Korona on pilannut meidän elämän :(
Minua yrittäjänä uhkaa melko varmasti konkurssi ja mies on lomautettu. Varallisuutta palanut 50 000 euroa muutamassa päivässä. Asuntolainat kaatuvat niskaan ja rakennusprojekti joudutaan keskeyttämään.
Siis että kahdessa viikossa voi mennä käytännössä melkein kaikki. Eikä loppua näy.
Tiedän, että olemme kaikki samassa veneessä, mutta silti tuntuu tosi pahalta. Korona on pilannut meidän elämän.
Kommentit (218)
Kyllä itselläni on kaikki elvytyskiellot ja vastaavat, en aio joutua jossain hikisessä sairaalassa kärsimään. Läheisille voi olla joskus vaikeaa ymmärtää näkemyksiäni, mutta heillä saa olla omat näkökulmansa.
Ja en ole masentunut, korona ei ahdista, eikä paljon muukaan. nautin elämästä sen aikaa, kun sitä on tarjolla. enkä ole edes pessimisti, vaan ajattelen sen oman navan ulkopuolelle, toisin kuin itsekkäästi ajattelevat "kaikki mulle heti, ei saa kärsiä, eikä ottaa realismia huomioon".
Ohoh, että varallisuutta palanut 50 000 edestä? Mun arvokkain asiani lienee vanha trumpetti.
Vierailija kirjoitti:
Piispa Laajasalo juuri kertoi TV:ssä, että Jumala auttaa, pitää vaan rukoilla ankarasti.
Osanottoni.
Laajasalo sanoi myös yhdessä haastattelussa että lemmikit pääsee taivaaseen??
Olin ihan hoomoilasena..pääsekö m.us.limi kissa/gerbiili taivaaseen?
Syyttäkää hallitusta joka ei voinut ottaa vastuuta jos olisi tullut pieni kuolleisuus piikki. Nyt koko maa ajetaan tuhoon jotta hallitus ja Niinistö saa moraaliposeerata vaikka ajoivat maan perikatoon.
Ehkä nyt ei vielä kannata kenenkään heittää kirvestä järveen, kun ei ole edes tarkkaa käsitystä siitä, mitä kaikkia tukitoimia esim. yrittäjille tulee...
Luin aamulla uutisesta ns. puskurirahastoista. Valtioilla on jemmassa miljardeja tällaisten yllättävien tilanteiden varalta. Suomella on 7 miljardia puskurirahastossa. Norjalla on öljyllä ja sijoittamisella rikastuneena valtiona kuulemma satojen miljardien puskurirahasto. (Mitä ne sillä kaikella rahalla nyt tekee? Ostavat lampaille villapaitoja?) Jos Marin on oikein fiksu johtaja, hän ottaa nyt vienon hymyn ja lähestyy Norjan pääministeriä ehdottaen pohjoismaista liittoutumista. Norja ei halua jäädä yksin maailman ainoaksi hyvinvointivaltioksi koronakriisin jälkeen. Norja saisi muista Pohjoismaista erittäin hyvän puskurivyöhykkeen kaikkia ryöstelijöitä ja onnenonkijoita vastaan (joilla voi olla tulevaisuudessa mikä tahansa kansalaisuus, paitsi norjalainen), kun Eurooppa vajoaa ennennäkemättömään lamaan. Norjalta olisi hyvin fiksua antaa muutamia miljardeja apua muille Pohjoismaille, etteivät nämä valtiot putoaisi täysin kehitysmaan tasolle. Kaikkia maita norjalaisetkaan eivät voi auttaa, mutta muiden Pohjoismaiden auttamisesta he hyötyisivät paljon itsekin. Ruotsi ei yksin riitä puskurivaltioksi itään päin.
Nyt on luvattu yrittäjille tukitoimia kriisitilanteeseen valtion taholta, joten kannattaa hakea tietoa ja selvittää ne omat vaihtoehdot. Tässä vähän tiivistettynä jotain: https://www.yrityslainat.net/Yrityksen_rahoitusvaihtoehdot_kriisissa.ht…
Esimerkiksi yrittäjät pääsevät nyt työttömyysturvan piiriin.
Yrittäjä: minä otan riskit, voitot kuuluu minulle.
Yrittäjä: nyt tulee konkurssi, apua valtio!
Miten se yrittäjän riskit ja voitot-jako menikään? Eikö kumpikin kuulunut yrittäjälle?
Vai miksi yrittäjät huutavat suu ammollaan nyt TUKIA?
Niin se vaan menee elämä pilalle minultakin. Olen istunut nyt viikon sisällä mökissäni, kun en uskalla poliisin pelossa kipaista edes ulkohuoneeseen. Ilmaiset ja maksetutkin ämpärit alkavat täyttyä sekä haista. Sota-aikaan sai edes yön pimeydessä pistäytyä pommikoneiden pelossa pihan perillä.
Kuvitelkaa, jos olisi syttynyt sotatila. Sodasta ehti kulua "vain" 80-vuotta joten oli aikakin kunnon kriisille. Silti tämä ei ole niin paha, kuin sotatila olisi.
Sellainen joka tarvitsee hoitajaa kolmea vuorokaudessa niin saisi kuolla. Paljonko sellaisen väkisin pitäminen hengissä maksaa veronmaksajille.
Mitä se tukipaketti oiken on. Saa työttömyyskorvausta mitä sitten ennenkin sai. Mitä uutta tässä nyt oli.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, koronavirus muutti jokaisen nyt elävän ihmisen elämän lopullisesti. Eikä paluuta entiseen enää ole. Harva edes ymmärtää vielä tätä, että vanha elämä ei tule enää takaisin. Kyllä se kuitenkin siitä, me ihmiset adaptoidumme kyllä.
Mutta miten ihmeessä olet polttanut varallisuutta 50k muutamassa päivässä?
Eikä sairastuneen sairastunutta ole näkynyt eikä kuulunut täällä. Kukaan ei tunne ainoatakaan sairastunutta eikä ole kuullutkaan sairastuneista.
Köyhyys on tuttua ainakin puolelle miljoonalle suomalaiselle, eläkeläisille, jotka ikänsä tehneet työtä pienellä palkalla. Pieni on eläke, hyvin monilla se on tonnin eläke. Tästä tilanteessa on hyötyä se, että muutaman vuoden tonnin eläkkeellä eläneenä ei kaadu kovin korkealta. Voisivat kaikki kokeilla tätä. Mutta yli 70-vuotiaat ovatkin nyt kommenttien mukaan suuria syyllisiä pandemiaan. Valtaosa meistä kuitenkin on ihan järkeviä, jotka pysyvät kotonaan kuten tavallisestikin. Kunhan vaan tietäisi jonkun , joka toisi joskus ruokakassin oven taakse. Maksan tietenkin ruokani. Kurjaa kuolla nälkään tässä maailman onnellisimmassa maassa. Ja kuulemma vauraassa maassa, vieläpä kaikille tasapuolisessa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin järkyttävää, miten kaikki tosiaan voi heittää ylösalaisin näin lyhyessä ajassa, eikä sille itse mahda yhtikäs mitään...
Ja vain koska jonkun täytyi pistää lepakko poskeen jossain Kiinassa.
Sen johdosta prosentti koko planeetan ihmisistä kuolee ja iso osa saa lopullisia terveyshaittoja, eikä kukaan oikeastaan pääse eläkkeelle aivan siinä mielessä kuten oli unelmoinut.
Yhdenkin ihmisen teoilla on seurauksia, tästä sen näkee.
Niin, hassuahan se. Eikä vielä se että joku jossain kaukomailla sairastuu kun syö mitä sattuu, vaan se, että toiset kulkee näihin maihin kuin maailmanomistajat, ja tuovat sieltä tautinsa myös heille jotka eivät matkusta. Eli vaikka joku olisikin lepakon syönyt ja siitä sairastunut, tai vaikka koko kylä, kuten ebolan kanssa, mutta pitäisi ymmärtää jokaisen, ihan milloin tahansa matkustavan se asia, että matkan jälkeen ollaan kotona karanteenissa se 14vrk. Ehkä vähentäisi tätä turhaa matskustelua?
