Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona on pilannut meidän elämän :(

Vierailija
18.03.2020 |

Minua yrittäjänä uhkaa melko varmasti konkurssi ja mies on lomautettu. Varallisuutta palanut 50 000 euroa muutamassa päivässä. Asuntolainat kaatuvat niskaan ja rakennusprojekti joudutaan keskeyttämään.

Siis että kahdessa viikossa voi mennä käytännössä melkein kaikki. Eikä loppua näy.

Tiedän, että olemme kaikki samassa veneessä, mutta silti tuntuu tosi pahalta. Korona on pilannut meidän elämän.

Kommentit (218)

Vierailija
121/218 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se yritystoiminta ennen kuin se menee konkurssiin, ja mies todennäköisesti palaa töihin tämn jälkeen. Sen jälkeen myytte sen minkä pystytte. Kun ajat selviävät, niin uuteen nousuun.

Vierailija
122/218 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Politiikot ovat pahenevassa määrin olleet välinpitämättömiä terveydenhoidon suhteen. Siksi Suomen taso siinä on niin alhainen.

Rahaa on ollut, mutta sitä ei raaskita käyttää ihmisten hyvinvointiin.

Arvot olleet ihan vääriä. Kuten koronankin hoidossa, viime hetkellä toimittiin tai myöhässä, jokainen kuollut olisi ainakin sitä mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/218 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en toivo muuta kuin että toivottavasti sossut saisi samalla mitalla takaisin mitä ne meille aiheutti!!!

Vierailija
124/218 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kuitenkin vain rahaa. Pääasia, että säästyy henkiä. Terveys ennenkaikkea. Kaikilla menee nyt huonosti. Lainojen maksujen suhteen pankitkin varmaan tiedostaa tilanteen ja osaa joustaa sen mukaan.

Entäs kun pankit joutuvat vaikeuksiin?

Vierailija
125/218 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän todella kuinka paha tilanne varmaan monelle. Samalla tiedän, että meidän perheemme selviää. Saimme talon ennen tätä poikkeustilannetta myydyksi vuoden alussa ja samalla velat pois. Meillä myös sellainen työ, että kumpaakin tarvitaan joten ei tule varmasti tule lomautuksia ja työt jatkuvat ( toisaalta riski sairastua kasvaa). Siinä mielessä meillä on kaikki ihmeen hyvin, vaikka olemme siis eläneet aika köyhää elämää ja velkaa oli paljon. Sen takia kyllä tiedän sen kuinka vaikeaa monella tulee olemaan ja samalla olen kiitollinen omasta tilanteesta. Ehkä nämä hetket saavat joidenkin silmät myös avautumaan, että elämä ei aina menekään niin kuin on suunniteltu.

Vierailija
126/218 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, koronavirus muutti jokaisen nyt elävän ihmisen elämän lopullisesti. Eikä paluuta entiseen enää ole. Harva edes ymmärtää vielä tätä, että vanha elämä ei tule enää takaisin. Kyllä se kuitenkin siitä, me ihmiset adaptoidumme kyllä.

Mutta miten ihmeessä olet polttanut varallisuutta 50k muutamassa päivässä?

Miten vanha elämä ei tule takaisin? Kyllä tästä vielä taas asiat normalisoituu.

Osalla kyllä. Osalla taas mikään ei enää palaa ennalleen. Sairaus voi viedä jonkun läheisen, tai taloudelliset tappiot ovat niin suuret että joutuu velkoihin loppuiäkseen. Kamala tilanne. Eikä valuutuksistakaan ole apua kun on poikkeustilanne.

Vierailija
127/218 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahoja ei kannata sijoittaa mihinkään muuhun kun metsään tai maahan.

Ja pizzaan : P

Vierailija
128/218 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellast sattuu.

Muhun tää korona ei ole vaikuttanut mitenkään. Tuet juoksee edelleen ja kaupassa on ruokaa ja vähemmän ihmisiä. Voisin jopa sanoa, että korona on nostanut elämänlaatua, kun ei tarvitse sietää muita ihmisiä tuolla ulkona liikkuessa. Tervetuloa köyhyyteen :D

Joo ei vaikuta meidänkään elämään. Lapsella ei muutenkaan kalliita harrastuksis, eikä missään tuu käytyä joka viikon loppu, kun ei sellaiseen ole varaa ennenkään ollut.

Luojan kiitos itsellä säilyy työpaikka. Mies työttömänä jo ennen koronaa, toki oli toivoa, että olisi nyt löytänyt työpaikan.

Vierailija
129/218 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Kymmenen vuoden säästöt meni, lasten säästöt meni, minulta lähti työpaikka.. no hengissä ollaan vielä.

Minne ne meni? Ja mihin se työpaikka nyt muka lähti?

Olen töissä tapahtumissa, että kyllä se lähti. Sijoitukset -60%, joo voivat nousta vielä joskus mutta ei niistä ole hyötyä vuosikausiin kun ei niihin voi koskea.

Tunnet varmaan sanonnan ahneella...

Mitä? Olen ahne kun minulla on työpaikka jonka 1700e kuukausipalkasta olen kymmenessä vuodessa onnistunut pihistelemään 10 000e säästöön ja sijoituksiin ja nyt ne on poissa? Kerrotko MITEN minä olen tässä ollut ahne?

Vierailija
130/218 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä tuo on monen kohtalo. Varmasti myös minun. Haluan silti selvitä tästä hengissä hinnalla millä hyvänsä. Kyllä minä olen valmis köyhänäkin elämään. Voittaa se kuitenkin kuolleena olemisen mennen tullen. Kuollut ehtii kuitenkin olla ikuisuuden ajan.

Suurin osa sairastuneista ei tule kuo-lemaan. Jos talous romahtaa, niin siinä tulee kuo-lemaan huomattavasti enemmän porukkaa.

Vierailija
131/218 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin järkyttävää, miten kaikki tosiaan voi heittää ylösalaisin näin lyhyessä ajassa, eikä sille itse mahda yhtikäs mitään...

Sotatilanteesssa se heittäsi 2 sekunnissa yläsalaisin - ei 2 viikossa.

Itseasiassa tämä on täsmälleen samanlainen tilanne kuin sodan syttyessä sillä erolla, että muidenkin maiden pörssikurssit romahtavat ja firmat menevät konkurssiin.

Eli pahempi. Tämä on kuin rutto. No, toivottavavti huhtikuussa tilanne lähtee normalisoitumaan.

Höpö höpö. Sodassa omaisuus tuhoutuu sekunneissa. Ohjukset vain iskeytyy maan kamaralle etkä kerkeä kissaa sanomaan.

Joo ei. Nykyaikaisessa sodassa noin ei käy, koska tavoite on yleensä (lähi-idän maita lukuunottamatta) hyödyntää naapurin infrastruktuuria. Syyrian kaltaista matottamista ei nykysodissa yleensä tapahdu. Sodat ovat yleensä lyhyitä paukutteluja siellä täällä. 

Vierailija
132/218 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa tutustua asiallisiin, vertaisarvioituihin, tiedejulkaisuihin, niin kannattaa käydä osoitteessa sciencedirect.com. Kaikki koronna-artikkelit on ilmaiseksi saatavilla.

Vierailija
133/218 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämässä voi aina sattua yllättäviä asioita. Voi sairastua vakavasti ja sen myötä menettää työnsä, asuntonsa ja joutua lopulta vaikka leipäjonoon. Ihmiset eivät ymmärrä tätä (tai halua ymmärtää) jos se tapahtuu yksittäisille ihmisille, koska moni ajattelee, että se on ihmisen oma vika. Näin saadaan etäisyyttä asiaan ja ajatellaan, että ollaa itse parempia ja viisaampia tai voidaan sulkea pelon vuoksi mahdollisuus, että itselle kävisi jotain. Moni tuolloin ajattelee, että on oma vika kun ei hoitanut asioita niin, että elämä ei romahda, mutta se on vaikeaa jos tulee yllättäen vakava sairaus. 

Nyt ymmärrystä löytyy laajemmin, koska tämä koskettaa kaikkia. Tässä tilanteessa saa sosiaalista hyväksyntää kun elmä kaatuu, yritykset menee konkurssiin jne eikä tarvitse kokea häpeää. Normaalisti jos tilanne tapahtuisi yksittäisille ihmisille olisi valtava häpeän taakka ja sosiaalista hyväksyntää tilanteelle ei tulisi. 

Eli jos jotain hyvää tästä haluaa löytää, niin se on se, että ollaan kaikki samassa veneessä. Ymmärrystä ja empatiaa tulee ainakin jonkun aikaa ja ihmiset auttavat toisiaan auliimmin. Myöskin täältä tulee yhteiskunta nopeammin takaisin ylös eli romahdus on väliaikaista, vaikka monen elämään se voi tehdä ison kolauksen.

Toivoisin kans, että tämä epidemia opettaisi huomaamaan, että vaikeudet voivat osua myös omalle kohdalle eikä ole niiltä sen enempää suojassa kuin muutkaan. Olen kokenut kans paljon vaikeuksia ja raskaita asioita. Minulla oli ajanjakso pari vuotta sitten, kun elämäni syöksyi alamäkeen. Olin yhtäkkiä työtön, sairas ja tukia en meinannut millään saada. Ainoa asia, mikä oli varmaa, että huomenna nousee aurinko, jos sekään aina siis edes nousi. Suorastaan inhotti lukea sitä kaikkea "menkää töihin!"- ja "kaikki on vain asenteesta kiinni" -juttuja ja kadehdittiin meidän arkea, kun hädin tuskin tiesin seuraavasta päivästä ja jaksoin nousta sängystä. Tänä päivänä olen opiskelija ja nyt olemme siirtyneet kokonaan etäopetukseen. Sitä tosin meillä on ollut jo aiemminkin jonkin verran, ettei se mikään uusi juttu ollut. Me opiskelijat varmaan emme tästä kauheasti kärsi: emme saa muutenkaan pahemmin tukia/rahaa, koska niitä maksetaan tosi vähän, opintolainan takaisinmaksuaika on pitkä ja osa meistä ei valmistu vielä, joten toimeentulomme ei ole uhattuna. Elämme muutenkin niukasti ja pienellä ja osa meistä saa myös vanhemmilta tai sukulaisilta tarvittaessa apua, toki siis ei kaikki. Tunnen kyllä myötätuntoa ja voimia kaikkia heitä kohtaan, joille tämä kriisi on oikeasti todella mullistava juttu monella elämän osa-alueella. Toivon tämän kans yleisesti lisäävän empaattisuutta ja ymmärrystä toisten tilanteita kohtaa. Kaikkea ei voi aina itse valita ja kontrolloida, vaikka kuinka haluaisi.

Vierailija
134/218 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kuitenkin vain rahaa. Pääasia, että säästyy henkiä. Terveys ennenkaikkea. Kaikilla menee nyt huonosti. Lainojen maksujen suhteen pankitkin varmaan tiedostaa tilanteen ja osaa joustaa sen mukaan.

Ainoita lohduttavia asioita onkin se, että me kaikki olemme samassa veneessä. Kaikki muutkin ovat menettäneet rahaa, menettänyt töitä, menettänyt osakkeidensa arvon jne.

Ja vaikka olisit varakas NBA-tähti tai maailmantunnettu näyttelijä, niin hekin ovat koronan kielissä tällä hetkellä. Mikään ei suojaa, kaikki ovat samassa veneessä.

No aika dramaattista tuo "koronan kielissä" oleminen. Totta kai media uutisoi isosti, jos jollain julkisuuden henkilöllä on todettu korona tartunta  ja totta kai sillä julkisuuden henkilöllä on etuoikeus tulla ensinnäkin testatuksi ja saada tarvittavaa hoitoa.  

Mutta kukaan ei välitä siitä, että tauti tappaa tuhansia ja tuhansia tavallisia ihmisiä, jotka ovat a) sairaita b) vanhoja c) köyhiä d) ei ole mahdollista saada tarvittavaa hoitoa.  Eli  ei tässä suinkaan olla mitenkään "samassa veneessä".

Vierailija
135/218 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko että vassareita kiinnostaa, ei niillä ole edes noin paljoa menetettävää :)

Vierailija
136/218 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt pääsette vittuilemaan ittellenne kun työttömiä olette haukkuneet laiskoiksi paskoiksi.

Harmi että aktiivimalli meni pois niin saisitte maistaa omaa paskaanne.

Vierailija
137/218 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiina pitäis laittaa maksamaan tää paska.

Kommunistit laitetaan maksamaan?

Kaikki kiinalaisten teknologia on varastettu länsimaista.

Onnea vaan yritykselle saada rahaa kiinasta. Saat ootella kauan rahojas.

Vierailija
138/218 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee väistämättä mieleen, että kuinkahan moni näistä nyt talousvaikeuksiin ja/tai työttömäksi joutuneista on aiemmin tälläkin palstalla haukkunut työttömiä. Että kuinka se työttömyys ja ongelmat ovat työttömän oma vika jne. Jospa nyt muuttuisi näilläkin vähän ääni kellossa ja alkaisi löytyä ymmärrystä...

Vierailija
139/218 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, koronavirus muutti jokaisen nyt elävän ihmisen elämän lopullisesti. Eikä paluuta entiseen enää ole. Harva edes ymmärtää vielä tätä, että vanha elämä ei tule enää takaisin. Kyllä se kuitenkin siitä, me ihmiset adaptoidumme kyllä.

Mutta miten ihmeessä olet polttanut varallisuutta 50k muutamassa päivässä?

Miten vanha elämä ei tule takaisin? Kyllä tästä vielä taas asiat normalisoituu.

No jatkossa ainakaan tässä ei päästä enää reissaamaan ulkomaille, ennen kuin meillä on todistaa se että meidät on covid rokotettu. Ja tähän rokotukseen menee vähintään, vähintään se 18kk, jos sitä edes keksitään.

Mm. sillä tavalla vanha elämä ei tule takaisin.

No ehkä voisit nyt ennen ulkonaliikkumiskieltoa livahtaa vaikka Ruotsin puolelle (se on helppoa) niin voisit vaikka jäädä sinne ulkomaille ja sitten elämäsi ei olisi pilaantunut.

Minä säikähdin, että huolena on, että saako töitä ja millaiseen ruokaan lapsille rahat riittää jatkossa, mutta tosiaan tuo on kyllä jo vaikea ongelma.  Tsemppiä kuitenkin.

Vierailija
140/218 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Kymmenen vuoden säästöt meni, lasten säästöt meni, minulta lähti työpaikka.. no hengissä ollaan vielä.

Minne ne meni? Ja mihin se työpaikka nyt muka lähti?

Olen töissä tapahtumissa, että kyllä se lähti. Sijoitukset -60%, joo voivat nousta vielä joskus mutta ei niistä ole hyötyä vuosikausiin kun ei niihin voi koskea.

Tunnet varmaan sanonnan ahneella...

Mitä? Olen ahne kun minulla on työpaikka jonka 1700e kuukausipalkasta olen kymmenessä vuodessa onnistunut pihistelemään 10 000e säästöön ja sijoituksiin ja nyt ne on poissa? Kerrotko MITEN minä olen tässä ollut ahne?

Hei, älä paniikkimyy niitä sijoituksiasi, meillä oli yli 10 vuotta sitten sijoituksia ja kun lama tuli, niin kyllä näytti monta vuotta aika punaiselta pörssi. Mutta viime vuonna kaikki sijoitukset olivat hyvin voitolla ja myin jo syksyllä (alkoi vain tuntua, että nyt taloudessa ja maailmassa epävakaa tilanne) suurimman osan pois. Ja tulihan siitä yhteiskunnallekin hyvin verorahaa maksettua. Itse möin siksi, koska olen jo aika iäkäs, eikä ehkä ole aikaa enää odottaa uusia nousukausia. Olet varmaan nuori työssäkävijä, niin kyllä sijoitustesi arvo vielä nousee, vaikka siihen voi mennä vuosia. Niin on käynyt jo yli 100 vuotta, ja niin käy tulevaisuudessakin.

Vaikea on kyllä ymmärtää näitä, jotka ilakoivat pörssien laskulla ja yrittäjien ahdingolla. Uskovatko he tosissaan, että tämänkaltaista tukipolitiikkaakaan pystytään ylläpitämään, jos mistää ei tule nettorahaa valtiolle jaettavaksi. Lama kapsahtaa kyllä jokaisen tuloihin ennemmin tai myöhemmin. Ehkä se tekee meille hyvää, jokainen sukupolvi on joutunut käymään vaikeita aikoja läpi, se vahvistaa ja myöhemmin osaa olla jonkun aikaa kiitollinen siitä mitä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan