Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Marraskuiset 2020

24.03.2020 |

Vähän ajoissa olen.. Haluan pitää asian salassa vielä muilta, mutta samalla olis kiva jo nyt fiilistellä tulevaa muiden marraskuisten kanssa. Mulla laskettu aika 19.11.2020 ja neljäs lapsi tulossa. Mulla muut lapset poika 11 v., poika 2,5 v., tyttö 1 v. Eli kolme alle neljä vuotiasta olis sitten loppuvuodesta :) Todella haluttu ja odotettu on tämä uusinkin pikkunen. Mites muilla?

Kommentit (436)

61/436 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pingu, ihana että kaikki oli hyvin♥️

Minä olen ollut tosi suuren osan raskaudesta kipeänä, ensin 2vkoa rs-virus kuumetauti ja sen jälk viikon päästä nousi uudelleen kuume ja sitä kesti 3vkoa... mulle ainakin sanottiin että kuume ei haittaa, että monilla on raskaana esim kuumeinen flunssa. Mutta toivon todella ettei koronaa tule kun se tuntuu olevan vakavampi eikä tietoa sikiövaurioista oikein ole.

Itse työskentelen välillä etätöissä ja välillä toimistolla mutta silloinkin kun paikan päällä toimistolla, niin siellä on alle 10 ihmistä ja samassa huoneessa mun lisäks 1-2 ihmistä. Mut eihän siihen toki tarvitse kun yhden ihmisen että tarttuu mutta ainaki pienempi riski🤷‍♀️

Toivotaan että pysymme kaikki terveinä ja kaikilla menee raskaus hyvin🥰😍😘

62/436 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi Viuhkelis, kuulostaa aika hurjalta. Kovasti tsemppiä olotilaan ja toivottavasti alkais helpottamaan pian. Toivotaan todellakin, että kaikki täällä pysyttäisiin terveinä ja vauvat kanssa 💕

37/41v. Esikoisen LA 3.11. Esikoispoika syntyi 1.11.2020 <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/436 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista. 😊 Olen siis opettajana töissä pääkaupunkiseudulla ja lasten kanssa läsnä päivittäin tälläkin hetkellä eli korona on ihan todellinen ”uhka”. En usko, että minulle löytyy mitään korvaavaa tehtävää, vaikka mieluummin olisin kyllä töissä kuin kotona.

Työterveydestä olivat sitä mieltä viime viikolla, että koska viikkoja on vielä niin vähän, heidän mielestään en voi vielä hakea erityisäitiysrahaa.. kuulemma sitten joskus puolessa välissä raskautta, jolloin normaalistikin saa sen raskaustodistuksen kelaa varten.

Käsittääkseni kuitenkin tässä alkuvaiheessa on suurin riski esim. epämuodostumille, jos korona sellaisia aiheuttaa. Inhottavintahan on se epätietoisuus, kun ei tiedä, että mitä mahdollisia vaikutuksia koronaviruksella voi olla sikiölle. Siksi välttäisin tartuntaa mielelläni myös tässä alkuvaiheessa raskautta..

Jos voisi jollain taikapallolla nähdä, että se tauti ei olisi sikiölle sen haitallisempi kuin tavallinen flunssa, niin voisin olla töissä vähän rauhallisemmin mielin. Vaikka kyllähän ne koronan mahdolliset vaikeat oireet pelottavat ihan ilman raskauttakin.

Mietin juuri miehelleni, että kuinka ihanaa olisikaan olla raskaana johonkin normaaliin aikaan, kun voisi vain nauttia olostaan ja käydä normaalisti vailla huolta töissä ja menoissa ja nähdä ihmisiä. Välillä tämä tilanne tuntuu vain niin kohtuuttomalta (vaikka kaikki ovatkin samassa tilanteessa). Tosin mielelläni olisin siellä, missä korona ei vielä ole. 😁

Ja niin kuin Hero sanoit, yksi ihminen riittää tartuttamaan ja se voi tapahtua lenkkipolulla tai kaupassa eli ei se työpaikka ole tietenkään se ainoa paikka, missä tartunnan mahdollisuus on. Liika stressaaminenkin on varmasti vain turhaa ja pahasta. Sillehän ei mitään voi, mikä tapahtuu. Jotenkin haluaisin kuitenkin tietää tehneeni itse kaiken, minkä voin.

64/436 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pingu, itsekin ajattelen kyllä usein miten ikävää että tuli tällainen koronahomma kun raskaana. Ei voi käydä vierailee ja kertoo ihmisille kasvotusten eikä isät voi olla kaikessa mukana niinkuin kuuluisi jne😥 Todella ikävää..

Ja on toki ikävä tilanne muutenki tämä koronapandemia. Toivon vaan niin kovasti että tilanne helpottaisi Suomessa pian.

65/436 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihii, ootteko muut leikkineet kotidopplerilla? Mä hankin sellasen ja nyt parin päivän treenailun jälkeen sain kuulumaan sykkeen 😍 Aikamoista taiteilua kyllä, vain tietyssä asennossa kuului ja sain kuulumaan yhtämittaisesti ehkä 30s ennen kuin rupesin huutamaan miestä kuuntelemaan ja asento liikahti.. 😅 Tänään siis viikkoja 8+0, hurjaa että näin aikaisin löytyi! Tunnustelin samalla omaa pulssia ja tämä oli siis 2x nopeampi jumputus niin ei ollut oma. Ihanaa, tämä taas hälvensi huolta ja helpotti mieltä ❤️

66/436 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viuhkelis kirjoitti:

Hihii, ootteko muut leikkineet kotidopplerilla? Mä hankin sellasen ja nyt parin päivän treenailun jälkeen sain kuulumaan sykkeen 😍 Aikamoista taiteilua kyllä, vain tietyssä asennossa kuului ja sain kuulumaan yhtämittaisesti ehkä 30s ennen kuin rupesin huutamaan miestä kuuntelemaan ja asento liikahti.. 😅 Tänään siis viikkoja 8+0, hurjaa että näin aikaisin löytyi! Tunnustelin samalla omaa pulssia ja tämä oli siis 2x nopeampi jumputus niin ei ollut oma. Ihanaa, tämä taas hälvensi huolta ja helpotti mieltä ❤️

Mahtavaa!🥰 Mie edelleen ootan omaa kiinasta saapuvaksi. Aion kyllä heti ottaa testiin 😅

67/436 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saisin siskolta lainaksi mut en oo uskaltanu kokeilla ku en tiedä oikein mistä kohtaa masua etsisin sydänääniä ja jos en löydä niitä niin säikähdän😂😅

Vierailija
68/436 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo ajatellut hankkia kotidoppleria, mutta en aio nyt huudella, että en sitä aiokaan hankkia, koska varhaisultrastakin jo pyörsin pääni. 😅 En tosin usko, että saisin kuulumaan mitään ainakaan vielä, kun on niin paljon tuota rasvaa tuossa vatsalla.. ehkä sitten myöhemmin.

69/436 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kuules niinhä siinä kävi että siskon luona kyläilin äsken, niin tulihan siellä sitä doppleria kokeiltua kun yllyttivät😂😅

Mutta omat sydänäänet molemmin puolin alavatsaa kuului mutta en löytänyt sikiön sydänääniä. Siinä laitteessa kyllä lukikin että 14-16 viikolta eteenpäin voi kuunnella...mut kunha kokeilin.

No, toivottavasti ensi viikon ultrassa kuuluvat♥️🙏

70/436 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo doppler asia on semmonen, että sen kanssa ei kannata ottaa stressiä. Toisilla kuuluu tosi varhaisilla viikoilla ja toisilla vasta paljon myöhemmin. Siihen vaikuttaa istukan sijainti ja kohdun asento. Näin alkuraskaudesta kohtu on osittain vielä piilossa häpyluiden alla eli oikea kohta on ihan alhaalla, mistä voi hyvällä tuurilla kuulua. 👍

71/436 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä en saanu tänään taas kuulumaan, eilen kävi tuuri että oli sopivassa kohdassa. Käskin miehen piilottaa nyt laitteen etten kokeile ainakaan viikkoon etten hermostu jos ei löydykään kun tosiaan ihan normaalia ettei löydy näin aikaisin. Tuossa pakkauksessa itseasiassa luki että suositellaan viikosta 16 eteenpäin 😁

72/436 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te kuulleet siitä että jos käyttää liikaa doppleria varsinkin raskauden varhaisessa vaiheessa (ensimmäinen kolmannes) niin se voisi vaurioittaa sikiötä!?😱🤯

Luin nimittäin että koska ultraääni perustuu äänen lähettämiseen niin korkea äänienergia voi aiheuttaa kudosten kuumentumista ja siten olla sikiölle haitallinen??

Mutta kotidopplerit on aika heikkotehoisia joten uskoisin että niitä voisi käyttää huoletta. Tosin siinä siskon laitteessakin luki että viikoilla 14-16 alkaen ja mä kokeilin sitä jo😥 Luulin että siinä siksi ne viikot koska sillä laitteella ei kuulu aiemmin koska on nähtävästi joku melko halpa laite...

En tiedä, onko kukaan muu lukenut/kuullut mtn tällaista dopplereista?

73/436 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HeRo, kyllähän tuosta kiertää netissä vaikka mitä huhua, mutta tutkimusten mukaan on ihan turvallinen laite. Näissä huhuissa tyypillisesti viitataan ultraääniseuran tekemään tutkimukseen jossa todellisuudessa todettiin että kotidopplerin taajuus ei riitä saamaan aikaan lämpövaikutusta (siinä tutkittiin muitakin dopplereita) Asiantuntijoiden mukaan riskit liittyy pääasiassa siihen että odottajat eivät osaa tulkita sydänääniä ja saattaa tulla joko valheellista turvallisuuden tunnetta ja ei lähdetä lääkäriin vaikka pitäisi tai sitten huolestutaan turhaan jos ei löydetä sydänääniä.. 

74/436 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, no hyvä! Kyllähän tuo siskokin oli sitä laitetta raskaana ollessaan käyttänyt ja täysin terve, ihana, fiksu kohta 5v tyttö hänellä on🥰

Kyllä mäki vähän ajattelin että ei iha sama jos kotidoppleria käyttää ku esim kävis joka viikko useasti oikeassa ultrassa...siitä saattais jo vahinkoa tullakin, mut eipä siellä turhan usein juostakaan😅

75/436 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tänään käyty vihdoin ekassa ultrassa! Jännitti todella paljon, että onko kaikki hyvin, kun ei tullut käytyä varhaisultrassa. En melkein uskaltanut katsoa näyttöön, kun lääkäri laittoi sen vempeleen vatsan päälle. Onneksi kaikki oli kuten pitää ❤️ Kaikki ruumiinosat olivat kehittyneet oikeille paikoille ja sisäelimet myös. Nt oli 0,8 ja lääkärin mukaan ei poikkeavaa, mutta huomenna varmistuu tulokset vielä, kun kävin siis viikolla 10 veriseuloissa. Crl mitta oli 62.2 mikä lääkärin mukaan vastaisi viikkoja 12+6, mutta ei muuttanut laskettua aikaa kuitenkaan, kun kerroin myös, että ollaan vain yhden kerran peittoa heilutettu helmikuussa, josta siis tämä yllätys sai alkunsa 💕Oli kyllä huikea kokemus nähdä oma pikkuinen siinä ruudulla ja niin kehittyneenä jo. Kyllä tuli tippa linssiin, kun ajattelin miten hieno kokemus tämä olisi ollut myös lapsen isälle. Onneksi sain muutaman kuvan mukaan, niin katsellaan niitä sitten yhdessä. Täällä siis menossa rv 12+0 ja olo on todella hyvä. Olinkin melko huolissani, kun raskausoireet on lähes hävinneet vaikka eihän mulla kyllä niitä alkujaankaan paljon ole ollut. Nyt voidaan hiukan huokaista helpotuksesta, kun kriittisimmät viikot on takana ja ultrassa kaikki oli kuten pitää. Ihana kevät ilma täällä, ulkona 15 astetta lämmintä. Sormet syyhyäisi jo laittamaan terassia kesäkuntoon ja istuttamaan kukkia ulos ☀️ Ihanaa päivää kaikille!

76/436 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahtavaa että kaikki oli kunnossa!!♥️

Uskon kyllä että jännitti. Mua jännittäny jo pari päivää tässä kun tosiaan to aamuna on meillä ultra eikä olla mekään käyty varhaisultrassa. Toiv saamme yhtä hyviä uutisia😍

77/436 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä Hero! Täällä pidetään peukut pystyssä, että siellä on kanssa pikkuisella kaikki hyvin! 💕

78/436 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tulla vielä kertomaan, että yhdistelmäseulonnan tulokset tuli tänään ja ei havaittu poikkeavaa tähän menneessä. Trisomia 18 riskiluku oli 1:15579 ja Down riski 1:284. Nt oli tosiaan 0,8. Säikähdin aluksi tuota down riskilukua, mutta tosiaan ikä tietysti itsellä vaikuttaa siihen väkisinkin, mutta on kuulemma normaali tulos. Jos oikein ymmärsin, niin lisätitkimuksiin kutsutaan jos riskiluku on 1:250 tai suurempi. Nyt sitten vain odotellaan seuraavaa neuvolaa, joka on kolmen viikon päästä. Silloin kuunnellaan sydänääniä ekaa kertaa 😍 Mulla ei kuunneltu niitä nt ultrassa, mutta toki näin ruudulta, että sydän löi kuten pitikin. Vaavi oli muuten sopivasti nukkumassa, kun oli ultran aika. Lääkäri sitten naputteli aika kovaa tuohon vatsaan, että sai pienen hereille 😂 Omakantaan sainkin kertomuksen, jossa kerrotiin kaverin olevan virkeä ja liikuttavan kaikkia raajoja hienosti. Mulla on muuten istukka etuseinässä. Lääkäri vain totesi, että en sen vuoksi välttämättä tunne liikkeitä, kun vasta 20 viikon jälkeen ja silloinkin ehkä vaimeasti. Se voi tietysti aiheuttaa pientä stressiä sitten myöhemmillä viikoilla, mutta näillä nyt mennään.

79/436 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, kaipa sitä itsekin pitäisi liittyä keskusteluun mukaan!

Täällä siis 27v kakkosta odottava äiti. Esikoinen tällä hetkellä 1,5v ihanasti uhmaikää aloitteleva taapero, hän on syntynyt 3.11.18 ja uuden tulokkaan la tällä hetkellä 7.11. :D eka ultra olisi tiedossa ensi keskiviikkona, tällä hetkellä taitaa olla menossa 11+ jotain viikkoja. Huomaan nyt jo selkeän eron ekaan raskauteen siinä, että silloin seurasi mm. viikkoja paljon tarkemmin, nyt muistelee vain vähän sinne päin.

Pahoinvointia/närästystä täälläkin, alkanut ihanasti jo viikolla 5 tai 6 ja närästyslääkkeet olleet käytössä jo kauan et kykenee edes jotenkin toimimaan. Mulla myös (jo esikoisesta) raskausoireena paksun, sitkeän liman kertyminen kurkkuun joka osaltaan pahentaa myös huonoa oloa. Toivoin että tää raskaus olis sen osalta erilainen mutta ei...

Ei olla vielä kovinkaan monelle kerrottu, anoppi, miehen isä ja minun siskoni tietää, ajatus oli suurimmalle osalle kertoa vasta ultran jälkeen. Tosin tuntuu et maha on nyt jo yhtä iso kun viimeksi puolessa välissä, onneks on korona niin ei tarvi paljoa nähdä porukkaa :D toki huonotkin puolensa, kuten just ultrakäynnit. Meillä onneks jo toinen lapsi tulossa niin itsekin vähän tietää mitä odottaa.

Ja Mariia83, sä pohdit vaunuasioita - jos vaan mahdollista niin ainakin meillä olevat Nord Comfort-vaunut on olleet tosi hyvät. Hinta about 1/2 Emmaljungista, toki varmasti osien kestävyydessä yms on eroa mut meillä ainakin vielä näin 1,5v käytön jälkeen edelleen priimakunnossa! Ja ainakin MaxiCosin ja Joien kaukalot saa runkoon adaptereilla kiinni.

80/436 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää minunkin liittyä mukaan keskusteluun. Täällä olisi yksi 25-vuotias esikoista odottava. Laskettu aika on 18.11, eli nyt mennään viikolla 10. Olen lukenut teidän kommentit läpi. Ihanaa löytää vertaistukea muista samassa tilanteessa olevista <3

Miehen kanssa oli jo pian tapaamisen jälkeen 2018 hyvin selvää, että halutaan lapsia muutaman vuoden päästä. Helmikuussa tokana hääpäivänä päätettiin aika sponttaanisti jättää ehkäisy pois ja alkaa yrittämään vauvaa :D Sille kuulle oli jo myöhäistä tärpätä, mutta seuraavassa kuussa jo onnisti, mikä oli iloinen yllätys.

Asutaan miehen kanssa Amerikassa, mistä hän on kotoisin. Haaveena oli alunperin asua Suomessa siinä vaiheessa, kun lapsia tulee, mutta olosuhteet ei sitä sallinut. Eli täällä ollaan. Mielenkiintoista nähdä miten asiat täällä hoidetaan Suomeen verrattuna. Neuvolan sijaan käyn ainakin tällä hetkellä omalla yksityisellä lääkärillä, jonka kanssa olen asioinut aiemminkin. Sain positiivisen raskaustestin jo viikolla 3+4. Ekassa ultrassa käytiin viikolla 6+5. Olin jännittänut siihen asti aika paljon että onkohan kaikki kunnossa, niin oli ihanaa nähdä pieni sykkivä sydän. Se sai vauvan olemassa olon tuntumaan molemmille enemmän todelliselta <3 Nyt odotellaan innolla viikon päästä olevaa lääkärikäyntiä!

Korona on valitettavasti tuonut odotukseen lisäjännitystä ja osa oireista on myös aiheuttanut ihmetystä. Alussa ihmetytti krampit ja sitten niiden katoaminen. Aamupahoinvointi alkoi viikolla 5 ja on jatkunut viimeiset viisi viikkoa kahta viime viikolla ollutta välipäivää lukuun ottamatta. Se säikäytti, kun samoille päiville sain terävää nipistelyä, mutta se meni ohi ja pahoinvointi tuli takaisin. Nyt olen taas ihan rauhallisin mielin. Paljon on ollut myös kaiken näköisiä pikkuoireita, joista osaan en osannut yhtään varautua. En esimerkiksi osannut odottaa ihan järkyttävää röyhtäilyä, joka itselläni kulkee näemmä käsi kädessä pahoinvoinnin kanssa :D