos nyt irtisanottaisiin niin uskoisin et vaikka joutuisi olemaan työtön niin ei niin hirveästi vaikuta talouteen, uskon myös et kun tätä siivouskseen liittyvää kokemusta kertynyt et töitä löytyy vaikka ei olisikaan kokoaika töitä

Vierailija
67/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä helvettiä, korona ollut kuukauden ja nyt jo itketään ja valitetaan ettei rahat riitä, miten se on mahdollista.....

Rikkaat itkee ja valittaa, et ounou ei saa sitä 2000-5000 tonnia kuussa:D ou nou ei pysty käymään kampaajalla/jalkahoidossa yms

On se rikkaiden ja hyvätuloisten (entisten) elämä niin rankkaa, ou nou joutuu syömään jopa eineksiä kun ei rahat riitä joka päiväiseen tai viikkoiseen ravintolakäyntiin, tosin ravintolat suljettu

Vierailija
68/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nyt on huono aika olla liitossa, liiton rahat loppuvat ja hakemukset ruuhkautunut niin et päivärahat yms ei tuu ajallaan, uutisessa oli juttua et pahimmallaan menee kuukausia

Onneks en ole liitossa kelalta saa nopeammin

Vierailija
69/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään kaikilla menee hyvin vaikka työt loppuisi. Eihän tässä mitään hätää sitten ole :). Mitähän ihmettä mediassa väitetään, että tulee toimeentulo-ongelmaisia perheitä paljon koronan myötä. Kannattaisi lukea tätä palstaa niiden toimittajien. 

Vierailija
70/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on asiat hyvin, olen kassan jäsen ja puoliso on töissä eikä mitään lomautuksia näkyvissä. Ansiosidonnainen näyttäisi olevan 1500€ paikkeilla ja siitä menee max 10% veroa, luultavasti vähemmänkin nyt kun koko vuoden tulot tippuvat. (Pienillä tuloilla tuo veroproggressio on todella jyrkkä.) Töissä ollessa olen saanut vaihdellen 2000-2200€ nettona, ylityötilanteesta riippuen. Toki tuo käteen jäävä raha pienenee, mutta myös työmatka-ajot jää pois ja työpäivän aikana syöminen, mikä on minulla maksanut 5-8€. 

Mies tekee etätöitä ja ehdin jo luulla että ruokakuluissa tulee säästöä kun jää se päivittäinen 10€ lounas pois. Nyt kuitenkin näyttää siltä että ruokaan on mennyt ihan hirveästi, mies on kantanut sitä kaksin käsin kotiin. Nyt on onneksi sairaana eikä pääse kauppaan, ehkä tämä tästä helpottaa ja päästään syömään kaappia tyhjemmäksi.

Meillä on mennyt ruokaan hävyttömän paljon, varmaan 800€/kk ja se on kahdelta aikuiselta kyllä vähän yläkanttiin. Tuossa on karsimisen varaa jos tarvetta on. Pärjätään säällisesti kyllä pelkällä miehenkin palkalla, nämä minun tulot on ollut vähän sellaista ylimääräistä joka on mennyt osin säästöön ja osin turhan leveään elämään.

Vierailija
71/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön ja käteen jää noin tonni vähemmän kuin työssä ollessa. Palkka ei ollut iso eli nyt pihistellään kaikesta. Tulen toimeen ja laskut hoituu mutta säästöistä joutuu ottamaan heti kun johonkin tarttee enemmän rahaa. Ja tietenkin niitä tarpeita tulee kerralla useampi, joten mun säästöt alkaa olla käytetty 😮

Töitä tarttis löytää mutta tilanne on heikko. Kuten kaikilla muillakin. En ole enää nuori ja fyysisiä vammoja löytyy joten fyysinen työ ei käy.

Vierailija
72/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Been there, done that.

Olin aikaisemmin töissä firmasa, jossa ehdin käydä läpi 10 yyteet, ennen kuin kyllästyin touhuun ja käskin irtisanomaan itseni. Useista lomautuksista selvisin ansiosidonnaisella, säästöillä ja säästämällä. Vedin kulutukseni minimiin, en käynyt missään, elin superpihisti. Ja olin siis elänyt tarkasti jo ennen näitä lomautuksiakin, en törsännyt ja velat oli kaikki maksettu. Pakollisista menoista kannattaa miettiä tarkasti, mitkä menot ovat oikeasti loppupeleissä pakollisia. Esim. lehtitilaukset, salijäsenyydet ja netflixit voi hyvin lopettaa.

Vierailija
73/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon lähtökohtaisesti säätänyt menoni niin, että kuukaudessa menee säästöön ainakin noin 500€ ja jos pihistelen niin enemmänkin jää kaiken pakollisen jälkeen. Olen kriittisellä alalla töissä, joten työttömyys ei tosin uhkaa. Jos sattuu, että kuolen, arkkurahat löytyvät tililtä.

Vierailija
74/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä tule kulutettuakaan, kuten 1 jo sanoi. Ruoka, vesi, vastike ja sähkö ovat ainoita menoja. Mulla on tilillä säästössä 20 000 euroa puskuria. Aina välillä joku pankkivirkailija soittaa ja maalailee uhkakuvia siitä, kuinka häntä pelottaisi pitää noin paljon rahaa käyttötilillä ja ratkaisuksi tarjoaa pankin rahastoa, jossa on käsittämättömät hallinnointikulut ja kaikki raha pankin omissa osakkeissa. Nyt olen ihan onnellinen, että säästin tuon rahan puskurina, tuolla pärjää vuoden päivät ilman mitään tuloja tai tukiaisia jos tarvitsee. Tukeenhan olisin oikeutettu jos nyt jäisin syyttäni työttömäksi, mutta ei tuki varmaan tänä päivänä tule tilille ihan parin viikon odottelulla hakemuksen laittamisesta, joten sen varassa ei kannata olla.

Vierailija
75/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään pelkillä säästöilläni ainakin 1,5 vuotta, vaikka rahaa ei tulisi mistään.

Työtön olen nyt ja karenssissa kesäkuuhun asti, koska irtisanouduin itse. (lue: työnantaja lupasi eropaketin jos lähden tai vaihtoehtoisesti yt, koska ikäni vuoksi haluttiin eroon.).

Pienet on pakolliset menot. Pärjään vuokrineen noin 800 eur kk. Jos siis lopetan kaiken ei-pakollisen, joihin nyt menee parisataa kk lisää. Vielä en ole sitä tehnyt, mutta harkitsen. Velkaa on vain muutama tonni, sijoituksia noin 12000 euroa.

Jos ja kun tämä koronahomma loppuu, saatan häipyä pois maasta, koska ikäsyrjintää ei ole kaikissa maissa, ja olen täysin työkuntoinen. Nyt ei oikein voi muuta tehdä kuin opiskella ja silloin tällöin yrittää jotain työpaikkaa

Vierailija
76/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on asiat hyvin, olen kassan jäsen ja puoliso on töissä eikä mitään lomautuksia näkyvissä. Ansiosidonnainen näyttäisi olevan 1500€ paikkeilla ja siitä menee max 10% veroa, luultavasti vähemmänkin nyt kun koko vuoden tulot tippuvat. (Pienillä tuloilla tuo veroproggressio on todella jyrkkä.) Töissä ollessa olen saanut vaihdellen 2000-2200€ nettona, ylityötilanteesta riippuen. Toki tuo käteen jäävä raha pienenee, mutta myös työmatka-ajot jää pois ja työpäivän aikana syöminen, mikä on minulla maksanut 5-8€. 

Mies tekee etätöitä ja ehdin jo luulla että ruokakuluissa tulee säästöä kun jää se päivittäinen 10€ lounas pois. Nyt kuitenkin näyttää siltä että ruokaan on mennyt ihan hirveästi, mies on kantanut sitä kaksin käsin kotiin. Nyt on onneksi sairaana eikä pääse kauppaan, ehkä tämä tästä helpottaa ja päästään syömään kaappia tyhjemmäksi.

Meillä on mennyt ruokaan hävyttömän paljon, varmaan 800€/kk ja se on kahdelta aikuiselta kyllä vähän yläkanttiin. Tuossa on karsimisen varaa jos tarvetta on. Pärjätään säällisesti kyllä pelkällä miehenkin palkalla, nämä minun tulot on ollut vähän sellaista ylimääräistä joka on mennyt osin säästöön ja osin turhan leveään elämään.

Tarkista vielä tuo veroprosentti. Minulla se on ainakin 25, vaikka ansiosidonnainen on hieman pienempi.

Vierailija
77/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoaikanyt kirjoitti:

Siis nyt on huono aika olla liitossa, liiton rahat loppuvat ja hakemukset ruuhkautunut niin et päivärahat yms ei tuu ajallaan, uutisessa oli juttua et pahimmallaan menee kuukausia

Onneks en ole liitossa kelalta saa nopeammin

Liitosta ei saa ansiosidonnaista vaan kassasta. Suurin osa kassan varoista tulee valtiolta. Samoin Kelan rahat tulee valtiolta. Siinä sinulle pähkäiltävää.

Se mitä valtio tekee asian suhteen jää nähtäväksi. Lyhyellä aikavälillä tietysti lisää valtionvelkaa ja maksetaan mitä pitää. Pitkällä aikavälillä säästöjä ja leikkauksia valtion tukeen. Rautalangasta vääntäen - koskee myös sinua.

Vierailija
78/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei vielä edes olla lomautettu, mutta koronatoimien vuoksi palkka minulta tippunut 1500e/kk:ssa. Ja meillä taloudessa yhteensä tippunut 3500 eurolla kuussa bruttotulot. Vielä palkkaa saadaan sen verran, että lainat saadaan maksettua. Jos lomautetuksi joutuisi ja saisi vain työmarkkinatuen niin en saa lainoja maksettua.. tuolloin olisi luovuttava toisesta autosta ja haettava pankista lykkäystä asuntolainan maksulle. Veroprosenttia voisi myös laskea pienentyjen tulojen myötä, jotta saa enemmän rahaa käteen.

Ahdistaa kovasti tämä rahatilanne nyt kun alkoi jo ilman lomautusta näkymään palkassa että neljäsosan menetti heti kun rajoitustoimet käynnistyivät. Säästöjä toki kertynyt jonkin verran kun normaalitilanteessa palkasta aina jää rahaa yli.

Miksi et ollut työttömyyskassan jäsen? Silloin saisit edes ansiosidonnaista.

Työttömyyskassan jäseniä olemme, mutta valitettavasti liityimme vasta joulukuussa eli se 26 viikon ehto ei täyty. Olemme alalla töissä, jossa työtä pitäisi riittää joten työttömyyskassaan liittymisen kanssa ei ollut kiirettä valmistumisen jälkeen.. nyt kyllä harmittaa. Töitä taas varmasti on, kunhan rajoitustoimet puretaan. Mutta se ei auta tämänhetkiseen tilanteeseemme.

Ai hitto , joulukuussa liityitte. . .

Eiköjoidenkin  työssäoloehtoa laskettu Korona-kriisin vuoksi 13 viikkoon?

Työssäoloehto on 13 viikkoa niissä työsuhteissa jotka ovat alkaneet v 2020?

Vierailija
79/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on ilmeisesti aika isoja ja hienoja asuntoja / taloja joista on paljon velkaa. Silloin on vaikeaa jos tulot tippuvat. Paljonkohan nykyään on keskiverto neliömäärä per henkilö?

Vierailija
80/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullahan on yli 6k/kk palkka. Hyvä, että keräsit puskuria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan