Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te ihmiset meinaatte pärjätä lomautuksen/työttömyyden kanssa? Laskin että käteen tulisi ainkin 500 € vähemmän.

Vierailija
27.03.2020 |

Ehkä asumistuki kompensoisi muutamalla kympillä mutta kuitenkin. Todella pieni summa! Olen kriittisellä alalla itse töissä joten ei vielä pitkään aikaan tule mitään lomautuspuheita mutta ei sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus tulee olemaan kun kunnat köyhtyy. Vielä on onneksi muutaman kuukauden tilin puskurkin.

Kommentit (135)

Vierailija
81/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikoinaan ollut Kelassa töissä ja jos nyt tulee kenkää niin taidan hakea sinne takaisin :D puskurirahastoa on riittävästi ja onneksi ei miehen kanssa tartuttu kalliiseen talonrakennusprojektiin vaan jäätiin nykyiseen halpaan asuntoon asumaan.

Vierailija
82/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on asiat hyvin, olen kassan jäsen ja puoliso on töissä eikä mitään lomautuksia näkyvissä. Ansiosidonnainen näyttäisi olevan 1500€ paikkeilla ja siitä menee max 10% veroa, luultavasti vähemmänkin nyt kun koko vuoden tulot tippuvat. (Pienillä tuloilla tuo veroproggressio on todella jyrkkä.) Töissä ollessa olen saanut vaihdellen 2000-2200€ nettona, ylityötilanteesta riippuen. Toki tuo käteen jäävä raha pienenee, mutta myös työmatka-ajot jää pois ja työpäivän aikana syöminen, mikä on minulla maksanut 5-8€. 

Mies tekee etätöitä ja ehdin jo luulla että ruokakuluissa tulee säästöä kun jää se päivittäinen 10€ lounas pois. Nyt kuitenkin näyttää siltä että ruokaan on mennyt ihan hirveästi, mies on kantanut sitä kaksin käsin kotiin. Nyt on onneksi sairaana eikä pääse kauppaan, ehkä tämä tästä helpottaa ja päästään syömään kaappia tyhjemmäksi.

Meillä on mennyt ruokaan hävyttömän paljon, varmaan 800€/kk ja se on kahdelta aikuiselta kyllä vähän yläkanttiin. Tuossa on karsimisen varaa jos tarvetta on. Pärjätään säällisesti kyllä pelkällä miehenkin palkalla, nämä minun tulot on ollut vähän sellaista ylimääräistä joka on mennyt osin säästöön ja osin turhan leveään elämään.

Toki veroprosentti on yksilöllinen, mutta miten luulet 10 % riittävän? Mulla menee pienestä ansiosidonnaisesta 25 pinnaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään, jos käteen jäisi 500 e vähemmän. Olisi säästöjä kattamaan kuukausittain tuo erotus.

Minulla jää käteen 1500 e vähemmän. Ei riitä raha edes vaatimattoman perheasunnon vuokraan PK-seudulla. Tai riittää siihen, mutta laskujen jälkeen ei jää rahaa ruokaan.

Onneksi olen maksanut 20 vuotta kovaa veroa.

Vierailija
84/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin toistaiseksi maksetaan työttömyyskorvausta. Varmaan sillä ja jos nekin loppuu, säästöillä.

Tällä hetkellä töitä on enemmän kuin normaalisti, palkka kyllä sama.

Senhän piti olla niin että työttömät saa niin hyvin tukia ja rahaa etteivät viitsi tehdä töitä. Mikä on muuttunut, kaikki joukolla haukkumaan nyt työttömiä.

Nyt työttömien morkkaajat pääsevät vihdoinkin vuorostaan "makoilemaan kotona ja nauttimaan veronmaksajien rahoista" ! Oi onnea! 

Vierailija
85/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Työtön saa hyvät tuet, sitähän on vuosia jauhettu. Pitääkö elää yli varojensa, varautumatta työttömyyteen.

Työttömiä on kyllä haukuttu samanlaisesta tilanteesta mihin nyt palkkaa nauttineet joutuvat."

Juuri niin, joten suut kiinni.

