Nuori mies vainoaa Sannaa. Tallentuu riistakameraan öisin.
Hyi kamala, mikä juttu. Nuori mies joka joskus vaihtanut työpaikalla pari sanaa Sannan kanssa, ei jätä tätä nyt rauhaan vaan vainoaa, pyörii pihalla yms, vaikka on lähestymiskielto, kyltit ja vahtikoira.
Mitä tekisit jos joutuisit vastaavaan tilanteeseen? Itse kyllä muuttaisin, vaikka se harmittaisi. Saattaisin kyllä myös vähintään suihkuttaa turvasuihketta kyseisen henkilön silmiin jos tulisi lähelle.
Eikö tuota nyt saada loppumaan mitenkään?!
Mielestäni tuollaisesta toiminnasta pitäisi joutua pakkohoitoon. Vaikka alkuun kuukausi, sitten ulos, jos ei lopu, niin pari kuukautta jne.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6bc897f0-38ae-46dc-9966-ea4841ee5317
Kommentit (669)
Vierailija kirjoitti:
Dobermanneja pihalle muutama!
Ei varmaan auta, jos laumanvartijakaan ei riitä...
Jos ottaa oikeuden omiin käsiin, esim. karhunraudat tms., niin ei se noin hullua estä. Korkeintaan rupeaa tosissaan suunnittelemaan jotain pahaa. Ja lisäksi saa itse rangaistuksen ja joutuu maksamaan miehelle korvauksia. En pysty kuvittelemaan enää mitään ketuttavampaa kuin maksaa tuollaiselle korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
En muuttaisi. Kuten tuossa kertoi tuki ja apu on siellä. Joku jo käynyt paskomassa vainoajan auton ikkunat kun koko kylä alkaa hermostua. Joku se vielä lynkkaa kun todella kyllästyvät tilanteeseen.
Ne varmaan kaikki tietää stalkkerin nimen kun autonkin tunnistavat. Voisivat käydä porukalla jututtamassa miten ikävää tämä kaikkien mielestä on. Voisi myös riittää että se Sannan metsästysporukka menisi.
Vierailija kirjoitti:
Siis tuo mieshän on kuvitellut käyneensä naisen kanssa keskustelua jossain chatissa eikä millään usko kun nainen kieltää että se oli joku muu. Eiköhän tuosta tule selväksi että miehelle on ihan turha sanoa että ei kiinnosta, ei vaan mene perille. En ymmärrä teitä miehet jotka puolustatte tätä miestä. Jos tilanne olisi toisin päin en todellakaan puolustaisi naista, vaan vaatisin että hänet laitetaan pakkohoitoon yhteiskunnalle vaarallisena ja päästetään ulos vasta kun on näyttöä siitä että nuppi toimii normaalisti.
Täälläkin on se ketju, missä jotkut kuvittelee keskustelevansa jonkun tietämänsä kaivatun henkilönsä kanssa. Huhuh.
Aivan tosi karmiva juttu. Sanna parka. Ja jos päästäisi koiransa tyypin kimppuun, joutuisi itse pulaan. Mitähän tuollaisen päässä liikkuu? Haluaako hän suhteeseen Sannan kanssa vai mikä häntä ajaa tuohon?
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää silti muutamat seikat artikkelissa. Hän innostuu kehumaan itseään pienikokoiseksi ja naiselliseksi...aivan kuin se kuitenkin imartelisi häntä. Hän myös on sanonut, ettei halua sanoa sille miehelle mitään ja toisaalta muiden miesten tapaaminen on ollut vaikeaa.
Tuossahan nyt riittäisi esim. se, että se nainen hommaisi poikaystävän edes hetkeksi ja mies ottaisi sen hepun puhutteluunsa tai sitten joku mies olisi kylässä ja verekseltään puhuttelisivat miestä. Se nainen voisi vaikka soittaa sille miehelle ja sanoa suorat sävelet. Monesti suora puhe toimii paremmin. Ei jää ainakaan mitään epäselvää.
Ihmetyttää tuo, miksi homma ei selviä. Onko niin, että se nainen ei suostu sanomaan suoraan sille miehelle, että ei kiinnosta? Mä ainakin naisena voisin kohteliaasti sanoa ja perustella, että ei kiinnosta. Tosin eipä minulla olekaan nuoruusvuosien jälkeen ollut enää juurikaan ihailijoita. Mutta osasin niillekin nätisti asian sanoa siten, että etsivät sitten muuta seuraa.
Normaali ihminen ymmärtäisi jo paljon ennen lähestymiskieltoa, että ei todellakaan kiinnosta.
Mitäköhän kävisi jos ruota miestä alettaisiin eri vahtivuoroin vainoamaan? Se voisi ollakin käänne jota hän ei itse tajuaisi. Aina joku kintereillä. Loppuisiko. Kyllä me tarvittaisiin ihan oikeasti vapaaehtoisia että tuollainen saataisiin loppumaan, ei ole niin harvinaista kuin luullaan, valitettavasti usein vain tuo vainoaminen päättyy naisen surmaan tai pahoinpitelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää silti muutamat seikat artikkelissa. Hän innostuu kehumaan itseään pienikokoiseksi ja naiselliseksi...aivan kuin se kuitenkin imartelisi häntä. Hän myös on sanonut, ettei halua sanoa sille miehelle mitään ja toisaalta muiden miesten tapaaminen on ollut vaikeaa.
Tuossahan nyt riittäisi esim. se, että se nainen hommaisi poikaystävän edes hetkeksi ja mies ottaisi sen hepun puhutteluunsa tai sitten joku mies olisi kylässä ja verekseltään puhuttelisivat miestä. Se nainen voisi vaikka soittaa sille miehelle ja sanoa suorat sävelet. Monesti suora puhe toimii paremmin. Ei jää ainakaan mitään epäselvää.
Ihmetyttää tuo, miksi homma ei selviä. Onko niin, että se nainen ei suostu sanomaan suoraan sille miehelle, että ei kiinnosta? Mä ainakin naisena voisin kohteliaasti sanoa ja perustella, että ei kiinnosta. Tosin eipä minulla olekaan nuoruusvuosien jälkeen ollut enää juurikaan ihailijoita. Mutta osasin niillekin nätisti asian sanoa siten, että etsivät sitten muuta seuraa.
MInulle ei kyllä jutusta käynyt ilmi että Sanna olisi "innostunut kehumaan" itseään...jne. Tietysti toimittaja on kysynyt voiko kyse olla ulkonäöstä tm.
Ja mistä ihmeestä tulee se käsitys että mahdollinen poikaystävä osaisi jotenkin ihmeellisesti hoidella tuollaisen mielisairaan? Poikaystäviäkin on niin monenlaisia.
Tuntuu muutenkin aika hirveältä, miten monet tällä palstalla tuntuvat olevan , hyvä ettei nyt tuon vainoajan puolella, mutta ainakin tätä Sannaa vastaan. Tämä on pelottava ja vakava huomio.
En enää ihmettele miksei Sanna saa apua.
Vierailija kirjoitti:
"Olen naisellinen ja lyhyt tirriäinen. Minuun on helppi ihastua". Ei kuulosta yhtään omahyväiseltä...
Verratkaa jos mies vastaavassa tilanteessa kehuisi itseään "olen miehekäs ja pitkä köriläs. Minuun on helppo ihastua".
Itse en ikimaailmassa kehtaisi kehua itseäni tuolla lailla, vaikka minuunkin on ihastuttu.
Hyvä itsetunto pelastaisi sinutkin... jos edes nimettömänä voisit kuvailla itseäsi?
Onko naisellinen lyhyt tirriäinen kehu?
Vierailija kirjoitti:
Jos ottaa oikeuden omiin käsiin, esim. karhunraudat tms., niin ei se noin hullua estä. Korkeintaan rupeaa tosissaan suunnittelemaan jotain pahaa. Ja lisäksi saa itse rangaistuksen ja joutuu maksamaan miehelle korvauksia. En pysty kuvittelemaan enää mitään ketuttavampaa kuin maksaa tuollaiselle korvauksia.
Kyllä tuollainen vainoaminen perustuu sille, että vainoaja kuvittelee, että se toinen ei tee mitään. Toisen kotiin ja piha-alueelle tuleminen tuomioista ja sakoista huolimatta on varmasti sellainen tilanne, joka huomioidaan hätävarjelun liioittelemisena, jos sitten puolustaa itseään niin, että se vainoaminen loppuu. Silloin oikeus jättää tuomitsematta kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha Sanna on siis käynyt armeijan ja jos vastustaa Natoa niin kyseessä voi olla taas alihankintaosasto jä määräys korkealta Suomen ulkopuolelta. Mies jatkaa koska on suojassa. Näitä on muitakin tapauksia.
Siellä ei silloin pyörisi yksi ihminen, vaan eri ihmiset.
Kyseessä on yksi ihminen, eli yksi kajahtanut henkilö.
Kyllä noita hoidetaan yhdenkin hullun voimin ja yksikin saa pahaa jälkeä aikaan ensin uhkaillen ja sitten kovemmin. Nykyaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Saisikohan jonkun moottoripyöräkerhon hoitamaan hommaa kun vain maksaa sopivan summan?
Voi olla mutta samalla niistä voi kyllä saada vielä pahemman ja vaarallisemman riesan, rahaa oltaisiin vailla tuon ongelman jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis naisella on laumanvartijakoira ja myös aseenkantolupa, koska harrastaa metsästystä. Itse en kyllä suostuisi pelkäämään, vaan tulisi pihasta äkkilähtö. Todella häiriintynyt pitää olla, että pyörii toisen pihassa irvailemassa kameralle tuntikausia. Ensalkuun päästäisin koiran irti sinne pihalle.
Jos pelkää että tuo hullu tappaa sen koiran? Silläkin voi olla ase mukana.
Jos suuri laumis pääsee vapaaksi puolustamaan reviiriään, niin monikin saattaa yllättyä, kuinka ketterä ja periksiantamaton tuollainen pörröinen nallukka on. Siinä kyllä ihminen jähmettyy, vaikka ase olisikin.
Kyllä on yllättävän ketterä, ulkonäkö hämää.
Jep ja käy päälle empimättä, mikäli kokee reviirinsä ja omistajansa uhatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tuo mieshän on kuvitellut käyneensä naisen kanssa keskustelua jossain chatissa eikä millään usko kun nainen kieltää että se oli joku muu. Eiköhän tuosta tule selväksi että miehelle on ihan turha sanoa että ei kiinnosta, ei vaan mene perille. En ymmärrä teitä miehet jotka puolustatte tätä miestä. Jos tilanne olisi toisin päin en todellakaan puolustaisi naista, vaan vaatisin että hänet laitetaan pakkohoitoon yhteiskunnalle vaarallisena ja päästetään ulos vasta kun on näyttöä siitä että nuppi toimii normaalisti.
Täälläkin on se ketju, missä jotkut kuvittelee keskustelevansa jonkun tietämänsä kaivatun henkilönsä kanssa. Huhuh.
Ehkäpä tietääkin, onko tuo niin vaikea kuvitella? Kyllä mun työkaverit tietää että palstailen ei se mikään salainen asia ole ystäväni myös joskus jopa ollaan juteltu palstalla olevista aiheista.
Vierailija kirjoitti:
Hoitaisin asian henkimaailman kautta. Tekisin operaation, jonka jälkeen stalkkaaja ei olisi enää ongelma.
Sama ajatus. Ainoa joka tehoaa niin, että vainoaja muuttaa pois ja tyytyy neljän seinän sisälle.
Nyt on vallalla uhrin alienerginen pelko (keksin termin itse). Se jos mikään voimauttaa (= kierouttaa) stalkkaajaa.
Alkuna voisi käyttää Siskonpedin sketsiä, jossa se kansion kanssa pysäyttävä varainkerääjä pakeni aina pusikkoon, kalliolle.
Vakava asia, jostakin se voima löydettävä.
Tilaisin pari itäeurooppalaista nahkatakkimiestä poistamaan ongelman.
Olen katsonut dokumentteja Amerikasta, ja melko usein nämä stalkkaukset päättyvät murhaan. Vainoaja saattaa vuosia piinata, ensin vähäsen, sitten aina vaan enemmän, ottaa kontaktia, pyörii pihalla, varastelee vaatteita haisteltavaksi - kunnes lopulta yhtenä päivänä tunkeutuu asuntoon sisälle ja tappaa. Tämä hiipparihan jo kantaa veistä mukanaan.
Itse kyllä muuttaisin, vaikka ei uhrin pitäisikään joutua sitä tekemään. Ja muuttaisin siis eri maahan. Johonkin pieneen ei maantasalla olevaan asuntoon, jossa ei tarvitse miettiä onko sisälle piiloutunut joku. Vartiointijärjestelmä, koira, kameravalvonta, itsepuolutus... Karmeaa eikä kenenkään pitäisi joutua tuollaista edes miettimään.
Törkeää edes ehdottaa että tämä on millään tavalla vainotun vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dobermanneja pihalle muutama!
Ei varmaan auta, jos laumanvartijakaan ei riitä...
Juu ei se siellä häkissä auta. Ilmeisesti häkki/aitaus on kovaa tekoa, koska tuollainen koira tulee vaikka seinästä läpi, jos on tarpeen puolustaa. Tosiaan hyvä, että koira on hyvän aitauksen takana, mutta itsellä kyllä voisi käydä tuollaisessa tilanteessa pieni hupsista, että portti jäikin auki...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisikohan jonkun moottoripyöräkerhon hoitamaan hommaa kun vain maksaa sopivan summan?
Voi olla mutta samalla niistä voi kyllä saada vielä pahemman ja vaarallisemman riesan, rahaa oltaisiin vailla tuon ongelman jälkeenkin.
Ei kannata sekaantua rahan saatika suhteen kautta mp:läiseen. Siinä onkin vasta riesaa kerrakseen!
Niin ja mitä nainen muuta voi tehdä kuin mitä jutun nainen on jo tehnyt? Jos halutaan pysyä laillisten keinojen puitteissa. Jossain toisessa maassa ongelma olisi jo hoitunut kun Sanna olisi posauttanut hyypiön pois päiviltä luvattomasta tunkeutumisesta, ihmisellä kun on oikeus puolustaa itseään ja omaisuuttaan. Suomessa rikollisilla on enemmän oikeuksia kuin uhreilla 👹
Ehkä pieni metsästysonnettomuus?