Yle Uutiset: Vanhemmat eivät enää jaksa lapsiaan kotona etäopiskelemassa, nyt haluavat heidät takaisin kouluun
Kyselyitä tullut paljon että voisiko lapset palata kouluun.
Kommentit (295)
Jotkuthan meistä ovat eläneet koko ikänsä lasten ja teinien kanssa.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006446234.html
Myös lapset voivat sairastua vakavasti Koronasta.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempien sukupolvi kävi sotaa, miehet rintamalla, naiset kotona ja osa lottina ja elettiin suurperheitten kanssa pikku asunnoissa ja oltiin lähes nälässä kun perheellä oli yksi ruokkija ja maatiloilla tehtiin kovaa työtä aamusta iltaan.
Ei ollut nettiä, teeveetä, mitään huvituksia. Radio ehkä, mutta mitä sieltä tuli? Iskelmää ja tiedotteita. Ei tiedetty palaako perheen miestäni ikinä elossa takaisin.
Nyt syödään 1000 x parempaa ruokaa ja enemmän, eletään isoissa lämpimissä asunnoissa, huvituksia riittää vaikkei asunnosta poistuisi ja koko perhe saa olla kotona. Mutta mitä tekevät ihmiset? Kitisevät asioista jotka olisivat olleet 40-luvulla rikkauksia! Mikään ei en ää riitä ja omaa perhettä vihataan enemmän kuin pelätään sairastumista! Minäminäminäminä!
Kuinkahan itse selviäisit vastaavissa oloissa? Luulen, että siinä vaiheessa kun joutuu oikeasti kamppailemaan elämästä ja kuolemasta, kitinät unohtuvat. Oletko itse tehnyt yhtä aikaa töitä, opettanut useampaa lasta samaan aikaan ja vielä hoitanut ehkä taaperon siinä sivussa? Minä olen nyt tehnyt näin, ja ymmärrän ettei ole helppoa. Toisaalta tiedän, että kohta saatan joutua etulinjaan sairaalaan töihin kun porukkaa alkaa kaatua ja olen kiitollinen tästä ajasta lasten kanssa.
Miksi lietsot epäsopua ja haukut kanssaihmisiä sodan jälkeen vakavimmassa maailmanlaajuisessa kriisissä, mitä sillä voitat? Oletko ehkä muita parempi ihminen jo lähtökohtaisesti?
Nyt saa***nan urpot lopettakaa se tappelu ja keskittykää tsemppaamaan muita lynkkaamisen sijaan!
En nyt lukenut koko ketjua, mutta onko muilla oikeasti etäOPETUSTA esim skypen kautta? Minulla on neljä koululaista ja aamuisin wilmaan tulee tehtävät, jotka tulee suorittaa sinä päivänä. Itse kaipaisin jotain erilaista kontaktia kouluun, vaikka kaksikin tuntia päivässä riittäisi. Onhan nykyään niin monia forumeita minkä kautta asian voisi hoitaa. Itselläni ei etätyöskentelyyn ole mahdollisuutta, joten itse olen päivät töissä ja illat sitten autan näissä tehtävissä (ja yläasteikäisiä käsken tekemään tehtävät paremmin, mielellään vastaisivat yhdellä lauseella jne). Pienemmät kaipaa sitten muunlaista tukea. Muutama päivä vasta mennyt, mutta vähän hikikarpaloita otsalle kerää :/
Ihan käsittämättömiä kommentteja täällä. Ihan oikeasti, on ihan erilaista onko siellä kotiopetuksessa ekaluokkalainen vai lukiolainen. Ja myös se, että pitääkö itse tehdä samalla töitä vai oletko kokopäivän käytettävissä lasten opetukseen ja hoitoon.
Kyllä, mulla on kolme lasta kotona. Tekevät ihan itsenäisesti hommansa, nuorimman kohdalla tarkistan, että varmasti kaikki tehty. Itse teen samalla etänä täyttä työpäivää ja pelkästään se ruuanlaitto (vaikka kuinka teen illalla valmiiksi) vie ylimääräistä aikaa.
