Miten te ihmiset meinaatte pärjätä lomautuksen/työttömyyden kanssa? Laskin että käteen tulisi ainkin 500 € vähemmän.
Ehkä asumistuki kompensoisi muutamalla kympillä mutta kuitenkin. Todella pieni summa! Olen kriittisellä alalla itse töissä joten ei vielä pitkään aikaan tule mitään lomautuspuheita mutta ei sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus tulee olemaan kun kunnat köyhtyy. Vielä on onneksi muutaman kuukauden tilin puskurkin.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Lomautettuna käteen tulee 2000 e vähemmän kuin töissä. Ansiosidonnainen on olematon verrattuna palkkaani.
Pitkittyessään lomautus tuhoaisi elämäni koska pakolliset menot on suuret, mutta onneksi näkyvissä max. 3 kk ja sen ajan pärjään lyhennysjouston ja säästöjen ansiosta.
Samikset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kertakaikkiaan ymmärrä, miksei joku liity työttömyyskassaan. En itsekään kuulu liittoon, mutta työttömyyskassaan kuulun ja maksaa huimat 6 e kuukaudessa, on vielä verovähennyskelpoinen eli todellinen kulu joku 4 e kk.
Missä kassassa on noin pieni maksu?
JATKK
Omat puskurini on jo käytetty edellisten hallitusten päätösten takia. Talo ollut jo vuosia myynnissä ja elatusmaksutkin juoksee vaikka maksukykyä ei ole. Lastenvalvojan mielestä kohtuullista, vaikka onkin suoraan lapsilta pois, kun emme voi enää säästää mistään (ovat siis puoliksi luonani).
Eli lomautus/irtisanominen tarkoittaa, että koti menee alta enkä voi enää ottaa lapsia luokseni. Siispä kelan elätiksi tai ikiuneen ovat vaihtoehtoni. Kelan elättinäkään kaupungin vuokra-asunnossa ei ole varaa ottaa lapsia luokseni, koska etävanhempana heitä ei huomioida tuissa. Eli käytännössä ikiuni on ainoa järkevä vaihtoehto töiden loppuessa.
Päiväraha nettona 900e. Ikinä ei ole tili nollilla. Toki mies löytyy mutta eipä tuo yli 1000e saa juuri koskaan.
Saan saman verran nyt työttömänä kun sain töissä ollessa, kun vähennetään palkasta bensaan kuluva osa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla pieneni nettotulot n. puolella, jos vertaan ns. hyviin kuukausiin.
Tein ja toivoakseni vielä joskus teen työtä tuntipalkalla, mutta kuitenkin täysipäivästä viikkoa (37,5 h + lauantailisät).
Välillä käteen jää yli 2000 €, huonoimpina kuukausina n. 1600 €.
Tulen saamaan n. 1100 €/ kk ansiosidonnaista.
Mikäli tilanne jatkuu, tulen samaan n. 550 € asumistukea, joten yhteen laskien saman verran kuin ns. huonoina kuukausina töissä ollessa.
Hyvinhän sulla pyyhkii. Mun 3kk tulot. Kiitos kela 🥰
Onneksi kirkko jakaa hätä-apua.
helposti. takaisinsijoitan pääomatuloista vain vähän vähemmän.
Kiinnnostaisi tietää, miten lomautetut ovat pärjänneet viime viikot? Onko asuntolaina laitettu lyhennysvapaalle ja säästöt otettu käyttöön? Vieläkö joku on saanut päivärahojaan? Katsoin, että YTK:ssä käsitellään parhaillaan 7.4. saapuneita ensihakemuksia ja jono on 27 päivää!
Olin opiskelija ennen lomautustani. Palaan siis vanhoihin kulutustottumuksiin. En käy koskaan missään ja ostan vaan halvinta ruokaa mahdollisimman harvoin.
Mihin teillä menee rahaa? Eihän tässä kotona ollessa saa rahaa mihinkään kulumaan. Ruokakauppaan saa 100€ viikossa menemään jos oikein yrittää tuhlata.
Olen pitkäaikaistyötön, työmarkkinatuki + asumistuki nettona 850 euroa kuussa. Siitä vuokra vie yli kuusisataa. Säästöjäni tässä syön. Kun ne loppuu niin sitten varmaan toimeentulotukea, kunnes pääsen eläkkeelle. Jollei siis niin käy että onnistuisin vielä työllistymään, mutta taitaa näin 57-vuotiaana olla aika vähissä toivo jo.
Meidän työpaikalla käskettiin (pyydettiin) ottamaan lomapäiviä nyt 20% työajasta kahden kuukauden ajan. Tulotaso ei ole siis toistaiseksi laskenut. Nettopalkkani on 1700, joten se ei voi hirveästi enää siitä pienentyä. Asun halvalla ja nyt korona-aikana ei tule kaytyä missään tai ostettua mitään. Työpaikka ei tiettävästi voi mennä alta koska allekirjoitin alkuvuodesta uuden vuosisopimuksen. Neljä työkaveria sai jo potkut, harmittaa ja pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin teillä menee rahaa? Eihän tässä kotona ollessa saa rahaa mihinkään kulumaan. Ruokakauppaan saa 100€ viikossa menemään jos oikein yrittää tuhlata.
Eniten menee vuorkaan. Sitten tietysti sähköön ja sen peijakkaan siirto vasta kallista onkin.
Nettiyhteyteen ja puhelinlaskuun jonkin verran. Joskus pitää hankkia joku vaatekin, vaikka totta kyllä että ne kotona ollessa kuluvat paljon vähemmän. Ennen työhaastatteluja käyn leikkauttamassa hiukseni. Lääkekuluja onneksi ei ole, mutta hammaslääkärissä on käytävä, ja koska julkiselle on niin vaikea päästä, olen alentunut käyttämään yksityistä. Joskus on mentävä jonnekin bussilla.
Olihan tuo pohdinnan paikka ja kävin koko alkuvuoden menot noin suunnilleen läpi (mitä pystyi) ja katsoin mistä löytyisi tinkivaraa. Ensimmäisenä hämmästyin alkoholiin menevästä rahamäärästä, joka oli keskimäärin 90e viikossa. Onhan tuota viiniä tosiaan mennyt helposti aivan liikaa, mutten olisi arvannut sen maksavan sentään noin paljon. Tuosta on hyvä ainakin 2/3 karsia, joten saa riittää 1 viinipullo perjantaina ja 1 viinipullo saunaoluineen lauantaina. Meitä siis kaksi hlö taloudessa.
Toinen mikä on iso ja joka tosin automaattisesti vähenee, on ravintoloissa syöminen. Siihen meni itseltäni 10€/arkipäivä, kun kävin töissä lounaalla. Tietenkin ruokaa joutuu ostamaan enemmän kotiin, joten aivan noin suuri itse säästö ei ole, mutta selvä säästö kuitenkin.
Kolmas iso meno oli mukamas satunnaiset hankinnat. Siis milloin mitäkin. Tänäkin vuonna on tullut ostetuksi 1000€ televisio, 800€ puku, 350€ tietokoneen näyttö, 500€ urheilukello jne. Lähes koko ajan on muka joku "pakollinen" hankinta tehtävänä. Pelkästään se että on haettu Tokmannilta haravaa, pensassaksia ja muuta puutarhasälää, on maksanut 150€. Näistä tällaisista mikään ei oikeasti ole mitään pakko pakkoa. Tein periaatepäätöksen, että mitään ns. hankintaa en nyt lomautuksen aikana tule tekemään. Vain oikeasti aivan pakolliset asiat hankitaan, jos ilman ei tule toimeen.
Alle 1800 brutto "töitä" tekevä Helsingissä ja yksin 700 vuokra-asunnossa asuva ei menetä netto tuloina mitään.
500 netto lapasessa vuokran, lääkkeiden, kotivakuutuksen ja sähkön jälkeen, kävi töissä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Siis ruokaan 400 kuussa?!
Jää sit stadissa satku työttömyyskorvauksesta bussikorttiin ja puhelimeen & nettiin.
Hups!
Ei ookkaan enää mitn mihinkään muuhun.
Ostat takin, niin 50e max saa enää ruokaan viikossa mennä...
Vierailija kirjoitti:
Kiinnnostaisi tietää, miten lomautetut ovat pärjänneet viime viikot? Onko asuntolaina laitettu lyhennysvapaalle ja säästöt otettu käyttöön? Vieläkö joku on saanut päivärahojaan? Katsoin, että YTK:ssä käsitellään parhaillaan 7.4. saapuneita ensihakemuksia ja jono on 27 päivää!
Tuo 27 päivää on sentään alle kuukausi kun jossain aluksi maalailtiin uhkakuvia, että kestää kuukausia ensimmäisen hakemuksen käsittely.
Hyvin, ihan kuten tähänkin asti. Ulosotto vaan jää nyt nuolemaan näppejään.
YTK maksu on 92€/vuosi.