Marraskuiset 2020
Vähän ajoissa olen.. Haluan pitää asian salassa vielä muilta, mutta samalla olis kiva jo nyt fiilistellä tulevaa muiden marraskuisten kanssa. Mulla laskettu aika 19.11.2020 ja neljäs lapsi tulossa. Mulla muut lapset poika 11 v., poika 2,5 v., tyttö 1 v. Eli kolme alle neljä vuotiasta olis sitten loppuvuodesta :) Todella haluttu ja odotettu on tämä uusinkin pikkunen. Mites muilla?
Kommentit (436)
Pingu, täällä menossa tällä hetkellä 14+0 ja itsellänikään ei ole juuri mitään oireita jäljellä. Iltaisin rinnat aristaa vähän ja vatsassa normaaleja nippailu tuntemuksia. Ilmeisesti näillä viikoilla kuuluisikin olla jo normaali ja energisempi olo. Ymmärrän tuon sinun turhautumisesi sukulaista kohtaan, mutta ehkä hän vain tarkoittaa sillä hyvää. Tai no tietysti paha sanoa, kun en itse tunne ihmistä. Kyllä meilläkin töissä yksi työkaveri huomautti kipakasti mulle, että en saa juoda energiajuomia (ostin siis aamulla pienen energiajuoman, koska väsytti ihan hitokseen ja en käytä kahvia). Jonxuh, vitsit miten mahtava neuvola/neuvolatäti sulla on! Hiukan olisi luksusta jos joka käynnillä ultrattaisiin 😍Meidänkin neuvolassa on ultra, mutta enpä usko, että se on mahdollista, sillä se laite on lääkärin vastaanottohuoneessa.
37/41v. Esikoisen LA 3.11. Esikoispoika syntyi 1.11.2020 <3
Mä oon kyllä odotellutkin, että oireet katoaisi ensimmäisen kolmanneksen mentyä enkä silleen ole siitä ollutkaan huolissani vaan enemmänkin helpottunut. 😅
Varmasti ne sukulaiset ja työkaverit tarkoittavat vain hyvää, kun kommentoivat ja antavat neuvoja. Tuntuu vaan jotenkin hassulta, että raskaus antaisi jotenkin luvan kommentoida, kun mielestäni muutoinkaan ei ole kohteliasta kommentoida muiden tapoja tai tekemisiä. Mutta yritän siis ottaa neuvot vastaan ajatellen, että ajatus on hyvä ja turha siitä on mieltään pahoittaa. ☺️ Ratkaisunsa jokainen tekee tietysti itse.
Minulla on nyt unettomuus nostanut päätään. Olen unettomuudesta kärsinyt aiemmin kroonisesti ja saanut uniryhmästä työterveyden kautta siihen keinoja ja pitkään on mennyt hyvin. Toisinaan unettomuus meinaa alkaa vaivata ja silloin otan aina noita erilaisia keinoja käyttöön. Nyt olen kaksi yötä nukkunut n. 4h unia ja alkaa jo tuntua. Se unettomuuden aiheuttama ahdistus jotain ihan hirveää ja erityisesti nyt raskaana, kun alan vielä yöllä ajatella, että mitenköhän tämä vaikuttaa nyt sikiöön jne. Sitten päivisin olen kuin perseeseen ammuttu karhu ja pelkään jo valmiiksi iltaa ja nukkumaan menoa ja kierre on valmis. Toivottavasti saan nyt nukkumisesta taas kiinni pian!
Äh.. kirjoitin pitkän viestin, mutta tulikin vain viesti, että kommentti julkaistaan hyväksynnän jälkeen. Ikinä ei ole sellaista tullut. Olisi kiva tietää millä perusteella viestiä ei julkaistu, koska mitään asiatonta siinä ei todellakaan ollut. 😑
En nyt jaksa uudelleen kirjailla asioita. 😔
Kävin tänään neuvolalääkärissä ja ultrattiin vaavia samalla🥰👍 Kaikki näytti olevan kunnossa♥️ Seuraavaksi vuorossa sokerirasitustesti ensi ti🙄😝🤢 Kerron sit oliko se niin kamalaa ku monet antaa ymmärtää, toiv ei😂😅 Joko teistä joku käynyt siinä?
Mä en ookkaan aikasemmin kirjotellu tänne, en jotenkin uskaltanut ennen tota np-ultraa ku olin jo kuvitellut kaikki kauhuskenaariot mun pään sisällä siitä, mitkä kaikki asiat vois olla pielessä masussa.
Oon raskaana siis ekaa kertaa, ja maanantaina oli se kuuluisa np-ultra, jossa piti laskea toi riskiluku ja kattoa et kaikki on hyvin. Kaikki tosiaan oli hyvin, jopa niinkin hyvin et sieltä löytyi 2 vauvaa! :D Riskilukua ei sen takia saatu laskettua, ku systeemi ei toimi samalla tavalla, mut niskaturvotusta molemmilla ~1mm eli ihan normaalilta näytti. Mukana olleet mies ja äiti joutu odottelee ulkopuolella, ja molemmat kerkes jo pelästyä et kaikki ei ollu hyvin ku tulin ihan järkyttyneenä huoneesta ulos ja muutama kyynelkin tais siinä päästä :D
Laskettu aika ois näillä näkymin nyt 11.11, mutta tietty kun kaksoset on kyseessä ni luultavasti tulee siinä loka-marraskuun rajoilla, saa nähdä! Kauheen jännittävää ja vieläki joutuu vähän sulatella tota kaksosuutista mut eiköhän tästä selvitä, oispahan lapsiluku kerralla täys haha.
Buns, aikamoinen yllätys kyllä ultrassa sulla😅🥰 Paljon onnea!!!
Oi Buns, tuplasti onnea teille! ❤️❤️
Täällä ihan jäätävä väsymys. Ja pahoinvointi jatkuu. Olen nyt taas sinnitellyt töissä kun ei jaksa kotonakaan vain maata, mutta vähintään kerran päivässä joudun käymään vessassa oksentamassa. Väsyttää jo niin tämä pirun pahoinvointikin, kun tuntuu että on yhtä selviämistä vain päivästä toiseen 😩 Mikään ruoka ei maistu ja senkin puolesta alkaa olla energiatasot aika heikoilla kun ihan minimiravinnolla menty jo yli kuukausi.
Vitsit mikä yllätys Buns! Onnea tuplasti! 🥰
Voi harmi ko Viuhkelis sulla on vieläki pahoinvointia 😣 täytyy olla onnellinen, että itse sen jo kolmannen kerran välttänyt raskauksissa, ilmeisesti minun elimistössä kestää hyvin hormoneja. Hoitojen hormonitkaan ei tehny mitään sivuvaikutuksia🤔
HeRo, Tsemppiä rasitukseen, ei kuulemma ole niin kauheaa ko mitä sanotaan. Ite tehen niitä toisille, mutta ite en ole koskaan joutunu 🙄
Me nyt miehen kanssa päätettiin kertoa sen vanhemmille nyt äitienpäivänä. Tein sellaisen sydän kortin, missä kannessa luki surprise loading, sitten seuraavalla sivulla coming soon november 2020 ja sitten seuraavalle sivulle tuli ultra kuva. Saa nähä, miten ne yllättyy 😊
Kivaa loppuviikkoa kaikille!
Jonxuh rv 10+2
Ajattelimpa itsekin nyt liittyä johonkin paikkaan missä on muitakin raskaana olijoita, sillä fbhen jos liittyisin johki vauvaryhmään niin äkkiän joku tuttu/kaveri mut sielt bongaa ja sit tietää koko kaveripiiri raskaudesta joten ei kiitos :D tosiaan eka raskaus itelläkin, tänään oli varhaisultra ja sikiö kokonsa mukaan 11+6. Kaikki täysin normaalia, ei niskaturvotuksia ja jalat ja käet ym löyty. Oli jännä nähä se sikiö, et hiukan enemmän konkreettiseksi tuli tää raskaus itelle, kun tähän mennessä ainoot oireet ja todisteet raskaudesta on positiivisen testin lisäksi menkkojen poisjäänti, phv, oksentelu, rinnat ym...
En osaa vielä olla kuitenkaan innoissani, sillä ei tää mitenkää tarkoituksella haluttu raskaus ole, mutta alan jokseenkin tottua jo ajatukseen vauvasta mutta silti epäilyttää vieläkin että onks tää sit kuitenkaa oikee päätös pitää tää. Nyt ei kyl enää aborttiakaan saa kun 12 viikkoo täys :D onneks sentään oksentelu alkaa pikkuhiljaa väistymään, muutamia viikkoja sitten oksensin montakin kertaa päivässä :x nyt olis vielä edessä äitille kertominen, apua miten mä sen sanon? Ahistaa ehkä kaikista eniten :D
Viuhkelis, mulla kans iha hullu väsymys edelleen mut pahoinvointi jo paljon helpottanu. Tuntuu itellä ettei töiden jälk jaksa enää muuta ku nukkua tai maata sohvalla... Yritä jaksaa pahoinvoinnin kanssa, toiv helpottaa pian🙏
Jonxuh, kiitos tsempeistä. Toivottavasti pysyy vaan se neste sisällä nii ei tarvii uusia... Vähä huipulta kuulostaa toi teidän kortti👍👌🤩
Ai niin... Jossai vaiheessa oli puhe painosta, niin mulla lääkäri ei sanonu asiasta mtn tänään😳🤔😅👍
Onko muilla rasituksia tiedossa vielä tässä vaiheessa? Mulla periaatteessa pitäis olla muutaman viikon päästä mutta neuvolantäti sano että katotaan tarviiko mennä. 🤔
Buns, tuplasti onnea kaksosista! 😍 On varmasti ollut unohtumaton hetki, kun kuulit uutisen. Itsekin mietin ennen ensimmäistä ultraa, että miten reagoisin jos niitä olisikin kaksi. On varmasti haastavampaa kahden pienen vauvan kanssa, mutta vanhempana niistä on seuraa toisilleen. Sanotaanhan myös, että kaksosilla on aivan erityinen yhteys toisiinsa. Sulla varmaan tulee neuvola/lääkäri käyntejäkin enemmän, kuin normi raskaudessa.
Viuhkelis, ikävä kuulla, että sulla on vieläkin noin voimakasta pahoinvointia. Millä viikoilla olitkaan menossa? Eikös sen kohta pitäisi alkaa helpottamaan, ainakin toivon niin. On varmasti kurjaa jos jokainen päivä on yhtä taistelua eikä voi nauttia tulevasta vauvasta.
Tervetuloa Timanttityttö! Saanko uudella minkä ikäinen olet? Ajattelin, että jos olet kovin nuori, niin ymmärrän epävarmuutesi raskautta kohtaan. Toki jos raskaus ei ole suunniteltu, niin onhan siinä paljon sulateltavaa. Onko lapsen isä kuitenkin kuvioissa mukana? Suomessa saa raskauden keskeytyksen vielä 20 viikkoon asti, mutta silloin siihen pitää hakea lupa Valviralta.
Jonxuh, mulla menossa 15. raskausviikko eikä vielä tiedossa sokerirasitusta. Mulle neuvolantäti sanoi ekalla käynnillä, että kaikki raskaana olevat joutuvat siihen. Ne joilla on suvussa diabetes, niin aiemmin ja muut sitten raskauden puolivälissä. Sanoi, että nykyään todella suuri prosentti (mitä lukua en nyt muista) odottavista äideistä sairastuu raskausajan diabetekseen. Siksi siis kaikki testataan, ainakin täällä. Toki voi vaihdella paikkakunnittain.
37/41v. Esikoisen LA 3.11. Esikoispoika syntyi 1.11.2020 <3
Mariia83: Joo on mullaki rasitus sitten puolen välin jälkeen, mutta koska olen sen verran painava niin periaatteessa pitäis olla myös n. Viikolla 15 eka ja sitten toinen myöhemmin. Tätä ensimmäistä mietitään tarviiko siihen mennä. 😊
Mariia83: 12. viikko menossa, että helpotusta tässä jo odotellaan 😅 Nyt tosin tänä iltana pitkästä aikaa ollut liki normaali olo, jaksoin käydä pitkästä aikaa kävelyllä ja piristi kovasti. Ehkä tämä tästä pikkuhiljaa. Hyvin huomaa myös mielialan vaihtelevan, eilen illalla itkin vain miehen kainalossa ja tänään jo positiivisemmalla mielellä 😊
Mulla on sokerirasitus kans puolivälin jälkeen, meillä neuvolassa sanoi että täällä tehdään se kaikille yli 25-vuotiaille, ja ne kenellä kohonnut riski niin tehdään kahdesti ja toinen jo alkuvaiheessa. Ja klamydiatesti otetaan taas rutiinisti kaikilta alle 25-vuotiaita, mielenkiintoinen rajapyykki siis😅
Mulla on ensimmäinen sokerirasitus tulossa kahden viikon päästä. Jos se ok, niin toinen sitten siihen ”normaaliin” aikaan. Odotan myös hyvin jännittynein fiiliksin. Olen muutenkin koko ajan nälkäinen ja pelkään, että se aamun syömättömyys ja jännitys laukaisevat taas migreenin, joka laukesi myös veri- ja virtsakokeiden takia (tosin en juonut tarpeeksi, kun jännitin etten saa pidätettyä kolmea tuntia). Eniten siinä ehkä kuitenkin jännittää/ahdistaa se siellä odotushuoneessa istuminen 2 tunnin ajan, kun siellä on varmasti paljon muitakin ihmisiä ja näin korona-aikaan se ei vain tunnu kovin kivalta ajatukselta. Mutta kerro sitten HeRo, että millaista oli!
Yritin tuolla aiemmin kirjoitella, että olen siis kärsinyt unettomuudesta nyt tällä viikolla ja se on kyllä näin raskaana ollessa ollut tosi raastavaa, kun mietin vain, että miten se vaikuttaa sikiöön. Olen siis kärsinyt unettomuudesta myös aiemmin ja käynyt ”unikoulun” työterveydessä, mistä sain paljon hyviä työkaluja. Unettomuus on yksi inhottavimmista asioista, mitä tiedän. Viime yönä sain kuitenkin ensimmäistä kertaa tällä viikolla vähän enemmän unta ja siitä olen kiitollinen. Toivottavasti tämä pikkuhiljaa taas helpottaa eikä pitkity.
Parvekepuutarhan rakentelusta olen saanut hyvinvointia ja iloa tähänkin viikkoon. 🌱
Buns: Kaksosten odottaminen on varmasti kyllä erityisen jännää. Itsekin olen joskus haaveillut, että tulisi kaksi kerralla. Heistä olisi sitten toisilleen seuraa ja ihana side syntyy sisaruksille. Tietysti raskaus ja se vauvavuosi ovat varmasti rankkaa aikaa, mutta varmasti myös palkitsevaa. Onnea tuplaodotukseen! Onko teillä ollut suvuissa kaksosia vai tuliko ihan yllättäen tuplaonnea?
Mulla vissiin nyt alkuraskaudesta se sokerirasitus koska ylipainoa ja lähisukulaisella diabetes.
Viuhkelis, meillä otetaan kaikilta odottajilta kaikenmaailman sukupuolitaudit verikokeella... mitä nyt muistan niin kyllä siinä varmasti testattiin se klamydia ja ainaki tippuri ja hiv... kunnon lista oli niitä. Mut onneks negatiivisia kaikki😅👍 Hyvä että jaksoit jo vähä liikkuakin, että sen verran olo helpotti😊
Pingu, tiedän miltä tuntuu kun ei saa nukuttua!🤯 Itse valvoin vuosia tapaturmasta aiheutuneen säryn vuoksi. En nukkunut vuosiin varmasti yhtäkään yötä ilman useita heräämisiä yöllä, kunnes löytyi apu särkyyn... Se on kamalaa. Toiv saat nukuttua paremmin♥️ Ja tuskin vauvalle haittaa, varsinki jos nukut esim päikkäreitä tai muuten lepäät myös...(mutta en tietenkään lääkäri ole, joten en tiedä)
Kerron joo sit että millanen se s-rasitus on... Mua tosiaa pelottaa sen liemen juonti että pysyykö sisällä ja myöskin ahdistaa siellä sairaiden ihmisten seassa odottelu. Laitoin aikaa varatessani pyynnön että pääsisikö odotteluajaksi johonkin huoneeseen pitkälleen (koska jos tulee huono olo ja ettei tarviis siellä ihmispaljoudessa odottaa) ja aion kysyä sitä vielä kun menen sinne. Mietityttää myös se, että selviänköhän sieltä vielä töihin vai tuleeko niin huono olo että pitäisi kotiin lähteä... kaipa siellä joku hoitaja voi sit sen päivän saikkua kirjoittaa jos olo ei salli enää töihin mennä... Kaikenlaista sitä nyt alkanutkin jännittää etukäteen😅🤪🤭🙈
Moikka, jospa sitä itsekin liittyisi joukkoon... :)
Tällä hetkellä menossa 14+0, np-ultra oli menneellä viikolla ja kaikki vaikutti hyvältä, saatiin melko varma veikkaus sukupuolestakin :) Kotona pyörii 1v8kk esikoistyttö, tämä on neljäs raskaus.
Niin meidän esikoinen kuin tämä tulevs kuopuskin on meille todellisia ihmelapsia, nyt odotellaan meneekö kaikki hyvin ja saadaanko toinen pieni terveenä syliin asti ❤️
Onnea kaikille muillekin odottajille!
Voi kiitos kaikille!
Pingu: Meillä ei tosiaan oo kenelläkään suvussa kaksosia, niin oli melkonen ylläri kyllä, en osannu jotenki yhtään odottaa. Panikoin vaan että onhan vauvalla kaikki hyvin. Olihan sillä, tai, niillä :D
Tässä on viel se hauska homma, että mulla on pcos ja olin jotenki henkisesti valmistautunu siihen että en luomusti varmaan tuu saamaan lapsia/ois hankalaa. Nää kaks on nyt kuitenki tullu jotenki tosta pcos:stä ja e-pillereistä läpi, melkoset ihmeet.
Mulla kans on painoa ton pco:n takia ylimäärästä jonkun verran, joten sokerirasitus on eessä ens viikolla jo, sillon on viikkoja kasassa joku 15. Oon kyl ollut tosi positiivisesti yllättyny, ku missään ei oo tähän mennessä mainittu painosta mitään/mitään negatiivista. Tietty ohjeistettiin syömään terveellisesti ja liikkumaan voinnin mukaan, mut se nyt on kaikille sama ohjeistus luonnollisesti. Mulla alkaa nyt jo kohtu pullottaa ihan kunnolla tuolta alavatsasta. Näkyis ihan selvästi ulospäin jos olis hoikempi, apua :D Päivä päivältä se vaan kasvaa ihan mahotonta vauhtia.
Ens viikolla ois toka neuvola, saa nähdä et mitä siellä sanotaan kaksosista. Varmaan annetaan lisää lääkäriaikoja ainaki tai jotain tiheämpää seurantaa. Mulla tosin taitaa olla vauvoilla omat pussit ja omat istukat jos en ihan väärin muista, ni se on se ns "paras" versio kaksosraskaudesta ni ehkä enemmän voinnin mukaan sit seurataan.
Onpa Jonxuh luksusta, että saat nähdä vauvelin jokaisella neuvolakäynnillä. Meille ei puhuttu mitään edes sydänäänien kuuntelemisesta ja ultraa ei taida olla koko talossa, missä neuvola on. Olisihan se kiva edes niitä sydänääniä kuulla kun neuvolassa käy.
Täällä on menossa 11+3 eli lauantaina on se kuuluisa 12 viikkoa täynnä! En nyt tiedä muuttaako se mitään. Mulla hävisi tämän viikon alussa oireet, mm. närästys, etova olo, syötävän ruoan pieni määrä.. jäljelle jäi arat ja kipeät nännit ja väsymys. Monta päivää meni myös ilman alavatsatuntemuksia, mutta nyt on taas muutaman päivän ajan tullut repäisykipuja. En oo yhtään kaivannut noita muita oireita, mutta tietty se on kiva, että jotain oireita on jäljellä ettei tarvitse keskenmenoa pelätä joka hetki. 😅
Ensi viikolla on meillä nt -ultra. Seuraava neuvola vasta kesäkuussa.