Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle Uutiset: Vanhemmat eivät enää jaksa lapsiaan kotona etäopiskelemassa, nyt haluavat heidät takaisin kouluun

Vierailija
19.03.2020 |

Kyselyitä tullut paljon että voisiko lapset palata kouluun.

Kommentit (295)

Vierailija
181/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa opettajista laiminlyö tällä hetkellä työnsä. Vanhemmat joutuvat oman työnsä lisäksi hoitamaan myös opettajan työn. Vaatikaa opettajalta opetusta eikä listaa tehtävistä! Miten ihmeessä opettajat ovat näin muuntaumiskyvyttömiä, että muuta ei osata, kun antaa tehtävät ja jättää oppilaat suoriutumaan itse?

Vierailija
182/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilma on paikoin jumittanut niin, että viestit tulevat jopa tuntikausia myöhässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksan oikein hyvin. Lukiolainen istuu oman koneensa edessä ja opiskelee etänä, itse teen töitä pöydän toisella puolella omalla koneellani etänä. Lisäksi isäntä hoitaa omat hommansa samassa pöydässä etänä. Näppäimistöt vaan rapisee, on rauhallista ja hiljaista.

Kivaahan se on yhden lukiolaisen kanssa. Otappa vaikka kolme ala-asteikäistä kotiin samalla kun itse yrität tehdä töitä, niin muuttuu ääni kellossa. Ja sekin ettei lapsia saa päästää edes ulos tekee kyllä hulluksi. Teinit nyt muutenkin istuu koneella/kännykällä kaiket ajat, mutta lapset kaipaisi muutakin ohjelmaa ja tekemistä. Ne myös sotkee, niille pitää laittaa enemmän ruokaa jne eli työmäärä kotona lisääntyy ihan merkittävästi. Töissä pitää paiskia vähintään yhtä paljon kuin ennen koronaa, että saa pidettyä työpaikkansa.

Valitettavasti nämä valtion lusmuviroissa olijat eivät tajua, että joidenkin pitää oikeasti tehdä niitä töitä, vaikka etänä ollaankin. Kiva olisi viettää laatuaikaa lasten kanssa , mutta sit jää kyllä työt tekemättä. Valtiolla tehdään jotain näön vuoksi tai ei edes sitäkään. Helppoa teidän on huudella. Kolme alakoululaista täälläkin ja opettajat vaan tunkee tehtävät wilmaan. Kyllä se homma täysin jää nyt vanhemmille.

Vierailija
184/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi rakkaat vanhemmat! Opettaisin kovin mielelläni omia, itselleni rakkaita oppilaitani samassa huoneessa, tai edes etäyhteyden välityksellä. Valitettavasti työnantajani on sekä köyhä että hieman saamaton, joten meillä ei ole olemassa konseptia tämän kriisin hoitoon. Jos teitä yhtään lohduttaa, niin teen 10-12 tunnin päiviä, jotta lapsenne voi katsoa edes opetusvideoita aiheista. Lisäksi yritän kaikin saatavilla olevin konstein elävöittää tätä hommaa ja pitää lasten mielialaa korkealla, jotta he jaksaisivat tänä vaikeana aikana. Toki minulla on kotona samaan aikaan myös omat päiväkoti-ikäiset lapseni, joille yritän olla samaan aikaan hyvä äiti.

vinkkinä, on ilmaisia alustoja jolla voi suorittaa etäopetusta. Zoom ja google hangouts on ihan ilmaisia. Kävikö edes mielessä, että kysymystulva vanhemmilta ja lapsilta loppuisi jos edes kerran päivässä vastaa suoraan lapsilta kysymyksiin?

Nyt en ihan ymmärrä, mistä kysymystulvasta puhut? :) Olen puhelimen välityksellä tavoitettavissa sekä lapsille että aikuisille

Google olisi tosi kiva, jos työnantaja olisi hankkinut sen koulumme käyttöön. Yksityishenkilön tunnuksilla en valitettavasti voi tehdä siellä kovinkaan paljoa. Nimim. kokemusta on.

No, kiva kun sinä olet tavoitettavissa. meidän opettaja ei ole. Hän ei vastaa wilma viesteihin millään tavalla. Hän laittaa oikeasti vaan tehtävät aamulla ja iltapäivällä tulee vanhemmille viesti, tässä vastaukset tämän päivän tehtäviin, tarkistakaa. Onko tämö sinun mielestä etäopetusta? Minun mielestä tämä on kotikoulu.

