Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te ihmiset meinaatte pärjätä lomautuksen/työttömyyden kanssa? Laskin että käteen tulisi ainkin 500 € vähemmän.

Vierailija
27.03.2020 |

Ehkä asumistuki kompensoisi muutamalla kympillä mutta kuitenkin. Todella pieni summa! Olen kriittisellä alalla itse töissä joten ei vielä pitkään aikaan tule mitään lomautuspuheita mutta ei sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus tulee olemaan kun kunnat köyhtyy. Vielä on onneksi muutaman kuukauden tilin puskurkin.

Kommentit (135)

21/135 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt koko ikäni pätkätöitä matalapalkka-alalla ja oppinut pärjäämään taloudellisesti, vaikka tulot vaihtelevat kuukausittain tai viikottain. Vähemmälläkin rahalla sekä säästöjen ansiosta pärjää jonkun aikaa. Olen oppinut taitavaksi rahankäyttäjäksi enkä muutenkaan kuluta paljon.

Henkinen puoli onkin sitten eri juttu. Minua ei stressaa raha-asiat, mutta en kestä tätä henkistä epävarmuutta enää. Olen ollut nykyisellä työnantajallani kohta vuosikymmenen ajan ja varsinkin näin yt-aikana konkretisoituu, miten arvoton ja huonossa asemassa määräaikainen oikeasti on. Vaikka olisi ollut kymmenen vuotta töissä, se ei merkitse työnantajalle yhtään mitään. Potkut tulee takamukselle ensimmäisenä.

Vierailija
22/135 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/135 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vuosia työtön ja hyvin pystyy elämään ja maksamaan mm. talolainan sun muut.

Vierailija
24/135 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varautunut pahan päivän varalle koko 20-vuotisen työhistoriani ajan, joten lomautus/työttömyys ei olisi katastrofi. Vaikka ei tulisi rahaa mistään, pärjäisin useamman vuoden. 

Vierailija
25/135 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen määräaikaisen työsuhteeni loppuun lomautettuna ja kesällä alkaa sitten työttömyys kun tällaisessa tilanteessa työsuhdetta ei jatketa. Kassasta rahaa 1000-1200e/kk niin kauan kuin tilanne on paha. Sitten työnhakuun. Toivottavasti syksyllä saisi viimeistään töitä.

Vierailija
26/135 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menot on suhteutettu tuloihin niin että pärjää tulojen laskiessakin. Eli ennen asuntolainan ottoa laskin miten pärjään, jos jään työttömäksi tai sairastun. Olen saanut jäämään säästöä 500-600e kuussa jo vuosia, joten selusta on kyllä turvattu. Toki olen myös sijoittanut.

Vierailija
27/135 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin joskus jostakin, että jopa 77% suomalaisista elää yli varojensa ja vähän naureskelin tälle, mutta tämä kaikki on ollut aika silmiä avaavaa. Suurin osa onkin pitänyt hyviä aikoja ikuisiksi ajoiksi ansaituksi ja nyt on paniikki nappula pohjassa.

Vierailija
28/135 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän tämä on ollut vaihtelevasti jo nelisen vuotta. Pahimmassa tapauksessa oltiin molemmet vanhemmat yhtäaikaa työttöminä ja toinen tippui vielä ansiosidonnaiselta toimeentulotuelle. Se on se säästävöinen elämäntapa, joka kantaa vaikeinakin aikoina. Ei ostella kalliita uusia autoja eikä olka rakennettu hienoa omakotitaloa eikä ole muutenkaan velkaa. Matkoilla on käyty, mutta ei neljää kertaa vuodessa. Viini ei virtaa eikä ravintoloissa käydä dinnereillä. Eletään kuitenkin ihan mukavaa elämää, kun on säästetty silloin, kun oli vielä hyvät tulot.

Vierailija
29/135 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin työttömäksi muutama vuosi sitten. Ehkä seuraavalla kerralla en saa kaikkia nerokkaita kommentteja kuinka ansiosidonnaisella kyllä pärjää ja kyllä se siitä jne. Mieheni joutui nyt lomautetuksi ja jauhaa noita samoja asioita minulle ihan järkyttyneenä. En oikeasti tiennyt mitä sanoa, luuliko että valehtelin silloin pari vuotta sitten vai olenko elänyt eri miehen kanssa kun uutisena tuli?

Lisäksi oli niin koskematon että liittyi syksyllä kassaan vaan tappelun jälkeen, no tuli just 26 viikkoa jäsenyyttä täyteen.

Vierailija
30/135 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni korttitalo notkuu. Ei ilkeyttä, vaan realismia.

Vierailija
31/135 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole muita pakollisia menoja kuin vuokra, vesi -, sähkö-ja puhelinlaskut.

asun kerrostalossa jossa vuokraan kuuluu kaukolämpö.

Olen terveydenhuoltoalalla töissä, näillä näkymin työt eivät ole loppumassa, mutta jos näin kävisi että työt menisi alta, en kokisi paniikkia.

Minulle kuitenkin pitäisi jäädä vuokran jälkeen minimi toimeentulon verran eli 495e/kk joka on iso raha. Pärjäisin tuolla hyvin.

Minulla ei ole velkaa, ei osamaksulaskuja tms.

Vierailija
32/135 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
33/135 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sen verran säästöjä että selviäisin vähän pidemmästäkin lomautuksesta / työttömyydestä niiden turvin.

Ottaisin kyllä yhteyttä jomman kumman koittaessa pariin entiseen pomoon ja kyselisin heiltä töitä. Mahdollisuudet heidän kauttaan töiden saantiin, toki nykyistä huomattavasti huonommalla palkalla, olisi kuitenkin tässäkin tilanteessa aika todennäköistä. Parempi sekin kuitenkin kuin ei töitä ollenkaan.

Vierailija
34/135 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet joilta loppuivat työt, ovat oikeasti kusessa.

Vierailija
35/135 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luultavasti jää työttömäksi koronan takia, mutta säästössä on sen verran että sillä elelisi muutaman kuukauden vaikka rahaa ei tulisi mistään. Normaalit tulot eivät ole suuren suuret. mutta menot ovat sitäkin pienemmät, ja lomautettuna tuskin joutuisin suurempia säästötoimenpiteitä tekemään. Tiedostan että olen harvinaisen onnekkaassa asemassa, kun ei ole velkaa eikä lapsia, ja harrastuksetkin ovat edullisia.

Vierailija
36/135 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asunto on jo maksettu. Selvitään hyvin toisen palkalla, silloin, kun molemmat on töissä, saadaan paljon lisäksi säästöön.

Vierailija
37/135 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä ennenkin oltu työttömänä. ei se kivaa ole lojua vaan sohvalla suunnilleen. No tietty voi kaikkea ulkoilua ja tällästä, mutta mihinkään ei ole rahaa. Mutta kyllä sekin on eräänlainen elämäntapa. Ihan ok.

Vierailija
38/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varoitellut jatkuvasti, että kuka tahansa voi joutua työttömäksi itsestään riippumattomista syistä. Ei vain ole suostuttu uskomaan, kun on pidetty itseä niin yli-ihmisenä, joka työllistyy tuosta vain. Meillä on talous mitoitettu niin, että pärjätään, jos toinen tai jompi kumpi jää työttömäksi tai vaikka toinen kuolee. Se avasi vähän silmiä, kun miehen sisaren mies sai äkillisen sairauskohtauksen, kuoli ja miehen sisaren talous sekosi yhdessä päivässä. Hän ei saanut edes tililtä rahaa, kun tili oli yhteinen ja-tili.

Vierailija
39/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei vielä edes olla lomautettu, mutta koronatoimien vuoksi palkka minulta tippunut 1500e/kk:ssa. Ja meillä taloudessa yhteensä tippunut 3500 eurolla kuussa bruttotulot. Vielä palkkaa saadaan sen verran, että lainat saadaan maksettua. Jos lomautetuksi joutuisi ja saisi vain työmarkkinatuen niin en saa lainoja maksettua.. tuolloin olisi luovuttava toisesta autosta ja haettava pankista lykkäystä asuntolainan maksulle. Veroprosenttia voisi myös laskea pienentyjen tulojen myötä, jotta saa enemmän rahaa käteen.

Ahdistaa kovasti tämä rahatilanne nyt kun alkoi jo ilman lomautusta näkymään palkassa että neljäsosan menetti heti kun rajoitustoimet käynnistyivät. Säästöjä toki kertynyt jonkin verran kun normaalitilanteessa palkasta aina jää rahaa yli.

Vierailija
40/135 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei vielä edes olla lomautettu, mutta koronatoimien vuoksi palkka minulta tippunut 1500e/kk:ssa. Ja meillä taloudessa yhteensä tippunut 3500 eurolla kuussa bruttotulot. Vielä palkkaa saadaan sen verran, että lainat saadaan maksettua. Jos lomautetuksi joutuisi ja saisi vain työmarkkinatuen niin en saa lainoja maksettua.. tuolloin olisi luovuttava toisesta autosta ja haettava pankista lykkäystä asuntolainan maksulle. Veroprosenttia voisi myös laskea pienentyjen tulojen myötä, jotta saa enemmän rahaa käteen.

Ahdistaa kovasti tämä rahatilanne nyt kun alkoi jo ilman lomautusta näkymään palkassa että neljäsosan menetti heti kun rajoitustoimet käynnistyivät. Säästöjä toki kertynyt jonkin verran kun normaalitilanteessa palkasta aina jää rahaa yli.

Miksi et ollut työttömyyskassan jäsen? Silloin saisit edes ansiosidonnaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme