Marraskuiset 2020
Vähän ajoissa olen.. Haluan pitää asian salassa vielä muilta, mutta samalla olis kiva jo nyt fiilistellä tulevaa muiden marraskuisten kanssa. Mulla laskettu aika 19.11.2020 ja neljäs lapsi tulossa. Mulla muut lapset poika 11 v., poika 2,5 v., tyttö 1 v. Eli kolme alle neljä vuotiasta olis sitten loppuvuodesta :) Todella haluttu ja odotettu on tämä uusinkin pikkunen. Mites muilla?
Kommentit (436)
Työkaveri tänään ultrasi minut ko pyysin. Siellä edelleen kaikki kunnossa 🥰 aivan hulluna oli tyyppi kasvanut parissa viikossa, viimeksi näytti pieneltä merihevoselta ja nyt jo lähes oikealta vauvalta. Eiköhän nyt jaksa odotella viralliseen ultraan 😅 ens viikolla eka neuvolaki.
Mukavaa viikkoa kaikille! 😊
Jonxuh rv 9+1
Jonxuh, ihana että kaikki oli kunnossa. Käteviä tuollaiset kaverit jotka ultraa😅👌
Kävin tänään uudelleen nt-ultrassa kun viimeksi ei sitä saatu mitattua. Nyt pienen odottelun jälkeen pikku kelluttelija antautui mittausasentoon ja tulos oli 1.2🥰👍
Nyt odotellaan ensi viikon lääkärikäyntiä😊
Hienoa Jonxuh, että kaikki oli kunnossa! Hero, ihan mielenkiinnosta, että mikä lääkärikäynti sulla on ensi viikolla? Mulla kun on seuraava neuvola vasta kolmen viikon päästä ja seuraava varsinainen lääkäriaika onkin sitte rakenne ultra joskus juhannuksen tienoilla. Me kun ollaan muistaakseni samoilla viikoilla ☺️ Itse en malttaisi odottaa kolmea viikkoa, kun silloin kuunnellaan vauvan sydänäänet ensimmäistä kertaa 💞 Olenkin jo harkinnut kotidopplerin ostoa, kun en malttaisi odottaa, mutta yritän nyt sinnitellä kuitenkin. Mulla edelleen aika paljon masu tuntemuksia tällä hetkellä. Välillä menkkamaista oloa, välillä pientä vihlontaa ja jomotusta.
37/41v. Esikoisen LA 3.11. Esikoispoika syntyi 1.11.2020 <3
Mulla on ensi viikolla neuvolalääkäri. Siis ensimmäinen lääkärikäynti. Eikö sinulla ole ollut lääkärinkäyntiä?
Mulla kans kaikenlaisia masutuntemuksia😳🤯😅 Nipistelee, vihloo, paineentunnetta ja menkkamaista kipua, noita vuorotellen mut ei jatkuvana vaan välillä. Kuulema ihan normaalia. Mulla vaan on kiinnikkeinen arpi keskellä alavatsaa, juuri siinä missä kohtu on nyt ja se aiheuttaa välillä myös kipuja, näin ainakin uskon...
Hero, ei kyllä ole ollut paitsi tosiaan se nt ultra, mutta siinä ei lääkäri muuta tehnyt kuin ultrannut. Mun neuvolakortissa lukee seuraavaksi aika rv 16 neuvolan hoitajalle ja silloin on laaja terveystarkastus (ilman lääkäriä) ja siitä seuraava aika on rv 20 rakenneultra ja silloin on samalla laaja terveystarkastus lääkärin kanssa. Hassua, kun luulin, että noi käynnit on kaikkialla suurinpiirtein samat. Toki tietysti jotkut voi joutua useammin käymään jos raskaus vaatii tiheämpää seurantaa. Kiva kuulla, että sulla on myös samanlaisia masu tuntemuksia. Juu ei siis ole kokoajan täälläkään. Töissä varsinkaan en tunne juuri mitään, kun olen lähestulkoon kokoajan liikkeessä.
Mariia83, mulla on ihan neuvolakortissa kohta jossa lukee lääkärin vastaanotto 14-16 viikolla ja seuraava neuvola vasta 18-19🙄
Tosin mulla on perussairaus lääkityksineen joten joudun/pääsen varmasti vielä eri lääkärikäynneille sairaalaan jossakin välissä ja on puhuttu ylimääräisistä ultrauksista myös mutta niistä kai keskustellaan lisää ensi viikolla🤷♀️🤔
Thl näköjään linjaa, että raskaana olevilla olisi lääkärin tarkastus rv 13-18 ja rv 35-36. Vaihtelee varmasti sitten paikkakunnan ja resurssien muka 🤔
Ihanaa jonxuh että kaikki kunnossa! 😊
Tuo 2 lääkärikäyntiä on tosiaan thl:n suositus, mutta meillä ainakin on vain 1 lääkärikäynti ja se vasta keskiraskaudessa. Seuraava neuvola minulla vasta kesäkuussa viikolla 16, hirveen pitkä aika tässä välissä 😅 Mutta loppua kohden nuo käsittääkseni ovat tiheämmin ja yksilöllisen tarpeen mukaan. Kun käytiin neuvolassa sukutietoja ja terveystietoja läpi niin kuulun kuulemma kaikkein matalimman riskin ryhmään joten minun kohdalla varmaan ihan minimikäynnit luvassa.
Ärsyttää kun ei ole vieläkään kuulunut sitä UÄ aikaa, vaikka piti alkuviikosta postissa tulla.. Huomenna kuitenkin 10+0 että sen pitäisi aika pian jo olla!
Joo saattaa näköjään vaihdella paikkakunnittain. Täällä ilmeisesti yhdistetty rakenneultra ja lääkärintarkastus samaan käyntiin. Aika tuntuu vaan matelevan tällä hetkellä ja tuntuu hirveen pitkältä ajalta tämä neljän viikon väli tuon nt ultran ja seuraavan neuvolakäynnin väli. Tulee liikaa luettua noita netissä olevia palstoja, missä on koettu myöhäisiä keskenmenoja ja kohtukuolemia. Sitte alkaa pelkämään, että itselle käy samoin, vaikka eihän sellaisiin tapahtumiin voi itse vaikuttaa. No onneksi on töitä itsellä, niin se pitää ajatukset kasassa ja hiukan edes muualla. Nyt vaan odotellaan sitä seuraavaa neuvolaa, että kuunnellaan niitä sydänääniä 18.5. Silloin olisi sitte kasassa jo 16 viikkoa 👍
Viuhkelis, meillä täällä noi ultrat varataan samalla neuvolakäynnillä eli seuraavalla käynnillä saan ajan jo rakenneultraan. Toki se varmaan johtuu siitä, että asutaan pienellä paikkakunnalla ja ultrat tehdään täällä paikallisessa terveyskeskuksessa. Synnytykset hoidetaan nykyään sitte Turussa Tyksissä.
Meillä kanssa neuvolassa varattiin uä-aika ja siellä käynnin jälkeen piti soittaa neuvolaan ja varata sitä kautta lääkärin aika. Itse pitää varata sit netin kautta se sokerirasitustestiaika ennen rv16. En vielä halua mennä sinne ku pelkään että oksennan sen liemen heti😅😂
Kiitos Mariia83 sanoistasi. ☺️
Mun piti ensimmäisen neuvolan jälkeen itse varata labra-aika veri- ja virtsakokeeseen, nt-ultra-aika ja sokerirasitus netistä. Tänään kävin labrassa, neljä putkea verta ja kaksi virtsaa. Osa tuloksistakin näkyi jo omakannassa. Kaikki arvot hyviä niistä, jotka jo näkyi. Tai no leukosyytit ihan vähän koholla, mut ilmeisesti ihan normaalia raskaana.
Meillä oli peruttu kokonaan se laaja terveystarkastus lääkärin tekemänä. En näe lääkäriä kuin vasta synnytystapa-arviossa... ultratkin tekee käsittääkseni kätilö.
Mua myös ahdistaa jo valmiiksi se sokerirasitus. Voin kuvitella, kuinka huono olo siitä tulee. 😬 Mut ehkä sitäkin enemmän mua huolestuttaa se, että mun täytyy istua siellä labran odotusaulassa se kaksi tuntia kaikkien niiden muiden ihmisten kanssa.. koronan kannalta huolettaa siis...
Mulla on tässä viimeaikoina ollut sellainen ”valeraskaana” olo. On jotenkin vaikea uskoa olevansa raskaana ja tuntuu, että tää on vaan joku roolileikki.. En osaa oikein selittää. En tiedä saatteko kiinni. 😅 Että mistä sitä tietää kasvaako hän ja onko kaikki hyvin.. Oon välillä itsekin unohtanut hetkeksi. Kai se tästä pikkuhiljaa käy itsellekin selvemmäksi, että on raskaana. Viimeistään sitten kun tuntee sen potkun kylkiluissaan. 😅
Hurjaa miten nopeasti aika menee, nyt jo 11. raskausviikko menossa 😍 Näin muutamia ystäviä vappuna ja kerroimme heille raskaudesta, ja olen kyllä vähän pettynyt reaktioista.. Olemme ystäväpiirimme ensimmäiset kellä on lapsi tulossa joten osasin odottaa että he yllättyvät, mutta yksi ystävä ainakin vaikutti aivan järkyttyvän ja olevan shokissa, ei kommentoinut oikeastaan mitään. Toinen kommentoi "jaa" 🙄 Yksi sentään onnitteli.
Sain vihdoin ultra-ajan ja se menee aika pitkälle, rv 13 vasta. Työkaveri lupasi kuitenkin ultrata ensi viikolla, niin päästään äitienpäivänä vanhemmille kertomaan, silloin kuitenkin se maaginen 12. viikko 😊 Toivottavasti sieltä tulisi vähän ilahtuneempia reaktioita.
Viuhkelis, olipa ikävä että ystävien reaktiot eivät olleet innokkaampia. Ehkä he asiaa hieman sulatellessaan innostuvat kovastikin. Ja ainakin äitienpäivänä sitten luvassa iloisia onnitteluja kun vanhemmille kerrotte🤩😍
Itsellä kun ikää jo enemmän ja todella pitkään oltu miehen kanssa yhdessä niin kaverit varmaan jo pitkään odottaneet että milloin olisi perheenlisäystä luvassa niin kaikki on kyllä olleet iloisesti yllättyneitä. Ja jos eivät ole, niin se on heidän murhe😂
viuhkelis: Olipas nuiva reaktio ystäviltä 🤔 ehkä vain yllättyivät niin paljon? Koska sulla on laskettu aika? Kiva että pääset ultraan ja kertomaan uutiset äitienpäivänä. Mieki olisin halunnut silloin kertoa, mutta mies ei halua vasta ko nt ultran jälkeen. 🙈
Tänne ei ihmeempiä. Väsyttää aika paljon. Torstaina nukuin töitten jälkeen 2.5h päikkärit ja sitten vielä reilun 9h yöunet päälle. 😴 Kovasti myös jonkinasteista närästystä tai lähinnä röyhtäilytystä on paljon erityisesti kun syönyt vähän enemmän. 🐷
Jonxuh rv 9+5
Jonxuh: laskettu aika on kuukautisista 26.11., mutta luulen että pari päivää pidemmälle menee sitten ultran perusteella. Äitienpäivänä viikkoja siis 11+3 eli silleen jo "turvallisilla vesillä". Ymmärrän kyllä tavallaan tuon että ei halua kertoa ennen ultraa, sillä minä ainakin haluan sen kuvan ns. "todisteeksi" 😁
Ja joo luulen tosiaan että tuli ystäville sen verran puskista että eivät oikein osanneet reagoida. Muutamalle hyvälle ystävälle olen kertonut jo heti plussauksen jälkeen ja he kyllä kovasti onnittelivat 😊
Viuhkelis: me mennään siis melko samoilla päivillä, neljä päivää eroa la:lla 😅 Mie olen viime viikolla käyny kans työkaverin tekemässä ultrassa ja ihan vauvan näköinen ultra kuva löytyis sopivasti äitienpäiväksi. Silloin 10+6 menossa 🤔 häätyy kattoa saisinko miehen pään vielä kääntymään, minun äiti ja siskot jo tietää asiasta, mutta hänen perheestä ei kukaan 🙈
Meillä tietää jo kaikki ihmiset (melkein) raskaudesta. On tienneet jo siitä varhaisultrasta asti eli jo 2,5 viikkoa. Tosin tuntuu että siitä olisi jo paaaaljon kauemmin. Meille oli luontevaa kertoa heti ja minulle olisi ollut tosi outoa odotella näinkin pitkään tai esim. nt-ultraan, joka on vasta 1,5 viikon päästä. Tietysti keskenmeno on aina mahdollisuus, mutta toisaalta mitä vaan voi tapahtua missä vaiheessa vaan. Muutama ystäväni ei vielä tiedä ja heille kertomisessa olen jotenkin viivytellyt, vaikka voisin ihan hyvin kertoakin. En ole vain saanut asiaa kerrottua, vaikka haluaisinkin. 😅
Kummallista mielestäni on se, että minun vointiani kysellään vähän joka taholta. Se on outoa. Kukaan ei ole ennenkään kysellyt voinnistani. 😅 Ymmärrän, että se liittyy sisälläni kasvavaan ihmiseen, mutta tuntuu silti oudolta. Ihan kuin vointini olisi yhtäkkiä julkista tietoa ja minun tulisi kaikille kertoa avoimesti raskausoireistani ja jaksamisestani... Ärsyttävintä on ehkä se, että yksi miehen puolelta sukuun kuuluva nainen on ottanut nyt tavaksi jakaa minulle ohjeita siitä, mitä en saisi tehdä (juoda sokerittomia limuja) tai mitä minun pitää tehdä (liikkua nyt paljon). Hän varmasti tarkoittaa vain hyvää, mutta itseäni ärsyttää kyllä todella paljon. On ihan oma asiani päättää siitä, mitä teen ja mitä en.
Meillä oli tänään eka neuvola. Eipä siellä sen ihmeempää ollu, paitsi kun pyysin että voitaisko yrittää kuunnella sydänääniä niin neuvolan täti sano, että voidaan, mutta olisko kivempi kattoa tuolla heän ultralla! Nähtiin siis pikkuinen jälleen kerran ja kovasti oli meno päällä 🥰🥰 mieski näki eka kertaa toisen. Kuulemma voidaan ultrailla vaikka joka kerta 😍.
Nyt odotellaan sitten aikaa sinne nt ultraan, joka pitäis olla kolmen viikon sisällä. Seuraava neuvola kuukauden päästä.
Mites muilla menee?
Jonxuh rv 10+0
Olipa kiva että neuvolassa pystyivät ultraamaan!! Pitääpä kysyä itse ensi kerralla myös koska sinne mies saa varmaan tulla mukaan niin näkisi tosiaan sekin😍
Täällä odotellaan lääkärin aikaa joka ke. Mut ei kai siellä ihmeellistä... kuunteliskoha ne siellä sydämen vai en tiiä, mitä lie kaikkee siel tehdään. Täällä nyt 13+5 meneillään. Saatiin muuten ne sikiöseulonnan tulokset ja hyvät olivat🥰👌
Voi Pingu! Mulla tuli ihan vedet silmiin kun luin tuota kertomustasi painoon liittyen 😢 Tottakai sinulla on yhtäläinen oikeus saada lapsia kuin muillakin. Ei kannata välittää muiden puheista. Hyvä asia on tietysti se, että itsekin tiedostat asian ja yrität tehdä parhaasi sen eteen. Jokainen ylipainoinen tiedostaa varmasti olevansa lihava, eikä siihen tarvitse sen enempää saarnaa keneltäkään. Itse olen huomannut, että olen selvästi tunnesyöjä ja varsinkin näin korona aikana, kun viettää suurimman osan ajasta kotona telkkaria katsellen, niin tekisi mieli syödä kokoajan vaikka ei ole edes nälkä. Onneksi olen pystynyt pitämään itseni suhtkoht kurissa ja painoa ei ole ainakaan vielä kertynyt yhtään. Itselläkin bmi on 30 luokkaa, mutta en koe silti olevani merkittävästi lihava tai ei se ainakaan näy. Luulen, että mulla on hyvät lihakset mitkä tietysti painaa enemmän kuin rasva. Olen koko ikäni tehnyt kuitenkin fyysistä työtä. Toki ylipainoakin on ja laihdutin 10kg tuossa pari vuotta sitten, joista viisi on tullut takaisin 🙈 Kerroinkin tästä neuvolassa ja silloisesta ruokavalioistani, että ei tarvinnut enempää paasata, että osaan syödä terveellisesti kun haluan. Silti toivon, että painoa ei tulisi 10 kiloa enempää, mutta olen myös ymmärtänyt, että imetys ”laihduttaa” monia. Ainakin äitini laihtui aikanaan hurjasti, kun imetti pikkusiskoani. Ei nyt kuitenkaan kanssasisaret stressata tästä painosta, pääasia olisi, että jokainen meistä saisi terveen pikkuisen syliin asti ❤️ Mulla tänään menossa 12+5 ja vatsassa aika paljon tuntemuksia tänään. Pieniä vihlonta kipuja ja vatsa on selvästi pinkeämpi vaikka ei siitä vielä mitään ulospäin näy. Ilmeisesti nuo kivut kuitenkin kuuluu asiaan, kun kohtu kasvaa. Jotenkin niitä silti aina pelästyy ja toki kun tämä on ensimmäinen raskaus ja niin toivottu, niin heti alkaa pelkämään kaikkia tuntemuksia.