Sekin vielä, että joskus sen taudin tuo joku turisti joka vain kävi siellä. Ei Ebolan aikaankaan tauti kulkenut muutoin kuin turistien voimalla. Mutta pitääkö tästä lopulta yrittää väkisin löytää joku jota syyttää. Ollaan nyt kaikki samassa paatissa, jopa itsekkäät kuin myös uhrit. Monet on saanut tuta ja kokea pahaa nyt ja myöhemmin. Ei kukaan tätä valinnut, mutta heti kun syyttää jotakuta niin on vaan syyttämässä toista uhria.
Niinistön ikäinen kirjoitti:
Köyhyys on tuttua ainakin puolelle miljoonalle suomalaiselle, eläkeläisille, jotka ikänsä tehneet työtä pienellä palkalla. Pieni on eläke, hyvin monilla se on tonnin eläke. Tästä tilanteessa on hyötyä se, että muutaman vuoden tonnin eläkkeellä eläneenä ei kaadu kovin korkealta. Voisivat kaikki kokeilla tätä. Mutta yli 70-vuotiaat ovatkin nyt kommenttien mukaan suuria syyllisiä pandemiaan. Valtaosa meistä kuitenkin on ihan järkeviä, jotka pysyvät kotonaan kuten tavallisestikin. Kunhan vaan tietäisi jonkun , joka toisi joskus ruokakassin oven taakse. Maksan tietenkin ruokani. Kurjaa kuolla nälkään tässä maailman onnellisimmassa maassa. Ja kuulemma vauraassa maassa, vieläpä kaikille tasapuolisessa maassa.
Köyhyys on tuttua, mutta vielä on maita missä ihmiset joutuvat kulkea töihin jaloin. Eivätkä omista sähkölaitteita ja puhdas juomavesi.. toki kuulostaa toistolta, mutta niin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne joiden talous romahtaa nyt täydellisesti ovat sillä tiellä olleet jo pidempään. Jos on hoitanut asiansa niin ei ole mitään hätää. Luksushetket jää hetkeksi vaan vähemmälle.
Kyllä se talous voi jollakin mennä kuralle, vaikka olisi hoitanut asiansa hyvin. Sattunut vaikka uravalinta alalle, joka nyt kärsii. Suomen kannaisi kyllä harkita henkilökohtaisen konkurssin mahdollistamista.
Jos itse joutuisin vuosikausien velkavankeuteen, niin muuttaisin Australiaan velkojia karkuun. Omalla ammattitaidolla olisi siellä työtä. Tulisin sitten 15 vuoden päästä katsomaan, että onko velat vanhentunut. Olen koulutettu ja hyvätuloinenkin, joten paljon valtiokin menettäisi verotuloja.
Kyllä velatkin vanhentuu vaikka ne ei itse sitä tajuakaan eläessään loputonta nuoruuttaan
Minun sekä mieheni rahastosäästöt palaneet parissa viikossa montakymmentä tuhatta.
Oikeastaan ei edes hirveesti harmita. Nehän on vain numeroita paperilla. Eivät minun elinaikana ainakaan nouse takaisin entiseen. Pitäisi osata ja nähdä hirveesti vaivaa että tekisi ”ostokset” ja myynnit oikeaan aikaan. En jaksa, deletoin homman ja näin siinä käy.
Niin, hassuahan se. Eikä vielä se että joku jossain kaukomailla sairastuu kun syö mitä sattuu, vaan se, että toiset kulkee näihin maihin kuin maailmanomistajat, ja tuovat sieltä tautinsa myös heille jotka eivät matkusta. Eli vaikka joku olisikin lepakon syönyt ja siitä sairastunut, tai vaikka koko kylä, kuten ebolan kanssa, mutta pitäisi ymmärtää jokaisen, ihan milloin tahansa matkustavan se asia, että matkan jälkeen ollaan kotona karanteenissa se 14vrk. Ehkä vähentäisi tätä turhaa matskustelua?