Miten te ihmiset meinaatte pärjätä lomautuksen/työttömyyden kanssa? Laskin että käteen tulisi ainkin 500 € vähemmän.
Ehkä asumistuki kompensoisi muutamalla kympillä mutta kuitenkin. Todella pieni summa! Olen kriittisellä alalla itse töissä joten ei vielä pitkään aikaan tule mitään lomautuspuheita mutta ei sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus tulee olemaan kun kunnat köyhtyy. Vielä on onneksi muutaman kuukauden tilin puskurkin.
Kommentit (135)
Ainakin toistaiseksi maksetaan työttömyyskorvausta. Varmaan sillä ja jos nekin loppuu, säästöillä.
Tällä hetkellä töitä on enemmän kuin normaalisti, palkka kyllä sama.
En ole edes miettinyt. Työt loppui heti koronan tultua, mutta päivärahaa saan ja kuten ylempänä jo sanottiin, niin eihän tässä edes kuluta mitään, kun kotona vain on.
Mulla on lainassa lyhennysjousto, jonka turvin voin maksaa lainasta pelkkiä korkoja n. kaksi vuotta. Sillä tuo jo kuitattu.
Saan yhteensä 1100e käteen + sähkö + vesi + kotivakuutus + lääkkeet. Vuokraan menee 600 ja asun alivuokralla kämppiksen luona.
- En ole koskaan oppinut tilaamaan ruokaa tai syömään toisen ihmisen tekemää ruokaa ja olen hyvä kokkauksessa ja matematiikassa joten safkaan menee se 200-300 kuussa riippuen vähän mitä syön
- En omista autoa tai muita kalliita harrastuksia, pk-seudulla pääsee julkisilla tosi hyvin
- En esim käytä mitään suoratoistopalveluita vaan waretan ja rippaan kaiken
- Alkoholia juon vähän, mutta nekin vähät tilaan saksasta, tai kun kaverin kautta saan ilmaislippuja laivalle, niin käyn santsaamassa virosta. Teen myös itse kotiviiniä jolla vetää perseet alle eurolla ilta. Baariin jos menen niin otan aina taskumatin punttiin ja maksan yleensä vain sisäänpääsymaksun
Kiinteitä kuluja ovat matkakortti, salikortti ja kännykkälasku (50+20+30e/kk).
Täytyy hakea lyhennysvapaata, jos tiukka paikka tulee.
Suu säkkiä myöden, ei tässä muu auta.
Pienet pakolliset kulut, asunto velaton. Ei hätää.
Pienet kulut, velaton asunto, idioottivarmasti työlliistävä ala.
Minä olen työskennellyt viimeiset 10v pätkätöissä. Eli elänyt jatkuvassa epävarmuudessa. Koskaan mikään ei ole riittänyt kun tulevaisuus on aina yhtä epävarma ja täytyy varautua siihen että työtä ei ole. Joten olen tottunut tähän epävarmuuteen, sinnittelyyn ja tinkimiseen mikä nyt monia kohtaa ja oppinut kaikesta huolimatta nauttimaan elämästä. Oikeastaan on vain helpotus se, että en ole nyt tämän asian kanssa yksin, vaan yhtäkkiä on tukea ja ymmärrystä sille että epävarmuus kuormittaa. Olen myös menettänyt koronan tähden töitä, mut ei ahdista yhtään kun kerrankin se on tosi ymmärrettävää, ei minun syyni tai huonouteni.
Hyvä kysymys. - Itse erehdyin valmistumaan ny maaliskuussa, monen vuoden opiskelun jälkeen. Viikon päästä iski corona tunnetuin seurauksin ...Isompia sääsöjä minulla ei ole. Töitä en ole saanut toistaiseksi. En ole eläessäni ollut työtön.... Asumistukea käsittääkseni ainakin voin saada, vaan mitä muuta? No onneksi ei ole muita elätettäviä ja töiden perässä olen valmis kyllä muuttamaan kaemmaksikin...
Puskuri + viime hädässä sijoituksia voi myydä, noin 12k euron verran saan helposti rahaa käyttöön. Ei huoleta.
Itse peruin kaikki tv:n kanavapaketit, paitsi kolmen muun kaverin kanssa jaettiin Netflix neljään osaan, se ei maksa näin kuin nelisen euroa kuukaudessa. Sähköä olen ruvennut säästämään enemmän, vaikka kotona olenkin. Monen litran keittokattilasta helposti useamman päivän muonat ja puhelimesta netti pois. Sitä ei tarvita, kun olen muutenkin kotona netin ääressä. Lämmitystäkään hädin tuskin tarvitsee, sen verran lämpimät säät.
Sinkkutalous, kaikki kulut kuukaudessa n. 930 € (200 € ruokaan tässä mukana). Ansiosidonnainen ja asumistuki 1300 € netto. Säästöön joka penni, mitä jää yli. Kävellen joka paikkaan jos vain mahdollista, bussiliput minimiin.
Saan nyt lomautettuna 410€ vähemmän tilille. Kyllä me pärjätään silti kun nyt tehdään ruoat kaikki itse eikä ajella kuin kerran viikossa kauppaan eli ei tarvitse tankata vähän väliä. Katsoin myös että lapset pärjää nykyisillä vaatteillaan syksyyn saakka eli ei tarvitse tehdä hankintojakaan.
Aivan katastrofaalinen tilanne taloudellisesti kun nyt tuli lomautus, kun olisi saanut vielä ensi kuussa palkan olisi paljon helpompaa. Olen pitkän työttömyyden jälkeen saanut olla vasta neljä kuukautta osa-aikatöissä, ja piti maksaa isoja laskuja ensimmäisistä palkoista, seuraavasta ei olisi mennyt kuin normaalit peruslaskut, mutta nyt ei sitten taas oikein riitä niihinkään.
Näiden tilanteiden vuoksi ihmisellä kannattaa olla useamman alan ammattitaito. Mulla loppui yhden alan työt kokonaan (ravintola-), ja ensi viikolla aloitan toisella alalla (ns. "kriittinen" ala). Tehkää muut samoin, niin pienet pandemiat ei hetkauta taloutta.
Työelämä on sen verran pitkä, että hyvin ehtii opiskella pari kolme ammattia.
Ei ongelmaa, jo opiskeluaikana opin elämään 404 € kuukausisummalla, josta piti silloin maksaa vuokra, ruokaa yms. Eikä mitään opintolainaa tai pikavippejä halunnut ottaa. Silloin oppi elämään kekseliäästi vähillä tuloilla. Lomautuksen tai työttömyyden aikaan ottaisi vain samat elämänohjeet käyttöön kuin silloinkin. Elä tulojesi mukaan. Nykyinen asunto on maksettu, joten pystyisi elämään vaikka 400-600 €/kk tuloilla jos olisi ihan pakko.
Olen varautunut työttömyyteen vuodesta 2010.
Lomautettuna käteen tulee 2000 e vähemmän kuin töissä. Ansiosidonnainen on olematon verrattuna palkkaani.
Pitkittyessään lomautus tuhoaisi elämäni koska pakolliset menot on suuret, mutta onneksi näkyvissä max. 3 kk ja sen ajan pärjään lyhennysjouston ja säästöjen ansiosta.
No ei kai tässä rahaa mihinkään mene, kun ollaan vaan kotona. Itse olen ostanut viimeisen parin viikon aikana vain ruokaa ja bensaa. Ja bensaakin vain murto-osan normaalista, pääasiassa teen töitä etänä. Kaikki kulutus ihan minimissä.