Miten te ihmiset meinaatte pärjätä lomautuksen/työttömyyden kanssa? Laskin että käteen tulisi ainkin 500 € vähemmän.
Ehkä asumistuki kompensoisi muutamalla kympillä mutta kuitenkin. Todella pieni summa! Olen kriittisellä alalla itse töissä joten ei vielä pitkään aikaan tule mitään lomautuspuheita mutta ei sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus tulee olemaan kun kunnat köyhtyy. Vielä on onneksi muutaman kuukauden tilin puskurkin.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Pienet kulut. Isot puskurit.
Vähän kuin Kulmunilla.
500e VÄHEMMÄN??
welcome to my life. Jos sais ees sen 500e/kk KÄTEEN niin olo ois kun euroopan omistajalla vs.
Mun nykyinen tilanne: käteen jää mulle 396e+jotain hiluja, ja nyt loppu nekin, kiitos Kela!
Viikon kuluttua samat 396e.
Ei tässä muu auta kun oottaa huomista ruuanjakelujonoa.
Ei paljon naurata.
Kyllä sitä väliaikaisesti pärjää. Puolisoa ei onneksi toistaiseksi ainakaan uhkaa lomautus, sekin helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa ihan hyvin! Liitolta jää käteen 1300, lapsilisät 300, asumistuki 400 ja elatusrahat 400, osingot 200. 2600e kuukaudessa :)
Nyt kannattaakin riemuita hyvistä tukirahoista,on meinaan viimeisiä hetkiä.
Rahat loppuu-tuet laskee-verot nousee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa ihan hyvin! Liitolta jää käteen 1300, lapsilisät 300, asumistuki 400 ja elatusrahat 400, osingot 200. 2600e kuukaudessa :)
Nyt kannattaakin riemuita hyvistä tukirahoista,on meinaan viimeisiä hetkiä.
Rahat loppuu-tuet laskee-verot nousee
Juu no sitä odotellessa ;)
Huomaako joku oikeasti saako 500 enemmän tai vähemmän kuukaudessa?
Järkyttyneenä tajunnut kuinka moni on elellyt ilman minkään työttömyyskassan jäsenyyttä vaikka työssä ollut.
Nyt sitten ollaan sormi suussa, että eihän mun pitäny jäädä työttömäkisi ikinä.
En tiedä miten olet laskenut tuon 500 euron tiputuksen, mutta minusta tulot putoavat lomautuksen tai työttömyyden tullen alle puoleen. Ja käytännössähän tavan talliaisella ei silloin ole pakollisten menojen jälkeen enää yhtään rahaa, eikä edes riitä kaikkiin aikaisemmin pakollisiin. Ansiosidonnaisen päättyessä seuraa uusi samankaltainen tipahdus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei vielä edes olla lomautettu, mutta koronatoimien vuoksi palkka minulta tippunut 1500e/kk:ssa. Ja meillä taloudessa yhteensä tippunut 3500 eurolla kuussa bruttotulot. Vielä palkkaa saadaan sen verran, että lainat saadaan maksettua. Jos lomautetuksi joutuisi ja saisi vain työmarkkinatuen niin en saa lainoja maksettua.. tuolloin olisi luovuttava toisesta autosta ja haettava pankista lykkäystä asuntolainan maksulle. Veroprosenttia voisi myös laskea pienentyjen tulojen myötä, jotta saa enemmän rahaa käteen.
Ahdistaa kovasti tämä rahatilanne nyt kun alkoi jo ilman lomautusta näkymään palkassa että neljäsosan menetti heti kun rajoitustoimet käynnistyivät. Säästöjä toki kertynyt jonkin verran kun normaalitilanteessa palkasta aina jää rahaa yli.Miksi et ollut työttömyyskassan jäsen? Silloin saisit edes ansiosidonnaista.
Työttömyyskassan jäseniä olemme, mutta valitettavasti liityimme vasta joulukuussa eli se 26 viikon ehto ei täyty. Olemme alalla töissä, jossa työtä pitäisi riittää joten työttömyyskassaan liittymisen kanssa ei ollut kiirettä valmistumisen jälkeen.. nyt kyllä harmittaa. Töitä taas varmasti on, kunhan rajoitustoimet puretaan. Mutta se ei auta tämänhetkiseen tilanteeseemme.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin toistaiseksi maksetaan työttömyyskorvausta. Varmaan sillä ja jos nekin loppuu, säästöillä.
Tällä hetkellä töitä on enemmän kuin normaalisti, palkka kyllä sama.
Senhän piti olla niin että työttömät saa niin hyvin tukia ja rahaa etteivät viitsi tehdä töitä. Mikä on muuttunut, kaikki joukolla haukkumaan nyt työttömiä.
Mulla pieneni nettotulot n. puolella, jos vertaan ns. hyviin kuukausiin.
Tein ja toivoakseni vielä joskus teen työtä tuntipalkalla, mutta kuitenkin täysipäivästä viikkoa (37,5 h + lauantailisät).
Välillä käteen jää yli 2000 €, huonoimpina kuukausina n. 1600 €.
Tulen saamaan n. 1100 €/ kk ansiosidonnaista.
Mikäli tilanne jatkuu, tulen samaan n. 550 € asumistukea, joten yhteen laskien saman verran kuin ns. huonoina kuukausina töissä ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Monet joilta loppuivat työt, ovat oikeasti kusessa.
Työtön saa hyvät tuet, sitähän on vuosia jauhettu. Pitääkö elää yli varojensa, varautumatta työttömyyteen. Työttömiä on kyllä haukuttu samanlaisesta tilanteesta mihin nyt palkkaa nauttineet joutuvat.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten olet laskenut tuon 500 euron tiputuksen, mutta minusta tulot putoavat lomautuksen tai työttömyyden tullen alle puoleen. Ja käytännössähän tavan talliaisella ei silloin ole pakollisten menojen jälkeen enää yhtään rahaa, eikä edes riitä kaikkiin aikaisemmin pakollisiin. Ansiosidonnaisen päättyessä seuraa uusi samankaltainen tipahdus.
Riippuu palkasta. Oma netto 2150 ja liiton sivujen mukaan työttömyystuki olisi nettona 1400. Pärjäisin sillä itseasiassa ihan hyvin, menot on muutenkin pienet.
Minä en kertakaikkiaan ymmärrä, miksei joku liity työttömyyskassaan. En itsekään kuulu liittoon, mutta työttömyyskassaan kuulun ja maksaa huimat 6 e kuukaudessa, on vielä verovähennyskelpoinen eli todellinen kulu joku 4 e kk.
Itse olen ollut pitkään työttömänä ja tulona Kelan maksama työttömyyskorvaus. Tähän olen tottunut. Kuitenkin erityiset traumat on jäänyt niistä vaikeista ajoista, jolloin teininä ja jo täysi-ikäisenä asuin kotona. Silti vain minulta vaadittiin uhrauksia. Muut jatkoivat elämäänsä suunnilleen niin kuin ennenkin. Sisko sai jatkaa kallista harrastustaan, mutta minä en saanut edes sukkia ja valitettiin kun syön liikaa. Muistan, kuinka ehdotin sossuun menoa,mutta minulle tuosta hyvästä suututtiin. Sitten kun täysi-ikäisenä menin itse sossuun ja hain itselleni toimeentulotukea sain siitäkin raivot. Tietysti lapsen tulee ymmärtää, jos tulot putoavat, mutta kyllä tämä vaatii sitten kaikilta uhrauksia. Ei vanhimman lapsen pidä olla ainoa kärsijä, varsinkaan, jos lapsen vaatimukset ovat tyyliin oma shampoo, riittävästi kuukautissuojia, mustia perussukkia ja mustia perusalusvaatteita. Noita kaikkia myydään Prismassa ja oikeasti tuollainen Prisman taso olisi oikeasti riittänyt.
Olen miettinyt että luuleekohan jotkut kumipää nillittäjät, että jotkut elämäntapatyöttömät ja päihdeongelmaiset ikuiset sossupummit saavat jotain jättimäistä ansiosidonnaista koko ikänsä?
Elämäni ei muutu. Minulla on kolme ammattia, ja teen keikkaa kuten ennenkin, paitsi tällä hetkellä työmäärä on lisääntynyt.
Minua ärsyttää, kuinka koronatyöttömyyttä pidetään maailman suurimpana tragediana. Kuten joku aiempi vastaajakin kirjoitti, pätkätyöläiset ovat kaiken aikaa samanlaisessa tilanteessa: Työnsaanti on epävarmaa, tulevaisuus hämärän peitossa ja tulot vaihtelevat rajusti. Kyllä siitä selviää, kun pakkohan se on.
Toivon, että tilanne avaa niiden työnsä menettäneiden silmiä, jotka huutelevat työttömyyttä omaksi syyksi, ja ovat valmiita passittamaan työttömät risumetsään tai muuhun ilmaistyöhön työttömyyskorvaustaan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttyneenä tajunnut kuinka moni on elellyt ilman minkään työttömyyskassan jäsenyyttä vaikka työssä ollut.
Nyt sitten ollaan sormi suussa, että eihän mun pitäny jäädä työttömäkisi ikinä.
Itse olen tietoisesti valinnut olla kuulumatta. Ansiosidonnainen olisi niin vähän, ettei ole sen arvoista, että sotkisi vielä kassan työkkärin ja Kelan muodostamaan soppaan. Itselleni myös se ja sama saako saman rahan ansiosidonnaisena vai asumis- ja toimeentulotukena. Toki jos ois omistusasunto niin sitten ei ois ihan sama, koska omassa asumista ei tueta samalla tavalla asumistuessa ja toimeentulotuessa kuin vuokralla asumista.
Vielä muutama päivä sitten luulin, ettei kriisillä olisi vaikutusta työhöni, mutta nyt en usko saavani jatkosopimusta määräaikaisuuden päätyttyä.
Olen aiemminkin tullut toimeen pelkällä ansiosidonnaisella ja yhdessä vaiheessa se oli kahden hengen taloutemme ainoa tulonlähde. Olen myös saanut pelkkää työmarkkinatukea jonkun aikaa vailla oikeutta muihin etuuksiin puolisoni tulojen vuoksi.
Pakolliset menoni ovat onneksi pienet eikä minulla ole lainkaan velkaa. Tavallisesti saan säästöön ja sijoituksiin lähes 1000€ kuussa. Pelkällä ansiosidonnaisella nettotuloni putoaisivat 700-900€ kuussa, joten säästöön jäisi vähemmän, mutta kulutustason voisin säilyttää entisellään.
Nyt kun töitä vielä on täytyy säästää suurempaa puskuria vaikka tekisikin mieli ostaa edullisia osakkeita. Tahdon suuremman puskurin senkin vuoksi, että voin tarvittaessa auttaa muita ahdinkoon joutuvia läheisiäni.