Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Marraskuiset 2020

24.03.2020 |

Vähän ajoissa olen.. Haluan pitää asian salassa vielä muilta, mutta samalla olis kiva jo nyt fiilistellä tulevaa muiden marraskuisten kanssa. Mulla laskettu aika 19.11.2020 ja neljäs lapsi tulossa. Mulla muut lapset poika 11 v., poika 2,5 v., tyttö 1 v. Eli kolme alle neljä vuotiasta olis sitten loppuvuodesta :) Todella haluttu ja odotettu on tämä uusinkin pikkunen. Mites muilla?

Kommentit (436)

421/436 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buns, kiva lukea kuulumisia sieltä ☺️ Juu kyllä täälläkin tuon 8kg jäppisen kantaminen alkaa kyllä tuntua ja varsinkin kaukalon kanssa en meinaa jaksaa kantaa enää autoon ja sisälle 😂

Meillä myös täällä neuvolassa pientä sättäystä ollut ja kaksi viimeistä käyntiä ollut eri tädeillä eli kolmella eri hoitajalla oltu ja se on kyllä tyhmää, kun sitten selität samat asiat aina uudelleen. Toivottavasti seuraava käynti olisi omalle terveydenhoitajalle. Se onkin täällä päin kuulemma ns. isä ja vauva käynti eli toivotaan, että isät tulisivat yksin lapsen kanssa. Haluavat kuulemma, että isätkin pääsisivät enemmän osallistumaan, vaikka meillä lapsen isä onkin ollut kaikilla käynneillä mukana 👍

Joo nuo teidän syöttikset onkin kätevämmät siitä, että on ainakin helppo puhdistaa. Mä oon tästä asunnon sisustuksesta niin tarkka, että pakko saada sellainen mikä mätsää siihen. Meillä pieni kaksio ja heti eteisestä näkee koko asunnon ja kaikki huoneet (paitsi kylpyhuoneen), niin asunnon sisustus on ollut aina mulle tärkeä. Tykkään myös tuunailla vanhoja huonekaluja ja sitä onkin tullut tehtyä usein. Isompi asunto kyllä alkaisi olla kivempi vaihtoehto, mutta ei ole sopivaa vielä tullut kohdalle. En kuitenkaan halua mitään täyttä remppakohdetta ja yksi putki/kylpyhuone+sauna remontti on jo takana, niin ei heti houkuta toista samanlaista rumbaa. Lastenhuonetta kyllä olisi niin kiva päästä remppaamaan/sisustamaan ❤️ Pää jo oikein tursuaa ideoita, mutta ehkä joskus sitten.

Kivasti on vauvat teilläkin kasvanut ja oppinut jo vaikka mitä! 👏🏻 Olenkin kuullut tuosta, että monella vauvalla voi yöunet vähän häiriintyä, kun opitaan niin paljon uusia juttuja, niin ei vissiin malta nukkua.

Mäkin toivon, että tossa toukokuun alussa saataisiin vaunujen ratasosa käyttöön, niin pikkukaveri näkisi enemmän maisemia. Pari kertaa olen nostanut pojan istumaan vaunukopassa olevan selkänojan avulla, kun on herännyt kesken reissun ja ei ole enää malttanut nukkua. Selvästi on tykännyt katsella maisemia ja kotonakin sekä mummolassa tykkää katsella ikkunasta ulos. Aurinkolasit on meilläkin hankintalistalla seuraavaksi ja pelastusliivit! Meillä on oma vene ja veneillään paljon kesäisin ja toisella mummolla ja pappalla on mökki saaressa, niin siellä tulee vietettyä jonkin verran viikonloppuja ja lomia.

Täällä kanssa kaikki sanoo pojan olevan ihan isänsä näköinen ja niin hän onkin. Itse olen kovasti koittanut katsella, että onko omaa näköäni ollenkaan, mutta vaikea sitä on itse huomata. Jospa se älykkyys olisi sitten enemmän peritty äidin puolelta 😉

37/41v. Esikoisen LA 3.11. Esikoispoika syntyi 1.11.2020 <3

422/436 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Meillä oli neuvola kanssa vähä aika sitten ja poika oli 69,1cm pitkä ja painoa 7340g. Meillä on onneksi sama terveydenhoitaja ollut koko ajan.

Me aloiteltiin kanssa lihojen ja kalan syönti jo ja tänä aamuna syötiin puuroa ensimmäisen kerran. Hyvin on maistunut. Tein uunissa vauvalle lohta, kasviksia ja vedessä kanaa. Muutenkin sit keittänyt kasviksia mutta syödään myös ihan valmissoseitakin. Kaikkea syö kyllä mielellään.

Meillä poika sit lopetti rinnalta juomisen (jollei suostu sit myöhemmin palaamaan mut ainaki nyt) ja haluaa vaan kylmää maitoa pullosta😄 Uskoisin että hampaita tulossa koska on ollut kiukkuisempi (yleensä aina niin iloinen ja rauhallinen), lämpimämpi (mut ei kuumetta), kuolaa joka paikan märäksi ja koko ajan oltava sormet tai lelu suussa...

Kovasti haluaa touhuta koko ajan jtk. Kääntyy selältä mahalleen mut ei vielä toisin päin. Mahalla ollessaan pyörii mahan varassa ympyrää ja pakittamalla liikkuu😄 Pääseehän sitä niinkin paikkoihin😆 Hyvin kiinnostunut on asioista ja leluista ja hienosti osaa ottaa leluja käteen ja pidellä. Iso pallo oli huippu kiva. Sitä pitää käsien ja jalkojen varassa. Ja niin, varpaat on tosi kivat myös😃 Paljon touhuillaan ja ulkoillaan. Koiran leikkejä seuraa mielellään ja eilen käytiin lähiratsastustallilla hevosiakin katselemassa☺

Me hommattiin jo aurinkolasit pojalle mut pitäis se syöttötuoli vielä ostaa. Olen jo iskenyt silmäni yhteen valkeaan puiseen lastentarvikeliikkeessä. Siinä harmaa pehmuste ja valkea muovinen "pöytä". Käy sisustukseen ja miellyttää silmää sekä ihan kätsyltä vaikuttaa😊

Meillä kuulema minun näköinen poika tässä vaiheessa... itse joistakin kuvista sen huomaan kun silmät on samanväriset mutta kyllä hän minusta ihan itseltään näyttää, ei niin paljoa kummaltakaan meistä vanhemmista... Hiukset on ihan vaaleat... ne mitä hänellä on🤭 Meillä kun vaavi on osittain ihan kalju kaveri😁

Tämmöistä täällä meillä. Mielelläni lueskelen teidän kaikkien kuulumisia. Ihana kuulla muiltakin miten menee ja miten vauvat kehittyy ja oppii uutta. On ne vaan niin ihania ja erityisiä nämä omat pienet🥰

Aurinkoista kevättä!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
423/436 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Hero, joo tuo kuolaaminen ja sormien suuhun tunkeminen sekä tietysti normaalia kiukkuisempi olotila on juurikin sitä hampaiden tuloa. Tai näin meillä oli ainakin ja niinä parina iltana, kun oli kipuinen, niin joi mielellään kylmää maitoa. Kaipa se viilentää niitä ikeniä sitten. Muutama päivä oli meillä semmoinen, että maito ei oikeen maistunut, että söi mieluummin soseita ja sekin oli selvästi niitä hammaskipu päiviä. Parina kertana annettiin tosiaan panadolia, kun ei meinannut yöunista tulla mitään, kun poika heräsi vähän väliä itkuisena. Yllättävän pienellä kuitenkin selvittiin ekoista hampaista ja kaksi pientä alaetuhammasta on jo kasvanut 💪 Täällä kanssa poika liikkuu selällään pakittaen, että potkii jaloilla taaksepäin 🙈 Kovasti on yritystä jo konttaamiseen, mutta ei ihan vielä pääse eteenpäin vaikka kuinka yrittää.

Tänään tulikin pojalle tasan 6kk mittariin ja pari päivää sitten käytiin neuvolassa ja mitat oli 68.6cm ja 8180g. Tai no minähän en ollut neuvolassa mukana, kun se oli ns. isä-vauva käynti. Sen jälkeen kävivät ostamassa pojalle vappupallon ja dinosaurus pallon kanssa tulivat kotiin 🦖 Se onkin ollut hauska painikaveri (on siis semmoinen lattiamallia oleva foliopallo).

Eilen syötiin ensimmäiset aamupuurot syöttötuolissa ja sehän se vasta kivaa oli myös pojan mielestä. Olen ottanut hänet siihen mukaan istumaan jos teen keittiössä ruokaa, niin mielellään seuraa mun touhuja siinä 👍 Sormiruokailua oli neuvolassa neuvottu seuraavaksi aloittaa. En vaan ole jaksanut vielä perehtyä, että mitä sitä voisi pikkuiselle tarjoilla. Kanamunaa nyt kuulemma ainakin sanoi neuvolan täti. Jokos muut on aloittanut sormiruokailut? Mielellään otan vinkkejä vastaan, että mitä ootte tarjonnut 😊

424/436 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Meillä ei pojalla näy hampaita vieläkään mutta sama kuolaaminen ja kaiken jyrsiminen jatkuu...jospa ne sieltä kohta ilmestyisivät pikku nökeröt😁

Meillä vauva lopetti tosiaan rinnalla olemisen, silloin tällöin yöllä tai aamulla käy rinnalla mut muuten juo pullosta. On turvauduttu nyt osittain jo korvikkeeseen, koska taitaa loppua kohta maidontuotanto tässä meijerissä🙈 Ja kylmänä menee maito vieläkin...sen mitä yleensäkään menee. Muuten syö kyllä reippaasti!

Me tilattiin syöttötuoli, pitäisi tulla pe. Päästään sit kokeilee👍

Meilläkin vauva sai vappupallon... vauvahai kuvalla☺🦈 Mutta oikea lasten pallo (sellainen jalkapallon kokoinen) on tosi kiva lelu. Makaa selällään ja ottaa käsin ja jaloin kiinni ja taputtelee. Sitten viskaa.

Varpaatkin ovat läytäneet nyt tiensä pikku isännän suuhun😄

Yöt nukutaan edelleen hyvin.

Mariia83 me ostettiin jo valmiiksi sellaisia vadelmanmakuisia maissinaksuja (6kk+) ja ajattelin niitä kokeilla antaa jossain vaiheessa. Täytyy itse maistaa ja kokeilla ensin, että millaiseksi massaksi muuttuu suussa, kun ei tosiaan niitä hampaita pienellä vielä ole. Olisikohan kurkku hyvä sormiruoka, siis leikkaisi pelkästään sitä pehmeää keskustaa? Meillä on kaapissa odottamassa sellainen pieni maistelupussi. Sellaista verkkokangasta ja sen sisään laitetaan jtk esim mansikka,siitä sit vauva saa imeä lussuttaa sen kankaan läpi sitä... ei tule sit liian isoja paloja.

Hienosti on Mariia83 teillä vauva kasvanut! Meillä 6kk tulee täyteen lauantaina ja nyt pe on 6kk neuvola. Meillä ei ole mtn isä-vauva neuvolaa... 🤔

425/436 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mariia83,

Me tosiaan ei siis itse olla vielä aloitettu sormiruokailua mutta löysin tällaisen ohjeen:

Puolivuotias voi syödä itse sormiruokia

Pehmeitä vihanneksia (kuorittu kurkku, avokado, tomaatti)

Hedelmiä (banaani, vesimeloni, hunajameloni, päärynä, persikka, mango, luumu)

Marjoja (kotimaiset vadelmat ja mustikat)

Keitettyjä vihanneksia ja juureksia (peruna, porkkana, bataatti, kukkakaali, parsakaali)

Keitettyä täysjyväpastaa

Ruodoton kala

Maissinaksut

Leipä

Kananmuna

Kaiken voi alkuun valmistaa niin pehmeiksi, että aikuinen saa ne kielellään muusattua kitalakeaan vasten. Tällaisesta koostumuksesta hampaattominkin lapsi selviää.

Sormiruokailu on lapsen ehdoilla etenemistä. Lapsi saa itse määritellä mitä hän syö, paljonko ja missä tahdissa. Tärkeimmät turvallisuustekijät sormiruokailussa ovat lapsen tukeva istuma-asento, kakomisrefleksin ymmärtäminen ja jatkuva valvonta.

😊👍

426/436 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Mitä kaikille kuuluu? Miten Hero ja Buns teillä meni ensimmäinen äitienpäivä?

Täällä oli oikein ihana ja onnistunut päivä silloin. Mies heräsi pojan kanssa aiemmin ja mä sain nukkua hieman pidempään. Aamupala pöytä oli katettu oikein runsain herkuin miehen toimesta. Oli torilta hakenut graavi- ja savukaloja ja tuoretta leipää sekä pieni täytekakkukin odotti pöydässä 😍 Lisäksi sain suklaata ja pojan kanssa olivat ”askarrelleet” kortin mihin poika oli itse piirtänyt ❤️ Kävimme myös omien vanhempieni ja siskojeni kanssa äitienpäivä lounaalla ravintolassa. Jännitin kovin, että miten pieni mies käyttäytyy, kun oli ensimmäinen kerta hänen kanssaan ravintolassa. Oikein hienosti meni ja hän oli tosi kiltti ja hienosti söi syöttötuolissa. Lounaan jälkeen menimme vielä vanhempieni luokse kahville. Oikein onnistunut päivä siis ja huikee fiilis kun sai viettää ensimmäistä äitienpäivää itse äitinä ❤️ Aiemmin se päivä onkin ollut melkoinen masis päivä itselle, kun ei sitä omaa toivottua lasta oltu saatu.

Poika on kasvanut hurjasti ja parin viikon päästä on ikääkin jo 7kk! Meillä on silloin ylimääräinen ”punnitusneuvola”, kun viime käynnillä oli paino kuulemma laskusuuntainen, niin tarjosivat ylimääräistä käyntiä. Omasta mielestä se on ihan normaalia, kun poika on alkanut liikkumaan niin kovasti ja keskikäyrälle oli paino asettunutkin. Lisää hampaita ilmeisesti tehdään taas, kun pari päivää on ollut normaalisti katkonaisempia öitä ja purra pitäisi kokoajan jotain. Hainkin apteekista myös nestemäistä panadolia, joka on yöllä helpompi antaa kuin suppo. Jokos Hero teillä hampaat näkyy?

Täällä on myös opittu liikkuumaan pakilla 🙈 Poika siis menee konttausasentoon, mutta pakittaa taaksepäin, ei osaa mennä eteenpäin vielä 😂 Ääntelykin on lisääntynyt ja kovasti yrittää jotain sanoa, mutta ei tietysti vielä luonnistu. Siirryttiin tuossa pari viikkoa sitten ratasistuimeen ja nyt on ollut paljon mielekkäämpää taas kävellä pitkiäkin lenkkejä pojan kanssa. Tänäänkin käytiin kaupassa ja nukkui menosuuntaan ja paluumatkalla sitten nostin pystyasentoon ja jäbä katseli maailmanmenoa ihmeissään. Eilen käytiin puistossa kokeilemassa vähän keinumistakin, mutta keinu oli niin iso vielä, että pieni hetki vaan keinuttiin. On se niin hauska seurata, kun kaikki asiat on uusia ja varmasti jännittäviä hänelle 🥰

Ainiin, kiitos Hero sormiruoka vinkeistä! Kokeilimme mustikkaa, keitettyä kananmunaa ja maissinaksuja, mutta ei hän siitä sormilla syömisestä vielä innostunut/ymmärtänyt, että kokeillaan myöhemmin uudelleen ☺️

427/436 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Mariia83, ja muutkin.

Meillä oli kiva äitienpäivä. Mies ja vauva tulivat sänkyyn herättämään ja poika antoi isoja haleja ja pusuja😍 Sain ruusun ja kortin, johon mieheni oli piirtänyt pojan käden rajat😊 Syötiin hyvin ja mies oli hommannut erilaisia herkkuja. Käytiin myös pojan mummin ja isomummin luona kylässä. Mariia83 teidänkin päivä kuulosti tosi huipulta!

Meillä on ollut myös se nestemäinen panadoli käytössä kun annettiin rokotusten jälkeen. Hyvin on toiminut.

Meillä ei näy hampaita vieläkään!!😁

Meillä kanssa poika yrittää liikkua joka paikkaan mutta enimmäkseen pyörii ympyrää paikallaan tai pakittaa😅 Nousee konttausasentoon ja välillä siitä laittaa pään lattiaan ja nostaa pepun ilmaan, jalat suoraksi... Välillä tekee konttausasennosta kunnon mahaplätsin alas. Saa kyllä olla koko ajan vahtimassa ettei vaan satu mtn kun niin kova menohalu ja ei osaa vielä kääntyä varovasti takaisin selälleen.

Menohalu haittaa myös unia kun nousee kontalleen keskellä yötä😄 eikä osaa kääntyä takaisin selälleen ja sit tulee itku ja hänet pitää kääntää... mut kyllä se siitä kun oppii kääntymään. Muuten nukkuu kyllä hyvin vieläkin. Illalla kun syö puuroa niin jaksaa nukkua läpi yön (mitä nyt pitää välillä kääntää tai antaa tuti, jos ei löydä sitä itse suuhunsa) ja nukkuu edelleen ainakin 2x päikkärit.

On kyllä ihana seurata miten pieni kehittyy ja kiinnostuu uusista asioista. Mekin ollaan otettu rattaat käyttöön. Ollaan käyty puistoissa ja satamassa ja eläinpuistossa ym katsomassa uusia juttuja. Poika on tosi rauhallinen ja nätisti vaan istuu ja katselee. Tosi kiltti poika🥰 Tykkää myös edelleen kovasti katsoa kun meidän koira leikkii ulkona. Nauraa ääneen. Muutenkin alkanut juttelemaan enemmän sekä pörisee ja murisee😆

Meillä syödään välillä syöttötuolissa ja välillä sitterissä. Tuntuu ettei varsinkaan aamulla jaksa istua syöttötuolissa. Sitteri vaan saa kohta jäädä käytöstä koska ei voi jättää enää yhtään yksin siihen kun nousee istumaan ja kurottelee sitterin reunojen yli, niin että saisi sitterin kaatumaan jos ei vahtisi vieressä. Syöttötuolissa istuessa ollaan vähän kokeiltu sormiruokailua. Porkkana, kukkakaali ja naksut on kokeiltu. Muussasi tosin kädellä porkkanat ja kukkakaalit pöytään mut kyllä poika vähän niitä suuhunkin sai. Mutta normaaliahan se onkin kun harjoitellaan, että ei sitä ruokaa paljon mahaan asti mene...🤭 Naksuja osaa hienosti syödä ja tykkää niistä. Meillä on jtk kotimaisia vadelma-ruisnaksuja, naperonaksuja. Kannattaa kokeilla, maistuvat ainaki meillä.

Meillä on edelleen ollut ongelmana pulauttelu. Poika pulauttaa ruokiaan monta kertaa päivässä ja aina syönnin jälk pitäisi odottaa ainakin 1h ennen ku voi laittaa mahalleen ja silti saattaa puklata🤮 Kysyttiin neuvolasta ja ehdotettiin bifi baby valmistetta ja nyt kokeillaan sitä 30pv. Toivottavasti auttaa. Juttelin myös ystävän kanssa joka lääkäri (myös neuvolassa ja onkin ensi käynnillä kuulema meidän neuvolalääkäri🙂) ja kertoi että on normaalia vielä ja pitäisi helpottaa vauvan kehittyessä ja kun siirrytään ruokaan jossa enemmän rakennetta.

Ai niin, meillä poika vähän aika sitten aurinkoisena päivänä pääsi ensimmäistä kertaa nurmikolle ja voi sentään kun se oli hauskaa kun nurmi kutitti varpaita😄

Aurinkoisia päiviä odotellessa...🌞

428/436 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Kirjoittelinkin tänne muutama viikko sitten, mutta jostain syystä kirjoitus on hävinnyt jonnekin, mutta siis kivan kuuloinen äitienpäivä oli siellä myös Hero. Meillä on nyt alkanut tulemaan tuota samaa ”ongelmaa”, että poika kääntyy vatsalleen nukkuessaan ja pitää useamman kerran yössä nousta kääntämään takaisin. Viime yönäkin unet jäi itsellä aika vähäisiksi, kun niin monta kertaa oli herättävä kääntö hommiin 😅 Toki nyt myös kuumuus vaikuttaa pikkuisen uniin ja olenkin nyt pari yötä nukkuttanut vaan vaippasillaan. Ihanaa kuitenkin, että on lämmintä! ☀️

Me käytiinkin viime viikolla jo vähän katsastamassa uimarantaa ja poikakin kävi jalkojaan kastamassa. Ollaan nyt kaksistaan kävelty pidemmälle isoon kauppaan ostoksillekin. Veneilyäkin piti päästä kokeilemaan jo, mutta tuli pientä takapakkia, kun vene ei ihan ollutkaan kunnossa ja pitää nyt nostaa se takaisin maihin ja vähän fiksata. No jos juhannukseksi olisi jo kunnossa, niin voidaan veneillä mökille. ⛵️

7kk neuvola (oli siis ylimääräinen painon tarkistus) käyty ja paino oli taas hyvin nousussa, että ei huolta. Mitat oli muistaakseni 70.4cm ja 8660g.

Tosi kurja juttu tuo pulauttelu homma. Meillä ei onneksi ollut tuota ongelmaa, paitsi muutaman kerran joskus kun vauva oli ihan pieni. Toivottavasti saatte avun siihen tuosta valmisteesta. 👍

Täällä kanssa opittu itse syömään noita maissinaksuja ja nokkamukistakin juomista ollaan jo harjoiteltu. Vielä kun tuo oppisi istumaan itse, niin pääsisi vähän hiekkalaatikolle tutustumaan 🤩

Ihanaa kesää kaikille! 🌼

429/436 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään hetki vierähtänyt viimeisestä viestistä :D 

Meillä menee ihan kivasti, ollaan saatu molemmat nukkumaan omissa sängyissään yön läpi heräämättä! Ihan mahtava fiilis kun saa nukkua ilman jatkuvia herätyksiä. Nyt on tosin sellainen inhottava vaihe menossa, että toinen vauvoista yrittää herätä uuteen päivään 3:30-4:30 välillä niin unet tahtoo jäädä sen puolesta lyhyehköiksi. Eiköhän tämäkin ajan kanssa ohi mene :) 

Meillä onkin sitten Mariia aika saman kokoiset  vauvat, meillä poika on 70,6cm ja 8,5 kg. Toinen meneekin sitten ihan omia polkujaan 69cm ja 11kg :D Nyt tosin kasvu vihdoin varmaan hidastumaan päin kun neidillä yöllinen tissillä roikkuminen vihdoin on loppunut, ja ryömii/konttaa jo hyvää tahtia ympäri kämppää. Näyttäis veljelläänkin olevan kiire perään (tai pakoon), kun tähän asti on tyytyväisesti köllötellyt ja kierinyt, mutta yhtäkkiä kauhealla raivolla haluaakin harjotella konttausta! :D Tää ryömivä sisko tuppaa konttaamaan vaikka kämpän läpi että saa varastettua lelut veikan kädestä, rasittavaa. 

Mä ihan oman jaksamisen mukaan oon tehnyt ja antanut sormiruokaa vauvoille. Esim. tuoreet marjat ja hedelmät, sekä sormiruokailijan jauhelihapihvit ja pasta on ollu ihan hittejä ja kokoajan kehittyy otteet paremmaksi, jopa pinsettiote alkaa pikkuhiljaa löytymään. Kahden vauvan sotkut on vaan aika työlästä siivota, joutaa tuolit, vauvat ja lattiatkin pesuun aina syömissession jälkeen, joten todellakaan kaikkia aterioita ei noin vedetä (eikä edes joka päivä) :D Pääasia että saavat kokeilla edes jotain.  

Niin ihanaa kun on vihdoin kunnon kesäsäät, eikä tarvi kahta vauvaa pukea aina ulos lähtiessä. Uimassa tai rannalla ei olla vielä käyty, mutta molemmilla on uikkarit kaapissa odottelemassa käyttäjiä.  Molemmat kun oppivat istumaan itekseen niin ajattelin ostaa puhallettavan altaan, jossa voi sit viilentyä ja polskutella ihan kotonakin. Oon nyt parina päivänä lähtenyt vauvojen kanssa torille jätskille, ja tosi hyvin ovat viihtyneet rattaissa ihmisiä ja ihanan vihreää  ympäristöä ihmetellen niin mä saan pienen hengähdystauon siinä samalla. Ens kesänä sitten saavat ehkä ite maistaa :)

430/436 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi vaan kaikille!

Kuinka menee?😊

Meillä poika on alkanu ryömimään hirveetä vauhtia ja vähän konttaakin jo. Istumaan oppi nousemaan ja istuukin sit ilman tukea, tosin hieman horjuttaa vielä välillä😅 Ensimmäinen hammaskin puhkesi ja tänään nousi ensimmäistä kertaa seisomaan itse tukea vasten🥰 Tuntuu että pojalla on niin paljo menohaluja, että tiedä milloin alkaa jo juosta😅😆

Nuha on vaivannut pientä nyt muutaman päivän, mutta on jo parempi. Luin että kirkas valuva räkä voi olla myös hampaidentulosta johtuvaa...tiedä siitä...

Hauskaa kesää kaikille🌞🌞🌞

431/436 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Teillä onkin Hero valtava kehitys harppaus siellä menossa 🥰 Meillä ei vielä kontata, nousee kyllä konttausasentoon, mutta usein tipahtaa siitä naama edellä lattiaan vielä 🙈 Eikä nouse itse vielä istumaan saatikka seisomaan. Pystyy kyllä istumaan ilman tukea jonkin aikaa, kun hänet laittaa istumaan. Täällä myös saatu lisää hampaita, etuylähampaat ilmestyi alahampaiden kaveriksi.

Tänään tulikin pojalle tasan 8kk täyteen ja käytiin neuvolassa joka oli myös lääkäri käynti. Kaikki hyvin lääkärin mukaan ☺️ Painoa oli taas tullut niukasti (180g) kuukaudessa ja sitä sitten alettiin tivaamaan tarkkaan, että mitä poika syö ja kuinka paljon. Syö kyllä hyvin ja sen viisi ateriaa päivässä. Puuroihin olen laittanut öljyä joukkoon, kun käskettiin ja nyt pitäisi laittaa myös muihin ruokiin kuulemma, että saa rasvaa. En kyllä itse ymmärrä, kun ei poika ole mitenkään nälkiintyneen näköinen ja on todella iloinen ja tyytyväinen lapsi. Mainitsinkin tästä hoitajalle ja sanoin myös itse olleeni vauvana siro, joten kyllä geeniperimäkin luulisi jonkun verran vaikuttavan. Kuitenkin joudumme taas lisä käynnille kahden kuukauden päästä, normaalisti seuraava käynti olisi vasta vuoden iässä. Niin ja mitat siis olivat 71.3cm ja 8840g.

Eikös teillä Hero ollut paljon pidempi ja kevyempi poika? Onko teillä tästä painosta ”valitettu”? Tai minkä verran teillä tulee painoa kuukaudessa? Meille sanottiin, että 500g pitäisi tulla kuukaudessa.

Muuten menee kivasti ja juhannusviikko oltiinkin mökillä ja pikkuinen pääsi ekaa kertaa veneilemään ja se vasta hauskaa olikin. ⛵️😁 Uimarannalla ollaan myös käyty useampana päivänä ja ihan ykkösjutuksi on tullut rintareppu. Poika tykkää siinä matkustaa ja katsella maailman menoa. Ainiin ja kaveri oli myös ensimmäistä kertaa yökylässä isosiskoni luona! Hyvin viihtyi eikä kiukutellut yhtään. Oli kyllä todella outoa olla viikonloppu ilman häntä ja kyllä siinä muutama videopuhelu soiteltiinkin, kun ikävä tuli. 🥰

Buns, joo uskon, että teillä on vielä hirveämpi siivo kuin täällä vauvan syödessä itse. Annoin pojan itse eilen harjoitella syömistä lusikalla ja jälki oli myös sen mukaista. 😂 Meillä on kanssa semmoinen puhallettava allas odottamassa kaapissa aikaa, kun poika istuu itse. Jätskiä ollaan jo maisteltu ja se vasta herkkua onkin 😋 mutta ei sitä montaa lusikallista uskalla antaa, kun on kuitenkin sitä oikeaa maitoa niissä. Pakko on ollut antaa hiukan maistaa, kun kaveri katsoo ihmeissään vieressä, että toiset syö jotain herkkua ja hän ei saa ollenkaan. 😂

432/436 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi Mariia83,

On kyllä ihan mahdotonta menoa nyt täällä kun saa vauvan perässä juosta ja hetkeäkään ei haluais pieni olla paikallaan😅 Yöllä heräilee ja kukkuu sängyssä, seisoo polvillaan pinnoista kiinni pitäen... toivottavasti helpottaa yöt jossai vaiheessa että malttaa nukkuakin😆 Päikkäreitä nukkuu kyllä vieläki vähintään kahdet.

Ollaan joo saatu kuulla siitä, että liian vähän noussut paino😕 Poikahan oli jo 6kk 71cm ja sillon painoi alle 7800g. Meillä ei ole vielä ollut 8kk neuvolaa, vasta reilun viikon päästä aika, mut kotivaa'alla mitattuna poika ei paina edes 8500g😬 Että voi tulla sanomista. Ja nyt kun liikkuu niin paljon ja hampaita tulee, niin ruoka ei maistu mut kuluttaa paljon, joten tuskin tullu "tarpeeksi" painoa lisää. Mut ei poika näytä nälkiintyneeltä ja saa kyllä syödäkseen niin paljon kuin haluaa. Syö vähintään 4x kiinteitä ja maitoa tarjotaan lisäksi väh 3x ja yölläkin alkanut nyt syömään ainaki kerran maitoa. Mut monesti nyt jää kiinteistä aina syömättä vähän kun ei suostu syömään. Viileää syö mieluiten, joten annettu puurotkin kylmänä yleensä (puuroa+hedelmäpilttiä). Ruokaan lisätään öljyä.

Me ei olla uskallettu jätskiä vielä antaa vaikka kovasti saattais maistua pienellekin😄 Mä oon survonu ja pakastanu mangoa, joka pojan herkku ja kun muut kotona syö jätskiä nii poika saanu mangoa pakkasesta. Pikkusen mikrossa sulatan ettei oo iha umpijäässä ja siitä lusikalla...tykkää kovasti😊

433/436 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Pikainen päivitys neuvolakuulumisista. Käytiin ma 8kk neuvolassa ja poika oli 74,8cm pitkä ja painoa oli 8200g. Ei saatu "valituksia" painosta vaan kuulema kaikki kunnossa ja neuvolalääkäri oli kirjoittanut neuvolavihkoon mm että "hyvin kasvaa". Sopusuhtainen poika kyllä onkin. Isänsäkin ollut pienenä "hoikka".

Lämpimiä ja hauskoja kesäpäiviä kaikille🥰

434/436 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno homma Hero, että sielläkin kaikki hyvin!

Jännä juttu miten erilailla toiset hoitajat tarttuvat tuohon paino asiaan. En itse kyllä ymmärrä, kun meidänkin poika kasvaa keskikäyrällä, niin pitäisi olla ihan hyvä ja just viime käynnillä oli pituuttakin tullut vähemmän, niin myös paino oli samassa suhteessa noussut. Sanoinkin miehelle, että saa yksin mennä pojan kanssa seuraavalle käynnille (joka on siis 10kk iässä ja ylimääräinen käynti painon tarkkailun vuoksi).

Teillä on siellä kova meno selvästi. Täällä ei vieläkään kontata, yritystä kyllä on kovasti. Nousee kyllä karhuseisontaan, että saa nähdä jääkö se konttaus välistä kokonaan ja nousee suoraan ylös kävelemään 😉 Hampaita kyllä tulee pojalle nyt kovaa tahtia, kun ylähampaiden rinnalle on tullut jo kulmahampaat ja niiden viereiset hampaat 😮 Kiukkua on ollut nyt muutaman päivän, mutta se nyt on ihan ymmärrettävää.

Kesä on mennyt ihan kivasti ja kelit on kyllä ollut loistavat ☀️ Toki nautin vähän viileämmistäkin keleistä, kun meillä nousee asunnon sisälämpö melko korkeaksi kovilla hellepäivillä, niin nukkuminen on aika vähäistä. Tänään olisi tarkoitus mennä uimarannalle pojan kanssa, kun ostettiin sellainen vauvoille tarkoitettu uimarengas missä poika voi istua ja polskia. Saas nähdä tuleeko siitä hitti vai huti 🙈

Hiukan alkaa stressaamaan töihin lähtö jo, kun 10 viikon päästä pitäisi sinne jo palata. Toki mies jää siinä vielä kuuden viikon isyyslomalle, niin poika saa vielä olla kotona.

Hyvää loppukesää kaikille!

435/436 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka,

Meillä pikku mies konttaa hirveetä vauhtia joka paikkaan, istuu itse ja nousee tukea vasten seisomaan. Hampaita on nyt kaksi.

Saa kyllä koko ajan olla vieressä kun touhuilee, ettei kaadu miten sattuu. Nyt osaa jo pinnasängyssä seistessään laskeutua varovaisemmin alas kun aiemmin saattoi kaatua ihan vaan suoraan selälleen jos ei ehtinyt ottaa kiinni yöllä😲

Minuakin ahdistaa jo nyt töihin meno vaikka vasta 6kk kuluttua menen ja sit mies jää vielä 1kk kotiin pojan kanssa... On se iso homma laittaa lapsi toisten vahdittavaksi ja kun ei itse sitten näe pientä niin paljoa työpäivinä😕 Voimia siihen Mariia83. Ja vielähän sullaki on aikaa pojan kanssa kesää viettää ihan rauhassa. Kuulostaa hauskalta teidän uinti😅 Mitä poika tykkäsi renkaasta?

436/436 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!!!

Siis en kestä! Miten söpö pikku uimari kuvassa😍😍😍

Kuulostaa kivalta touhulta. Me ei käyty vielä uimassa tänä kesänä. Pitää ensi kesänä mennä!

Mariia83, voin uskoa että teilläki unihommat sekasin kun poika alkanu liikkumaan enemmän. Siellä kuule kohta seisotaan sängyssä keskellä yötä ja huhuillaan😆🤭

Meillä poika ottanu jo ite askelia taaperokärryn kanssa ja muutenkin tuettuna. Pinnasängyssä nousee reunaa vasten seisomaan aina kun herää ja kävelee reunoista pidellen ympäri sänkyä😅 Meillä jo nukutaan paremmin ku aiemmin kun konttaus alkoi, mutta heräilee usein yöllä. Haluaa pikkuisen vettä ja tutin ja alkaa takaisin nukkumaan. Meilläkin usein nyt illalla unille meno viivästynyt 20 maihin (aiemmin meni nukkumaan 19 maissa) kun alkanu heräilee monesti aamulla vasta 8.30😲 (joskus nukkui jopa 9.30 asti!) niin menee toiset päikkärit sen verran myöhään ettei ihan 19 ole menossa yöunille. Nähtävästi kaikki touhuilu väsyttää kovasti pientä miestä😅 Saattaa tosiaan ekat päikkärit nukkua jopa 3h! Mut yleensä 2h. Sit iltapäivällä nukkuu n.1h ja yöllä tosiaan aika pitkään... mut meidän poika on ollu aina kova nukkumaan☺😴 Mut hereilläoloajan kyllä vetää niin täysillä että... joka paikka pitää koluta ja tutkia ja kaikella tulisi leikkiä ja joka paikkaan kiivetä😄

Meillä kans kaikki johdot ja tekniset asiat kiinnostaa. Kirjoja tykkää myös lukea. Sellaiset kirjat joissa ääniä, ovat tosi mieluisia.

Auton turvakaukalossa ei oikein enää viihdy kun siinä ei voi liikkua vapaasti, niin autoilu on vähemmän hauskaa nykyään😬😅 Samoin jos rattaissa täytyy laittaa esim sadesuoja ettei näe joka paikkaan, niin se vähä kiukuttaa. Muuten on kyllä oikein iloinen ja reipas poika edelleen. Tykkää halia ja pusutella😘🥰 ja hänen hymynsä on valloittava😍☺