Zoom on ilmainen, lataa humpuuki mailiosoite Yahoossa tai gmailissa. Ei tämä nyt mitään rakettitiedettä ole.

Vierailija
185/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksan oikein hyvin. Lukiolainen istuu oman koneensa edessä ja opiskelee etänä, itse teen töitä pöydän toisella puolella omalla koneellani etänä. Lisäksi isäntä hoitaa omat hommansa samassa pöydässä etänä. Näppäimistöt vaan rapisee, on rauhallista ja hiljaista.

Kivaahan se on yhden lukiolaisen kanssa. Otappa vaikka kolme ala-asteikäistä kotiin samalla kun itse yrität tehdä töitä, niin muuttuu ääni kellossa. Ja sekin ettei lapsia saa päästää edes ulos tekee kyllä hulluksi. Teinit nyt muutenkin istuu koneella/kännykällä kaiket ajat, mutta lapset kaipaisi muutakin ohjelmaa ja tekemistä. Ne myös sotkee, niille pitää laittaa enemmän ruokaa jne eli työmäärä kotona lisääntyy ihan merkittävästi. Töissä pitää paiskia vähintään yhtä paljon kuin ennen koronaa, että saa pidettyä työpaikkansa.

Valitettavasti nämä valtion lusmuviroissa olijat eivät tajua, että joidenkin pitää oikeasti tehdä niitä töitä, vaikka etänä ollaankin. Kiva olisi viettää laatuaikaa lasten kanssa , mutta sit jää kyllä työt tekemättä. Valtiolla tehdään jotain näön vuoksi tai ei edes sitäkään. Helppoa teidän on huudella. Kolme alakoululaista täälläkin ja opettajat vaan tunkee tehtävät wilmaan. Kyllä se homma täysin jää nyt vanhemmille.

Sinähän sen tiedät, kun valtiolle et edes pääsisi huonolla koulutuksellasi :). Miksi olet vääntänyt kolme lasta, jos et viitsi/osaa/jaksa olla heidän kanssaan? Oli kuitenkin kiva maata vuosikausia kotona lusmuilemassa ja muumilauluja laulelemassa?

Vierailija
186/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä yllätä. Harva on viitsinyt kasvattaa lastaan niin että sen seurassa haluis oikeasti aikaansa viettää.

Harva on lasta hankkinut niin,  että sitä oikeasti haluaa, vaan usein vain pelkän sosiaalisen paineen takia. Kun niin "kuuluu" tehdä.

Nyt sitten viimeistään saa tietää, mitä vanhempana oleminen on, kun ei voikaan heivata jälkeläistään yhteiskunnan hoidettavaksi niin kuin tähän mennessä. Se ei olekaan oikeasti kivaa ja helppoa.

Vierailija
187/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa opettajista laiminlyö tällä hetkellä työnsä. Vanhemmat joutuvat oman työnsä lisäksi hoitamaan myös opettajan työn. Vaatikaa opettajalta opetusta eikä listaa tehtävistä! Miten ihmeessä opettajat ovat näin muuntaumiskyvyttömiä, että muuta ei osata, kun antaa tehtävät ja jättää oppilaat suoriutumaan itse?

Kyllä tämä on ydinongelma. Kunnon etäyhteys vaikka teams kautta, ei nyt luulis olevan vaikeeta. Mutta helpompaa toki opettajille näin kun vanhemmat hoitaa.

Vierailija
188/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän sen tiedät, kun valtiolle et edes pääsisi huonolla koulutuksellasi :). Miksi olet vääntänyt kolme lasta, jos et viitsi/osaa/jaksa olla heidän kanssaan? Oli kuitenkin kiva maata vuosikausia kotona lusmuilemassa ja muumilauluja laulelemassa?

Pääsisin, mutta en halua olla täysin hyödytön. Kunnianhimoa rakas, sitä sinäkin tarvitset.

Vierailija
189/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempien sukupolvi kävi sotaa, miehet rintamalla, naiset kotona ja osa lottina ja elettiin suurperheitten kanssa pikku asunnoissa ja oltiin lähes nälässä kun perheellä oli yksi ruokkija ja maatiloilla tehtiin kovaa työtä aamusta iltaan.

Ei ollut nettiä, teeveetä, mitään huvituksia. Radio ehkä, mutta mitä sieltä tuli? Iskelmää ja tiedotteita. Ei tiedetty palaako perheen miestäni ikinä elossa takaisin.

Nyt syödään 1000 x parempaa ruokaa ja enemmän, eletään isoissa lämpimissä asunnoissa, huvituksia riittää vaikkei asunnosta poistuisi ja koko perhe saa olla kotona. Mutta mitä tekevät ihmiset? Kitisevät asioista jotka olisivat olleet 40-luvulla rikkauksia! Mikään ei en ää riitä ja omaa perhettä vihataan enemmän kuin pelätään sairastumista! Minäminäminäminä!

Vierailija
190/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neljä alakoululaista, minulla vastuullinen etätyö sosiaalihuollon parissa, samoin puolisollani terveydenhuollossa. Koululaiset tarvitsevat luonnollisesti apua tehtäviin, mutta meidän on hyvin vaikea auttaa heitä, kun koko ajan pitää olla tavoitettavissa, pitää vastata puhelimeen ja laatia arvioita siitä, tarvitseeko asiakas/potilas kiireellisiä toimenpiteitä vai ei.

Että kyllä tämä on pitkälti mahdoton yhtälö, tervetuloa vaan kokeilemaan. Me vanhemmat emme voi hätiköidä töidemme kanssa, tai olemme seuraavana raastuvassa syytettyinä esim. potilasvahingosta. Onneksi osa lapsista pääsee takaisin kouluun ensi viikolla. Nytkin olisivat saaneet mennä, mutta opettajat eivät missään tapauksessa suositelleet, vaan etäopetuksena kriittistenkin alojen vanhempien lapset.

Tietysti tämä kaikki on omaa syy, mitäs opiskelimme korkeakoulututkinnot, mitäs teimme lapsia jne.

Vierailija
191/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaa lapsen yrittää itse tehdä koululäksyt. Monilla se onnistuu. Geenilotto.

Vierailija
192/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan parasta etäkoulu!

Olen työtön. Ihanaa ku ei tarvitse herätä laittaan lapsia kouluun. Normaalisti herätään viimeistään klo7.

Tänään heräsin klo 10. 35, lapset kuulema klo8.

Koulutehtävät tulee wilmaan, iltaan asti aikaa palauttaa! :)

Ei tarvitse edes ulkoilla, vaikka aurinko paistaa, koska korona.

Vierailija
193/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitos valittavat vanhemmat toiveenne toteutui, suomi saa italian kii ennen vappua.

Vierailija
194/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhempien sukupolvi kävi sotaa, miehet rintamalla, naiset kotona ja osa lottina ja elettiin suurperheitten kanssa pikku asunnoissa ja oltiin lähes nälässä kun perheellä oli yksi ruokkija ja maatiloilla tehtiin kovaa työtä aamusta iltaan.

Ei ollut nettiä, teeveetä, mitään huvituksia. Radio ehkä, mutta mitä sieltä tuli? Iskelmää ja tiedotteita. Ei tiedetty palaako perheen miestäni ikinä elossa takaisin.

Nyt syödään 1000 x parempaa ruokaa ja enemmän, eletään isoissa lämpimissä asunnoissa, huvituksia riittää vaikkei asunnosta poistuisi ja koko perhe saa olla kotona. Mutta mitä tekevät ihmiset? Kitisevät asioista jotka olisivat olleet 40-luvulla rikkauksia! Mikään ei en ää riitä ja omaa perhettä vihataan enemmän kuin pelätään sairastumista! Minäminäminäminä!

Olen elänyt 30v asti ilman nettiä ja kaikki menettäneenä välillä ja sitten taas noustu pikku hiljaa. Lapsuus oli köyhää ja lapsena ei ollut muita harrastuksia kuin kyykkiä marjamettässä mummon kanssa. Vain ilmaisia harrstuksia ja uida kesällä. Ruuan terveellisyydestä ei puhuttu yhtään mitään, mikä oli kaikkein halvinta niin sillä elettiin.  Piti keksiä omia ilmaisia harrastuksia kun nykyään ne täytyy olla kalliita harrastukset. Samoista vielä enemmän köyhistä oloista on miehenikin joka aloitti 7v työt maalaistalossa. Noin suurinpiirtein saman laisista olosuhteista lähtöisin ymmärrämme toisiamme paremmin kuin olisimme ihan planeetalta. Meillä ei ole ollut lapsuudessa muita harrastuksia kuin työ. Mitään turhaa höppää siis ei ole saanut harrastaa ja sellaista joka vielä maksaisi. Vaatteet olivat ihan kamalia ja epämukavia kunnes itse pääsin tienaamaan ja ihmettelin ostaessani itse vaatteita että voiko näin mukavia vaatteita olla. Ensimmäistä kertaa pääsin sovittamaan että oli oikeaa kokoakin. Olin 17v kun pääsin tienaamaan. Sain vielä elatusmaksut mutta en saanut pitää tienestiä kokonaan itselläni vaan piti antaa ruokarahaan puolet kotiin. 

Ei tämä korona nyt hetkauta suuntaan ei mihinkään. On tässä pahempiakin koettu. 

Vierailija
195/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supernannya katsellessa olen ihmetellyt miten vellihousuja vanhempia on. Nyt olen melkein jo kauhuissani kun vaikuttaa että se on uusi normaali.

Minulle omat lapseni on tärkeintä maailmassa ja pidän kotikoulua jos niin vaaditaan. On se hyvä kun on tottunut melko vaatimattomaan elämään niin osaa arvostaa oikeasti tärkeitä asioita eikä rutkuta kaikesta.

Lapset onneksi terveitä, vahvatahtoisia kyllä, mutta puhetta ymmärtävät ja ovat luovia, meillä vallitsee rajat ja rakkaus.

T. eräskin sinkkuvanhempi

Vierailija
196/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näkee kuinka vanhemmat ovat ulkoistaneet kakaransa yhteiskunnalle ja jos nyt poikkeustilanteessa ei voi tuupata niitä riesoja muualle niin ne sekoavat. 

Vähän liian helppoa on ollut tehdä vain kakararoita ja saada niistä sitten lomaa kun ei hermot kestä. 

Vierailija
197/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan parasta etäkoulu!

Olen työtön. Ihanaa ku ei tarvitse herätä laittaan lapsia kouluun. Normaalisti herätään viimeistään klo7.

Tänään heräsin klo 10. 35, lapset kuulema klo8.

Koulutehtävät tulee wilmaan, iltaan asti aikaa palauttaa! :)

Ei tarvitse edes ulkoilla, vaikka aurinko paistaa, koska korona.

Sama! Ihanaa nukkua puoleen päivään, lasten tehtävien palautus vasta illalla. Eivät mene kouluun ma.

Vierailija
198/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusivat, että parempi sallia kouluun paluu, kuin monta per he s u r maa.

Vierailija
199/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajusivat, että parempi sallia kouluun paluu, kuin monta per he s u r maa.

Tämä. Jokainen päättäkööt itse kouluun paluun.

Vierailija
200/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä neljä alakoululaista, minulla vastuullinen etätyö sosiaalihuollon parissa, samoin puolisollani terveydenhuollossa. Koululaiset tarvitsevat luonnollisesti apua tehtäviin, mutta meidän on hyvin vaikea auttaa heitä, kun koko ajan pitää olla tavoitettavissa, pitää vastata puhelimeen ja laatia arvioita siitä, tarvitseeko asiakas/potilas kiireellisiä toimenpiteitä vai ei.

Että kyllä tämä on pitkälti mahdoton yhtälö, tervetuloa vaan kokeilemaan. Me vanhemmat emme voi hätiköidä töidemme kanssa, tai olemme seuraavana raastuvassa syytettyinä esim. potilasvahingosta. Onneksi osa lapsista pääsee takaisin kouluun ensi viikolla. Nytkin olisivat saaneet mennä, mutta opettajat eivät missään tapauksessa suositelleet, vaan etäopetuksena kriittistenkin alojen vanhempien lapset.

Tietysti tämä kaikki on omaa syy, mitäs opiskelimme korkeakoulututkinnot, mitäs teimme lapsia jne.

Totta kai se on oma syy, kenen muunkaan? Ei minun ainakaan.

Lakkaa valittamasta ja tee se vastuullinen työsi. Lapset hoituvat siinä sivussa, niin ne hoituivat ennenkin. Väitätkö, että olet huonompaa tekoa kuin äitisi ja isoäitisi, isoisoäidistäsi puhumattakaan?