Vähävaraisten tärkeimmät ravinnon lähteet
Onko ne ihan oikeesti jauheliha, makaroni ja halvimmat kanat? Varakkaampien pitäisi siis jättää nämä tuotteet ostamatta. Lueskelin yhtä Fb-ryhmän keskustelua aiheesta aikas hämmästyneenä.
Kommentit (15)
Turopöprörpfd kirjoitti:
Kyllä köyhällä on muuhunkin varaa. Kanaa, esim.
Kana siellä mainittiinkin. Keskustelusta sai sen käsityksen, että näitä syödään vuodesta toiseen koronasta riippumatta. T:Ap
Ei vaan kouluruokailu ja ruokajakelu
Vierailija kirjoitti:
Turopöprörpfd kirjoitti:
Kana siellä mainittiinkin. Keskustelusta sai sen käsityksen, että näitä syödään vuodesta toiseen koronasta riippumatta. T:Ap
Liha jää ensimmäisenä pois jos rahat ei riitä. Jotkut ääliöthän luulevat että se on ainoa mahdollinen proteiininlähde. Halpaa maksalaatikkoa sentään voi perustella ravintoarvolla.
- silakka, muikku jos halvalla saa
- kananmuna
- makaronin vaihtaisin perunaan , lanttuun tai nauriiseen
- hedelmistä omenat ja banaani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turopöprörpfd kirjoitti:
Liha jää ensimmäisenä pois jos rahat ei riitä. Jotkut ääliöthän luulevat että se on ainoa mahdollinen proteiininlähde. Halpaa maksalaatikkoa sentään voi perustella ravintoarvolla.
vaihtaisit halvempaan nyhtökauraan vai?
No minulla on makaroni, soijarouhe ja makkara. Kokoliha jää yleensä ostamatta.
Ja siellä kaupassakaan ei käydä joka viikko kun ei sekään nurkan takana ole.
Ihmettelin minäkin jonkun avautumista facebookissa, että ei saisi hamstrata pienituloisten ruokia. Olisiko minunkin siis käytävä useammin? No paskat, käyn silloin kun jaksan ja saan kyydin, ja ostan just niin paljon kuin pystyn,
Vierailija kirjoitti:
- silakka, muikku jos halvalla saa
- kananmuna
- makaronin vaihtaisin perunaan , lanttuun tai nauriiseen
- hedelmistä omenat ja banaani
Perunat, porkkanat, lantut, kaalit ja nauriit on takuulla ravitsevampia kun makaroni.
Minä olen syönyt viime kesästä lähtien vain puuroa, perunaa, porkkanaa, makaronia, hernekeittoa ja itse leipomaani leipää. Kun hyvin vähät rahat on saatava riittämään koko kuukaudeksi, halvinkin jauheliha on liian kallista. Jos mieleni tekee ostaa kahdella eurolla tarjousappelsiineja, järkeni sanoo, että jätä ostamatta, koska se kaksi euroa on loppukuusta iso raha.
Vajaa viikko sitten kävin hypermarketissa ostoksilla, mutta makaronit, jauhot, hiutaleet ja herneet oli ostettu jo. Myös kaikki liha, kana ja tonnikalasäilykkeet olivat loppuneet, mutta niihin minulla ei muutenkaan olisi varaa.
Ostin siis sitä satunnaista tavaraa, mitä oli tarjolla: maitoa, juustokimpaleen, jättipurkin kivettömiä oliiveja (2,05 €) ja perunoita. Olisiko jollakulla resepti, jolla noista aineksista saisi vielä viikoksi mahansa täyteen? Varastossani ei siis ole mitään muuta kuin nuo ainekset, mutta kuivamausteita on. Ei siis ole öljyä, tacokuoria, näkkäriä, smetanaa, tomaattimurskaa, kinkunviipaleita tai muutakaan, mitä esimerkiksi lifestyle-toimittajilla on silloin, kun heillä ei kaapeissa ole yhtään mitään.
Sain yhdeltä tuttavalta joulun alla vähän vanhaksi menneen purkillisen monivitamiinitabletteja, joten hedelmät on sillä kuitattu kahdeksisadaksi päiväksi.
Joten pieni pyyntö: jättäkää sinne kauppaan vähän niillekin, joilla ei ole rahaa ostaa edes keskihintaista tavaraa ja jotka eivät pysty sukkuloimaan kovin moneen kauppaan siinä toivossa, että edes johonkin olisi jäänyt pussillinen herneitä tai sämpyläjauhoja.
Maksalaatikon (maksaa alle 10% painosta) sijaan kannattaa ostaa ihan vain maksaa lihatiskiltä. Se on halvimpia lihoja ja ravinnerikkain osa eläimestä. Muutenkaan en lihaa jättäisi pois, koska halvin jauheliha on vain 4€ / kilo. Sen lisäksi maitotuotteet ja kananmunat ovat Suomessa ravinteikkaita, edullisia ja kotimaisia. Kalaa voi käydä itse onkimassa ja metsästä saa syksyisin marjoja ja sieniä.
Kyllä me syödään täyslihaakin. Teen niistä laatikoita ja keittoja, jatketaan reilulla määrällä juureksilla ja halvoilla kasviksilla. Ei tietenkään mitään sisäfileetä, mutta halvempia rasvaisia lihoja, joista tulee todella hyviä haudutettuna. Tomaattipohjaiset kastikkeet, linssit, pavut ja tarjouskala (eli fileoin itse lohen ja teen perkeistä keittopohjan) tuo moniulotteisuutta ruokiin. Etikkapunajuuria ja pakastevihanneksia on aina kaapissa, jos joskus on hetkiä, ettei saa edes porkkanapussia hankittua.
Halvan ja hyvän ruuan tekeminen vaatii aikaa ja vaivaa, mutta on sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syönyt viime kesästä lähtien vain puuroa, perunaa, porkkanaa, makaronia, hernekeittoa ja itse leipomaani leipää. Kun hyvin vähät rahat on saatava riittämään koko kuukaudeksi, halvinkin jauheliha on liian kallista. Jos mieleni tekee ostaa kahdella eurolla tarjousappelsiineja, järkeni sanoo, että jätä ostamatta, koska se kaksi euroa on loppukuusta iso raha.
Vajaa viikko sitten kävin hypermarketissa ostoksilla, mutta makaronit, jauhot, hiutaleet ja herneet oli ostettu jo. Myös kaikki liha, kana ja tonnikalasäilykkeet olivat loppuneet, mutta niihin minulla ei muutenkaan olisi varaa.
Ostin siis sitä satunnaista tavaraa, mitä oli tarjolla: maitoa, juustokimpaleen, jättipurkin kivettömiä oliiveja (2,05 €) ja perunoita. Olisiko jollakulla resepti, jolla noista aineksista saisi vielä viikoksi mahansa täyteen? Varastossani ei siis ole mitään muuta kuin nuo ainekset, mutta kuivamausteita on. Ei siis ole öljyä, tacokuoria, näkkäriä, smetanaa, tomaattimurskaa, kinkunviipaleita tai muutakaan, mitä esimerkiksi lifestyle-toimittajilla on silloin, kun heillä ei kaapeissa ole yhtään mitään.
Sain yhdeltä tuttavalta joulun alla vähän vanhaksi menneen purkillisen monivitamiinitabletteja, joten hedelmät on sillä kuitattu kahdeksisadaksi päiväksi.
Joten pieni pyyntö: jättäkää sinne kauppaan vähän niillekin, joilla ei ole rahaa ostaa edes keskihintaista tavaraa ja jotka eivät pysty sukkuloimaan kovin moneen kauppaan siinä toivossa, että edes johonkin olisi jäänyt pussillinen herneitä tai sämpyläjauhoja.
Kiitos. kun avasit silmiäni. Tuli ihan paska fiilis mun 2 hernepussista ja 3 makaronipussista, olisin voinut jättää ne ostamatta. Tsemppiä sulle. T:Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. kun avasit silmiäni. Tuli ihan paska fiilis mun 2 hernepussista ja 3 makaronipussista, olisin voinut jättää ne ostamatta. Tsemppiä sulle. T:Ap
No, minun on myönnettävä, että en minäkään vielä muutama vuosi sitten tätä asiaa osannut ajatella loppuun asti ja muiden kannalta. Olin niin tottunut siihen, että voin ostella ihan mitä tahansa, mitä päähän vain pälkähti, eikä hintoja tarvinnut pahemmin katsella. Olin jo silloin melko yksinkertainen syöjä, mutta käyttämäni raaka-aineet olivat aina parhaasta päästä.
Täydennän äskeistä jaaritustani kolmella asialla. Toinen on se, että viimeperjantainen ostosreissuni alkoi samoin kuin talouteni edelleen sakatessa olen tottunut sen hoitamaan: paikkakunnan halvimpaan kauppaan ostamaan ruokaa siten kuin ostaisin vain viikonlopuksi ja menisin maanantaina kauppaan uudelleen. Nämä "viikonlopun" ruoat venytän sitten riittämään seuraavaan perjantaihin asti. Tästä kuvakulmasta oli todella suuri pettymys nähdä, että pitkät hyllyt olivat aivan tyhjinä niistä perusruoista, joita olisin tarvinnut.
Toinen juttu. Syön aamiaisen vasta 8-9 aikaan illalla. Selviän koko päivän teetä juomalla ja sillä ajatuksella, että illalla on ruokaa, eikä nukkumaan tarvitse mennä nälkäisenä. Yksi menetelmän onnistumisen edellytyksistä on se, että ei liiku yhtään eikä siis polta kaloreitakaan. Työttömänä voinkin istua päivät tietokoneeni äärellä tekemässä hakemuksia (turhaan jo kuudennetta vuotta), eikä koronakaan tartu yksinäiseen. Kuntoni on toisaalta tosi huono, mutta minkäs teet.
Ja se kolmas juttu. Aiemmin mainitsemistani aineksista tein edellisen kirjoitukseni lähetettyäni seuraavanlaisen ruoan: pilkottuja perunoita ja oliiveja vuokaan, folio päälle ja uuniin hautumaan. Löysin yhden kasvisliemikuution, jonka lisäsin nesteeksi ja mausteeksi. (Kuulostaa varmaan ihan hyvältä sellaiselle ihmiselle, joka tietää pystyvänsä ostamaan tai tilaamaan lisää muonaa, jos vain tahtoo.) Nyt on maito jo lopussa, mutta huomiseksi on muutama peruna, oliiveja ja juustoa. Ja perjantaina sitten kauppaan ostamaan ruokaa "viikonlopuksi". Kolmekymppiä on rahaa, ja lisää tulee kolmas huhtikuuta. Näillä mietteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turopöprörpfd kirjoitti:
vaihtaisit halvempaan nyhtökauraan vai?
En, sen hinta on huono vitsi.
Kyllä sitä välillä unohtaa, että lihahyllyltä löytyy muutakin kuin jauhelihaa ja broilerin fileesuikaleita. Ehkä silmäkulmasta erottuu jotain muutakin niiden ympäriltä hämärästi.