Marraskuiset 2020
Vähän ajoissa olen.. Haluan pitää asian salassa vielä muilta, mutta samalla olis kiva jo nyt fiilistellä tulevaa muiden marraskuisten kanssa. Mulla laskettu aika 19.11.2020 ja neljäs lapsi tulossa. Mulla muut lapset poika 11 v., poika 2,5 v., tyttö 1 v. Eli kolme alle neljä vuotiasta olis sitten loppuvuodesta :) Todella haluttu ja odotettu on tämä uusinkin pikkunen. Mites muilla?
Kommentit (436)
Pingu, hyvä päätös jos se helpottaa ja rauhoittaa oloa👌👍
Kyllä tässä itsekin miettinyt että jos ei isä pääse rakenneultraankaan mukaan niin mennään kyllä jossain vaiheessa yksityisellä käymään ultrassa, jotta isäkin näkisi vauvan jo silloin kun se on masussa.
Tämä on todella ikävä tilanne ja tuntuu epäreilulta kun isää ei hyväksytä mukaan minnekään:( mutta ei voi mtn... Toivon vaan kovasti että tämä koronahomma menee ohi ennen syksyä!🙏
Pakko vielä laittaa kun ollut puhe raskausoireista, niin kyllä säikäytti viime yönä kun heräsin 1 aikaan vihlovaan/repivään kipuun joka kulki navan vasemmalta puolelta aivan alapäähän saakka. Sitten hävisi ja tuli uudelleen, ja tätä jatkui aamuun asti (toki välillä nukuin mutta aina kun heräsi tuli melko säännöllisesti tuo kipu). Ja sitten alkoikin jomottaa alavatsaa kuin kuukautiskipu. Sen hälvennyttyä jäi paineentunne alavatsaan joka siellä edelleen.
Puhuin hoitajan kanssa ja kertoi että aivan normaalia kun kohdun kiinnikkeet venyy ja kohtu kasvaa. Jos kipu yltyy kovaksi eikä mene pois ja/tai tulee veristä vuotoa, mentävä lääkäriin.
Onneksi ei siis pitäisi olla mtn vakavaa, huoh! Ajattelin laittaa tänne jos jollekin tulee samanlaista. Vai onko jollakin jo ollut??
Pingu olen kanssasi samaa mieltä, että oli todella outoa puhua neuvolassa vauvasta, kun ei ole varma, että kaikki on kuten pitää. Mulla oli eka neuvola rv 9+0. Soitinkin neuvolaan kyllä vasta rv 8, kun tiesin ettei sinne ennen yhdeksättä viikkoa kuitenkaan oteta. Mulla lukee neuvolakortissa, että se ensimmäinen kunnallinen ultra (nt ultra) voidaan tehdä viikoilla 11+0-13+6. Mulla se on viikon päästä eli tasan 12+0 viikolla. Jännittää tosi paljon ja etukäteen stressaan siitä, että vauvan isä ei pääse mukaan, koska jos siellä tuleekin ikäviä uutisia (esim. tuulimuna, kohdunulkoinen), niin miten kestän yksin kuulla sellaiset uutiset.
Hero, kyllä mullakin on menkkamaisia kipuja. Ei toki noin voimakkaita mielestäni enkä ole niiden takia ainakaan herännyt. Sen lisäksi ainoa oire on rintojen arkuus edelleenkin ja varsinkin iltaisin tuntuvat raskaammilta ja eilen olivat tosi kipeät kuten myös nännit. Oltiin muuten pääsiäisenä vanhempieni luona syömässä ja kerroin heille tulevasta vauvasta kuitenkin, koska oli niin hyvä tilaisuus. Äitini alkoi itkemään onnesta vuolaasti ja ei meinannut saada sanaa suustaan. Oli hyvin liikuttava hetki ❤️ Toivotaan kovasti, että kaikki menee hyvin loppuun saakka.
37/41v. Esikoisen LA 3.11. Esikoispoika syntyi 1.11.2020 <3
Hyvä Pingu että varasitte kuitenkin, tsemppiä! 😊❤️
Mullakin on ollut repäisevää, viiltävääkin ohimenevää kipua mutta ei vuotoja. Oletan et normaalia. Välillä siis tuntuu ihan tuolla emättimessä et vetäisi suonelta tai jotain. 🙈
Rinnat olen huomannut olevan kaikista arimmat ja kipeämmät aamuyöllä?! Siis herään jopa siihen kipuun, tuntuu et rinnat "sykkii" ja sivuilta varsinkin niin super kipeänä 😓
Kipu laantuu sit aamulla ja päivällä vain joskus aristavat tosin liivit varmaan auttaa. 🤔
Täällä tänään 9+0! Tosi hurjan äkkiä tää aika juoksee, kohta on jo se ultra ja verikokeisiin ensiviikon perjantaina 😊
Me ei olla kerrottu viel kellekään läheisille, kun halutaan odottaa sitä ultraa ja tuloksia, että siellä nyt on kaikki ok ja pieni elossa olisi edelleen eikä mitään kkm. ❤️
Mukavaa pääsiäisen loppua ja kevättä kaikille 🐣☀️
Huh, täällä iski pahoinvointi ihan huolella, jouduin jäämään tänään sairaslomalle kun en kerta kaikkiaan kyennyt saamaan itseäni työpaikalle. Tänään alkoi myös ihan oksentelu yökkimisen lisäksi. Pomo onneksi suhtautui hyvin ja onnitteli kovasti, piristi kovasti mieltä kun tietää että töissä suhtaudutaan näin mukavasti 😊. Saan olla omalla ilmoituksella poissa nyt ja ensi viikolla sitten pitää hakea saikkua jos en töihin kykene.
Pingu: varhaisultra oli kyllä ainakin meillä kiva kokemus, ja juurikin kun isäkin pääsi sinne mukaan 😊
HeRo: minulla oli joku viikko sitten vastaavaa repivää kipua alapäässä, kesti yhden päivän ja meni sitten ohi. Ilmeisesti liki kaikki on normaalia niin kauan kunnes siihen liittyy vuotoa 🤔
Okei, helpottaa kuulla että muillakin samankaltaisia kipuja ollut. On varmasti siis ihan normaalia kun ei mtn vuotoa ole ollut.
Mariaa83, oli ihana pääsiäisyllätys vanhemmillesi♥️
Hero: Mulla myös repivää kipua alavatsalla ja usein vielä samassa kohdassa. En ole herännyt öisin, mutta joskus asentoa vaihtaessa tai muutoin hereillä ollessa saattaa vihlaista niin kovaa, että pitää pysähtyä ja kumartua. Olen itse ollut huolissani siitä, että kipu on usein samassa kohdassa, mutta toivon myös sen olevan ihan normaalia kiinnikekipua, kun ei ole kuitenkaan jatkuvaa eikä muita oireita ole (esim. vuotoa). Välillä myös menkkamaista jomotusta koko alavatsassa.
Tunnetteko te muuten kohdun vatsan ”läpi”? Eli jos vaikka makaatte ja kädellä painelette, niin tuntuuko alavatsa jotenkin erilaiselta? Itselläni on niin paljon rasvaa päällä, että en tunne mitään eroa. Mietin vain, että miten teillä hoikilla tai normaalipainoisilla?
Mariia83: Itsekin mietin, että olisi kyllä kauheaa olla yksinään ultrassa ja saada huonoja uutisia! Toivottavasti niin ei käy meille kenellekään! Tämä oli myös yksi syy varhaisultraan taipumisessa, vaikka ei tietenkään poista sitä mahdollisuutta, että vaikka kaikki olisi nyt hyvin, voi keskenmeno tulla myöhemminkin tai kehityksessä tapahtua jokin virhe, joka näkyy vasta myöhemmin.. Tavallaan ymmärrän, että sairaaloissa halutaan minimoida ihmiskontakti ja siksi isät eivät pääse mukaan, mutta tavallaan en ymmärrä, koska se henkinen puoli on niin iso asia tulevalle isälle ja äidille ja sitä ei saisi ihan heppoisesti ohittaa. Surullinen ajatus on myös se, että niin monet joutuvat hoitamaan vastasyntynyttä yksin useita päiviä eikä isä saa olla läsnä ja tukena. Miettikää niitä isiä, jotka istuvat kotona yksin, kun puoliso ja vauva ovat sairaalassa. Kauhea ajatus! Toivottavasti nämä rajoitukset on marraskuuhun mennessä purettu.
Nemi: Mulla myös rinnat aamuisin kaikista kipeimmät. Välillä tuntuu, että kun nousee ylös, on nänneissä neuloja, jotka tulevat läpi, kun rinnat siirtyvät painovoiman mukana. 😬
Tsemppiä kaikille oireiden ja odotuksen kanssa! Tulen sitten huomenna kertomaan ultran tulokset. ☺️
Ja taas puskee paniikkia päälle. Eilen tosiaan jäin saikulle pahoinvoinnin vuoksi, mutta tänään tuntuu pahoinvointi mystisesti kadonneen. Ahdistaa, pelottaa, huolestuttaa. Toista varhaisultraa en raaskisi maksaa, ja tiedän että jos sinne menisin päätyisin sinne varmaan joka viikko kun huolettaa millon mikäkin.. 🙈 Yritin tässä muistella onko pahoinvointi aaltoillut aiemmin, mutta en ole niin kiinnittänyt siihen huomiota kun pääsiäisen ollut vain kotona.
Viuhkelis: Mulla ainakin on kaikki oireet aaltoilleet. Oon myös välillä yllättynyt, kun ei hetkeen olekaan etova olo ja ruoka maistuu. Mulla oli joskus alkuviikoilla, ehkä viikoilla 5 ja 6, tosi paljon erilaisia vatsavaivoja ja sitten ne katosivat. Sit oli välissä ehkä viikko kun ei ollut oikein mitään oireita. Sitten niitä taas alkoi tulla, mutta ei sellaista samanlaista vatsaoiretta kuin silloin aluksi.
Täällä käyty tänään virallisessa varhaisultrassa ja siellä sikiö vastasi viikkoja ja sydän sykki 🥰 jospa sitä viimeistään ens viikolla soittelis jo neuvolaanki.
Mulla myös noita repäisykipuja, varsinkin äkkinäisissä liikkeissä. Ihan normaaleja ovat. Hirveästi muita oireita ei sitten olekaan, paitsi nuo rinnat kipeät. Lähes oireeton olen ollu muissakin raskauksissa, että vissiin minun elimistö vain sietää hyvin hormoneja 🤔
Mie innostuin tilaamaan kotidopplerin kiinasta jo useampi viikko sitten, ei ole vielä saapunut mutta innokkaana lukenu keskusteluja, millä viikoilla alkanu kuulumaan. Toki niin riippuu monesta asiasta. Täytyy vain asennoitua siihen, ettei välttämättä ennen rv 12 kuulu, mutta koittaa aion heti ko se tulee 😂
Ehin jo miettiä myös näin etukäteen, että olis kiva käyä sitten puolen välin jälkeen 4d ultrassa. En ole aiemmin käyny, mutta mietin, että kun tämä on luultavasti minun viimeinen odotus niin olis kiva seki kokea. En sitten tiä, kuinka kalliita ovat. 🤔
Jonxuh rv 7+2
Joo noita satunnaisia kipuja itselläkin ja repäisevää myös, mut ei ole ollut kuin valkovuotoa niin en ole huolestunut 😊
Pingu: En ole juuri kokeillut makuullaan. Mutta pientä kumpua ja turvotusta alavatsalla, ekan kerran täs hokasin 8+4 tienoilla kun "pompahti".
Ihana että on varhaisultrassa kaikki hyvin ja Viuhkelis miullakin nuo pahoinvoinnit aaltoilleet. Pahimmat oli tuolloin rv6 tienoilla ja nyt rv9 niin ei juuri yhtään. Ihanaa et saa ruokaa alas ilman kauheeta väkisin syömistä 😬😅
Niin ja nyt rv 9+1❤️
Pingu: Kyllä se neuvolantäti juurikin kuvaili niitä vihlaisukipuja, että voivat tulla esim asennonvaihdossa tai jos nousee ylös tms, vähän niinkuin revähtäisi jtk, niin ovat ihan normaaleja👌 Mulla kans masua ennenstään sen verran että en tunne kyllä kohtua vielä vaikka yritin yksi ilta makuullaan kokeilla...mutta en uskaltanut kovasti painella ja etsiäkään😂😅
Viuhkelis: Kyllä mullaki oli välillä "parempia" päiviä että että ei ollut niin huono olo ja itse kyllä odotan että häviäis kokonaan huono olo😂 Ei se huonon olon loppuminen tarkoita että mtn olisi vialla.
Jonxuh: ihanat uutiset ultrasta♥️
Mulla on kans rinnat ollu jo pitkään kipeänä ja varsinki aamulla ku nousee sängystä nii pitää kädellä ottaa kiinni ku sattuu niin paljon.
Mulla on ollu iltaisin nyt niin kovaa väsymystä että ehtii tulla tosi paha olo, ihan kun ois kipeäksi tulossa mutta se menee sit aina ohi. Tosi omituista🙄
Meillä tänään tasan 11+0🥰
Pahoinvointi palasi tänä aamuna ja oikein huolella, olen oksentanut heräämisestä asti 🙈 Hassua kun on nyt niin kovin iloinen siitä että on paha olo.
Mulla ens viikolla vihdoin eka neuvola, se on kyllä varmaan hyvä jos siellä pääsisin keskustelemaan tästä keskenmenopelosta.. Koko eilinen meni jotenkin aivan lamaantuneena pelosta mikä ei kyllä enää ole normaalia 🙄
Minä saan kohdun reunan tuntumaan selällään maatessani, toki olen aika hoikka ja tiedän mistä etsiä. Aivan aavistuksen on kasvanut normaalista, näillä viikoilla ei ulospäin juuri kasvua kuulukaan tuntua. Rv 7+6 menossa 😊
Oi HeRo sinä olet jo pitkällä! 😍 Milloin teillä on nt-ultra?
23.4 eli ensi viikolla ultra👏♥️ Sitä innolla odotan mutta harmittaa tosiaan kovasti kun mies ei pääse mukaan... ja toki takaraivossa pieni pelko, että onko kaikki hyvin tähän mennessä...minä kun olen myös tällainen stressierkki🤯😖
Meillä varhaisultrassa kaikki hyvin. Vastasi viikkoja ja sydän sykki kovasti. Ihanaa. ☺️
Nyt sitten stressaakin tuo työ, mistä toivoisin voivani jäädä pois erityisäitiysrahan turvin, mutta saa nähdä miten käy. Täytyy ensi viikon neuvolassa alkaa asiaa selvitellä. En halua kyllä koronaa tässä alkuvaiheessa sairastaa, kun ei ole mitään tietoa sen vaikutuksista sikiöön. Influenssakin on kuitenkin vaarallinen ja kuume itsessään.
Pingu, minkälaista työtä teet? Onko mahdollista päästä eri tehtäviin missä et altistuisi?
Ihanaa Pingu, että kaikki oli ultrassa kuten pitää ❤️ Täällä vielä neljä ja puoli pitkää päivää ennen ultraa. Tietysti se aika on vasta iltäpäivällä, että jotenkin pitäisi saada aika kulumaan tiistai aamuna. Pyysinkin siihen töistä vapaapäivän etukäteen, niin ei tarvii siellä mitään selitellä. Jännittää tosi paljon ja tietysti ne seulontatulokset myös. Vaikka ilmeisesti niitä tuloksia ei saakaan siellä nt ultrassa heti? Mitä nyt netistä selailin, niin ilmeisesti menee muutama päivä ainakin siihen päälle. Mulla ei ole vieläkään muita oireita ollut kuin rintojen arkuus ja vihlomiset vatsassa. Pitäisi tietysti olla onnellinen, että ruoka maistuu normaalisti, mutta toki se myös huolestuttaa, kun suurin osa odottajista kuitenkin voi pahoin. Mua kiinnostaa kanssa Pingu, että mitä teet työksesi? Itse olen kaupassa töissä ja joka päivä tekemisissä satojen asiakkaiden kanssa. Kuulun vielä perussairauteni (astma) vuoksi riskiryhmään, mutta en ole silti huolissani tästä koronasta, ainakaan vielä. Jos haluaisin jäädä töistä pois, niin se olisi tietysti palkatonta ja sekin vaikuttaisi tietysti tulevaan äitiyspäivärahaan. Toki omaa/lapsen terveyttä ei voi rahassa ajatella, mutta täällä missä asun, ei ole todettu vielä yhtään koronaa, joten siksi en ehkä vielä ole huolissani.
Viuhkelis, seuraan myös tuota ”kaikki plussanneet” ketjua ja huomasin, että olit siellä maininnut, että teillä on ensi viikolla eka neuvola ja varhaisultra. Kuuluuko tuo varhaisultra teidän asuinkunnan neuvolan palveluihin vai oletko varannut sen itse yksityiseltä? Täällä ei ensimmäisessä neuvolassa ultraa kuulu vaan tosiaan vasta viikolla 12 ja 20.
Mariia83, varhaisultra oli yksityisellä viime viikolla, neuvola ensi viikolla 😊 Varhaisultra ei kuulu normaalisti palveluihin, mutta ilmeisesti jos on toistuvia keskenmenoja tai epäsäännöllisen kierron vuoksi ei tietoa raskauden kestosta niin voi sinne päästä.
Minäkin altistun töissä koronalle, mutta minut on siirretty toisiin tehtäviin raskauden vuoksi. Ei ole mikään virallinen linja vaan esimies itse ehdotti tätä (sairaslomalle jäädessäni jouduin kertomaan raskaudesta). Jos siis sinne töihin vielä pääsen, tänään en ole saanut syötyä mitään ja vesi on ainoa mikä pysyy sisällä 🤮
Me päädyttiin nyt kuitenkin siihen, että menemme yhdessä varhaisultraan yksityiselle. Emme olleet ihan yksimielisiä asiasta, mutta perustelin sitä sillä, että itseäni on taas viime aikoina enemmän ahdistanut ajatus siitä, että mitään vauvaa ei välttämättä olekaan ja nt -ultraan on pahimmillaan aikaa vielä kuukausi (meillä ensimmäinen neuvola siis vasta ensi viikolla 9+5 eli en edes tiedä, milloin kunnallinen ultra on). Lisäksi minua ahdistaa ajatus siitä, että ensi viikolla puhumme lapsen tulemisesta ja raskausajasta 1,5 tuntia neuvolassa ja kuukauden päästä selviää, että kyseessä onkin esim. tuulimunaraskaus (kuinka kauhea sana sekin on.. jotenkin inhottava..).
Lisäksi tietysti yksi SUURI tekijä on se, että nt-ultraan ei mies pääse mukaan kuitenkaan ja voi olla ettei pääse rakenneultraankaan, tämän tilanteenhan ennustetaan kestävän ikuisuuksia.. Minusta on tosi tärkeää, että näemme ja kuulemme HÄNET ensimmäisellä kerralla yhdessä (jos hän siis on olemassa).
Aiemmin olin siis todellakin sitä mieltä, että emme ”tuhlaa” rahaa yksityiseen ultraan vaan menemme sitten siihen ilmaiseen. Niin ne vaan päivät ja viikot kuitenkin alkoivat tuntua pitkiltä ja mieli muuttui. Nyt siis 8+3.
Nyt jännittää ja pelottaa vietävästi. Torstai on tuomion päivä ja silloin selviää olenko kärvistellyt raskausoireita turhaan vai hyvästä syystä. ☺️ Joka tapauksessa on ihanaa saada varmuus asiaan nyt tässä hetkessä.