Ystävälläni on eka- ja kolmosluokkalaiset kotona. Ekaluokkalainen ei käytännössä pysty tekemään mitään itsenäisesti, kolmasluokkalainen jotain. Eli ystäväni käyttää joka aamusta vähintään kolme tuntia, että lapset saavat koulun tehtyä. Sen jälkeen etänä omat kahdeksan tuntia, joka keskeytyy vähän väliä siihen että tarvitaan ruokaa, on tylsää, täytyy auttaa jonkun asian kanssa. Siis sitä ihan normaalia elämää MUTTA KUN SE TYÖ PITÄÄ TEHDÄ MYÖS!
Samaa mieltä edellisen kanssa. On siinä nyt oikeasti aika paljon eroa, ollaanko kotona lukiolaisen kanssa kuin seiskaluokkalaisen (pullikoi vastaan) tai ekaluokkalaisen (ei osaa systeemejä, ei ehkä edes lukea) ja jos samalla pitää viihdyttää alle kouluikäisiä ja tehdä ruokaa ja omia etätöitä. Ei kaikkia töitä voi katkoa vähän väliä ja toisaalta jos etäopiskelu vaatii jatkuvaa läsnäoloa videotunneilla, ei sitäkään voi keskeyttää siihen asti, että äiti/isä ehtii auttamaan.
Tämäpä se, vanhemmat eivät edes itse kestä omia lapsiaan. Toki ennen tätä haukuttiin opettajaa, kun ei lauman kullannuppuja kanssa pärjää. Vanhemmat eivät pärjää edes omansa kanssa. Ja päälle ihmetellään äitipuolia, kun ne ei palvo toisten lapsia. Jos nyt joku edes ne omat jaksaisi.
Lopettakaa tuo ikuinen valitus. Lapset on ensisijaisesti vanhempien vastuulla. Nyt niitätte sitä, mitä olette kylväneet. Vapaan kasvatuksen lapsia ei näemmä jaksa edes omat vanhemmat, miten tosiaan luulette opettajien jaksavat 25 oppilaan luokkaa? Nyt on hyvä sauma opettaa lapset olemaan häiritsemättä, hiljaa, ottamaan vastuuta yms yms. Tämä kriisi saattaa avata monen ihmisen silmät...
No eikö sen opettamisen pitänyt olla ihan helppoa hommaa jonka kuka tahansa osaa vasemmalla kädellä hoitaa. Nyt se onkin jo supervaativaa kun ihan kahden koululaisen kanssa joutuu tehtäviä tekemään.
Kesälomalla voi käskeä mukuloitaan menemään kavereiden kanssa ulos tai leffaan tai rannalle tai jonnekin pois jaloista kumminkin. Nyt niitä pitäisi sietää jatkuvasti samassa talossa ja vielä katsoa, että ne tekevät jotain oppimisen eteen.
Saiskohan opettajat nyt sen 10 %:n palkankorotuksen?
Te, joiden mielestä tää on ihan lastenleikkiä, niin mitä se teidän etätyö on. Mä olen itse järjestänyt ison yrityksen ihmisiä etätöihin, sopinut kaikenlaisia ooikkeusjärjestelyitä, tehnyt liiketoiminnan jatkuvuussuunitelmien järjestelyitä. KriisipalVeria ja henkilöstön tiedotusta. Hommasin tokaluokkalaiselle tietokoneen, nelosluokkalaisille asensin kotoa löytyneen vanhan. Olen kirjautunut vaikka kuinka moneen oppisisältöön, kummallekin omansa. Nuoremman kanssa piti tehdä jotain helvetin tarinavideoita ha lähettää niitä opelle, alkoi siitä että piti asentaa ja opetella joku video-ohjelma. . Ja jotain ruokaakin on pitänyt saada. Mulla meni ainakin ihan rehellisesti sanottuna ke-to varmaan 5-6 tuntia, että sain lapsille edellytykset paikalleen. Sen lisäksi nyt opetus, Ilmassa on edelleen toistakymmentä viestiä lukematta tältä viikolta. Ja omat työt. Todellakaan olla tehty mitään puistokävrlyitä. Tänäänkin istuin 8 h palavereissa ajalla 7-17 ja välit hoidin kouluhommia.
Dingdong kirjoitti:
En nyt lukenut koko ketjua, mutta onko muilla oikeasti etäOPETUSTA esim skypen kautta? Minulla on neljä koululaista ja aamuisin wilmaan tulee tehtävät, jotka tulee suorittaa sinä päivänä. Itse kaipaisin jotain erilaista kontaktia kouluun, vaikka kaksikin tuntia päivässä riittäisi. Onhan nykyään niin monia forumeita minkä kautta asian voisi hoitaa. Itselläni ei etätyöskentelyyn ole mahdollisuutta, joten itse olen päivät töissä ja illat sitten autan näissä tehtävissä (ja yläasteikäisiä käsken tekemään tehtävät paremmin, mielellään vastaisivat yhdellä lauseella jne). Pienemmät kaipaa sitten muunlaista tukea. Muutama päivä vasta mennyt, mutta vähän hikikarpaloita otsalle kerää :/
Eikö isompi auta pienempää koulutehtävissä. ? Eikö voi soittaa mummille ja papalle jos ovat olemassa. Itse jos oisin mummi ja koululainen/koululaiset nin opettaisin mielelläni .
Etätöiden kanssa pienen lapsen etäopetus on varmaan vaikeaa toteuttaa. Työnantaja vaatii tuloksia ja koulu vaatii tehtävien tekemistä. Voisiko tässä poikkeustilanteessa hieman löysätä alakoululaisten tehtäviä tämän parin kuukauden ajan. Annettaisiin muunlaisia tehtäviä, väritystä tms missä ei niin vaadita vanhemman auttamista. Yläkoululaiset kyllä osaa sitten tehdä tehtäviä enemmän itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Avioeroja ja perheväkivaltaa tiedossa tulevina viikkoina! Sen verran oli taas Alkossa ruuhkaa että kyllä varmasti silmät tummuu ja kotihälytykset lisääntyy. Sääliksi käy lapsia kun eivät saa mennä kouluun. Moniko edes tuntee omaa perhettään vaikka samassa talossa asuu?
Toivottavasti tämä yhdistää perheitä ja nyt viimeistään huomataan että perhe on tärkeä/tärkein. Ts vedetään yhtäköyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksan oikein hyvin. Lukiolainen istuu oman koneensa edessä ja opiskelee etänä, itse teen töitä pöydän toisella puolella omalla koneellani etänä. Lisäksi isäntä hoitaa omat hommansa samassa pöydässä etänä. Näppäimistöt vaan rapisee, on rauhallista ja hiljaista.
Kivaahan se on yhden lukiolaisen kanssa. Otappa vaikka kolme ala-asteikäistä kotiin samalla kun itse yrität tehdä töitä, niin muuttuu ääni kellossa. Ja sekin ettei lapsia saa päästää edes ulos tekee kyllä hulluksi. Teinit nyt muutenkin istuu koneella/kännykällä kaiket ajat, mutta lapset kaipaisi muutakin ohjelmaa ja tekemistä. Ne myös sotkee, niille pitää laittaa enemmän ruokaa jne eli työmäärä kotona lisääntyy ihan merkittävästi. Töissä pitää paiskia vähintään yhtä paljon kuin ennen koronaa, että saa pidettyä työpaikkansa.
Valitettavasti nämä valtion lusmuviroissa olijat eivät tajua, että joidenkin pitää oikeasti tehdä niitä töitä, vaikka etänä ollaankin. Kiva olisi viettää laatuaikaa lasten kanssa , mutta sit jää kyllä työt tekemättä. Valtiolla tehdään jotain näön vuoksi tai ei edes sitäkään. Helppoa teidän on huudella. Kolme alakoululaista täälläkin ja opettajat vaan tunkee tehtävät wilmaan. Kyllä se homma täysin jää nyt vanhemmille.
Lapset tekee koulutehtävät ja jos kotona ei oo ketään niin laittavat ? Merkin jos ei osaa ja siirtyvät eteenpäin. Opettajalle jos voi soittaa.isovanhemmalle. äiti ja isä tai jompikumpi tulee töistä niin jatketaan harjoituksia ruoan jälkeen.
Mulla ei ole pieniä lapsia, aikuisia jo, mutta ymmärrän hyvin. Tilanne ei ole verrattavissa mihinkään aikaisempaan. Lapset eivät saa tavata kavereitaan, vanhempien pitäisi tehdä töitä ja viihdyttää/opettaa lapsia samalla. Kesälomalla lapset voivat tavata kavereitaan ja leireillä, tilanne on ihan eri. Itse olin pienellä paikkakunnalla, kotihoidossa, enkä ole koskaan ollut päiväkodissa. Mutta silloinkin sai leikkiä naapurin lasten kanssa.
Itse olen tehnyt töitä kotona, yrittäjänä. Lapset olivat silloin koulussa ja minulla on lapset, joille koulu on ollut helppoa. Läksyissä ei ole tarvinnut auttaa juuri mitenkään koskaan muuta kuin kyselemällä kokeisiin. Silti ymmärrän. Ajoitin työaikani niin, että lapset olivat koulussa tai nukkumassa tai joskus meillä oli kavereita tai lapset kavereilla. Minun ei tarvinnut keksiä viihdykettä tai opettaa. Tilanne ei ole lainkaan vertailukelpoinen näihin, jotka tekevät kotona ja työaikakin on ehkä määrätty, mahdollisesti videopalavereita yms. Minulla oli mitään palavereita äärimmäisen harvoin, työn luonne oli sellainen.
Ihmiset vertailevat monesti omaan tilanteeseensa, vaikka tilanne on ihan erilainen. Tai on helppo aina arvostella kaikkea, mistä ei ole itsellä kokemusta. Jotkut aineet voi olla myös vaikeita opettaa, esimerkiksi osalla on ollut itselläänkin vaikeuksia matikassa tai kielissä, nyt sitte pitäisi vielä yrittää opettaa niitä. Kaveriani opetin "hyväntekeväisyytenä" kun hänellä oli laaja-alaisia oppimisvaikeuksia yläasteella ja vielä hänen amisaikanaan ja kyllä se oppimisvaikeuksia omaavan opettaminen kävi töistä. Toisten lasten vanhemmat pääsevät helpommalla kuin toisten. Eikä voi verrata opettajaan, sillä opettajan pitää tietää jo pääsykoevaiheessa alalleen, että lapset ovat erilaisia ja heitä koulutetaan juuri siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusavuttomat vanhemmat taas asialla.
Lapset kotona opiskelemassa ja vanhemmat etätöissä on kyllä sellainen yhdistelmä, että ajan kanssa rasittaa kaikkia. Ei turhaan kesälomien jälkeen tule piikkiä erotilastoissa ja nyt vielä rankempi kokemus.
Laatikaa säännöt kotona. Lapset tekee itsenäisesti ja jos tulee tenkkapoo niin ei häiritä vaan mennään toiseen koulutehtävään. Tauolla voit auttaa lastasi. Ettei käy niin että joudut vähän väliä keskeyttämään sen etätyösi. Eli kerrot lapsellesi miten toimitaan. Tietenkin hoidat aamupalan lisäksi lounaan. Välipala ja päivällinen. Nyt on poikkeustilanne.
Itse teen aika vaativaa työtä nyt etänä. On paljon deadlineja projekteihin ja täytyy olla jatkuvasti yhteydessä asiakkaiden ja työkaverien kanssa etäyhteyksin. Jotkut tuntuvat unohtavan sen, että myös etätöissä töitä tehdään samalla tavalla ja laadulla kuin työpaikalla. Työnantaja maksaa minulle palkka 7,5 h ajalta tehdystä työstä per päivä, jolloin työtä tehdään se aika, oltiin sitten missä oltiin!
Lapsien kannattaa noudattaa koulun lukujärjestystä tarkasti myös kotona, välitunteineen päivineen. Myös vanhempi voi pitää samalla kahvipaussin pienen happihypyn kera ja lounastauko yhdessä tietysti. Monesti tietysti lasten auttamisen takia omia kiireettömämpiä töitä joutuu tekemään loppuun illalla, mies viihdyttää sitten lapsia ja tekee ruokia valmiiksi. Hän käy vielä töissä kodin ulkopuolella.
Kyllä tästä yhdessä selvitään, tsemppiä kaikille tähän haastavaan tilanteeseen! Autetaan toinen toistamme.
Itseasiassa on ollu ilo huomata miten sujuvasti ja omatoimisesti lapset tekevät koulutehtävänsä. Isommat auttaa pienempiään ja tekee yhteistyötä jotta jokaisen tehtävät tulee valmiiksi. Aamut käytetään kouluhommiin ja sitten loppupäivä touhuillaan yhteisiä hommia kun kavereita ei nyt nähdä. Ei ole tullu mieleenkään laittaa lapsia kouluun niin kauan kun etäopetusta tarjotaan. Ollaan myös molemmat vanhemmat työssäkäyviä.