Vierailija
86/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea muutosverokortti ja lähettää se Kelaan tai kassaan, niin saa pienemmän veroprosentin. Veroprosentti on 25, jos ei lähetä verokorttia.

Vierailija
87/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään, jos käteen jäisi 500 e vähemmän. Olisi säästöjä kattamaan kuukausittain tuo erotus.

Minulla jää käteen 1500 e vähemmän. Ei riitä raha edes vaatimattoman perheasunnon vuokraan PK-seudulla. Tai riittää siihen, mutta laskujen jälkeen ei jää rahaa ruokaan.

Onneksi olen maksanut 20 vuotta kovaa veroa.

Jos sulla ollut noin 5000-6000 euron bruttotulot aiemmin niin on se kumma ettei mitään ole jäänyt säästöön.

Vierailija
88/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, että miten pärjään jos iskee työttömyys. Juuri siirsin muhkeat 100,000 euroa säästötilille. Olen ohjelmistoarkkitehti 6000 euron kuukausipalkalla. Harmittaa, jos noita säästövaroja pitää alkaa käyttämään. Ajattelin ostaa loma-asunnon, mutta suunnitelmat voi mennä kokonaan uusiksi. Minulla on yksi sana kuvailemaan tunnelmia: perkele.

Vierailija
89/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden tilanteiden vuoksi ihmisellä kannattaa olla useamman alan ammattitaito. Mulla loppui yhden alan työt kokonaan (ravintola-), ja ensi viikolla aloitan toisella alalla (ns. "kriittinen" ala). Tehkää muut samoin, niin pienet pandemiat ei hetkauta taloutta. 

Työelämä on sen verran pitkä, että hyvin ehtii opiskella pari kolme ammattia.

Olen samaa mieltä sun kanssa. Eka ammatti parikymppisenä, toinen kolmikymppisenä.

Vierailija
90/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkista vielä tuo veroprosentti. Minulla se on ainakin 25, vaikka ansiosidonnainen on hieman pienempi.

Mulla menee nyt palkasta 10,5% ja se on laskettu sen mukaan, että tienaan 2700€/kk. Laskin veroprosenttilaskurilla että jos saan kolmelta lomautuskuukaudelta 1500€/kk 9kk ajan palkkaa 2500€/kk (tuo 2700€ mikä on verokortissa on vähän yläkanttiin) niin veroprosentiksi tulee 3,5%. On osinkotuloja ja vähennyksiä, niin verot jää pieniksi pienillä tuloilla. Ja kun tammi-maaliskuun palkoista on mennyt 10,5% veroa niin loppuvuoden verotus kevenee.

Myöskään eläkemaksuja ei noista työttömyyspäivärahoista tarvitse maksaa, sekin on iso apu. Silti siitä lomautusajastakin karttuu jotain eläkettä.

Vierailija
91/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy säästää. Ei ne pienet tulot vaan menot. Tällä hetkellä on netflix, hbo, prime - jostain pitää luopua, samoin spotifyn kallis tilaus, siitä vaihtaa halvempi, äänikirjat lopettaa ja kosmetiikka/vaatetilaukset ulkomailta. Toisaalta vaatteita tai meikkejä ei tarvitse ostaa pariinkymmeneen vuoteen.. Ruokaostokset voin puolittaa, koska olen lihava ja voin laihduttaa mikä on taas säästöä terveyteen. Pidän pitkää tukkaa, jota leikkaan itse ja kasvatan omaa väriä takaisin. En ole hypännyt baareissa, matkustellut tai harrastanut muutenkaan juuri mitään maksullista, joten se on jo hanskassa.

Jotain pientä tulovirtaa olen miettinyt, tubetusta tai vastaavaa, koska kykyjä ja aikaa on, mutta en sitten tiedä onko ajankäytön arvoista.

Vierailija
92/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai tässä rahaa mihinkään mene, kun ollaan vaan kotona. Itse olen ostanut viimeisen parin viikon aikana vain ruokaa ja bensaa. Ja bensaakin vain murto-osan normaalista, pääasiassa teen töitä etänä. Kaikki kulutus ihan minimissä.

Olen eläkeläinen ja minimoinut menoni jo aiemmin, koska rahat eivät kunnolla riitä edes perustarpeisiin.

Korona ei siis ole muuttanut elämässäni paljon mitään, yhtä köyhää on ollut aina.

Jos jatkossa leikataan eläkkeistä, niin enpä tiedä, miten tulen toimeen.

Vierailija
93/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kohtuullisesti. Laskeskelin että ansiosidonnaisella jäisi pakollisten menojen jälkeen n. 800e/kk käteen joten ei hätiä. Lähinnä säästöjen/sijoitusten kartuttamisesta joudun karsimaan, elän muutenkin aika vaatimattomasti.

Vierailija
94/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalle kommentoijista taitaa tulevaisuudessa tulla ikäviä yllätyksiä omiin laskelmiinsa. Kela, ansiosidonnaiset ja verottaja yhdistelmä ei ikävä kyllä aina toimi ihan niinkuin itsestä tuntuu ja olettaa. Jospa nyt kuitenkin jotain tipahtaisi tilille, niin saa enimpiä laskuja maksettua.

Pankkien tarjoamiin asuntolainamuutoksiin suhtautuisin sillä tavalla varauksella, että kannattaa varmistaa tuleeko millaisia muutoksia esim. lainan marginaaleihin. Ja eivät varmasti pankissa näistä kerro, jos et erikseen osaa kysyä.

Vierailija
95/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkista vielä tuo veroprosentti. Minulla se on ainakin 25, vaikka ansiosidonnainen on hieman pienempi.

Mulla menee nyt palkasta 10,5% ja se on laskettu sen mukaan, että tienaan 2700€/kk. Laskin veroprosenttilaskurilla että jos saan kolmelta lomautuskuukaudelta 1500€/kk 9kk ajan palkkaa 2500€/kk (tuo 2700€ mikä on verokortissa on vähän yläkanttiin) niin veroprosentiksi tulee 3,5%. On osinkotuloja ja vähennyksiä, niin verot jää pieniksi pienillä tuloilla. Ja kun tammi-maaliskuun palkoista on mennyt 10,5% veroa niin loppuvuoden verotus kevenee.

Myöskään eläkemaksuja ei noista työttömyyspäivärahoista tarvitse maksaa, sekin on iso apu. Silti siitä lomautusajastakin karttuu jotain eläkettä.

Millä vähennyksillä saa veroprosentin noin alas, onko huollettavia tms.?

Vierailija
96/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästän PS-tilille 5000€ vuodessa, siitä tulee 1500€ verovähennys. Asuntolainan korkoja en edes laittanut laskuriin, niiden vähennys on nykyisin yhtä tyhjän kanssa. Asun Helsingissä enkä kuulu kirkkoon.

Vierailija
97/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kertakaikkiaan ymmärrä, miksei joku liity työttömyyskassaan. En itsekään kuulu liittoon, mutta työttömyyskassaan kuulun ja maksaa huimat 6 e kuukaudessa, on vielä verovähennyskelpoinen eli todellinen kulu joku 4 e kk.

Missä kassassa on noin pieni maksu?

Vierailija
98/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköjään kaikilla menee hyvin vaikka työt loppuisi. Eihän tässä mitään hätää sitten ole :). Mitähän ihmettä mediassa väitetään, että tulee toimeentulo-ongelmaisia perheitä paljon koronan myötä. Kannattaisi lukea tätä palstaa niiden toimittajien. 

No tämä palsta edustaa ehkä 1% suomalaisisten mielipiteistä...

Vierailija
99/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kun jäin työttömäksi, pärjäsin ihan hyvin. Palkka oli ollut 2700 euroa nettona, ja siitä jäi ihan reippaasti säästöön joka kuussa silloin. Ansiosidonnaisella ei jäänyt enää säästöön, mutta eipä tarvinnut säästöjä kuluttaakaan. 

Vierailija
100/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän PS-tilille 5000€ vuodessa, siitä tulee 1500€ verovähennys. Asuntolainan korkoja en edes laittanut laskuriin, niiden vähennys on nykyisin yhtä tyhjän kanssa. Asun Helsingissä enkä kuulu kirkkoon.

Eikös tuon vähennyksen voi tehdä vain pääomatuloista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi