Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marraskuiset 2020

24.03.2020 |

Vähän ajoissa olen.. Haluan pitää asian salassa vielä muilta, mutta samalla olis kiva jo nyt fiilistellä tulevaa muiden marraskuisten kanssa. Mulla laskettu aika 19.11.2020 ja neljäs lapsi tulossa. Mulla muut lapset poika 11 v., poika 2,5 v., tyttö 1 v. Eli kolme alle neljä vuotiasta olis sitten loppuvuodesta :) Todella haluttu ja odotettu on tämä uusinkin pikkunen. Mites muilla?

Kommentit (436)

Vierailija
141/436 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt saanut muutaman yön nukuttua paremmin, mikä on ollut ihanaa! Olin alkuviikosta jotenkin todella ylivirittynyt ja stressaantunut, vaikka en keksinyt mitään selvää syytä. Ilmeisesti kuitenkin tämä koronatilanne ja koulujen aukeaminen ensi viikolla tähän raskauden päälle ovat aika kuormittavia asioita ja aiheuttavat stressiä ja ahdistusta, vaikka yrittäisi ajatella muuta ja olla stressaamatta. Jotenkin jo pelkästään tämä raskaus aiheuttaa minulle stressiä. Tämä on niin erityistä ja uutta ja ihmeellistä.

Buns: Aikamoinen ihme ja yllätys teillä!

Itse jännitän, että miten se kohtu sitten kasvaa ja milloin alkaa näkyä vai alkaako, kun omaa rasvaa on niin paljon päällä. Varmasti siihen menee vielä paljon aikaa. 😅 Oletteko ostaneet jo äitiysvaatteita? Itse tilasin muutamia housuja jo valmiiksi, kun aloin pelätä, että joku aamu en vain mahdukaan vanhoihin farkkuihin. 😂 Vielä niitä en ole tarvinnut, mutta varmasti ajan kuluessa tulevat tarpeeseen.

142/436 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ostanut vaan parit äitiysleggingsit mutta en ole vielä käyttänyt. Kokeilin kyllä ja ne oli jo niin napakat mulle että tuskin mahtuvat myöhemmin edes jalkaan🤭😂 Kävin ostamassa ihan vaan collegehousuja ja sellaset kangashousut jossa joustava vyötärö, että voi töissä käyttää kun paljon joutuu istumaan niin ei paina vatsaan. Osa entisistä vaatteista mahtuu päälle, osa ei, mut en halua että housut painaa 8h mahaan, niin olen käytelly nyt erilaisia leggingsejä ja löysiä housuja. Pitää jossai vaihees etsiä äitiysfarkut sit ihan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
143/436 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on äitiyshousut jo käytössä 😁 Omista housuista mahtuu enää ulkohousut (nappi auki) ja collegehousut. Kävin ostamassa yhdet äitiysfarkut ja toiset tavan housut mutta väljemmät. Jumppatrikoot kans tilasin jo äitiys mallia, mutta ne on vielä liian isot. Selkeästi jo pullottaa maha, vähän turhankin selkeästi kun vielä yritän pitää sen piilossa 😅

144/436 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää äitienpäivää tänne kaikille äideille ja tuleville äideille! ❤️

Pingu, mulla oli kanssa raskauden alussa unettomuutta. En ole koskaan siis kärsinyt semmoisesta aiemmin, joten oletin sen liittyvän itsellä tähän raskauteen. Oli tietysti rankkaa lähteä töihin vain muutaman tunnin yöunilla ja kun työkin on melko fyysistä, niin oli raskasta, mutta onneksi ei sitä enää ole ollut. Päinvastoin, nyt tuntuu, että mitkään unet eivät ole riittävästi vaan melko usein aamulla väsyttää. Kiva, että olet saanut mielekästä oloa parvekepuutarhasta. Täälläkin kovin sormet syyhyäisi jo laittamaan kesäkukkia ulos, mutta vielä on yöt niin kylmiä, että ei voi.

Täällä kanssa otettiin ensimmäisellä neuvola käynnillä klamydia, kuppa, tippuri ja hiv testit. Ne on kuulemma perustestit raskaana olevilta. Sitten tietysti pissasta tutkittiin ettei ole pissatulehdusta. Itse en ole vielä miettinyt sitä sokerirasitusta sen enempää, mutta kuulostaa kyllä tylsältä, että jos siellä joutuu odottelemaan parikin tuntia 🤔

Tervetuloa mukaan Dana! Aika kiva, että saitte noin aikaisin veikkauksen sukupuolesta. Mulla oli se nt ultra viikoilla 12+0 joten silloin ei vielä sanottu mitään, että menee rakenneultraan, joka omien laskujen mukaan pitäisi olla juhannusviikolla. Täällä toivotaan kovasti tyttöä! Puolisollani on jo ennestään poika, joten hänkin tunnusti toivovansa enemmän tyttöä. Itsellä on taas kolme siskoa ja kaksi siskon tyttöä, joten olen niin tottunut enemmän tyttöihin ja leikkinyt heidän kanssaan, että jotenkin ajattelisin sen olevan helpompaa jos olisi tyttö. Toki terve lapsi on se tärkein. Mites muilla, toivotaanko teillä selkeesti jompaa kumpaa enemmän?

Mä olen ostanut yhdet äitiysleggingsit ja muutaman sellaisen piukan trikoopaidan. Sitten ostin Cariwell flexi beltin, jolla siis voi suurentaa omia vaatteita vyötäröstä. Senkin ostin lähinnä työhousuja varten, kun meillä ei taida olla raskaushousuja erikseen. En ole kyllä ottanut käyttöön vielä mitään, että omat vaatteet mahtuu ihan hyvin päälle vielä. Ylihuomenna siis 15+0 ja kovasti jo odotan, koska maha alkaisi kunnolla näkyä, mutta saattaa siihen mennä vielä muutama viikko. Se taitaa olla niin yksilöllistä.

37/41v. Esikoisen LA 3.11. Esikoispoika syntyi 1.11.2020 <3

Vierailija
145/436 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa mun parvekekasveista ulkoilee vain päivisin ja on vielä yöt sisällä. Osa pärjää jo yön ulkonakin. Meillä on siis lasitettu parveke niin vaikka yöllä olisikin melkein pakkasta niin parvekkeella ei ihan niin kylmä ole. 😄 Hauskaa se on!

Mulla on nt -ultra keskiviikkona. Ei pitäisi tulla mitään yllätyksiä sen suhteen, että varhaisultrassa näkyi vain yksi kaveri. Tietysti toivon, että niskaturvotus on normaalia. Olen yrittänyt miettiä, että jos saisin tietää lapsella olevan Down -syndrooma, pystyisinkö tekemään abortin tai haluaisinko ylipäänsä keskeyttää raskautta. Vaikeita asioita.

Tietysti on kiva nähdä, että sikiöllä on kaikki hyvin ja hän elää ja sydän lyö ja on kasvanut. Nyt kun suurimmat oireet loppuivat kokonaan niin välillä on kyllä hyvin epäileväinen olo, että voiko siellä kohdussa muka kasvaa joku, kun se ei mitenkään tunnu tai näy. Harmittaa paljon, että mies ei pääse mukaan.

Me emme halua tietää sukupuolta etukäteen! Olemmekohan täällä ainoat? Nykyään suurin osa varmaankin haluaa sen tietää. Itse en halua tietää. Ajattelen, että se on ihana yllätys sitten synnytyksessä. En ajattele, että lasta pitäisi kasvattaa sukupuolettomasti, mutta ajattelen, että sukupuolella ei ole minulle väliä (siis lähinnä valmistautumisen kannalta, kyllä sukupuolella on mielestäni väliä). En aio ostaa vaatteita sukupuolen mukaan tai valita värejä sen mukaan. ☺️

146/436 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä eilen en enää pystyny pitää mun omia farkkuja kiinni ku oli niin epämukavat. Täytyy lähtee äitiysvaatekaupoille näköjään, jännää :D Mun kohtu tuntuu siltä ku se räjähtäis hetkenä minä hyvänsä aina aamusin ja iltasin aaaargh.

Oon jo viikon verran kerenny iloita et pahoinvointi on poissa, mut tänään on taas ollu sellanen päivä ku istutaan vessan lattialla pää pöntössä, viikko 15 here we come...

147/436 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille aktiivisille keskutelijoille täällä. Vaikka itse en jaksa aina kirjoitella, niin hauska lukea teidän muiden ajatuksia, sillä aika samanlaisia mietteitä täälläkin.

Oon myös ihmetellyt sitä, miksi kaikki yhtäkkiä on älyttöman kiinnostuneita mun voinnista. Tottakai luonnollista, mutta myös hieman huvittavaa.

Äitiysvaatteiden hankinta täällä myös pohdinnassa, mutta nyt kun vielä tehdään töitä etänä kodista käsin, on onneksi voinut hengailla päivät pitkät mukavissa vaatteissa. Tähän tulee tietenkin muutos, jos/kun palaillaan toimistolle muutaman viikon sisään. Kolleegani on myös raskaana ja hänelle ei suositella ollenkaan toimistoon palaamista koronan takia, vaan lääkäri ehdottaa etätöitä raskauden loppuun asti. Kysyin asiaa omalta lääkäriltäni, ja hän totesi että voi ehdottamasti kirjoittaa samanlaisen todistuksen, jos korona yhtään ahdistaa. Millaista koronaohjeistusta Suomen neuvoloissa on annettu?

148/436 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja Pingu, mekään ei haluta tietää sukupuolta etukäteen. Pelkään että lääkäri paljastaa sen silti, vaikka mainitsin siitä hänelle, sillä täällä Belgiassa kaikille tehdään NIPS-kromosomitesti, jonka tuloksista sukupuoli ilmoitetaan yleensä rutiininomaisesti. En aio myöskään ostaa vaatteita sukupuolen mukaan, ja siksi pidinkin äitiyspakkauksen kuoseista (paitsi että se unilelu on aivan kamala...)

Vierailija
149/436 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HedelmäPommi: Mä olen siis töissä opettajana ja täällähän koulut aukeavat torstaina. Yritin jo aiemmin kysellä neuvolasta ja työterveydestä, että saanko todistukset, jotta voin hakea erityisäitiysrahaa (etätöitä en voi tietenkään tehdä). Sillon todettiin vaan, että oot niin alussa, että ei vielä anneta mitään todistuksia. No nyt en oo kysynyt, mutta yleinen ilmapiiri tuntuu olevan, että töihin vaan ja mahdollisesti altistumaan. Se kyllä vähän ahdistaa. Ensimmäisessä neuvolassa kun asiasta puhuttiin, oli terkkari kanssa aika nihkeen oloinen, että jäisin koronan takia pois töistä. Raskaanahan et ole riskiryhmää etkä mitenkään ”erityinen” kenenkään silmissä vaikka itsestä tuntuu kyllä siltä, että pitäisi olla luokiteltuna johonkin erityisryhmään.

Toisaalta haluan olla töissä oman mielenterveyden takia (kotona alkaa nopeasti seinät kaatua päälle). Mutta toisaalta pelottaa kyllä kovasti, jos taudin saan ja se aiheuttaa esim. keskenmenon tai jotain vammoja sikiölle. Niistähän ei vielä tiedetä oikein mitään. Voi olla, että jos syksyllä tilanne on vielä päällä, yritän päästä erityisäitiysrahalle ja olla viimeisen kolmanneksen pois töistä, kun raskaus alkaa sitten vaikuttaa myös hengityskapasiteettiin ym.

Vierailija
150/436 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja se pehmolelu oli kyllä aika psykedeelinen siinä äitiyspakkauksessa 😅

151/436 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä terveyskeskuksessa ja koko ajan siis altistumis mahdollisuus koronaan olemassa. Käytän tietysti asiakkaiden kanssa suunenäsuojaa. Onneksi täällä suht rauhallinen tilanne toistaiseksi, mutta kyllä se vähän huolettaa. 🤔

Tsemppiä bingu töihin!

152/436 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä täällä istun sokerirasituskokeessa. Eka verikoe otettu ja liemi juotu. Ei ollut pahaa, maistui vadelmamehulle. Seuraava verikoe 8.35 ja nyt alkaa tulla huono olo🤢 Tuntuu että kohta 🤮 Toivottavasti ei!! Oon tosiaa ollu nyt 13h syömättä ja väsyttää iha hulluna...

Sain tällasen pedin, mutta se on tässä tk käytävällä niin ei oikein kehtaa nukkumaan tässä alkaa. Ja ei ollut täällä antaa maskia niin oma huivi naamalla täällä istun ku koko ajan ramppaa ihmisiä ohi😣😷

153/436 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja Pingu, eikös sulla onneksi ala kohta pitkä kesäloma!😀👍 Kun opettaja siis olet... Ei tarvii kauaa olla koululla nyt ainakaa ennen lomaa.

154/436 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pingu ja Hedelmäpommi hienoa, että pystytte olemaan tietämättä vauvan sukupuolta etukäteen. Itse en pystyisi. En mäkään vaatteiden vuoksi sitä halua tietää, vaan jotenkin tuntuu luonnolliselta kysyä etukäteen, että kumpi siellä asustaa.

Buns, sulla varmasti alkaakin raskaus näkymään jo aiemmin, kun kaksoset tulossa. Harmi, että sulla vielä pahoinvointia noilla viikoilla.

Hedelmäpommi, ei täällä Suomessa raskaana oleva ole mitään riskiryhmää koronan takia. Itselläni on perussairautena astma, että sen vuoksi toki olen riskiryhmää, mutta ei mulle ainakaan ole neuvolassa sanottu mitään erityistä. Itse työskentelen siis supermarketissa ja päivittäin 2000 asiakasta asioi siellä, että helpostihan sen sieltäkin saa. Ihan alkuraskaudessa pelotti, mutta ei enää. Tauti tulee jos on tullakseen. Ei sen takia voi vaan lakata elämästä. Enkä itse halua asettaa itseäni mitenkään erityiselle jalustalle (kuten opettajat nyt iltapäivälehdissä), että mun pitäisi nyt riskiryhmäläisenä ja raskaana olevana jäädä kotiin ja veronmaksajien maksaa se touhu. Mielestäni kaikki siihen voi sairastua ja nyt nämä iltapäivälehtien opettajat unohtavat, että muillakin aloilla on työskennelty koko ajan ja ollaan erityisen alttiita taudille, kuten hoitajat, lääkärit ja muut sairaaloiden työntekijät ja kaupan alan työntekijät. Opettajat sentään saivat olla pari kuukautta kotona ja kohta heille alkaa pitkät kesälomat. Sori Pingu, ei ollut mitenkään henkilökohtainen kommentti sulle vaan yleinen oma mielipide tästä tilanteesta. Toivottavasti sunkin pelot helpottaa tämän suhteen. Muistan, että oli ihan kamalaa pelätä kokoajan, mutta jotenkin olen päässyt siitä yli.

Hero, hyi kuulostaa inhottavalle tuo sokerirasitus. Tsemppiä lopputestiin!

155/436 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan Mariia83. Itse olen myös terveydenhuollossa töissä ja koko ajan töissä on oltu. Nykyisen tiedon valossa korona ei ole haitallinen sikiölle, toki varmaksi ei vielä kaikkea tiedetä kun niin uusi tauti että en nyt varta vasten sitä halua mutta en myöskään tarpeettomasti rajoita elämääni tämän suhteen. Pingu aiemminkin taisi olla puhetta tuosta erityisäitiysrahasta, sinun ammatissasi tässä tilanteessa et kyllä sitä varmastikaan tule saamaan 😕 mutta onneksi tosiaan kesälomat alkaa kouluissa ihan pian ja tautitilanne näyttää koko maassa rauhoittuneen 😊

Täällä 12. viikko menossa ja työkaveri ultrasi tässä yksi päivä niin pääsi näkemään pikkuisen 😍 kaikki näytti olevan hyvin ja hienosti kasvaa, tästä olin huolissani kun painoni on vain laskenut tähän asti. Kerrottiin nyt myös isovanhemmille ja ystäville ja todella Ihania kommentteja saatiin ❤️. Pahoinvointikin alkaa pikkuhiljaa helpottaa niin tuntuu että voin vihdoin pikkuhiljaa alkaa nauttimaan tästä raskaudesta.

156/436 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin meni loppuun asti sokerirasituskoe vaikka pari kertaa nousi puklut suuhun asti🤢 En sentään oksentanu nii ei tarvii uusia. Ei se kamalaa ollut joten rohkeesti vaan muutki😂

Vierailija
157/436 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis ollut koko ajan ihan töissä fyysisesti koulussa oppilaiden kanssa ja kanssani työskentelee myös muita aikuisia. En ole ”tavallinen” peruskoulun ope ja joudun myös kesällä olemaan töissä. Minulla on ihan normaali neljän viikon kesäloma. En nyt sen tarkemmin halua avata, että missä tarkalleen ottaen olen töissä, mutta valitettavasti tuo pitkä kesäloma tai etäopetus ei ole koskenut minua eikä tule koskemaankaan. Ja kuten jo sanoinkin, niin en edes tässä tilanteessa haluaisi olla pois töistä, mutta silti tämä koulujen avaaminen ja oppilasmäärien ja ylipäänsä liikkuvan väen määrän nouseminen lisää ahdistusta ja stressiä.

En kuitenkaan ole mitenkään sitä mieltä, että opettajat olisivat jotenkin erityisessä asemassa vaan on paljon ammatteja, joissa altistuminen on vielä todennäköisempää ja niistä aloista ja työntekijöistä ei ole puhuttu mediassakaan mitään. Enemmän te siellä kaupoissa ja terveydenhuollossa altistutte. Se on totta, että pelkääminen on oikeastaan aika turhaa eikä tilanteelle mitään voi. Pitää ottaa vastaan se, mikä tulee. Itselleni kuitenkin tilanne aiheuttaa stressiä ja se taas tällä hetkellä unettomuutta ja sen takia siitä varmaan kirjoitin. En ainakaan itse yrittänyt siis asettaa itseäni mitenkään jalustalle, että tilanteeni olisi jotenkin pahempi kuin jollain muulla alalla. 😊

HeRo kiva kuulla, että selvisit rasituksesta! Toivottavasti selviän omastani ensi viikolla kunnialla. 😅 Huomenna on nt -ultra, että se pitää jännittää ensin alta pois. Toivottavasti kaikki siellä hyvin. ☺️

158/436 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pingu, hyvin sulla menee ultrat ja kokeet, rohkeesti vaan😀👍 Ja kyllä itseänikin ahdistaa, että mitä enemmän ihmisiä, sitä vähemmän aikaa haluan paikassa viettää. Meillä onneksi toimistolla vain pari ihmistä samassa tilassa kuin minä ja toiv mukaan ensi viikolla pääsen takaisin etätöihin. Saa sit kotona olla. Kaupassakin ahdistaa kun paljon porukkaa eikä juuri kukaan tunnu välittävän turvaväleistä. Mutta ei tämä korona samalla lailla kaikkia ahdista, jokainen tavallaan, mutta kyllä turvavälit sekä hygienia yskiessä/aivastaessa sekä muut ohjeet tulisi silti kaikkien noudattaa, vaan eipä tunnu kaikkia kiinnostavan. Itse olen kova stressaamaan ja ärsyynnyn kyllä kun joku esim änkää kaupassa jonottamaan niskaan kiinni tai tulee yhtä aikaa ostoksia pakkaamaan vaikka yksi kerrallaan kuuluisi pakata... Itse kun tosiaan kuulun vielä riskiryhmään niin hyvin harvoin kaupassakin tulee käytyä...

159/436 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viuhkelis, ihana kuulla, että kaikki hyvin ja saitte nähdä pikkuisen ❤️ Pingu, tosiaan kommenttini ei ollut mitenkään sulle erikseen, että toivottavasti et siitä nyt loukkaantunut. Alkaa tosiaan tämä koko korona jo kyllästyttää sen verran, että uutisiakaan ei viitsi enää katsoa. Toivottavasti pääsisit peloistasi jollain konstilla eroon. Ehkä se helpottaa sitä mukaan kun raskauskin etenee.

Hero, hienoa, että selvisit sokerirasituksesta hyvin 👍

Täällä tuli täyteen tänään 15+0 ja viime yönä heräsin oikein siihen, kun nännejä vihloi kovasti. Selinmakuulla tuntee kyllä, että kohtu on kasvanut ja kun painelee tuosta alavatsalta niin tuntee, että se on kova. Muuten olo tosi hyvä ja tänään jaksanut siivotakin koko kodin. Kesälomia pitäisi työn puolesta päättää ja olin ajatellut, että pitäisin kesällä lomaa kaksi viikkoa ja loput kaksi jättäisin äityisloman alkuun, niin voisin jäädä syyskuun puolessa välissä jo pois. Virallinen äitiysloman alkupäivä olisi siis 28.9 (laskettu 30 päivää ennen LA mukaan). Netistä katoin, että 50 päivääkin ennen olisi mahdollista jäädä, mutta toki aion olla töissä niin pitkään kuin mahdollista.

Vierailija
160/436 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En loukkaantunut, halusin vain selventää etten kuvittele olevani mitenkään erityisessä asemassa. ☺️ Me tosiaan otamme asiat eri tavoin ja itse olen kova stressaamaan ja ahdistumaan monista eri asioista. Tässä asiassa vaikuttaa myös se, asuuko itse paikassa, jossa tauti on aktiivisesti läsnä vai jossain, missä se ei ole niin kovin suuri uhka tässä vaiheessa. Maiden välillä vaikuttaisi olevan tässäkin asiassa suuria eroja ja itse kyllä toivoisin, että raskautta pidettäisiin sen verran arvossa tässä laskevan syntyvyyden maassa, että sikiöitä ja äitejä yritettäisiin suojella. Käsittääkseni esim. Ruotsissa suositellaan, että viimeisellä kolmanneksella ei saisi enää altistua tartunnalle, koska se on muutenkin hengitystieinfektioille herkkää aikaa ja kohtu vaikeuttaa usein jo valmiiksi hengittämistä täydellä kapasiteetilla. Tähän siis viittasin tuolla, että haluan itse tehdä kaikkeni, jotta mikään ei vahingoittaisi sikiötä ja saisin elävän ja terveen lapsen. Vaikka se tarkoittaisi veronmaksajien rahoilla elämistä muutaman ylimääräisen kuulauden ajan. Mutta tästäkin olemme varmasti monet eri mieltä ja koemme mm. uhan eri tavalla.